sd.kfz.251 ausf d/9 update 16-12-10 op eigen benen staan.

Re: fuck the nazi`s [ sd.kfz.251 ausf d 9]

Hoi Niels,

van je bouwkunsten zal ik niks zeggen, toen ik nog jouw leeftijd had piekerde ik er niet over om het zo te doen, dat deed trouwens niemand. Gewoon plakken en zo netjes mogelijk verven, met een kwastje. Een airbrush lag toen gewoon nog niet binnen (het financiële) bereik.

Maar ik wil je toch een tip geven, anders had ik de button "plaats reactie" niet aangeklikt. Dat een zeker ongeduld jou niet vreemd is, is al meerdere keren door anderen aangestipt. Toch zou ik je willen raden een woordenboek der Nederlandse taal naast je toetsenbord te leggen en het geduld proberen op te brengen om, zodra je niet zeker weet hoe een bepaald woord geschreven wordt, dit op te zoeken. Hoe vaker je dat doet, hoe gauwer je zult merken dat je dat minder vaak hoeft te doen. En probeer vóór je de knop "bevestig" aanklikt, éérst die knop "voorbeeld" eens aan te klikken, dan je tekst eens kritisch door te lezen, dingen te verbeteren en pas daarna te plaatsten. Zo kun je je berichten een stuk leesbaarder maken.

Ik weet dat dit al eens eerder is aangeroerd, en dat er allerlei excusues bijgesleeept worden, maar ik merk dat ik steeds meer geneigd ben jouw draadje (en ook die van enkele anderen hoor) over te slaan omdat ik geen zin heb te moeten raden wat je nu eigenlijk bedoelt. En dat is vast jouw bedoeling niet 😀

Oh ja, die titel, dat zal wel onder het kopje "hedendaags gangbaar taalgebruik" vallen, maar ik vind het net over het randje.

Maar, beste Niels, het is zeker niet mijn bedoeling je enthousiasme te temperen, integendeel! Ik vind dat je goed bezig bent, ga lekker zo door!

Groeten,

Kanne

Re: fuck the nazi`s [ sd.kfz.251 ausf d 9]

Ik volg Kanne; de titel "f#$k de nazi's" hoort naar mijn idee niet op dit forum thuis....

Groetjes frank

Re: [ sd.kfz.251 ausf d 9] met camopatroon

Toch zou ik het op prijs stellen als je het Fuck the nazi's weghaald aan het eind van je bericht bij onder construction.

Frank

Niels,

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit model over hebt gespoten. Zag er toch wel goed uit, of niet?
Ziet er nu overigens ook wel weer netjes uit. Hoe heb je de hardedge camo gespoten? M.a.w hoe maak je de vormen?

Ook ga ik je de tip geven de titel te veranderen en uit je onderschrift te halen. Ik denk dat je met een andere creatieve titel hetzelfde kan bereiken....

En nee, dit is geen Nederlandse taal forum maar goed Nederlands leest wel lekkerder en fijner dan slecht Nederlands. Ondanks dyslectie en ADHD kan je toch de tijd nemen eea door te lezen alvorens te posten.

Maar om nog even terug te komen op je werk.... lekker doorgaan zoals je bezig bent! Gaat zeker mooi worden.

Re: [ sd.kfz.251 ausf d 9] met een jasje aan!

niels huijnen zei:
hoi , roger , kanne ,frank

Mijn excuses voor mijn taalgebruik en spellingsfouten.
Sorry maar ik heb deselexie en adhd 🙁 en ben dus niet echt bezig met me spelling als ik dit bericht tiep.
Dit is toch modelbouw niet het taalforum ?? 🙂 🙂 🙂 🙂
graag comentaar op mijn voertuig niet op taal enz.
snapen jullie het ???

groetjes niels 🤐

Nee ik snap het niet.

1e. Wat heeft je topictitel te maken met ADHD?
2e. Sinds wanneer is ADHD en Dyslexie een excuus voor het niet controleren van je tekst voor plaatsing?

