Sd.Kfz. 251/10 C - Stuka zu Fuss [Upd:16/12]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medebouwers,

Ik ben momenteel druk bezig met het interieur van mijn AFV 251/1 Ausf.C Stuka zu Fuss.

De basis is gespoten met een mix van Vallejo German grey en Intermediate Blue, ik denk met een verhouding van 8:2, misschien 7:3.

kleuren.jpg

Ik zit nog vroeg in het verf stadium, met sommige items al beetje verweerd. Kratje groente-en-fruit is van Verlinden. Tracks zijn van Dragon. Ik heb helaas te laat gezien dat de stoel van de bestuurder licht naar rechts staat geroteerd, maar ik laat dit verder zo.
De AFV K98's heb ik dankbaar omgewisseld voor Tamiya en Italeri uit de voorraaddoos. Met de bovenkant van de hull erop, zie je weinig terug van de wapens.
Alles is geverfd met Vallejo.

041208-1.jpg

041208-2.jpg

041208-3.jpg

041208-4.jpg

041208-5.jpg

03122008022.jpg

De witte spatbord-toevoeging zie je terug bij de SdKfz 10- en 250-serie en ik heb zelf nog nooit een afbeelding van dit fenomeen bij een 251 gezien. Categorie artistieke vrijheid. 🙂

Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom.
Binnenkort meer !

groet Frank

Hey die Frank!
Gaat lekker zo!
Het interieur ziet er goed uit en de kist met groenten is een mooie blikvanger.
je zou de PaK-munitiekisten meer naar voren kunnen halen door ook daar met kleurvariaties te werken. Wat gele en groene er tussen doet wonderen. Ook is het hout van de banken en de wapens iets teveel van hetzelfde. Een paar washes voor wat variatie is ook hier wel nodig, denk ik.
De extra opbergruimte rechtsvoor is een mooi extraatje en wie zegt dat 't nooit gebeurde?
Ben benieuwd naar de rest!

Ziet er goed uit frank,

Mooie basis om op verder te weatheren. Ik ben het wel eens met ROn wat betreft de variatie. Je kan dit ook doen door diverse filters te geven. Idd vooral bij de kisten en de bank zal dit een mooi effect geven. Dat groente krat is ook een leuke toevoeging.

Groetjes

Dank voor jullie repliek 🙂

@ Ron
De Pak-kisten-kleur is nog een item op mijn researchlijstje. Ik was al op zoek geweest naar verschillende kleuren, waaronder gelb. Ik weet eigenlijk niet welke kleuren mogelijk zijn voor deze kisten eind '42 begin '43. Gelb zou (voornamelijk) AfrikaKorps zijn en anders zijn dan de gestandaardiseerde gelb van midden '43 ?

@ Boris
De verweringsverschillen ga ik zeker doorvoeren. Even kijken of ik nog nerven kan aanbrengen. Fineliner en daarna weer filtertje ?

@ Rinke
Groente en fruitboer 🙂

@ Jacco
Nu heb ik de Dragon-versie zelf niet gebouwd, mij viel vooral op dat de buisvormige onderdelen bij de AFV-kit flink dikker zijn; de buisconstructie van de achterdeuren en de stangconstructie van de Wurfrahmen-40. Dragon doet me qua gietvorm gedetailleerder aan en qua handleiding overzichtelijker. Eric Reits weet hier meer over.
Jacco Buurstra zei:
...uit welke set komen de figuren ?

De wijzende figuur is van Dragon, de officers cap en randzitter zijn van MiniArt. Ik ga wellicht de knielende Dragon-man schrappen uit de 251. Het wordt anders te druk.

groet Frank

Hoi Frank,
Ziet er prima uit. Je geeft zelf al aan dat als de bovenkant erop zit je weinig van de geweren meer zult zien. Toch valt me eerlijk gezegd op dat de houtkleur van de mausers nogal abrupt ophoudt, d.w.z. in werkelijkheid gaat het houten gedeelte toch nog een stukje verder (helemaal tot aan de metalen band).

Groet,

Arjan

@ Ron
Dank voor je url. Ik kon er zekeer iets mee. Mooie verweringsindrukken.

@ Arjan
Dank voor je rake tip. Ik heb hier onmiddelijk werk van gemaakt. Many thanks !

Alhier weer een korte update van de 251. Inmiddels zit de pre-shade erop (Vallejo Air Black) en staan de Vallejo German Grey en Intermediate Blue klaar voor de eerste basislaag.
Na de grijze basiskleur komen er eventueel nog groene camostrepen overheen, maar in ieder geval wordt het
geheel afgeblust met mijn eerste haarlak-whitewash. De kleur van de Wurfrahmen is me nog niet geheel zeker...ik overdenk 1
of 2 constructies primerrood, en rest metaalkleur.

Zon beetje alle onderdelen van mijn project, minus figuren. Ondergrond wordt eenvoudig plankje, met misschien koeievlaatje erop.

1-1.jpg

Ik heb tijdens een heerlijke wandeltocht door Spielbergers Halbkettenfarhzeuge een afbeelding waarin het bestuurderscompartiment op aangegeven delen is witgemaakt. Ik vond dit een mooie toevoeging voor mijn project.

