SdKfz 250/6 oftewel kerstvakantiebezigheidstherapie!

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Tja mensen,
daar zit ik dan......
3 volle weken in 't Skandinavische Zweden...
't Is hier nu -8 en wit....

Om toch niet al te verveeld danwel vervelend te worden, heb ik een knutseltje meegenomen.
't Is een ouwe Tamiya 250/3, waarvan ik een 250/6 munitiewagen ga maken.
Thuis werd al gepland wat ik nodig ga hebben en dat ging mee in een zakkie. De lijm, verf en gereedschappen bleven wel thuis, want daar worden ze nerveus van op 't vliegveld.
Heb ik dus maar hier besteld. Alleen de lijm is er nog niet. Die zijn ze vergeten.....
Dit ging mee:
250-6beginset.jpg

En zo ziet 't er nu uit.....
250-6ammobox03.jpg

250-6ammobox02.jpg

250-6ammobox01.jpg

Gedaan tot dusver:
Veel "details" verwijderd, zoals de aangegoten delen op het spatbord en het interieur. Veel onderdelen dunner geschuurd, zoals achterdeur en de motorkapdeksels en een begin gemaakt met de munitierekken.
Eerst passend maken met kartonnen mallen en dan maken uit plastic.
De getallen geven aan hoeveel containers er per laag moeten komen, zodat het geheel beter op maat gemaakt kan worden.

Hej da och vi ses!!

Hallo lieve bouwbloglezertjes!!
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!!

Hier de eerste post in't nieuwe jaar, nog steeds vanuit een fris (-14 's nachts en -9 overdag) Zweden.
Het heeft ff geduurd, naar afgelopen dinsdag kwam eindelijk de lijm!!!
Het voorbereide werk kon dus in elkaar gezet worden. Hierbij bleek dat de munitiecontainers veel te lang waren en dus allemaal drastisch ingekort moesten worden.
Ook zou dit voertuig 2x 30 containers moeten vervoeren, maar de foto's van het echte voertuig schijnen dit niet te bevestigen. Ze zijn duidelijk verschillend in grootte en vorm. 1x 30 en 1x 20 stuks lijkt veel meer te kloppen. De ruimte in het voertuig klopt daardoor veel beter met wat de foto's laten zien.
munitierek03.jpg

munitierek01.jpg

munitierek02.jpg

Verder werd er wat werk verricht om de Dragon-tracks op de Tamiya-wielen te krijgen. De Tamiyaversie is simpelweg onacceptabel.
Op het aandrijfwiel klopt het vrij aardig, maar om de tanden op de loopwielen te krijgen was wel wat werk nodig. Ik heb de 3 smalle wielen allemaal tussen de wieldelen uitgevijld, zodat het geheel beter past.
tracks01.jpg

Op naar de rest!!

En we plakken stug verder!!!

Het interieur is in grote lijnen klaar, afgezien van een aantal details, zoals de bovenste platen van de rekken, draden en bekabeling en meer van dat soort dingetjes.
Ook het definitieve ontwerp met figgie vordert gestaag.
Zo ziet 't geheel er nu uit:
interieur02.jpg

interieur01.jpg

monteur01.jpg

Ik zal dit voertuig wel afkrijgen, maar schilderen gaat waarschijnlijk niet meer lukken.... 😕

Mooi voertuig Ron, en origineel! Ik zit zelf te broeden op een 250/7 (heb de 250/11 en bouw die met een Tamiya mortier om)...

Ik zit alleen even te puzzelen op die kokers... zijn die van een standaard 75mm pak 40, en waren die granaten inderdaad even lang als die van de StuG 7.5 L48 (waar de 250/6 ausf B voor diende)?

Verder lijkt er aan de linkerwand, net voor de munitie, een staaf te zitten (zie foto, die je natuurlijk alang hebt), en hebben beide munitie-rekken dat schuin-lopende balkje voor.

Ik verheug me op de volgende stappen!!!