Op elk forum tegenwoordig wordt met veel te veel juppie de puppie taal geschreven en gegooid. En het typische is dat ze dat allemaal foutloos schrijven en ook consequent
hetzelfde schrijven. Blijkbaar hebben ze dan geen dyslexie en gaat alles toppie joppie de poppie. Een tekst even twee keer nalezen en Punten en hoofdletters gebruiken is
wel het minste wat je kan doen. Dat je af en toe eens een spelvout heefd of dat je je eens vergist met een d, dt en of t op het eind dat zij zo. Dat is bij mij geen probleem.

Ook typisch dat je niet vuk de nassies schrijft, dat gaat dan weer wel zonder spelfouten, net als je wc-onderschrift.

Maar ik zal d'r over op houden en had me beter bij Kanne aan kunnen sluiten door sommige topics niet te openen... 😢

Rico
(die er van baalt dat mensen hun beperkingen als excuus gebruiken, leer er mee leven en pas je kunnen er op aan.)

Niels,

Ik begeleid kinderen met ADHD en dyslexie.
En daar is echt wel mee te werken. Een goede tekst kan jij ook.

Concrete tip: zet je tekst in Word, en laat daar de speling controle over heen gaan. En je hebt gelijk, dit is een forum voor modelbouw. Maar wel een forum met bepaalde omgangsvormen en een zekere standaard voor taal. Bovendien wil je gaan schrijven voor een blad, en daar zullen ze toch ook eisen stellen aan jouw kunnen ...

Misschien moet je even kijken naar andere leden van het forum, zoals Chris van Riel en Erik Bakker. Ook enthousiast en soms onstuimig. Posten veel, snel m aar tonen wel geduld en bereidheid om iets met de gevraagde tips te doen.

Groeten, MartinD

Hoi Niels,

het is niet mijn bedoeling om je op je taalgebruik onderuit te halen. Wat ik juist probeer te zeggen is dat je door simpele hulpmiddelen (woordenboek, spellingscontrole, zelf nakijken) je berichten leesbaarder en toegankelijker kunt maken, ondanks ADHD en dyslexie. Dat kan juist het krijgen van suggesties, tips en opbouwende kritiek op je werk bevorderen. Juist die soms onmogelijke tekst leidt (tenminste, voor mij geldt dat) enorm af, waardoor je werk niet of minder goed tot zijn recht komt.
Alleen al het feit dat er hier nu zo'n discussie over taalgebruik ontstaat illustreert mijn stelling, lijkt me.

Dyslexie en ADHD hebben lijkt me lastig genoeg, ik heb er in de periode dat ik in het onderwijs actief was ook mee te maken gehad, en hoewel ik het fijne er niet meer van af weet, kan ik me wel herinneren dat het één noch het ander een legitieme reden was om ergens met de pet naar te mogen gooien.

Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik probeer mijn berichten altijd zo verzorgd mogelijk vorm te geven. Zelfs nadat ik iets geplaatst heb kan het zijn dat ik nog een fout of zo ontdek. Dan corrigeer ik mezelf door gebruik te maken van de "wijzig" functie rechtsboven het door mij geplaatste bericht. Als ik dat niet gauw genoeg doe komt er zo'n regeltje onderin het bericht te staan: Laatst gewijzigd door Kanne Berends op 27 november 2010. Of zoiets. En geloof het of niet, daar baal ik dan weer van. Net zoals van die rooie streepjes van de juf of meester vroeger.

Nogmaals, zo perfectionistisch hoeft het echt niet, ik ga ook geen rooie streepjes zetten, maar ik vind het geweldig zoals je je modellen bouwt, en ik wil zo graag je begeleidende tekst ook lezen. Met veel plezier. En daar kun jij voor zorgen. Weet ik zeker!

Groeten,

Kanne die baalt van zijn laatste, tenenkrommende raar lopende laatste zin) 😉

Kanne Berends zei:
Kom op Niels, laat je niet kisten! Ik ben vóór jou, niet tégen je!

Kanne

Hier evenzo.

En ja, je bent hier wel op een taal-forum.
Je gebruikt je eigen naam, en probeert volgens de regels je tekst zo duidelijk mogelijk neer te zetten.
Geen MSN-taal, geen SMS-teksten, geen kwetsende teksten (vuk nassi bijvoorbeeld), enz., enz., ...

