Sd.Kfz. 250/1 Ausf. A - 10.PD [upd:14nov]

Re: Sd.Kfz. 250/1 Ausf. A [update : 24augustus]

Dank u gents, dank u ! 🙂

@ Ron;
Van alle (toonbare) figuren in mijn voorraad, straalt dit figuur de meeste rust uit en heb ik vooralsnog geen betere gevonden.
Er is nog een lange weg te gaan voordat dit met kleur en al weer kan updaten, maar gelukkig is het figuur ten alle tijde te vervangen.

groet Frank

Re: Sd.Kfz. 250/1 Ausf. A - 10.PD [upd: 24 aug]

Beste allen,

Bij deze een update van de werkzaamheden aan de 250, die inmiddels tot halftrack van de 10e PanzerDivision is gebombardeerd.
Alle kleuren zijn Vallejo gedaan (German Grey + 15% ivory) en werk ik momenteel nog een hoop details af voordat de vernis eroverheen kan.
De fenders zitten nog los om het track-werk en wielen goed af te kunnen werken ...
Helaas werd het roosterstukje op de motorkap aan de rechterkant tijdens het brushen 'losgeblazen'. Ik moet nog even speuren hoe ik dit terug in positie krijg.
Als dit enigszins mogelijk is, prima ... anders laat ik het gewoon zo.

1rechts-1.jpg

2rechtsvoor-3.jpg

3voor-1.jpg

4linksvoor-1.jpg

4blinksboven.jpg

5links.jpg

6linksachter-2.jpg

7achter-1.jpg

Binnenkort hoop ik ook met de brug verder te gaan !
Later meer. 🙂

groet

Re: Sd.Kfz. 250/1 Ausf. A - 10.PD [upd:3nov]

Beste allen,

Bij deze een update van mijn 250/1 na vernis en pinwashes.
Er moeten nog wat details worden toegevoegd, zoals de afstand-indicatoren op de voorste fenders. Deze heb ik nog even eraf gelaten vanwege de werkzaamheden.
Het verweringsproces moet nog beginnen, maar eerst de feauteaux ...

1links-2.jpg

2L-B-voor.jpg

3voor2.jpg

4R-V-boven.jpg

5rechtsvoor.jpg

6rechts.jpg

7rechtsachter-1.jpg

8R-B-achter.jpg

10L-A-boven.jpg

11linksachter.jpg

Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom ! 🙂
Later meer.

groet

Hallo Johannes,

Es gibt kaum Bemerkungen... 🙂
Je verfwerk en kleurstelling begint steeds beter te worden, thumbsup !
Je modelletjes zien er zelfs in de basiskleuren al levensecht uit, en veel beter kan het niet.
Hooguit het geweertje iets roodachtiger ??

Altijd een genoegen om naar te kijken,

Bouwgroeten, Wim

Ha die Frank,

Mooie halftrack 😀 ! Kan niet veel meer opmerken.

Heb wel een vraagje over die rood/bruine vlekken die ik her en der op het voertuig zie. Moet dat roest voorstellen of is het chipping waarbij dus de primerlaag te zien is? In het laatste geval heb een vraag daarover:

In hoeverre was er sprake van schade bij Panzergrijze voertuigen in de zin dat de primer zichtbaar was? Zit er zelf over te denken om de Famo panzergrijs te spuiten en daarbij voor het realiseren van de schade de hairspray-techniek toe te passen. Maar ik heb er weinig behoefte aan om een extra laag (primer-rode) verf aan te brengen wanneer daarvan uiteindelijk nog geen 10% van te zien is omdat panzergrijs nauwelijks sleet...

En was de primerlaag bij panzergrijze voertuigen eigenlijk wel rood? So viele fragen 🙄 ...

Keep us posted!

groeten, Richard.

@ Wim
Dank ! Zelf ben ik er matig tevreden over 😕
Het zal wellicht aan de donkergrijze kleur liggen ; ik vind dit echt een lastig uitgangspunt om eens 'lekker' te verweren en effecten te creeeren !
Een lichte basis (zoals de 251/10) heeft wat dat betreft mijn grootste voorkeur.

@ Richard
Dank !
Richard Cramer zei:
...In hoeverre was er sprake van schade bij Panzergrijze voertuigen in de zin dat de primer zichtbaar was ? ...
... Zit er zelf over te denken om de Famo panzergrijs te spuiten en daarbij voor het realiseren van de schade de hairspray-techniek toe te passen ...

No clue :!:
Ik heb zelf geen ervaring met de hairspray-methode (1x whitewash geprobeerd op OD) , maar mijn gevoel zegt dat dit te subtiel is om schade te suggereren.
Maar goed ... dat is een gevoel ! Probeer het uit zou ik zeggen ... wellicht werkt het prima ! 🙂

Ik moet zeggen dat ik dergelijke details ook niet opzoek of dat ik panzergrau-schade-kansberekeningen erop nahoud om zoiets wel of niet te doen. Ik heb wederom gemerkt dat panzergrau -voor mij- zich redelijk lastig laat bewerken voor modelmatige aandachtstrekkers; te donker van kleur ... Zoals ik eerst met de Vallejo-combo German Grey + Intermediate Blue aan het werk ging om de boel op te lichten om in de weathering-fase leuke effecten te kunnen/willen laten zien, heb ik dit keer de German Grey + Ivory-combinatie geprobeerd, om zoveel mogelijk aan het 'werkelijke' panzergrijs te kunnen komen. De laatste combinatie bevalt me veel beter, natuurlijk omdat het blauwe effect wegvalt. (... hoe ik daar ooit op gekomen ben ?!?! ...)

Ik denk dat collega Bassie Hermsen dit bij zijn Panzer II (http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=27059&start=40) veel beter heeft gedaan. Zoals je in zijn draad ziet, moet hij het bij die basiskleur gaan hebben van roestachtige kleuren om weathering aan te brengen/zichtbaar te maken, die overigens goed te onderscheiden zijn van zijn primer-rood-schades (-> zie zijkanten motor-compartiment). Bas zal ongetwijfeld een meer gefundeerde mening hebben hierover.

Dan .. of de primerkleur rood was ? Wat betreft het begin van de oorlog wel, dacht ik. Ben ik niet zeker van ... niet in verdiept ...

eindeloze groet

Ziet er toch goed uit, Frank!
Dat grijs vind ikzelf ook wel lastig. Een van de dingen die ik deed, was middels pastelkrijt een stoflaag aanbrengen, daarbij rekening houdend dat het pastelpoeder een stuk lichter uitpakt dat de kleur van het krijt zelf.
Ook had ik de basiskleur een stuk lichter genomen. Herinner je je deze nog; http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=18145&hilit=sdkfz+250 of deze (pag.3) http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=14314&hilit=eckinger
Misschien heb je er wat aan....

Kleine opmerking aangaande de jerrycans; ik zie dat je voor de optie "riem" bent gegaan. Vind ik eigenlijk wat onlogisch, maar ze zien er wel mooi strak uit!
Onlogisch, omdat 3x25kg gewicht, hobbelend door 't veld wat veel is voor een riem en dus de kans op verlies aanwezig is, maar da's Formicidae-copuleren... 🤣

He Ron,

Over de kleur ben ik toch redelijk tevreden, maar zou ik misschien wat meer modulatie gebruiken volgende keer.
Wat betreft de leren banden om de kanisters vast te houden; je zult ongewtijfeld gelijk hebben, maar deze oplossing vond ik optisch het mooiste.
Jouw draadje is wel erg leuk om terug te zien 🙂

groet

Terug
Bovenaan