Eric

2506.jpg

Hoi Eric,
ik heb standaard PaK munitiecontainers genomen en die drastisch ingekort, zo'n 4mm. De containers die 't meest in 't oog springen heb ik geprobeerd een zo goed mogelijke gelijkenis mee te geven, maar dat betekende een van de uiteinden vlak schuren en de eindkap erin graveren. Eerlijk gezegd een kl*teklus, want 'r wilde niet echt recht worden. Vullen was veel makkelijker geweest, maar ik heb helaas geen vulmiddel hier.
Die stangen die jij noemt, zijn, naar ik vermoed, een 3-pootaffuit voor een van de mg's en je raadt 't al...... die heb ik hier niet. 🙄

Ha Ron,

Origineel voertuig. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik hem als Duitsbouwer nog niet kende, maar het is lijkt me een uitdaging en zeer interessant om met diverse tinten die kokers aan te pakken. Ik zou het heel helder en licht houden met veel afwisseling van binnen.

Mzzls

Nou, en hier issie dan, de rest. 😱
't Is de (voorlopig) laatste updeet. Het voertuig is zo goed als af, op wat breekbare details en de verf na. Ik ben me nu aan het beraden of ik het geheel mee naar huis ga nemen, en dan vooral hoe, of dat ik 't hier laat tot augustus, wanneer ik terug kom....

Vwb het voertuig zelf, daar heb ik nog de nodige details aan toe gevoegd om het geheel wat levendiger en interessanter te maken. De zakjes met onderdelen zijn leeg, meer is er niet...
Ik heb dunne plastic card op de spatborden gelijmd, omdat ik geen filler heb en de details er wel afgesneden zijn met grote gaten als gevolg.
Graag had ik de motor nog wat aangekleed, maar daarvoor ontbreken me de referenties... helaas...

Zo staan de zaken er nu dus voor:
De subgroepen naast elkaar:
donetotaal.jpg

Van rechts:
donerechts.jpg

van achteren:
doneachter.jpg

donerechtsachter.jpg

De radio's:
doneradio.jpg

Ziet er netjes uit! Ben benieuwd naar de verf 🙂 Lijkt me trouwens geen prettig voertuig om mee langs de frontlinie te gaan 🙂

Gr.

Wijnand

Zo, ik ben weer thuis! 8)

En 't esdekaefzetje heb ik meegenomen... 😕
Dik ingepakt in grotendeels ongebruikt toiletpapier heeft het de reis in de handbagage en met 't vliegtuig overleefd!!!
Op een gebroken m.g. en een scheefgedrukte breedte-indicator na!! YEEHA!!

😱 😀

en dus kan er verruf op...

verruf...
verruf....
verruf.....!!!!

Dit weekend kan ik ons herstelde leptoppie gaan ophalen en kan ik weer fotookes plaatsen...

Mooie conversie Ron,maar had je echt niets anders te doen in Zweden? Ik ben zelf een Scandinavie liefhebber maar ik heb nog nooit een kitje meegenomen.
(misschien toch een ideetje) Je moet maar modelbouwverslaafd zijn zeker.
Ik kijk uit naar de verf, daar is echt wel iets mooi van te maken.

Eddy

Hoi Ron,

Erg leuk idee is 't geworden. Ik wist overigens niet dat er zoveel space wegging naar die granaatbakken.
Ga je dit keer wel een AB gebruiken ?

groet Frank

Weer een klein updeetje...
@ iedereen: bedankt voor de commentaren. De verf moest nog ff wachten en ik ga dat dit keer inderdaad met een AB aanbrengen.
Het idee is panzergrau met brede, gele strepen.
@Eddy: Ik heb me niet verveeld daarboven; verre van zelfs! Maar 's middags om 1500 was het al donker en dan zijn de avonden toch best wel lang.
@ Frank: Als ik de foto'sgoed interpreteer, is er net voldoende ruimte om er tussen door te schuifelen. Beetje een krap bakkie, dus.

