Sd.Kfz. 251/10 Ausf.C - 21.PD [upd:9nov]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste allen,

In een ver verleden (4 jaar terug, op 20 oktober 2008 !) zijn Eric Reist en ik een gezamenlijke bouw gestart met de SdKfz 251/10 Ausf. C; hij die van Dragon, ik die van AFV.(http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=17656 )

Toentertijd had ik gekozen voor een russisch winterscenario als Stuka Zu Fuss-versie. Dit project vorderde uiteindelijk totaal niet en had het panzergrijze voertuig voorzien van een hard-edge witte camo, rond juli 2012. Hier enkele foto's van weleer ...

ISdKfz251-10-C-SzF2-1.jpg

1251-10-grijs.jpg

De ontevredenheid -ook na het aanbrengen van de hard-edge-camo - bleef bestaan en ik besloot een paar dagen terug om dit project nieuw leven in te blazen, ingezet in een ander scenario; Afrika Korps. Met polystyreen heb ik aan beide zijden een uitbouw gemaakt ...

Arechts.jpg

Blinks.jpg

Crechtsachter.jpg

hier met een kleurtje : eerst met vallejo zwarte en grijze primer, daarna met een Vallejo Desert Yellow erop ...

3251-10-AK2.jpg

2251-10-AK.jpg

De pre-shade komt helaas niet helemaal goed uit de foto's, maar is wel aanwezig.

Momenteel ben ik bezig om de markeringen te kiezen, waaronder de tactical markings.
Iemand enig idee welke TactMarc's hierop mogen, als een 251/10-versie ?

Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Later meer 🙂

groet Frank

Re: Sd.Kfz. 251/10 Ausf. C - D.A.K. [27okt]

Hallo Johannes,

Je hebt desert yellow echt (her-)ontdekt na het succes op die beute T34 😀
Maar serieus, dit ziet er al heel veelbelovend uit.

Ik weet niet of de 10-versie werd gebruikt in Afrika, maar zoja dan toch door panzergrenadiere.
De gewone infanterie(lees gemotoriseerde) in Afrika werd vervoerd op vrachtwagens of liep.
En dan kom je meteen uit bij de 15e of 21e panzer division, neem je Tunesie mee dan ook nog de 10e.

Succes verder , Wim

Thanks Wim,
wim meesters zei:
...Ik weet niet of de 10-versie werd gebruikt in Afrika, maar zoja dan toch door panzergrenadiere. ... En dan kom je meteen uit bij de 15e of 21e panzer division, neem je Tunesie mee dan ook nog de 10e. ...

Ik wist dus ook niet zeker of deze versie werd gebruikt, maar het antwoord -afkomstig van waarde bouwgenoot Eric Reist- gaf duidelijk uitsluitsel :

SdKfz%20251%20-10%20Mittlerer%20Sch%FCtzenpanzerwagen.JPG

Op basis van deze foto ben ik dus van plan om hiervan een 21. PD te maken, waarvoor ik de divisie-marking van Stencilit al klaar heb liggen.
Momenteel denk ik nog na wat de aantrekkelijkste kleurencombinaties moeten zijn. (grijze achtergrond, kleuren van symbolen etc.

groet 🙂

Re: Sd.Kfz. 251/10 Ausf.C - 21.PD [27okt]

Nog even een zijsprongetje aan de hand van dit project:

Ik hoor regelmatig dat veel mensen problemen hebben met Vallejo primer, anderen weer niet (waaronder ikzelf)
Misschien kun je precies toelichten hoe je hem gebruikt. Voor velen is dat niet duidelijk. (bij de tips ?)
En ik weet wel dat de Tamiya nog beter is, maar ik wil die thinner gewoon niet in mijn huis.

Wim

He Wim,
wim meesters zei:
Nog even een zijsprongetje aan de hand van dit project:
Ik hoor regelmatig dat veel mensen problemen hebben met Vallejo primer, anderen weer niet (waaronder ikzelf)
Misschien kun je precies toelichten hoe je hem gebruikt. Voor velen is dat niet duidelijk. (bij de tips ?)
En ik weet wel dat de Tamiya nog beter is, maar ik wil die thinner gewoon niet in mijn huis. ...

