Sd.Kfz. 250/3 Greif en leFH18 vakantieblogje

Valt nogal mee. qua triest dan. Overigens, de koplampen hadden dus 2 plaatsen. De meeste hebben de oude opzet onder het voorspatbord vandaag. Deze kom ik op sommige voertuigen wel tegen. Even foto's vergelijken voor Rommel's ride!

Nou, daar gaan we dan.
Eerst een status assessment;
Probleem 1: de rupsen passen totaal niet om het metalen aandrijfwiel. Voor beiden heb ik geen alternatieven, dus dan moet passend gemaakt worden. Ook ontbreken er een flink aantal schakels.
03.webp

Probleem 2: de voorjaarsschoonmaak! Ik heb al het stof en het oude interieur van de voormalige bewoner (spinnetje) verwijderd.
Bij deze operatie werd geen verdere schade veroorzaakt.
04.webp

Probleem 3: hopeloos slecht/niet uitgelijnde wielen. Geen idee of dat door slordigheid of jarenlang opbergen in een doos met deksel veroorzaakt is.
05.webp

Probleem 4: een verzameling kleinere beschadigingen en ontbrekende onderdelen, voorkomend over het gehele model, aangevuld door 2 niet bij elkaar passende "Greif"-decals, 1x Tamiya, 1x Dragon.
06.webp

Probleem 5: Aangebrachte, maar niet geschilderde bedrading. Moet envoudig te herstellen zijn. Om de toegankelijkheid te vergroten, heb ik het dekzeil (Tamiya) verwijderd, welke echter met putty passend gemaakt was.
07.webp

De stand van zaken tot nu toe:

Dak eraf gesloopt en chauffeur (zo'n vinyl kabouter uit de dragon-251-dozen van weleer) uit de onderdelendoos erin.
Bij het verwijderen van het dekzeil liet de naad aan de achterzijde los. Deze pastte toch al slecht (Dragon was daar berucht om).
Meteen maar even een kabel naar de frame antenne gemaakt. Ook een rugzak met riemen erbij.

08.webp 10.webp

De rupsjes zitten, passend gemaakt door de tanden aan de binnenzijde rondom het aandrijfwiel weg te halen en de ruimtes er tussen te vergroten. Voorwiel zit ook, diverse schades hersteld. Handgrepen voor de bestuurder, riemen voor de tas. Reserve rupsschakels op de voorkant.
MG+schild uit de onderdelendoor (zitten nog los), alsook de driepoot en schep.
De "voelspriet" links voor ben ik kwijt. 's Kijken hoe ik dat op ga lossen.
Rommel heeft nu z'n typische stofbril + riempje. Officier heeft kaart, wijzend met verrekijker + riempje.

09.webp

11.webp

Ja en nu de verffase. De foto's bekijkend kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat we te maken hebben met 4 lagen kleur; de basis, camouflage, dan een 2e laag camouflage en stof als laatste.
De kleur van de basislaag en het contrast met de anderen doet mij vermoeden dat de basis panzergrau is met daarover een breed patroon van een woestijnkleur. Dat zou van Duitse origine kunnen zijn, maar evengoed buitgemaakt Engels of geconfisceerd Italiaans?
Dus ik hou 't veilig met gebleekt panzergrau in de vorm van Tamiya's dark grey & desert yellow.
Dan de derde laag. Is dat verf of zand/stof/aarde, gemengd met water??

Greif1 (2).webp

Originele markeringen op een donkere ondergrond. De "F" is aardig weggesleten.
person_rommel66.webp

person_rommel68.webp

person_rommel98.webp

Let op de lopers:
person_rommel81.webp

Wat verder opvalt is de tekst "Greif" aan beide zijden. De eerder genoemde afgesleten "F" is interessant, maar ook de afwijkende kleurschakeringen tussen linker- en rechterzijde.

Links is ingekleurd:
greif2.gif

person_rommel66.webp

Rechts is dat duidelijk niet, maar ligt op de camouflagekleur.
person_rommel96.webp

Afgesleten of vuil?
person_rommel104.webp

Zo... vandaag was de dag des (decal)duivels.
Wat een ellende.....

Vol goede moed toog ik aan het werk, de decals toonden kleine zwarte streepjes, waarvan ik aannam dat ze daar ingesneden moesten worden, zodat ze de vorm van het voertuig konden volgen. In theorie goed gedacht, in de praktijk deels succesvol.
De decals zijn oud, dik en erg breekbaar. Moest ze op sommige stukken weer in elkaar puzzelen.

12.webp 13.webp

Er dienden zich echter wat probleempjes aan; allereerst sluit nu de tekst niet meer. Ook was ik wat te enthousiast met het plaatsen van de tassen. Nu moest ik om deze heen werken. Maar dat lukte redelijk.
Volgend probleem; de Balkenkreuze.... die pasten nu niet meer op hun plek!! De vorm van de decals plaatst deze veel te ver naar voren!

person_rommel102.webp

Sodeju..... decals dan maar weg halen en opnieuw beginnen. Dat weg halen.... was een werkje op zich. Alles naar de knoppen.
Gelukkig vond ik nog een verborgen setje in een lading decals, ooit door @Frans van der Stelt aan mij ter beschikking gesteld. Dank je, Frans! dat was een "lifesaver"!

Dus weer opnieuw. Deze keer met een nog breekbaardere decals (zonder rood), dus niks niet snijen in die zooi. Totdat ze op de plek lagen.
Eerst de kruisjes gedaan, zodat ik op een ongeveer kon zien waar de tekst moest. Weer veel snijden, passen, in elkaar puzzelen en stukjes verliezen, die kapot gingen..... Ook heb ik ze toch nog te ver naar voren liggen. Maar dat gaat niet anders, want de decals zijn te groot!
De fouten ga ik weg moffelen met de derde en vierde laag...

