Sd.Kfz. 250 / tamiya groupbuid Update 20-5-2026

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Één van mijn all-time favorieten Piet!!
Zat erg te twijfelen tussen deze, de M8 en m'n M113.
Verlinden had 'm ooit in de tamiya catalogus in grijs met de figurenset uit de sdkfz7/1 in 'n winterdiorama. Uren naar zitten kijken!
Prachtige keus Piet

Oei, altijd al één van mijn favoriete voertuigen geweest! Veel plezier ermee Piet!

Met een Duitse half rupsert kan men niet stuk natuurlijk, dat is vanzelfsprekend uiteraard 😀

Ik heb er ook nog zo één maar met een plusmodel conversie om er een Sd.Kfz.252 (munitie transport) van te kunnen maken.

Veel bouwlol Piet

Ik weet nog dat, toen ik de Greif bouwde, ik me verbaasde over de rupsbanden. Nog nooit gezien, hard plastic schakels die om de wielen gelijmd moesten worden. Gek genoeg heeft Tamiya dat toendertijd alleen voor de Sd.Kfz. 250 gedaan, en nergens anders bij herhaald voor de rest van de eeuw.

Ik heb deze kit uberhaupt nog nooit gezien, wel de gunze sangyo / dml 250, en ik denk dat deze wel beter wegbouwd

In mijn optiek is het meest storende aan het totaalbeeld van de Tamiya Sdkfz. 250 modellen de tracks. De rupsen ogen erg twee dimensionaal of je moet een model willen bouwen met wel erg sterk versleten rubber blokken. Hetzelfde euvel geldt wat mij betreft ook voor de Tamiya 251 D modellen. Je kunt dit oplossen door stripjes van 0.5mm styreen op de pads te plakken of natuurlijk door een flinke hoeveelheid "modder" op de tracks aan te brengen.

Arjan

En nu de hamvraag: Wat ga ik doen met een interieur dat nauwelijks te zien is.
Wat jij wilt natuurlijk... heb je er zin in ? doen dan !! zo niet ? dan niet !!...... isse simpel no ? 😁

Verder gaat-ie lekker deze halfrupsert 👍

Wat jij wilt natuurlijk... heb je er zin in ? doen dan !! zo niet ? dan niet !!...... isse simpel no ? 😁

Verder gaat-ie lekker deze halfrupsert 👍
Eigenlijk verwachten we allemaal een volledig gescratched interieur Piet 🤔

Maar, als dat er niet inzit, dan spuit je de boel toch gewoon mat zwart? 😁

Het interieur is inderdaad amper te zien als alles dicht is. Met de achterdeur en de luiken op de toren open, valt het nog mee.

Ach ik heb ook nog een 250/3 staan. Ja hoor, de Greif. En nog 40 andere leuke projecten. Zwart is niet nodig. Het is een aardig interieur. Een paar toontjes donkerder dan de buitenkant is goed genoeg.

Ik leg me maar toe op de buitenkant, maar de opmerking over de doeken op de spatborden snijdt hout. Zeker als er een Greif langs staat die identieke doeken en gereedschap heeft..... Het is alleen een behoorlijk dikke prop. En het spatbord is al ontzet.
IMG_20250316_074124.webp

Laatst bewerkt:
Je had wellicht beter alleen het plastic langs de voorrand weg kunnen halen, en de rest eruit zagen en vervangen door evergreen🤔
Nu heb je het jezelf wel erg moeilijk gemaakt.

Een beetje afgeweken van de bouwtekening. (Dat deed ik in 1984 ook al) En voor het eerst ook maar even wat foto's bekeken. De /9 heeft bij Tamiya een inlay gekregen om in de bovenplaat van de /3 te passen, maar er zitten in het echt geen naden in. Ook geen gat voor de boeg of achter MG. En dat spatbord? Nou het koste een hele middag vijlen, maar niu lijkt het er op.IMG_20250316_212524.webp

IMG_20250316_212543_1.webp

IMG_20250316_212614_1.webp
En hij heeft al meer interieur als die in Kubinka en die in Saumur bij elkaar.

Nou nog een plankie (en nog wat details)

Met het zoeken naar gegevens en onderdelen had ik ineens zo'n gevoel van: ik heb toch ergens zo'n ding? (Ja, een 250/1 met een kist aan de zijkant gebouwd in de periode dat ie uit kwam) Maar ik bleek nog een veel ouder exemplaar te hebben. een 250/10 uit 1972. (schaal 1:40)

IMG_20250321_201256.webp

1001356-25964-15-pristine.webp

Daardoor viel mij iets op wat me altijd heeft gestoord aan die Tamiya 250. De koplampen zitten verkeerd.

