Sd. Kfz 234/4 finished

Re: Sd. Kfz 234/4 bouw af

Mensen,

bedankt voor de reacties. Frank: de lasnaden zijn nog afgezwakt voordat de spuit eraan te pas is gekomen.
Ze lagen nog wat te hoog. Is nu beter vind ik.
Inmiddels een laag Surfacer 1200 en een laag zwart aangebracht.

groeten John.

zat even te kijken John, spatbordbeschadiging zou ik van binnen wat dunner schuren. Nu lijkt het vrij dik staal.
De antenne zal in het echt fors zijn, maar zijn ze niet iets dunner?
Is de bumper van massief staal of is het 'hol'? Ook dan zou ik andere effecten hanteren bij beschadiging.
Voor de rest een heel mooi geval, zeker met het dunne pe-schild.

René

Hee Rene,

bedankt voor het meekijken. Ik zal nog eens kijken wat ik kan doen, want de verf zit er al deels op. Binnenkanten vijlen kan altijd nog denk ik.
Mss dat iemand meer duidelijkheid kan geven over de antenne, deze is altijd nog makkelijk te vervangen door koperdraad/staaf van goede dikte of desnoods stretched sprue van eigen makelij.
Mijn vingers jeuken wel voor de verfspuit ik wil deze keer wat meer bleking aan het model geven, dus wat af van de te donkergele tinten deze keer.

groeten John.

dat zou mooi zijn John, ook het groen iets lichter dan...

neem nog een beetje tijd voor de schade, stand van de wielen..hoe en waar istie tegen aan gescheurd..
..mogelijk nog met dremel licht een streep trekken in lengte, of was daar een explosie? het reservewiel is al op ...

in laatste geval zou ik met de dremel iets meer tekeer gaan op de schadeplek.
Op die box aan de zijkant zie je dat trouwens mooi, een paar piepkleine putjes nog verdeeld over voertuig kunnen een mooi effect geven.

René

Hoi Rene, de verdere schade ga ik ook nog met verf doen door lichte krassen te maken en zwaar te chippen rond de plekken waar ik schade heb gemaakt met de ijzeren tooltjes.
Komt goed, bedankt voor je scherpe blik!

Het mengsel van lichtere kleuren is naar mijn zin geweest. Ik heb nu wel meer controle over de eindkleur heb ik het idee.
Donkerder kan ie altijd worden met de verwering.
Het spuitwerk tot dusver. Ik hou het bij deze twee kleuren vind ik wel aardig zo.

Weinig dark yellow dus en meer zand en vleeskleur als basis gebruikt met zelfs wat wit erbij in het midden,
Rood is mengsel van red brown en hull red in de middenstukken vooral.

groeten John.

Uploaded with ImageShack.us

Re: Sd. Kfz 234/4 spuitwerk vrijdag

Hier nog wat foto's met de wielen erop./gereedschappen ver klaar etc.. De verwering is alleen nog maar gedaan met olieverf.
Veel lichte filters om een vaal effect te krijgen.
Er komt nog wat modder op maar niet te veel en links en rechts dus nog wat meer vuil en stof/modder.
Probeer het subtiel te houden.

Comments welkom mensen!

Re: Sd. Kfz 234/4 update verwering 15 juli

Volgens mij wel hoor. Het is een onafhankelijke wielophanging en de voorste 4 en de laatste 4 staan dan vaak min of meer hetzelfde.
Afhankelijk van hoe je aan komt rijden kan er dan wat verschil in zitten als je stopt maar bij het optrekken en eventueel recht rijden komen ze natuurlijk weer in een lijn,
verder hebben ze geloof ik een differentieel maar dat weet ik niet zeker.
Mij gaat het om wat spanning in het model door de wielen wat te draaien en wie zegt me dat de ophanging in het slagveld nog perfect functioneerde op dat moment bijvoorbeeld als gevolg van een granaat of mijn.

gr John.

Hoi John,

Ik vind de chipping op het voertuig zelf wel geslaagd maar op de voorkant van het kanon mag het iets subtieler .Mischien een beetje 'zandgeel' aanbrengen op het donkere dan lijkt het minder en krijg je wat meer diepte!

Groeten,

Roger

vind hem nu al zeer geslaagd John!

mooie lichte tinten en kijk die mg-kolf nou !

Lijkt wel Herr Rommel maar dan in voertuigvorm...
zelfs de beschadiging bij spatbord pakt erg mooi uit met de verf.

René

Bedankt voor de tips mannen, ik zal inderdaad die chips op die plek wat afzwakken nog.
Mogelijk is dit met wat pigmenten straks weg of mogelijk nog een filter.
Ze zijn inderdaad nog een beetje fel op die plek maar juist daar heb ik nog niet veel verweerd en dat valt nu dus inderdaad op.
Moet zeggen dat het in het echt wel gaat maar het kan beter inderdaad.

groeten John.