Ik heb deze vraag ook vaker vernomen, tezamen met een uiteenlopende ervaring en voorkeuren van bouwers.

Tja ... Tamiya beter ? ...
De primer die ik gebruik is, net zoals Vallejo Air, direct te gebruiken; gewoon flink schudden, indruppelen en spuiten maar.
Het vetvrij maken van de ondergrond is natuurlijk wel aan te raden. Gewoon sopje met afwasmiddel maken en met zachte kwast de te spuiten delen schoonmaken.
Daarna zet ik mijn airbrush op 3 bar en spuit het geheel droog.

Hier een afbeelding van de flacons die ik gebruik :

Vallejo-Primer.jpg

De reden waarom ik (over de gehele lijn) ben overgestapt op Vallejo is, omdat ik dan water kan gebruiken om te verdunnen. Dat scheelt een hoop (heerlijke) geuren, maar vooral vind ik het erg gemakkelijk in gebruik en raakt dat laatste niet op.

Ik wil er wel even bij vermelden dat er -afhankelijk van het niveau van de bouwer- mogelijke behoefte is of voorkeur uitgaat naar een andere verf. Ik ben in mijn persoonlijke behoefte nog niet beperkt geweest om andere verf te moeten of willen gebruiken tot de lak-fase (met daarna olieverf).

Kun je hier iets mee ?

groet

Hmmmm, bedankt voor de nuttige toelichting.
Is deze primer voor de airbrush?
Ik heb namelijk zojuist vandaag die spuitbus primer gebruikt van de action, opzich prima spul, werkte perfect alleen de geur is niet echt optimaal voor de gezondheid.
Ik heb hem kunnen gebruiken omdat mn hoogzwangere vrouw dit weekend weg was voor haar werk (ik heb op het moment maar een 2 kamerwoning) maar anders kan ik dat haar niet aan doen.
Is dat met deze primers anders?

Op de modellen heb ik niets toe te voegen.
Ziet er strak uit en zeker de uitbouw vind ik zeer geslaagd.

Cheers
Marf

Dank Marvin ! 🙂
Marvin du Chatinier zei:
... Is deze primer voor de airbrush?
Ik heb namelijk zojuist vandaag die spuitbus primer gebruikt van de action, opzich prima spul, werkte perfect alleen de geur is niet echt optimaal voor de gezondheid.
... Is dat met deze primers anders?

Ja, deze Vallejo-primer is (speciaal) vervaardigd om direct uit de flacon te gebruiken voor de airbrush ... zie rode kader op foto ...

Vallejo-direct.jpg

Tijdens een groepsbezoek aan ASA met bouwgroep Utrecht kregen we o.a. deze -toen nieuwe- primer gepresenteerd. Ik was er zo tevreden over tijdens de probeersessie, dat ik van beiden een flacon heb meegenomen.
De flacons zijn Euro 6,65 bij ASA in Almere : http://www.airbrush-services-almere.nl/shop9/contents/nl/d147_03.html#p3564

Mijn ervaren voordelen van deze primer :

1] Geur
Ooit, in een ver verleden, heb ik gebruik gemaakt van een grijze HEMA-primer uit een bus, maar de stank beviel me totaal niet. Dat heb je (iig ik) helemaal niet bij gebruik van deze primer. Jouw probleem wordt wellicht onder andere veroorzaakt door de soort primer dat in de bus zit. Ik ben zeer slecht onderlegd als het aankomt op de chemische samenstellingen van verfjes en dergelijke. Misschien dat ook het drijfgas minder prettig voor de gezondheid is ? Ik gebruik een SilAir-compressor, en gebruik dus alleen lucht om mijn modellen te voorzien wat eender welke primer- of verflaag van Vallejo. Ik ruik NOOIT wat als ik aan het brushen ben ...

2] Doseren
Daarnaast verlies je met een spuitbus, in vergelijk met de airbrush, de subtiele doseringsmogelijkheid; dit vind ik inmiddels ook belangrijk, omdat ik met de combinatie van de lichtgrijze en zwarte primer een opzichzelfstaande 'verf'-fase heb ingevoerd, als voorbereiding voor het aanbrengen van de basislaag.