Duidelijke regels waar je mee akkoord ging toen je je aanmeldde.
En spelvuoten maaken we aalemaal, iek ok. Maar beste Niels, ook daar moet je van leren, ik ook nog elke dag.

En zoals je ziet storen er zich weinig aan je model, maar wel heel veel aan je onderschriften en tekst-gebruik.
Je model is nu nog moeilijk te beoordelen, ...

Maar,
doe je ding,

Rico

Titels, teksten, spellingsfouten.... ik ga me er niet mee bemoeien

Modeltechnisch wel wat kanttekeningen.
De kleuren zijn in mijn ogen erg flets. Het geel mag geler, het groen groener en ook het bruin oogt vreemd.
Verder had ik gekozen voor een patroon zonder harde rand. Da's volgens mij meer weg gelegd voor voertuigen die een stuk later werden gebouwd dan deze.

Mijn tip; een nachtje ovenreiniger en opnieuw proberen.

Hoi Niels,

Niet verkeerd, maar ik zou de chipping wat minder houden.
Ron geeft een paar punten die terecht zijn, over je kleuren.
Ga eens flink aan de slag met filters, om zo meer kleur variatie te krijgen.
Daarna weer lekker inlijnen en chippen.

Groet, MartinD

Hoi Niels,

Nee, dat is niet hetzelfde.
Een filter en een wash zijn allebei verdunde verfjes.
Bij een filter zit meer verdunner dan bij een wash.
Qua verhoudingen, denk aan 90:10 bij een filter, en voor 60:40 voor een wash.

Filters kun je goed gebruiken om kleurnuances aan te brengen op verschillende oppervlakken.
Gebruik de zoekfunctie op het forum, dan vind je genoeg draadjes om eerst lekker te lezen.

Groet, MartinD

Over chipping gesproken, op zichzelf zijn die niet verkeerd.
En ik ben best wel fan van een beetje verbleekte kleuren, mij spreekt vooral dat geel wel aan. Of een hard-edge patroon passsend is kan ik niet zeggen, daarvoor heb ik me niet genoeg verdiept in dit type voertuig, maar ik vind het veelbelovend.
Wat ik wel een beetje in het oog springend vind is dat groene vizier, je zou verwachten dat het camouflagepatroon gewoon "door zou lopen".
Benieuwd naar de rest!

Hoi Niels,

Camopatroon ziet er stoer uit, denk dat hier echt wel een mooie van kan maken.

Mocht je deze nog niet hebben dan raad je aan deze dvd bovenaan je kerst verlanglijstje te zetten :!:

000%20dvd%20enamels.jpg

http://militarymodelsandaccessories.nl/p-16069-enamel-weathering-techniques-washes-fadings-oils.aspx

En een handig stap voor stap boek

51EtxTXFPNL._SS500_.jpg

http://www.amazon.co.uk/Step---Step-Finishing-German-Armor/dp/1611700027/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1286750700&sr=8-2

Succes en hopelijk pik je de voorgaande commentaren op 😉

Grtzz

Niels,

Goed te zien dat de jonge generatie er aan komt...
Ben het met martin eens echter je bent 1 basis stap vergeten.
Na het spuiten eerst een laag met vernis (floor polish), beter voor je washes en filters (en decals). aanbrengen.
Nu zie dat de white spirit de verf 'uitbijt'.

Maar ga vooral door met bouwen/verven en foto's plaatsen.

Herman

Hoi Niels,

als ik zo je draadje(s) eens doorlees valt mij het één en ander op.
Je hebt het zelf over jou ongeduld, mogelijk gevoed door je ADHD, waardoor je soms te gehaast werkt en berichten plaatst.
Door dit ongeduld heb je echter een ook een groot voordeel, je hebt bijna geen remming.
Dit uit zich door het direct uitproberen van alle technieken waarover je leest of getipt word en de resultaten liegen er niet om.
Je bent zeer getalenteerd en als je af en toe even een adem pause inlast en je jezelf tot rust en kalmte brengt (even een slokje thee of zo, koekje erbij en even mediteren...zo van...OOOOOOOHHHHHHHHMMMMMMMMMMMMMMM.), zal je merken dat je rustiger naar een eindresultaat werkt.