12825704_pskBr-L.webp

IMG_20250322_175045.webp
Ze zitten op stokjes ONDER de spatborden vandaan........ (en ja dit is authentiek Haarlems plastic uit ca 1980. De jaarringen zijn geteld, en er is bewijs van de ouderdom.)

Ow, en de ruimte achter de voorste pantserplaat is ook te vullen voor een juiste look. Daarin zit een stukje van een reclameplaat uit de tijd dat ik bij Albert Hein zaterdag hulp was.(1976-1978)

Als ik jou zo bezig zie Piet, krijg ik zin om m'n Greif af te maken.
Zit jouw bovenbouw nog los? Lijkt alsof de frontplaat niet op de linkerzijkant van de neus aansluit.

Maar ik bleek nog een veel ouder exemplaar te hebben. een 250/10 uit 1972. (schaal 1:40)

Ja modellen van Midori (uit de jaren 70), daar heb ik er ook nog 2 van gehad!

Was wel speelgoed, dit stond er op de voorkant.
1742761119082.webp

Mooie box-arts daar viel ik voor.
Schermafbeelding 2025-03-23 211410.webp
Schermafbeelding 2025-03-23 211448.webp

Gaaf Piet....ik heb deze ook ooit gebouwd.....ik vond het met die losse schakels toch wel echt een chique kit.....ook al zijn de schakels misschien wat 2D zoals Arjan al opmerkte. Met dat torentje en die, zeker voor die tijd, mooie voorwieltjes, is het een kit die vandaag de dag echt niet verkeerd is toch?

En dat gaas......is het iemand ooit gelukt om dat strak te krijgen, en te houden!, met spuiten?

Het vergt wel wat bouw kunsten om de tracks te bouwen, maar wat mij betreft kan ie echt nog wel. Ik worstel ondertussen ook nog even met de 9/1 kit met een magnifieke detaillering die ik uiteraard continu vergelijk met de famo van Tamiya. Het is een overkill aan details. En heel veel is onzichtbaar. Ik ben na deze 250 erg benieuwd naar recente kits van 250's, maar dit kan prima. Dat gaas ben ik heel nieuwsgierig naar. Kan niet wachten om het te spuiten, maar er zijn nog geen vensters voorbij gekomen die lang genoeg zijn.

De meest recente zijn die van Dragon en Das Werk, toch?
Die van Dragon zijn.... beetje hits 'n miss. Sommige delen goed, andere weer minder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is de 250/9 (alt) nog steeds niet verkrijgbaar,althans niet in de juiste afmeting.(Koepel van Dragon is te groot!)
Heb er ooit een gebouwd,Dragonkit als basis gebruikt met Royal Model pe koepel.
IMG_7023.webp
Die 250/9 van Tamiya zoals jij hem aan het bouwen bent is zeker niet slecht alleen het gaas zou je vandaag de dag wellicht ook wel in pe willen zien en wellicht andere tracks!

Hoe dan ook in het kader van “Old School” hoeven wij ons daar nu niet druk over te maken!😊

Succes verder Piet!

Laatst bewerkt:
Gave tweeling(achtig) 👍

Ik gok dat de 250/3 het oude model van Airfix is in 1:32. Eerst leek dat me niet, omdat er zo’n lap/zak/o.i.d. op het spatbord ligt, maar dat blijkt bij dat model óók zo te zijn. Of toch niet, want de jerrycans lijken wel die van Tamiya te zijn …?

De rechtse decalsheet is super geel geworden?
En de een is 1:35 en de ander 1:32 (volgens de decals) terwijl ze zelfde formaat hebben ?

Nee, het is veel minder spannend. Ik had nummer 2 deels gebouwd, deels in onderdelen en toen ik hem mee liet lopen met de bouw van nummer 1 kwam ik een spatbord te kort. Ik wilde een schoon leeg spatbord, dus de 1:32 spatborden van Airfix heb ik ingekort en rond geschuurd. Daarn de felsrand er weer op gezet. Die 250/9 heeft dus de Airfix spatborden.

Sterker nog ik wil ook een /11 met pantserbuchse.
sd.kfz 250-11.webp

IMG_20250330_152449_1.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan