SdKfz 250/1 neu update 12-08

beste modelbouwers,

na een kleine twenot/modelbouw dip, heb ik toch de moet weer opgepakt om wat van mijn oefenwerk te laten zien.

het gaat om de duiste 250 halftrack (premium kit van dragon)

er moet nog veel aan gebeuren maar het interieur in ongeveer voor 80% klaar.

hier wat kiekjes:

DSC02610.jpg

DSC02605.jpg

DSC02611.jpg

DSC02609.jpg

DSC02607.jpg

mvg gj

Hey GJ,
Begint er al op te lijken. Hoe is de pasvorm?
Ben zelf bezig met een 250 `Alte`
Wat is eigenlijk dat middelste geval, tussen de voorstoelen?
Succes, blijf hem volgen
Greetz Jacco

hoj jacco,

wat dat geval tussen de voor stoelen is???? ik zou het niet zeker durven zeggen 😳
zelf dacht ik een soort bescherming over de transmissie die daar loopt, of een groot uitgevallen armleuning 😈 🙂 nee. ik weet het echt niet.
dus als er iemand is die het wel zeker weet (hint)

maar op de foto lijkt hij wel veel groter als op de het model.

de pasvorm? tot nu toe vind ik hem goed, maar ik denk dat als ik de upperhull aan de zijkanten moet bevestigen heb ik wel wat elastikjes nodig denk ik.
alles zit nu nog los namelijk
(en hoe is de alte dan? die wil ik ook graag een keer aanschaffen dus......)

mvg gj

hoj allemaal,

hier een kleine updeet 😉

alles zit nu vast en zoals de meeste van jullie kunnen zien zit de basiskleur erop.

ik heb eerst een preshade geairbrushed maar daar is weinig van te zien op de foto's 😈
daarna dark yellow (xf-60) en als laatste een dun laagje xf-57 eroverheen om het wat lichter te maken.

de camo is onderweg 😛 of misschien wel 😈 :x

DSC02623.jpg

DSC02622.jpg

comments zijn welkom 😉

mvg gj

Hey GJ,
Ziet er strak gespoten uit. Misschien zou je de grote vlakken nog wat extra kunnen oplichten. Ben benieuwd naar de camo. Al enig idee, hoe je de camo gaat aanbrengen, patroon en welke kleur(en)?

Greetz Jacco

dag beste modelbouwers,

hier weer een updeet,

nu van de camo, ik ben er zelf nog niet helemaal happy over maar aan de andere kant toch weer wel 🙄

hier een paar pics:

DSC02624.jpg

DSC02625.jpg

DSC02626.jpg

mazzls gj

Hallo Gert-Jan,
Je hebt inderdaad wel redelijk wat overspray. Probeer eens een paar testjes met de druk en de dikte van je verf, voordat je met je goede model aan de gang gaat. Kwestie van de juiste balans vinden.
Het is vaak ook handiger om eerst je spuitwerk af te ronden en daarna pas de decals aan te brengen. Nu kan je veel moeilijk je came bijwerken zonder je decals te beschadigen. In dit geval zou ik die decals sowiezo vervangen.

DSC02625.jpg

Je kan zien dat ze "zilveren". Bij het nummerbord had je dat kunnen voorkomen door eerst de doorzichtige randjes af te snijden maar dat is natuurlijk lastiger bij het rondje. De enige echte manier blijft toch om op de plaats van de decals eerst glanslak te zetten. Dan voorkom je dat er kleine luchtbelletjes onder blijven zitten. Set en Sol voor extra zekerheid kan ook nooit kwaad. Vervolgens nog wat matte lak eroverheen en je decals zijn beschermd.

Succes!

Re: SdKfz 250/1 neu update 1 juli

gert-jan mollema zei:

Hoi gert-Jan,
die "bult" in het midden is inderdaad het deksel van de transmissie, is van metaal en wordt dus in de hoofdkleur mee gespoten.
In dit geval is het zelfs het deksel van een Ausf A (ook Alte genoemd). De Ausf B (neu) heeft een eenvoudiger, halfrond deksel.

dag ron,

dan had ik het toch goed, maar dit apperaat zat bij de dragon kit, en ik wist niet dat hij anders was dan de alte, maar bedankt voor de info.

en de kleur... :idea: wist ik ook niet, ik heb gekeken naar de 250 van bill plunk (armorama)

en daar was hij ook in de leer kleur dus ja 😕

maar de volgende zal ik er aan denken.

mvg gj

hallo,

hier weer een updatetje.

