Sd.kfz. 253 Kharkov 1943

Ik ben momenteel ook bezig met dit kleine tussendoortje (om ook even wat anders te doen dan figuren schilderen voor het Cromwell Dio).

Bedoeling is ook om het redelijk simpel te houden. Heb voor de Sd.kfz. 253 alleen een klein beetje left over Pe gebruikt en wielen van Pimp my Miniatures die ik nog had liggen.
Figuren zijn van Alpine en The Bodi. Figuurtje in het achterste luik krijgt nog lange mouwen.
Het sein is van Miniart. Die had ik ooit gebouwd voor een ander dio.
Setting is Kharkov rond 1943. Volgens mij reden er toen ook nog wel van deze voertuigen rond. Het wordt dan waarschijnlijk een Lssah voertuig.
Volgende stap is de binnenzijde van de 253 in het zwart zetten en dan de bovenkant erop vast maken. Het interieur zal nauwelijks zichtbaar zijn.
Tot zover!
IMG_5074.webp
IMG_5075.webp

Mooi klein en toch zeer sprekend tafereeltje, love it 👍 (vooral ook vanwege de 253 natuurlijk 😁)

Ik ben al een tijdje aan het lezen en vooral aan het kijken naar foto's van de Slag om Charkov in 1943.
1000021091.webp
En aan het uitzoeken welke kits ik bezit
die kan ik gebruiken voor de bovengenoemde slag,
en een Sdkfz 253 zat ook bij............

Heb tot nu een foto en een tekening gevonden,

Een van de W-SS en een van de WH.

1000021093.webp
Hier boven Paul Hausser op bezoek Div - staf van de 2 ss-PzGren Div Das Reich, (jan 1943)

1000021094.webp1000021092.webp

Groet

Laatst bewerkt:
Dank voor de tips en info heren!
Het is dus aannemelijk dat er in 1943 ook nog een 253 aanwezig was🙂.
Helemaal gelijk wat betreft de stenen en ik ben even naar de plaatselijke dierenwinkel gegaan en daar een zakje aquariumgrind gehaald (genoeg voor de rest van mijn leven 😉).
Gelukkig kon ik de andere stenen nog verwijderen.
Het glimt op de foto nog van de verdunde houtlijm die erover is gedaan.
IMG_5079.webp

Zie dat je de stenen van het weggedeelte allemaal op gelijke hoogte hebt gemaakt.
Als je er wat naar beneden drukt met een malletje met afmeting van de steen en ze op verschillende plekken wat meer of minder indrukt creëer je een wat meer onregelmatig weggedeelte wat meer karakter heeft!
Het is geen moet maar het oogt wat minder uniform!
IMG_7625.webp
Ik hebt trouwens kattebaksteentjes voor de rest van mijn leven!😊

Mooi compact dio'tje!
Geweldig, hobbyisten die over grind praten 😂 Heb het zelf uit de treintjes afdeling, ook genoeg voor een leven en daarna...
Nog ff, dat ene Alpine figuurtje, is die niet een beetje schaars gekleed voor een februari 1943... Of doe je'm de das nog om (woordspel 😉✌🏻) Een (open) parka zou em zeker staan. Met jouw skills! 👌🏻

Mooi thema, goeie set up! Sneeuw camo op grijs geeft altijd wel een bijzonder effect.
Ben benieuwd!!

Grtz

Gewoon doen Elco!😉

@ Roger; Ik heb de weg inmiddels wat hobbeliger gemaakt!

@ Erik; ik wilde de mouwen lang maken en een das is ook een goed idee. Maar misschien moet ik inderdaad een parka gaan sculpten!

poses van figuurtjes zien er goed uit Rob!
Ook goed dat je bevestiging voor de kabel hebt toegevoegd!
Vind allen de greep van de toolclamp vrij grof!
Je hebt tegenwoordig hele fijne mooi gedetailleerde in 3D print!

Inderdaad mooie poses 👍
De capuchon aan de figuur in het luik heeft goed detail maar is wel aan de erg lange kant vind ik.