Na wat tips op ML, heb ik de spatborden enigszins aangepast. Ook heb ik de achterdeur erin gehangen en het voertuig voorzien van de nodige PSU.

Nu kan ik echt gaan verven..... 😕

p.s.

Chips, nu vergeet ik toch de laatste kiejes toe te voegen...
03aangepastevoorkant.jpg

03achterdeur.jpg

Ok, de kwast is ter hand genomen en het interieur staat nu in de "basislak".... en nu realiseer ik me dus in ene dat ik er geen idee van heb welke kleur de motor heeft! 😕

Iemand enig idee?

Nou, daar ben ik weer.
Deze keer met kleurtjes in het interieur. Ook is een eerste wash en drybrush al gedaan.
Ik ben niet een van de meest begenadigde schilders... 😕
Voor de motor heb ik gekozen voor een veilig zijdeglans zwart met roest en vuil. Ook heb ik nog een stuk uitlaat toegevoegd en daarna het uitlaatsysteem in een roesttintje gezet.

04interieurlinks.jpg

04interieurrechts.jpg

De motor:
04enginebay.jpg

04ammobay.jpg

Ik moet dus nog wat washes en zo aan brengen en er komen nog uitrustingsstukken bij.

Shoot!!

De luchtborstel werd vandaag ter hand genomen en de eerste serieuse poging tot camopatroon aanbrengen werd ondernomen.
Het lijkt allemaal een stuk makkelijker dan in werkelijkheid... pfioeww..

De basis is Panzergrey van Vallejo en de strepen zijn standaard Tamiya Dunkelgelb.
Ik was erg verbaasd te zien dat de Vallejo-verf veel lichter opdroogt dan dat het wordt gebruikt met een penseel!!! Maar op zich ben ik niet ontevreden met dat verschoten grijs.
Wat meer moeite kostte en waar ik niet echt tevreden mee ben, zijn de gele strepen; veel overspray, kleine spetters en een hele klets op de linkerbovenkant stelden mijn toch al ietwat wankele humeur verder op de proef.
Misschien dat ik met de nodige foefjes toch nog het geheel toonbaar ga krijgen.
05camo02.jpg

05camo01.jpg

Achteraf zag ik dat er een aantalhoekjes vergeten zijn, dus die moeten nog bijgewerkt worden.

De overspray kun je nog wel weg krijgen hoor. Als je fijn kunt spuiten kun je van dichtbij het wegwerken en sowieso zal het met de filters al wel minder worden. Ik mix altijd nog wat basiskleur door de andere kleur voor een zachtere blend. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Was je druk te hoog of je verf te dik mss?

We vorderen gestaag en naderen het eind
Helaas zijn door het vroegtijdig overlijden van de geheugenkaart van het fototoestel een aantal tussentijdse foto's foetsie. 😕
Maar goed.....
In de tussentijd is het voertuig gewashed, zijn de decals geplaatst en zijn de diverse details geverfd.
De monteur is ook klaar en de ondergrond is eveneens in een vergevorded stadium. Hierbij heb ik ditmaal gekozen voor een rotsachtige "weg", meer een karrepad eigenlijk. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van natuurlijk materiaal om dat rotsachtige weer te geven. De plantjes zijn van een, voor mij nieuwe, fabrikant, Fredericus Rex genaamd, en zijn zeer de moeite waard.
Wat er nog moet gebeuren is het verder weatheren van het voertuig en ondegrond en het geheel blenden d.m.v. stof e.d.
Ook wil ik de voorzijde nog voorzien van een oliekannetje of -blik en een vettige doek of iets van dien aard om het geheel meer aan te kleden.
Iemand toevallig een olieblik in de aanbieding?? 8)
Zie hier de resultaten tot nu toe:
07voorzijde.jpg

07rechts.jpg

07monteurliks.jpg

07monteurrechts.jpg

07vegetatie2.jpg

07vegetatie01.jpg

Echt heel goed deze 😀 .
Mooi voertuig, mag nog wel wat verweerder van mij. 😉
De vieze handen en armen van het figuur maken het helemaal af.
Ondergrondje ook goed gelukt
Al met al een leuk idee, en mooi uitgevoerd.
Ben benieuwd naar de volgende update.