Het spuiten van de camo is mooi strak gedaan.
Of de camo korrekt is of niet (hard of soft edge, juiste kleuren) maakt nu niet uit, zie dit als een oefening in alle techniekjes die je toepast.

Tipje voor het posten van berichten...laat een ander eerst je bericht lezen voor je op bevestig drukt (doe ik ook 😉 )

Veel plezier met het verweren

Willem

Re: [ sd.kfz.251 ausf d 9] betere foto`s

Nou Niels,

dat zijn mooie foto's! Haarscherp, mooi hoor! Enneuh... je tekst is ook alleszins te pruimen, complimenten!
Ik ben benieuwd naar je verdere voortgang, ik hou je in de gaten 😉

Groeten,

Kanne

PS leuk die beschadigde nummers!

Beste Niels,

Iemand die al veel modelbouwers heeft leren filters aanbrengen, is Pascal Tognon van KMK. Ik heb het ook van hem geleerd.

Tussen haakjes: voor spellinglessen kan je bij mij terecht. Ik ben leerkracht Nederlands.

Hey Niels,

Mooie en scherpe foto's. Model gaat er al mooi uitzien.

Ben het alleen niet eens met je mening dat je model blijft glimmen wanneer je glansvernis gebruikt. Door de washes en filters gaat het glimmen echt wel weg. Anders op het einde een laagje matvernis en je probleem is ook opgelost 🙂

Maar met glansvernis werkt het washes en filteren echt wel een stuk beter.

Groeten,

Eelco

Hoi Niels,

Inderdaad, betere foto´s dit.
Glansvernis heb je echt wel nodig om goed te kunnen weatheren.
Op verschillende plekken op je model zie je al dat je washes de basislaag hebben aangetast.
Linksvoor bijvoorbeeld, daar zit een duidelijke streep.
Door glansvernis aan te brengen kun je de filters en de washes op de basislaag zetten.
Ze dringen er dan ook niet in, en daarmee voorkom je die donkere voertuigen.
Een paar druppels vernis mengen met je basislaag werkt ook goed.

Groet, MartinD

Ey Niels,

Goed bezig hoor!
Mocht je het AK dvdtje krijgen met de kerst dan zal het je nog duidelijker worden hoe je het beste bepaalde stappen uit kunt uitvoeren 😉

Grtz,

Elco

Hoi Niels,
Mooie 9 ben je aan het maken.
Puntje van kritiek. Ik vindt dat je de markings iets te veel hebt gechipt.
En volgens mij zie je ter hoogte van de 1e kist een diagonale streep/overspray lopen van afplaktape. Kun je dit nog wegwerken?

Grtz Jacco

lars wiltenburg zei:
@Martin: kun je die glansvernis van tamiya goed gebruiken?
Ja hoor.
Als je t mee wilt mengen met je basis, moet je ook Tamiya gebruiken voor de gewone verf. Als aparte laag kan het ook over andere verven, maar laat deze wel eerst goed uitharden.

Groeten, MartinD

Dat zijn erg goed geschoten foto's Niels, misschien kan je, om je model nog beter te laten uitkomen, het bruine plankje nog even vervangen voor iets neutralers ?
Maar de bak ziet er al gaaf uit !

Re: [ sd.kfz.251 ausf d 9] he@le kleine update

Ziet er goed uit, Niels!

Weathering is zeer netjes.

Ik heb nu ik dit zie erg veel zin om te schilderen en te verweren 😉 🙄 .

Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen.

Groeten,

Maarten

Niels,

ik weet niet wat de strepen op je velg voor moeten stellen, maar ze doen afbreuk aan je wiel.
Het wiel heeft erg mooi detail in bouten en alles erop en eraan, maar die strepen...

De rest in basis ziet er mooi uit, ook in close-up, het mist alleen allemaal wat diepte en extra kleur.