2-1.jpg

3-5.jpg

4-3.jpg

5-1.jpg

Deze combinatie is 22 cm lang...

6-1.jpg

Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom.
Later meer 🙂

Groet Frank

Hij gaat lekker Frank. Paintjob ziet er mooi uit.
Ik vindt de aanhanger een zeer leuke toevoeging.
Persoonlijk had ik de Pak achterwege gelaten. Wordt een beetje vol. Maar dat is mijn mening. Voor de rest zou ik zeggen, op naar het Panzer grijs 😀

Greetz Jacco

Ha Frank,

Interessant bakkie. Ik zou wel proberen de keuren van het interieur wat af te zwakken. De menutie kisten, kolven en overige assesoires vind ik vrij vel en vol van kleur. Misschien een filter en wat lichte washes kunnen dit veranderen. Verder mooi ding zeg! Moet zeggen dat dit best aanzet om er ook eens zo een te maken.

Mzzls

f

Ha Frank,

ziet er goed uit !
Errug donkere panzergrau 😈 😉
Komp wel goe, kweetet.

Maar denk wel aan de kapjes/dopjes op de voorvelgen, die missen nog...... 😕:

Grtz,
Dan

Hoi Frank, ziet er uitstekend uit. Een erg levendig geheel zo en er is heel wat te zien 🙂 . Ik hoop wel dat de krat met groenten nog aan boord is. Ik ben tot mijn schande de vorige keer vergeten te vermelden dat de groenten er erg overtuigend uitzien, erg knap geschilderd vind ik.

Groet,

Arjan

@ Ron
Aber Ronnn...Volgens mij moet dat toch wel helemaal goed gaan komen....binnenkort.

@ Jacco
Dank u. Ik heb al een knielend Dragon-manneke eruit gehaald omdat het (inderdaad) te druk werd.
In principe kan ik er nog een 251/1 van maken, maar daarvoor heb ik een speciaal onderstuk gemaakt voor de Pak. Volgende keer leger 😉

@ Boris
Dank voor je tips. Ik heb inmiddels al hier en daar wat dingen afgezwakt. Bij volgende sessie mag je weer bijsturen.

@ Danny
Nooit gehoord van Panzerschwarz ? Dank voor die kapjestip (tapjeskip ?), hoewel de wielen er nog ge-dryfit onderzitten. Ik wil de as-uiteindes onder een hoek afsnijden en zo de wielen wat uit het lood zetten.

@ Arjan
Dank u zeer. Zo'n groentekist geeft wel wat hoofdbrekens over inhoud en kleur; ik heb nog steeds enkele items die ik niet goed kan thuisbrengen.

Bad news !
Eerste bad news is dat me nu pas weer een sinkmark tebinnenschiet aan de binnenzijde van het Pak-uitsteeksel...

VIIa.jpg

Tweede bummer; de oplichtingssessie is op 1 plek geexplodeerd (voorop) en op 1 plek te lang gebrushed (bovenop).
Nu is dit te verhelpen middels de whitewash, dus op zich is er nog niks aan de hand.

VIIb.jpg

Verder wat plaatjes dat enigszins laten zien hoe 't er grijsjes uitziet. Helaas is het pre-shade concept wat vergrijsd.

I.jpg

II.jpg

Volgens mij heb ik onlangs nog imand corrigerend toegesproken over kieren en naden bij de bovenplaat van de hull...kijk hier...
III.jpg

Wat bleek; het Wurfrahmen past hier precies overheen. Ik kijk nog of ik dat geheel ga fixeren. Optisch bijna onmisbaar eigenlijk.

IV.jpg

V.jpg

VI.jpg

Ach ja...

http://www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=a843fbb6ed0a72dd40218b49998f89e9

Binnenkort betere plaatjes met gewoon zonlicht. We gaan weer luchtpoetsen...

groet Frank

Heho Frank,

die schade valt nog makkelijk te verhelpen, gewoon een wat donkerder grijze kleur erover spuiten over de rand achter, en op de voorkant. Zijkanten van beide vlakken even afdekken met een recht kartonnetje (of tamiya tape), en je hebt en passant een stukje modulatie...

Ik verheug me nu al op de whitewash!

Eric

Frank Haspels zei:
Bad news !
Eerste bad news is dat me nu pas weer een sinkmark tebinnenschiet aan de binnenzijde van het Pak-uitsteeksel...

Ha, ben ik dus niet de enige. Was hem ook straal vergeten ...

Ziet er verder zeer goed uit Frank. Bankjes zien er zeer strak uit zo. Moet een juweeltje worden.

Gr,
Jeroen

Een kort tussendoortje...

De 251 staat even kort in de koelkast vanwege een Hummel-project.

De afvaller in mijn 251-project was een knielend Dragon-manneke.
Ik kon niet verkrijgen dat de eenzame modelbouwert zonder vertier kwam te zitten en heb ik 'm voorzien van een 1/9 RC Pzr-III 😛

Dragon1-144.jpg

pot.jpg

groet Frank

😱 🙂 😱 😀 🙂

Jij hebt een, overigens zeer aangename, afwijking, Frankie!!

Erg origineel en net zo vol humor!!

Terug
Bovenaan