Greetz Jacco

Ron van Wiggen zei:
Ook wil ik de voorzijde nog voorzien van een oliekannetje of -blik en een vettige doek of iets van dien aard om het geheel meer aan te kleden.
Iemand toevallig een olieblik in de aanbieding?? 8)

...

07voorzijde.jpg

Hoi ROn,

mooi en gezellig diootje. Heldere kleuren en lekker veel details. Me like 🙂

Volgens mij heb ik nog van Italeri's Field Tool Shop een kanisterje, dus mocht je die willen mag je peebeen.

Verder zie ik dat het geribbelde gedeelte tussen de fenders aan de linkerzijde niet geod op z'n plek zit. Deze moet eigenlijk nog een klein stukkie 'richting binnen'.

Klopt het dat de jerrycan achterop van een ander merk is ? Het lijkt alsof de vuldop in het midden zit, op een van de eerdere postings. Optisch bedrog ?

Lekker bezig Ron ! 😛

groet Frank

Zeer gaaf karretje Ron. Vooral je camo vind ik erg goed gelukt en het ondergrondje is ook zeer netjes

Groet Martin

Dank jullie voor de lovende worden!!

Jacco: Tja Jacco. Dit is dus de laatste update.
Ik heb mezelf als referentie genomen en bedacht hoe mijn handen en armen eruit zagen, als ik aan mijn oude motor gesleuteld had.
Frank: Klopt, de jerrycan is afkomstig van een ouwe Tamiya 222 (of was het de 223??). Ik vond de achterkant wat kaal en deze paste er mooi. Het hele handvat was echter een massieve blok, dus die heb ik vervangen door 3 losse handgrepen. De vuldop zit idd in het midden en pas later kwam ik erachter dat dit niet correct is. Zo zie je maar dat je eigenlijk nooit teveel aan referentiemateriaal kan hebben.
Vwb de oliekan; ik bedacht me later dat het figuur uit een Dragonset komt, waar ook nog een lading accessoires in zaten en inderdaad, daar zaten ook oliekannen in. Twee varianten zelfs, dus die prijken nu naast onze sleutelaar.
Boris: Ik ben zelf ook zeer tevreden met het eindresultaat, zeker als ik terug denk aan hoe 't eigenlijk begonnen is. De verdere verwering bestaat enkel uit een tweetal stoflagen; de eerste als basis en tot aan de knik in de bepantsering en een tweede, lichtere voor met name de bovenzijde en de randen.
Martin: Ik wilde eens een andere camo uitproberen en deze pakte heel goed uit. 't Is weer 's wat anders dan donkergeel met groene en bruine slingertjes.... 😉

Hier dus de laatste foto's:
De monteur met oiekannen en vuilde doek van boven;
08monteurboven.jpg

De achterzide van boven;
08bovencomp.jpg

De achterzijde, waarbij ik dus nu zie dat ik de glosslaag op het glasblok vergeten ben, evenals de ehbo-decal op de kist van de deur... 😳
08achterzijde.jpg

Verder heb ik nog wat gespeeld met een mooie, geschikte achtegrond, waarbij de beperkingen van mijn cameraatje pijnlijk duidelijk werden. Echt tijd voor een andere.....ooit.

08rechts.jpg

08totaallinks01.jpg

08monteurlins.jpg

08noseup.jpg

Ron, je hebt een schoolvoorbeeld gemaakt van een origineel voertuig, met originele camo, geplaatst op een klein doeltreffend ondergrondje en met actie van een figuurtje. Hulde!

Eric

Terug
Bovenaan