Na een rondje pigmenten (vooral de wieldoppen en naden/hoekjes en randjes) en kleine extra wasjes is dit het resultaat.
De wielen zijn nu ook goed gezet. Moest de as doorzagen maar uiteindelijk lijkt dit erger dan het is en secondelijm is geduldig (wat zeg ik nu 😕: ).
De achterste 4 staan heel licht de andere kant op tov de voorste 4.
Antenne is ee flexibele acupunctuurnaald die niet snel zal afbreken maar meebuigt.

Hierbij een quick pic.

groeten John.

Re: Sd. Kfz 234/4 update 17 juli pigmenten en zo.

John,

Spreekt me wel aan deze! Vind de lichte kleuren erg goed uit de verf komen. Chippen ziet er ook steeds subtieler uit. Krijg bijkans ook weer zin om verder te gaan 😉

Gr,
Jeroen

Nah John,

als je hem over een tijdje signeert en nog een bietje afwerkt zet ik hem als wallpaper op al mijn pc's!

Door het lichtere kleurgebruik is alles zo écht en de details zijn super.
Hier hoef je ook niet te zeuren over figuurtjes want de 234 is éen en al persoonlijkheid!

Hola John, aan ooh's en aanverwante heb je natuurlijk niks, maar hier is mijn persoonlijke AAAH ! Waarom ? Gewoon omwille van de prachtige camo, de subtiliteit van het verouderen, nergens overdone, heftig mooi !

Bedankt mannen voor het kijken 😳 😳 😳 .
Nog een paar zaken worden aangepast, de toolhouders, decal voor de brandblussers en ik ben een figuur aan het schilderen kun je toch zien hoe groot het voertuig is.
Over een weekje of 2 zijn we wel klaar met deze 234-er denk ik.

groeten John.

Mooi model John!
Enige jammere vind ik de vlekjes op de achterplaat van het gevechtscompartiment.
Misschien is dit nog te verzachten met wat neerwaardse lopers met aarde/ stofkleur? Verder mooi kleurgebruik en met name de uitlaten zijn erg goed.

groetjes!

Hoi Boris,

dank. Dat is denk ik een verkeerde lichtinval maar ze zitten er natuurlijk wel.
Ik denk dat met de eindlaag matte lak dit weg zou moeten gaan, ik hou het in de gaten.

gr John.

Ben bezig met dit figuur van Warriors en de ondergrond.
Hij moet nog in de matte lak en krijgt nog wat decals (pet en mouw) opgeplakt maar dan is ie klaar.
Ondergrondje hou ik een beetje simpel want het gaat hier om de 234/4.
Ook toch geen stowage, maar een vrij kale tankjager met veel spul IN de jager zelf.

Foto's zijn niet je dat, maar het was ff snel schieten.

We zijn er bijna.... 😀

grzzz John.

Re: Sd. Kfz 234/4 update 23 juli figuur en ondergrond

John hij sjweeft...en da´s sundj.

Kleurgebruik is SUPER!!!

misschien iets meer contrast in grondje itt het voertuig.

Rene

Hoi Rene,
hij zweeft niet hoor dat lijkt maar zo alle 8 banden raken de grond, de banden lopen alleen snel rond als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ga nog wel rondom de wielen wat pigmenten strooien om hem iets te settelen in de ondergrond, komt goed.

Ondergrond krijgt nog wat wasjes en drubrusjes 😀 .

grzz John.

Hoi John,

Strak werk, en een mooie, subtiel en lichte camo.
De 234 zou ik iets verder naar achteren zetten op het ondergrondje. De loop hangt nu nogal ver over, dat doet een beetje vreemd aan. Misschien nog iets experimenteren?
En de banden zou je heel licht af kunnen vlakken, zodat de contactpunten wat groter zijn.

Groet, MartinD

Dat gaat een mooi totaal plaatje worden. Gezichtje wat grauwer geschilderd dan normaal of zie het verkeerd?
Kwam een oud topicje van je tegen maar wat een vooruitgang zeg. er is nog hoop voor mij 🙂

Als die iets vaster op de grond staat is ie helemaal goed, wil zelf eens expirimenteren met de banden meer doorgezakt zoals je vaak ziet bij zware voertuigen.

Voor de rest komt ie zeer overtuigend over, succes met de laatste loodjes :idea:

Bedankt voor het kijken. Gezicht is inderdaad met veel witte en raw umber tinten gedaan en minder met cadmium rood dan normaal.
Inmiddels heb ik de laatste spullen binnen om hem af te maken, wat decals voor de blusser, clamps op de gereedschappen en transfers voor het ventje.
Ik maak hem nu af en zal tzt de eindfoto's plaatsen.

groeten John.

Echt zeker je beste werk tot nu toe.

mooi kleur gebruik een een subtiele weathering

Hoi bouwers en plakkers!