Dit zijn louter persoonlijke ervaringen en inzichten, maar ik hoop dat je er iets mee kunt :!:

groet 🙂

Dat ziet er prima uit Frank! Ik heb me een tijd geleden ook al eens in dit specifieke voertuig verdiept:
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=76&t=23018

Eigenlijk zou er nog een schild op de mg moeten zitten, maar dat is je wellicht ontgaan. Ik ga die Vallejo primer trouwens ook eens proberen want mij bevallen die spuitbussen met primer niet omdat je dan al snel een veel te dikke laag krijgt.

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Eigenlijk zou er nog een schild op de mg moeten zitten, maar dat is je wellicht ontgaan

Volgens mij niet, dit was bij geen enkele sd.kfz.251, dus ook niet bij de 251/10.

(ik weet het, dit is een D-uitvoering)
sd.kfz.251-10-d-1.jpg

Als de MG voorop zat zat er wel een schild voor, maar achterop niet, ik weet niet waarom want hier stopt mijn kennis. 🙂 Waarschijnlijk weet iemand anders dat wel te beantwoorden?

Groet, Pelle

Pelle, de mg met schild die oorspronkelijk voorop zat werd vervangen door de Pak 36 waardoor men nu een schild overhad. Waarom zou je dit schild dan niet gebruiken voor de achterste mg? Er zijn vrij veel foto's te vinden van Sdkfz.250's waarbij de achterste mg voorzien is van een schild, hier is er een van een Sdkfz.251 :

00098.jpg

Groet,

Arjan

@ Arjan
Ik ben nog een tijd bezig geweest om zo'n schild te zoeken, maar heb ik nog niet gevonden. Ik had er nog 1 over van mijn B-Funk, maar die zal ergens in de berging staan na een opruimsessie. Zoals dit project er nu bijstaat, was zeker mogelijk en kwam ook vaker voor. ( zie foto hieronder)
Ik ga in ieder geval wel nog verder zoeken omdat ik wil zien hoe dat oogt !

sd.kfz.251-10-b-2.jpg

bron : wehrmacht-history.com

@ Pelle
Dat schild werd gewoon weggehaald als het in de weg zat.
Een van de heerlijke voordelen als je duits bouwt; de eindeloze combinaties van details 🙂

groet

Johannes Haspels zei:

Als je goed kijkt, zie je ook bij dit voertuig het mg-schild aan de achterzijde. je kunt de mg-opening naast de man achterin zien.

Wordt een mooi bakkie, Frank! Hoewel ik het origineel ook wel lekker levendig vond.

Een MG schild en met een MG gemonteerd zelfs 😉

johannis.jpg

Ik heb er vast nog wel een, zal die komende week meenemen als je wilt...

Eric

@ Ron
Dank. Ik had het schild ontdekt, vandaar ook al mijn zoektocht naar een schild dat ik niet vond.

@ Erich
Top. Gaarne tot woensdag.

@ Rob
Dank je. Met die drukte valt het wel mee hoor.
Ik ben blij dat ik eindelijk al die opgestarte projecten aan het afmaken ben 🙂

Re: Sd.Kfz. 251/10 Ausf.C - 21.PD [upd:29okt-markings]

niet gehinderd door enige kennis van zaken: klopt die donkere achtergrond bij de AK tekens? Ik neem aan dat ze die tekens aanbrachten nadat ze het voertuig Africa geel hadden gemaakt. Anders dan bij een tijdelijke wintercamo?

Groeten
Oscar

Hoi Oscar,

Ik weet niet goed wat de stappen waren wat betreft de markeringen.
Ik dacht ooit eens foto's gezien te hebben van deze soft-edge variant, maar kan die niet meer terugvinden.
De hard-edge-variant, met een panzergrijze achtergrond, kwam redelijk vaak voor.

groet

Voor zover ik weet, was het zo dat veel van de voertuigen die in Afrika aankwamen nog in het Europese panzergrijs gespoten waren en ter plekke dus werden overgespoten. Bestaande markeringen werden dan afgeplakt of er werd simpelweg omheen gespoten/geverfd. Deze verfklussen waren tevens niet van dezelfde hoge kwaliteit als die van de fabrieken. Vandaar dat dergelijke voertuigen binnen een aantal weken/maanden een zeer versleten uiterlijk vertoonden, want de lokaal aangebrachte verf werd er door het zand en de wind vanaf gezandstraald.