15.webp 14.webp

Een nieuwe techniek geprobeerd: ondergrondje kleuren met de airbrush. Eigenlijk begon dat met de restanten verf uit de airbrush erop spuiten en dat lukte wonderwel. Nou nog drybrushes en washes.

16.webp

De kleur van de basislaag en het contrast met de anderen doet mij vermoeden dat de basis panzergrau is met daarover een breed patroon van een woestijnkleur. Dat zou van Duitse origine kunnen zijn, maar evengoed buitgemaakt Engels of geconfisceerd Italiaans?
Iemand die zich er duidelijk in verdiept had, heeft mij een paar jaar geleden verteld dat Rommels Sd.Kfz. 250 gecamoufleerd was met modder, dus geen verf.

Iemand die zich er duidelijk in verdiept had, heeft mij een paar jaar geleden verteld dat Rommels Sd.Kfz. 250 gecamoufleerd was met modder, dus geen verf.
Dat lijkt me niet, als je naar de foto van Ron kijkt zie je het woord Greif strak over de lichte kleur staan, met strakke witte randen. Dat lukt niet over een laag modder 😉
Er zit zeker een beste laag stof overheen, en wellicht hebben ze er nog modder overheen gesmeerd om de donkere vlakken meer in het landschap te laten wegvallen. De uitlopers zouden ook door condensatie kunnen komen, of misschien zelfs door regen.

Laatst bewerkt:
Dat was ook mijn gedachte, maar toen ik dat een aantal jaar geleden opmerkte op een forum toen iemand daar Greif ging bouwen, werd ik gecorrigeerd door Steve Jones die me in een privébericht uitlegde hoe hij tot die conclusie gekomen was. Helaas heb ik niet langer toegang tot die berichten¹ anders zou ik de strekking ervan hier samenvatten.

¹ Vanwege dat de forumeigenaar daar erop stond zich als een zakkenwasser te gedragen.

Interessante discussie.
Bij deze een verklaring voor mijn conclusies;
Rode pijl: donkergrijs, verschoten door zon en lichter door stof
Groene pijlen: originele kleur, afgesleten danwel schoon gewreven door veelvuldige aanraking
Blauwe pijl: camouflage kleur in aarde danwel zandtoon.
Gele pijl: de harde lijnen, zoals door Jan opgemerkt. Weinig slijtage en ze liggen op het grijd danwel zandkleur
Paarse pijl: kleurverschil tussen boven en onderzijde, hetgeen mij doet denken dat alleen de onderste helft is ingekleurd. Bovenste helft = grijs (?)
kleuren 01.webp

Hieronder zijn goed de zachte lijnen tussen de 2 kleuren te zien, hetgeen spuitwerk suggereert.
De jerrycans zijn echter donkerder van kleur. Nieuwe voorraad in panzergrau? Of zou feldgrau donkerder zijn in z/w foto's`?

kleuren 02.webp

Duidelijk verschil tussen donker (grijs) middel (camouflagekleur) en zand/leem mengsel (zwarte pijl)
Ook hier liggen de letters over de onderste 2 kleuren heen met het leemmengsel erop (de "G" en het balkenkreuz). Op andere foto's is de laatste laag aardig afgesleten.
kleuren 03.webp

person_rommel104.webp

@Ron van Wiggen , is dat een ondergrondje van Diodump?
Ik heb er hier een die vergelijkbaar maar net weer anders is

@Ron van Wiggen , is dat een ondergrondje van Diodump?
Ik heb er hier een die vergelijkbaar maar net weer anders is
Nee, dit is een produktie van Reality in Scale, waarvoor ik de master gemaakt heb destijds. Olav heeft er echter een zuil bijgeplaatst in de verkoopversie.
Deze dus: The desert

Het origineel zag er zo uit:
04base01.webp

Ik ben aan het experimenteren gegaan.
De ondergrond is verder tot leven gebracht dmv een serie drybrushes, iedere laag lichter van kleur en applicatie.

17.webp

18.webp

Dan het voertuig. Basiskleuren zijn er op en ik ben begonnen met chippen middels deppen met een sponsje. heb ik nog niet eerder gedaan.
Ook de Greif-tekst.... dat rood... zat niet lekker. Te opvallend, een opzichtige markering van een toplevel doelwit. En rood in een omgeving, zongebleekt en geplaagd door tekorten.
Dus ik denk eerder een zand/aarde kleur, al dan niet buitgemaakt.

19.webp

20.webp

21.webp

Heulemoal vergeteh de laatste stand van zaken te tonen. Bij deze dus....
Eerst een laag nat pastelkrijt poeder om de leem te suggereren, dan een laag lichter poeder erover voor de stof.
Nadat het geheel droog was met een stijver penseel de slijtvlakken "schoon" geveegd. Hierdoor blijft wel het stoffige uiterlijk bewaard.
Ik moet zeggen dat dit werken met pastelkrijt me niks tegen valt!
Wel brak tijdens dat borstelen de antenne af....

27.webp

28.webp

30.webp

29.webp

Dank u!
Ik heb geleerd dat, bij gebruik van pastelpoeder = niet meer aankomen! Ook niet met vernis, want dat maakt t vloeibaar.

En als ik toch figuren moet schilderen voor de carrier, dan kan ik ook net zo goed deze afmaken.
Basiskleurtjes erop, eerste highlights gedaan.
Als alles droog is, drybrushen en washes.... de laatste loodjes!

31.webp

32.webp

33.webp

Mooi resultaat Ron 👍 ik vind de kleuren goed gekozen en goed op elkaar afgestemd 👍

Terug
Bovenaan