ik heb de camo een beetje proberen bij tewerken.
hier het resultaat:

DSC02627.jpg

de (overspray) bij het balkenkruis is nauwelijks of niet te zien op het model, maar het komt door de lichtinval op de foto

DSC02628.jpg

ja ik weet dat er een deel van het wiking insignia ontbreekt 😉

coments zijn altijd welkom

gr gj 😉

Jammer dat je er een haast klusje van gaat maken, de tracks hebben geen enkele kleur, alle loopwielen missen het zwarte rubber, de 2 drive sprockets missen het zwarte rubber, de 2 voorste wielen missen het zwarte van het rubber, de modder die erop ligt is ééntonig van kleur en verder is de modder er wat opgedaan zonder enige verhouding.

Heel erg jammer want je was lekker bezig!

Oké hier gaan we dan:

de loopwielen moeten dus voorzien worden van zwart
de tracks mooi zwart maken en dan voorzien van washes/pigmentjes etc. en let op dat die zwarte blokken van rubber zijn en het deel wat de grond raakt dus zwart maken.
het bovenste deel van de 2 drive sprockets is ook rubber
de 2 voorste wielen spreken voorzich.

Ga voordat je in de boel in de verf zet opzoek naar referentie materiaal en probeer bij een volgende x alle wielen los van het model af te werken. Dit net zoals bij je tracks.

Neem deze 2, in mijn eigen het beste wat te zien is op modelbouwgebied, even als voorbeeld. Laat je niet leiden door het niveau maar kijk puur even naar waar alles zit wat ik bovenaan aangaf.

http://www.missing-lynx.com/gallery/german/mb2508.htm
http://www.missing-lynx.com/gallery/german/mb2509.htm

Sorry maar het kan vele malen beter!! 😳 😢

JW

beste jw

waar lees je dat hij klaar is dan 😕: 😕: 😕: 😕: 😕: 😕: 😕:

dat heb ik nooit gezecht 😢 de wielen en tracks moeten nog bewerkt worden ja.
er moeten nog een paar decals op en die moeten ook nog bewerkt worden.
er komt nog een spare track voor op te liggen, er komen nog lossen spulletjes in de hlaftrack zoals geweren, minutie kistjes voor de mg42 en borduur zo nog maar even door.

er komt ook nog een ondergrondje bij.

denk je echt dat ik een halftrack af benoem als de wielen panzer geel zijn 😕:
(wel een hele rare kleur modder 😉 )

bedankt voor de missing-lynx link maar ik heb het nordic edge boek een daar staan ze van die maker nog veel mooier in.

ik heb ook genoeg referentie materiaal (nou ja genoeg is er nooit)
het nordic edge boek, een paar concord boeken, nog wat van internet enz enz

ik ben helemaal niet boos ofzo want alle kritiek is welkom, maar alle dingen die jij op noemde weet ik zelf ook nog dat het nog moet worden bewerkt.

ps de tracks zitten er nog als trackpack op dus die tover ik er zo vanaf 8)

dus ik WAS niet lekker bezig maar ik ben het NOG 😈

bedankt

mvg gj

GJ de geschreven woorden zijn vaak wat harder dan bedoeld maar het is gewoon jammer dat je hem helemaal in elkaar hebt geplakt. Als je alle onderste delen los zou laten en zo had afgewerkt krijg je een vele malen mooier resultaat. En wat ik al aangaf het bovenste deel heb je ontzettend mooi gedaan. En nu moet je wat gaan pielen met kwasten om ook het onderste deel nog enig resultaat te geven.

De tracks mooi van het model afwerken en en wielen van achter en binnenin afwerken. De woorden zijn misschien wat hard overgekomen, maar het is met de beste bedoelingen omdat het namelijk een ontzettend leuk karretje is :!: :!:

JW

hoj jw,

oke dan heb ik het misschien verkeerd begrepen, precies wat boris als antwoord gaf dacht ik ook toen ik jou reactie las.

maar ik heb liever dat je deze reactie geeft, dan dat ik helemaal niks hoor want dan weet ik ook niet of het goed gaat.

om de tracks van een rupsvoeruig echt mooi te krijgen vind ik ook een lastig klusje maar ik ga me best doen.

(ik heb nu weekeind tot maandag middag dus tijd genoeg 😉 8) )

ik ben wel van plan om hem ook een keer mee te nemen naar een twenot of ipms meeting (moet nog wel de eerste keer worden want ik ben daar een beetje huiverig voor)

ik doe mijn best

mvg gj 😉

Heb je ze al helemaal vastgeplakt aan het model? Als je ze er vanaf zou kunnen halen dan kan je ieder geval er achter beter bij. Zitten toch 2 setjes met tracks in deze doos?