Succes met het vervolg,

Rico

Niels, je oliestrepen op je velgen wat je wat minder nadrukkelijk aanwezig laten zijn en ook wat natuurlijker laten lopen. Het is allemaal wat te geplaatst op het moment!!

JW

Sluit me bij JW aan, dit soort strepen zijn het sterkst als je ze bijna niet meer ziet. Heel veel blenden met het benodigde oplosmiddel. Meestal maak ik eerst de ondergrond een beetje vochtig met het benodigde oplosmiddel (afhankelijk van je verf), maar niet teveel anders loopt meteen je verf uit als je een streep zet. Wanneer de streep staat voorzichtig verder blenden met je oplosmiddel totdat het effect naar wens is. Let hierbij op dat wanneer de boel is opgedroogd het effect vaak iets duidelijker naar voren komt, dan wanneer het nog nat is.

Vind het tof om te zien dat je alles aan het proberen bent, daar leer je het meeste van. Lekker rustig een beetje proberen, als het mis gaat is het meestal wel weer op te lossen. Mooi bakkie!

Succes!

Groet,
Bouke

Re: sd.kfz.251 ausf d/9 update 16-12-10 op eigen benen staan

Niels,

aan je kunnen ligt het niet, je werk is mooi om te zien.
't is nog net dat laatste beetje afwerking. Sommige kleine detail zijn net té, de uitlaat bijvoorbeeld.
Ook op die beute zie je dat, té oranje, daar mogen best wat donkerdere tinten tegen aan.
Maar goed, ieder zijn eigen smaak...

Maak er wat moois van,

Rico

Hi Niels,

Erg mooi werk!!
Ik denk dat deze nog net iets beter is dan de flakpanzer (naar mijn idee).
Gaat mooi zo, lekker doorgaan! 😀

Groetjes!

Tijd tikt door en geduld is een schone zaak 🙄

Mooi modelletje verder en alles ziet er goed uitgevoerd uit.
Hooguit de uitlaat inderdaad nog meet nuances geven door wat donkere pigmenten erin te verwerken.

Foto van je Amerikaanse "beutepanzer" ziet er ook goed uit. Ik vind het wel goed gelukt, de geschilderde ster en teksten. Vooral de verfuitlopers zien er goed uit.

Keep up the good work.

Groeten,

Eelco

Ha Niels lekker bezig.
Ik zie ook dat je met pe gaat werken ?
Als je dat nog niet eerder 'echt' hebt gedaan kan ik je wel aanraden om een
paar goede tangettjes en pincetten te halen van verschillende grotes.
Leuk trouwens dat je een KT gaat doen mooie machines zijn dat.

Gr, Chris

Niels, waarom zou je hem wegdoen die ster? Deze zijn erin in het veld geplaatst dus netjes zullen ze niet zijn geweest zoals je ze ziet op US voertuigen die van de fabriek zijn gekomen!! Misschien wel wat sporen van druipers wat beter plaatsen!! Probeer wat meer na te denken over wat je wilt gaan doen, waarom je iets wilt gaan doen, wat het kan toevoegen en vooral hoe je het wilt gaan doen. Ga eens een test stukje maken van iets op een stukje wit styreen of misschien heb je een oud model waar je iets op kan uitproberen!!

Ik deel wel de mening dat je wat te veel, zal niet het woord napen gebruiken, kijkt naar werk van anderen en dit min of meer gaat kopieren. Nu is je KT project ook weer een afgeleide van een ander zijn werk. Ga je eigen fantasie gebruiken en zoek bijv. eens op het net naar KT aan het front en laat je daardoor eens inspireren!

Succes!!

JW

Niels,
Ik heb nog diverse decals voor je! Het zijn wel die wat je met wat water aanbrengt maar ff met een mesje ligt erover en klaar.
Verder wat uitloers maken met olieverf en klaar is kees!

Gr.Lars

Serieus jammer dat je er deze wending aan hebt gegeven Niels.
Natuurlijk moet je vooral je eigen ding doen en kan je een project ergens op baseren maar probeer origineel te blijven.

Grtzz

Terug
Bovenaan