Nog even spoortechnisch 😳.
Normaliter wordt de overweg afgedekt door het sein.
Dus zou het sein rechts voor de overweg staan.
In jouw geval stopt een trein voor een rood sein en bezet dan de overweg.
Ik weet zo niet uit het hoofd welke seinen Rusland had, het sein dat jij gebruikt is een hoofdsein met voorsein van Duitse makelij.
Rusland heeft ook breder spoor dan de meeste Europese landen (behalve Spanje en Portugal).
Daar waar “wij” 1435 mm hanteren, was het Russisch spoor 89 mm breder. Dat zijn maar 2,5 mm.

Dank voor de reacties!
De toolclamp die ik gebruikt heb is ook een 3D print. Weet alleen het merk niet meer. Hendeltje is misschien wel wat dik!
De capuchon is best lang inderdaad! Ik heb deze van een setje van Dragon gebruikt. Echter op sommige foto’s zie ik dat deze best groot zijn!
Ik zat eerlijk gezegd wel te twijfelen over het sein en de plek, maar ik vond het zo qua compositie het mooiste 🫣. Ik zag ook op een paar andere diorama's het sein zo staan. Dus ik heb het slecht afgekeken blijkbaar!
Nog een plaatje van een capuchon ter illustratie.
IMG_5134.webp

Die capuchon is zeker ruim ja omdat-ie natuurlijk over het hoofd met helm moet kunnen.
Evengoed blijf ik de gesculpte versie aan de ruime kant vinden.

Heb daarom (niet om m'n gelijk te halen hoor 😉) even geprobeerd te vergelijken met wat gepruts in tekenprogramma.

What say you ?

parka-hood.webp

Ik noemde FC Modeltrends onlangs de Verlinden van het 3D-printenj: ze brengen véél uit, maar de kwaliteit is (waarschijnlijk daarom) eerder middelmatig.

Met deze ook maar eens verder gegaan. Wat in progress foto’s van de “253”.
Hier en daar wellicht nog een klein beetje stof en modder toevoegen. Met name bij de tracks.
Over hoe de white wash aan te brengen heb ik getwijfeld, en uiteindelijk toch met Tamiya en haarlak gedaan. Op advies van een bekende modelbouwer die wel vaker een whitewash doet😉, Tamiya wit met een beetje buff, niet verdunnen met de Tamiya thinner en een paar druppels water erbij. Eerst de haarlak aanbrengen uiteraard.
Hierna verder met de figuren en base!
IMG_5438.webp
IMG_5440.webp
IMG_5441.webp

Niet normaal mooi gebouwd zeg ! Ik vind het echt een prachtig plaatje bij elkaar. Ik kan wel 1000 vragen stellen, maar ik houd het uit pure nieuwsgierigheid bij eentje, hoe maak je die sneeuw? Ik schat dat het uit een potje komt, maar dat is lucky guessing 😉 Supertof in ieder geval...

Weer een prachtig tafereel Rob 👌 Ik vind ook het subtiele gebruik van kleurtjes in het grauwe wintergrijs zeer geslaagd 👍

Een juweeltje Rob!

De materialen zoals de klinkers in het wegdek en de begroeiing, en (de uiteinden van) de balken tussen de rails.

Wat betreft kleuren sluit ik mij bij Peter aan. Het hout tussen de rails, het grijs van het voertuig, de verkleurde sneeuwresten op de weg, erg mooi gedaan!

Ja! Deze is mooi!! Mooi contrast idd met dat rood van het sein, en toch een koude "feeling" over het geheel!
Mooi hoor! 👌🏻👌🏻👌🏻

(Weet alleen ff niet wat je met de titel bedoeld... Kan je me vast volgend weekend uitleggen 🤘🏻😅)

Dank heren!
@Richard Bosker: je mag alles vragen hoor! Daar is het forum ook voor natuurlijk! Sneeuw is inderdaad uit een potje en wel van AK. Eerst dikkere sneeuw gedaan met AK snow sprinkles en daarna AK microballoons voor de versere sneeuw. Volgens mij is het spul in het potje microballoons gewoon Natriumbicarbonaat, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
@Erik: ja die titel! Het is een niet bestaand woord volgens mij maar ik leg het uit volgende week!😄

Terug
Bovenaan