Jawel maar een AK markering zal toch nooit bestaand geweest zijn op het moment dat ze aankwamen en gespoten werden?

Oscar Becker zei:
Jawel maar een AK markering zal toch nooit bestaand geweest zijn op het moment dat ze aankwamen en gespoten werden?

Bij AK was dit bij uitstek een bekend voorkomen! Zoals gezegd kwamen ze in het begin grijs aan

Panzer-IV-tanks-of-the-Afrika-Korps-in-the-desert.jpg

en krijgen ze aldaar hun gele kleur gespoten. De markeringen kunnen dan in wit worden aangebracht op een vrijgelaten stukje grijs

13_001

German%2BSdKfz.%2B222%2Barmored%2Bcar%2Bin%2BNorth%2BAfrica.jpg

fgtyjukku7688990.jpg

Zwarte palmboom op bv roze achtergrond kwam ook voor maar dit was een lokale Bouwgroep Amsterdam verzorgings-eenheid:

large_ee97e38f-0b73-4209-8907-2528acf9313c.jpeg
large_a4d259bb-a9a0-4cd4-b131-9cd6c925e46d.jpeg

Eric

Zorg dan voor echte dames, Eric, zodat die palmbomen ook vorm krijgen!

Aha, dus ze reden ook al in de woestijn rond in pantsergrijs.... 'Lekker onopvalland en verkoelend'

Bedankt voor de wijze les. 🤣

Oscar

Ach heren, kom nu...

Net als bij de afgelopen SMC met categorieën als beginner, advanced en master heeft de verzorgingsgroep der bouwgroep Amsterdam ook cupegorieën A-D. Dat ik slechts wat beginpotentie(el) toon is hooguit om de zaak niet verder te doen afleiden van de getoonde, onvolprezen SdKfz 251 en diens witte palmboom van waerde bouwgenoot Johannis!

Eric

Misschien maar eens op zoek naar een prachtig gerond vrouwenfiguurtje voor op de motorkap 😀
Ik heb intussen al een MG-schild teruggevonden en ga ik binnenkort eens aanpassen om die mogelijk te vervangen voor de standaard zoals ie er nu op zit.
Momenteel bezig met de highlights. Spoedig de vernis eroverheen en dan inlijnen :!:

groet

Beste allen,

Bij deze weer een update van de 251. Ik heb intussen verschillende zaken ondernomen;
* het loopwerk geschilderd
* highlights aangebracht met Vallejo Desert Yellow (50%) + Ivory
* satin varnish aangebracht van GamesWorkShop
* pinwashes met raw umber van Windsor & Newton
* extra items toegevoegd zoals MG en stowage

Zoals te zien heb ik toch geen schild achterop toegevoegd, omdat ik zo'n blote MG34 eigenlijk wel mooi vind staan. Mocht ik onverhoopt toch overgaan op zo'n schild, dan kan dat altijd nog zonder schade aan te brengen. Momenteel ben ik bezig met de stowage, die een eerste behandeling hebben gehad. Ik stoei nog wat met kleuren van de items. Hier de plaatjes :

1links-1.jpg

2linksvoor-1.jpg

2blinksboven.jpg

3voor.jpg

4rechtsvoor.jpg

4brechtsboven.jpg

5rechts.jpg

6rechtsachter-1.jpg

7achter.jpg

8linksachter.jpg

Ik zoek nu nog 1 of 2 passende figuren voor erin en ernaast. Ik was onlangs gestart met een setje van MiniArt :

MiniArt35072.jpg

... maar die set heeft het toch net niet; de poses bevallen me niet of passen gewoon niet, dus daar moet ik nog achteraan.
Binnenkort komt de verwering aan bod; met name een mooie balans in de verfschade wordt nog wel een klus ... 😕

Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk welkom !

groet 😛

Blijft er goed uit zien, Frank.
Maar als je dan toch aanmerkingen wil, twee dingetjes; de patroongordel hangt niet voldoende en waarom eigenlijk dat doek op het kanon? Ziet er teveel uit alsof je iets wil verbergen en dat is jammer.

Mooi Frank! Ook fraai om die loop in de grijze kleur te laten (hitte-bestendige primer).
Een doek over het fijne mechaniek van het kanon is in die zandbak geen overbodige luxe denk ik!