Nou de laatste resten zijn gedaan.
Ik heb er geen goesting meer voor en heb alles afgemaakt met een nevel matte lak.
Nog vrij veel kleine dingen gedaan de laatste week aan dit voertuig en figuurtje en weer veel geleerd.
Al met al een erg bewerkelijk en vrij moeilijk model om te bouwen ook vanwege het interieur. Je moet telkens denken bijvoorbeeld in welke volgorde je zaken gaat schilderen om niet
in de problemen te komen.

Hoop dat jullie hem aardig vinden.

Grote verandering was de mix van kleuren, dus zonder Dark Yellow maar een eigen mix.
Foto's zijn helaas ietsje te licht geworden hij heeft wat meer diepte in levende lijve, maar ik laat onze club nog wel een keer betere foto's maken.

groeten John.

Hoi John, leuke setting geworden en leuke kar!! Heb deze ook nog op mijn te bouw lijstje staan. Vorig jaar op de kop kunnen tikken in Bastogne en samen met de Puma één van de leukere duitse karretjes. Ik zou persoonlijk de graspollen nog wat lichtjes drybrushen en wat schaduwwerking aan de onderkant meegegeven. Het net even iets spannender maken!!!

Denk dat ik hem in oktober in Eindhoven wel even in het echt kan bewonderen?!

Gr. JW

Das een goede tip JW, dat ik daar niet aan heb gedacht.
Sommige pollen heb ik al wel net een andere tint gegeven, maar de schaduw zou nog wel een verbetering zijn idd.

Helaas, was dit jaar mijn modelbouw-beurs-show-uitstap-kalender-agendaboek niet bij iedereen bekend en is er voor mij een weekend Schotland geboekt tijdens de SMC. 😈 .
Ik neem hem wel mee naar Mol denk ik in september en mogelijk naar Nieuwegein nog als ik daar naartoe ga.

Bouwgroeten John.

Jammer!!!! Maar goed Twenot ledenbijeenkomst in november is ook nog een mogelijkheid! De brandblussers zijn ook mooi geworden en de, denk Archer, decals op de brandblussers maken het mooi compleet. Was eigenlijk het eerste waar ik naar keek 😉 😉 Die kleine details daar ben ik gek op 🤣 🤣

JW

Hoi John,

Het resultaat mag er zeker zijn !Het enige wat ik mij afvraag is zit er aan een kant geen balkenkruis?
Nu nog je ss figuur afwerken!Lukt het met de camo?

Groeten,

Roger

JW je wilt niet weten hoe lang ik er over heb gedaan die Archer declas erop te wrijven, heb er 3 verpest. Ik kon er niet meer bij....leerpuntje.
Wat me heeft geholpen is de decal zachtjes buigen en al precies op maat knippen en dan met een harde pen wrijven, maar wat een gepriemel zeg.
November is ook nog een mogelijkheid inderdaad dat was ik bijna vergeten.... 😳 .

Roger, bedankt! Over dit model is zeer weinig bekend bijna geen foto's. In de handleiding staat het kruis aan deze ene kant en dat heb ik zo gedaan.
De camo van de SS-er lukt me aardig hoop ik.... morgen schilder ik hem grotendeels af wellicht.
Ik vind het wel een zeer ingewikkelde camo als je het precies met de goede kleuren en vormen wilt doen en dan op 1:16 is echt lastig vind ik.
Maar ik wil gewoon perse dat het me lukt en dat ie geslaagd is.
Ben trouwens al een keer opnieuw begonnen. 😳 😳 .

groeten John.

John, ik haal ze tegenwoordig met een mesje eraf. Zegmaar iets "opwippen" en dan voorzichtig met pincet of iets anders verwijderen. Penseel erbij of iets anders wat je handig vind en dan plaats ik het op het onderdeel. Desnoods het vel iets ombuigen zodat je wat meer ruimte krijgt en dan nog makkelijker los kan halen. Wat natuurlijke sappen (speeksel 🤣 ) wil ook wel helpen om ze aan je penseel te krijgen. Het is een kwestie van proberen en ook keer je neus stoten maar dan werkt het. Archer is nu ook op de markt van natte decals maar die heb ik nog niet in huis/geprobeerd.

JW

Voorbeeldig verfwerk en detail, John, zo je weet. Jouw aanpak is ook de reden dat ik een tijd terug mijn Tiger totaal stripte vanwege je mooie dieptewerking en lichte benadering.

wel zonde van de tips die in mijn ogen het voertuig nog beter op de kaart hadden gezet.

maar Chapeau!

René

Een heel erg geslaagd model, John!
Wat een oog voor detail. Heerlijk om naar te kijken.
De kleuren van het voertuig vind ikzelf erg licht. Had iets uitgesprokener mogen zijn, maar da's een kwestie van smaak.

Iedereen bedankt voor de reacties, met het nog licht schilderen van de pollen/ en net eronder is het allemaal klaar.
De foto's waren toch nogal overbelicht, maar ik zal op de club nieuwe foto's laten maken en deze over een tijdje nog even plaatsen.

grzzzz John.

Terug
Bovenaan