Ik heb vorig jaar een meetlat gekocht met allemaal verschillende diameters. Spuit alles eerst zwart en dan leg ik ik de juiste diameter op het (loop) wiel en spuit ik de binnenkant de juiste kleur. Zo houd je de buitenste kant mooi zwart en hoef ik verder niet meer te prutsen met een kwast. En nog mooi strak ook 😉

De tracks ook zwart en daarna allemaal pigmenten mengen en deze dan met white spirit door elkaar mengen en over de tracks uitsmeren. Daarna ga ik met een vinger over het bovenste deel van het rubberen blokje en haal zo het zwarte weer naarvoren toe. Desnoods nog wat nieuwe zwarte verf erop. Veel metaal komt er niet aan te pas omdat het geheel nagenoeg alleen over rubber loopt. De binnenkant van de drivesprocket is dus ook rubber.

JW

j.w.stokkers zei:
GJ de geschreven woorden zijn vaak wat harder dan bedoeld maar het is gewoon jammer dat je hem helemaal in elkaar hebt geplakt. Als je alle onderste delen los zou laten en zo had afgewerkt krijg je een vele malen mooier resultaat. En wat ik al aangaf het bovenste deel heb je ontzettend mooi gedaan. En nu moet je wat gaan pielen met kwasten om ook het onderste deel nog enig resultaat te geven.

Eenieder heeft een eigen methode en daar worden niet per definitie mindere resultaten om gehaald. Sta ook eens open voor andere oplossingen dan alleen te doen via methode 'x' van bekend-modelbouw-persoon 'y'.

Ben benieuwd hoe ie verder gaat. De basis is erg mooi vind ik!

Jurgen Schot zei:
j.w.stokkers zei:

Eenieder heeft een eigen methode en daar worden niet per definitie mindere resultaten om gehaald. Sta ook eens open voor andere oplossingen dan alleen te doen via methode 'x' van bekend-modelbouw-persoon 'y'.

Ben benieuwd hoe ie verder gaat. De basis is erg mooi vind ik!

Ik geef nergens aan dat deze methode een minder resultaat zou behalen, ik geef alleen aan hoe het makkelijker en simpeler kan. En je dus overal makkelijker bij kan komen. Ik heb de methode zoals GJ hem heeft uitgevoerd in het verleden zelf regelmatig uitgevoerd tot dat ook ik een tip kreeg om het juist te doen zoals ik het in mijn laatste posting aangaf. Dat ik er van overtuigd mag zijn dat ie zo een vele malen beter/netter resultaat zal behalen staat mij vrij om dat te vinden. Of je het er mee eens bent dat maakt niet uit. Het is een verschrikkelijk leuke kar die GJ neerzet!

De verwijzing naar de 2 modellen van Mirko heeft niets te maken met zijn methode, ik weet niet eens of ie ze op de manier spuit zoals ik het aangaf, maar te wijzen waar GJ de bedoelde rubber delen "moet" plaatsen. Hij had deze zelf al gezien naja beter 2x dan geen x. Daarbij heb ik ook reeds aangegeven dat mijn woorden harder zijn overgekomen dan mijn bedoeling was.

JW

hallo allemaal,

hier weer een kleine update van mijn werk.

ik heb de wielen en track met toebehoren ook voorzien van een kleurtje (jw 😉 )

ik voorwielen heb ik bewerkt met modder bij de tracks is dat nog nodig.

er moet zeker nog het een en ander gebeuren, maar ik heb ook geen haast dus alles rustig aan.

DSC02638.jpg

DSC02637.jpg

mvg gj

hoj mede knutselaars,

hier weer een hele kleine update van mijn 250.
er moeten nog heel wat kleine dingetjes gedaan worden, maar dat gaat nog even duren voor het eindelijk af is.

binnen kort bijna 3 weken op vakantie en daarna zien we het wel.

DSC02800.jpg

ik ben benieuwd wat jullie er van vinden 😈

gr gj 😉

hoj jacco,

het merk van de kogelband is dragon gen2 (warm gemaakt en omgebogen 8) )

ik wilde nog pigmenten gebruiken op het loopwerk maar die moet ik eerst nog aanschaffen.

bedankt voor je reactie 😉
mvg gj

Terug
Bovenaan