Eric

Dank u heren :!:

De opmerking over de patroonband is wel gerecht ! Dit ga ik spoedig veranderen, meer laten hangen.

Wat betreft het doek over het kanon; ik vond het wel een leuke toevoeging en geeft tevens wat extra kleur aan het geheel.
De loop van het kanon heb ik gelaten zoals ie geschilderd was, met Vallejo gunmetal & zwart, omdat ook dit het gelige plaatje breekt.

Nog een vraagje :
Zijn de 15e en 21e PD elkaar tegengekomen tijdens het noord-afrikaanse gelag ?

groet

Vrijwel constant ! Ze vormden samen de kern van het Afrika korps !
Meestal trokken ze samen ten strijde, hoewel er ook wel aparte operaties waren.
Soms werden ook andere eenheden toegevoegd, oa de Italiaanse Ariete divisie.

Groeten, Wim

@ Wim
Dank. Ik laat enkele details van de 15e P.D. terugkomen in dit voertuig.

@ Rob
De mouldings zijn prima hoor; het enige dat je zou moeten bijwerken zijn wat flash langs de benen, armen en handen.
Ik had gehoopt 2 figuren IN het voertuig te kunnen zetten maar daarvoor zijn de voet-posities niet goed. Dit komt voornamelijk door de banken in het voertuig.

groet

Johannes Haspels zei:
@ Wim
Dank. Ik laat enkele details van de 15e P.D. terugkomen in dit voertuig.
Johannes,

je bedoeld de 21 panzer div de 15 PD had een driehoek met een balk er door heen (geel / rood of wit)
Even een update omtrent het "verven", in een boek van het 5e regiment van de 15pd geeft de schrijver aan dat de eerste batch voertuigen geleverd werden in Tunisie in panzergrau (nadat ze hun eigen voertuigen hadden moeten afstaan). Voertuigen waren reeds voorzien van kentekens en eenheids emblemen dit werden dus afgeplakt... (@johannes dus vreemd dat jou 21pd embleem op het "geel" zit) Ik mis ook nog een kenteken registratie... 😢
De nachschupp was reeds in AK yellow, alhoewel foto's uit eind 1942 dit ook weer tegen spreken...(maar de herstel eenheden van AK korps waren uitstekend bekend om hun reputatie dus kunnen ook oudere voertuigen zijn)

Maar vooral blijf door bouwen/verven en ons vermaken...(ik blijf een volger 😛 )

Herman

Hoi Herman,

Dank voor het stukje geschiedenis :!:
Ik merk dat jij veel dieper in de geschiedenis van AK-materie zit dan ik.
Herman Haverhals zei:
... je bedoeld de 21 panzer div ... de 15 PD had een driehoek met een balk er door heen (geel / rood of wit)

Neen, ik bedoelde toch echt de 15e. Ik ben op de hoogte van het divisie-teken.
Het antwoord van Wim Meesters op mijn vraag, werd hiervoor de aanleiding;
wim meesters zei:

Vrijwel constant ! Ze vormden samen de kern van het Afrika korps !
Meestal trokken ze samen ten strijde, hoewel er ook wel aparte operaties waren.
Soms werden ook andere eenheden toegevoegd, oa de Italiaanse Ariete divisie. ...

Dan ...
Herman Haverhals zei:
...De nachschupp was reeds in AK yellow, alhoewel foto's uit eind 1942 dit ook weer tegen spreken...

Jouw vraagtekens zullen gerecht zijn, hoewel ik denk te begrijpen dat je later in je reply toch ruimte laat voor meerdere mogelijkheden, waarmee witte tekens op gelb. Binnen het duitse leger zijn -gedurende het verloop van de oorlog- steeds meer mogelijkheden beschikbaar en zou ik mijn markeringen in dat geval willen afpassen op door jou genoemde 'foto's uit eind 1942'. Ik liet me bij dit project niet graag in de weg zitten door dergelijke details en moest de verf gewoon vloeien ! Ik heb me hier meer gefocussed op het nieuw toonbaar maken van een oud project wat me steeds niet kon bekoren.

De nummerplaten komen er natuurlijk nog op ! 🙂

groet

Terug
Bovenaan