Sd.Kfz.234/1 116 Pz. AA. (Miniart)

Update n.a.v. post op M-L, zie hierboven.
Van voertuigen op foto, zonder camouflage patroon, wordt vermeld dat ze bij 9 Pz.AA. zouden behoren.
1755632991862.webp
In de instructie van Miniart wordt deze weergegeven met als duiding onbekende eenheid.
Mogelijk waren deze nog in basiskleur Dunkelgelb. Met dat in gedachten zijn de gecamoufleerde voertuigen dan waarschijnlijk van 116 Pz.AA. Dit is geen definitie of uitsluiting, maar een kans. In combinatie met een logische locatie is deze kans in mijn ogen groter.

De waarheid ...

Groeten, Jan

De wielen zitten in elkaar. Beetje saaie klus, 8 wielen x 6 onderdelen. Maar beter dan vinyl.
Even passen op de nog stuurbare naven. Let niet te scherp op de stuurhoeken, ik moet elk wiel apart draaien en soms beweegt er dan weer een onbedoeld.
Persoonlijk vind ik naar links mooier1000020994.webp1000020998.webp
dan naar rechts.1000020992.webp1000020993.webp
Groeten, Jan

(Mijn vakantie bestaat op dit moment in het teken van wat andere bezigheden, dus het tempo is iets vertraagd)

Naar links is inderdaad mooier, gek eigenlijk, zou niks uit moeten maken, maar het 'voelt' op een of andere manier beter.
Wat wel jammer is, is dat alle banden hetzelfde zijn, op veel foto's van deze voertuigen zie je juist allerlei verschillende banden terug, dat had miniart ook wel mee mogen geven in het model.

jammer is, is dat alle banden hetzelfde zijn, op veel foto's van deze voertuigen zie je juist allerlei verschillende banden terug
Het scheelt in dit geval dat het om een relatief jong voertuig gaat. Je kunt niet alles hebben.

(Mijn gedachten gingen n.a.v. de naderende groepsbouw over moderne kits met veel detail. In het geval van Miniart betekent dat voor mij: een compleet model, waar je geen detail setje bij nodig hebt, in combinatie met, naar mijn ervaring, een goede pasvorm. Ik vind het bouwen een ontspannend onderdeel van de hobby. Detail breng ik daar aan, waar ik het kan zien. Waar ik op 'bespaar' is dat ik bijvoorbeeld aan de zijde van onderden die niet zichbaar is, de aanhechtpunten niet verwijder.
Aanpassingen breng ik aan, als deze in mjn ogen iets toevoegen.)

Groeten, Jan

Intussen begonnen met de eerste kleurtjes in het interieur. De radio's (met dank aan @EricReist) en accu's voorzien van bekabeling.

1000021025.webp1000021027.webp
De lusjes zie je straks niet meer, zijn de verbindingen tussen zender en ontvanger.
Accukabels naar eigen inzicht, volgens mij klopt hier de instructie van Miniart niet. Ik ben ervan uitgegaan dat de accu's in dezelfde richting zijn gemonteerd. De denkbeeldige plussen naar de hoofdschakelaar, de minnen naar de romp.1000021024.webp1000021028.webp

Het zou ook een 24v systeem kunnen zijn, dan moeten de accu’s in serie staan. Bedrading van miniart is inderdaad zeer vreemd…

Ik dacht: „Dat weet Spielberger misschien wel.” Maar niet, dus: Die gepanzerten Radfahrzeuge des deutschen Heeres 1905-1945 zegt alleen maar dat er twee accu’s van 12 V, 90 Ah waren, zonder te vermelden hoeveel volt het elektrisch systeem was.

Ik wilde al vragen of het geen 2 parralel staande 6 volt accus zijn, normaal is een accucel zon beetje 1,5 volt en op de afbeelding van miniart zie ik er 4 per accu. 6 volt is helemaal wat, er hoeft maar een snotje tussen de contacten te komen en het werkt niet meer, daarom zie je bij zulke voertuigen tegenwoordig iig bijna uitsluitend 24 volt

Het kan zijn dat je gelijk hebt en ze in serie staan.
Als ik met de Sd.Kfz.251 die ik als voorbeeld heb gebruikt, klopt het detail van de accu's niet. Maar daar zie je zo weinig van, dat ik dat niet ga aanpassen. Via de kijkluiken zie je wel de kabels naar de hoofdschakelaar.

Inmiddels is de vakantie bijna om. Ik heb eerst de onderkant afgewerkt.
Voor de stuurarm assen zitten er vierkante gaten in de romp, zodat de wielen netjes rechtuit komen te staan. Ik heb deze rond geboord, zodat ik de stuurarm kan verdraaien:1000021157.webp
Vervolgens vanaf de vooras, binnenwiel, onderdelen monteren. Via de spoorstang door de romp naar het buitenwiel. De 2e as een kleinere hoek, ca. 35% van de vooras. De verhouding afstand as 1 naar as 2 is namelijk bijna 3 keer de afstand van as 2 tot voertuigmidden.
1000021065.webp
De achterassen gespiegeld t.o.v. de voorassen: 1000021330.webp
Verder de aanslagen van de bovenste draagarmen aangebracht. Omdat deze niet in de nominale stand staan, moet je per arm de bout herpositioneren:1000021158.webp1000021159.webp
Dat was de hele wielophanging met besturing inclusief de relatief eenvoudig uit te voeren aanpassingen. Zo kun je een model met veel losse onderdelen naar wens bouwen.
(met de wielen los) ziet het er dan zo uit:1000021331.webp1000021332.webp
Vanmiddag naar Ikea geweest, wat extra aflegruimte op mijn bouwplek:1000021333.webp
want ik heb nu namelijk een VASTE bouwplek. We hebben op een andere plek in huis een thuiswerkplek gecreëerd. Logistiek moet ik die ruimte delen met meerdere gezinsleden, maar dat kan inmiddels.

Groeten, Jan

Mooie vorderingen Jan 👍 en proficiat met je eigen werkplek 🥳

interieur ziet er mooi strak uit Jan!
Heb jij het interieur recht uit de doos gebouwd of zelf nog wat details aangebracht?
Lijkt dat deze kit beter gedetailleerd is dan Dragon's 234/1

Laatst bewerkt:
Dat ziet er heel goed uit Jan 👍 komt naar mijn smaak door de niet erg sterk contrasterende pinwash. Welk kleurtje heb je daarvoor gebruikt ?

Dankjewel voor de positieve en daarom stimulerende opmerkingen.

Dat ziet er heel goed uit Jan 👍 komt naar mijn smaak door de niet erg sterk contrasterende pinwash. Welk kleurtje heb je daarvoor gebruikt ?
Als kleuren heb ik een mix van shadow brown en basic earth gebruik, beide van 502 Abteilung. Eerlijk gezegd is het nog experimenteel, ik heb nog minimaal ervaring met de pinwash. Ik wilde niet teveel contrast met de lichte basiskleur, maar vond basic earth te licht voor schaduw.

Wat me heeft geholpen is een video van Boomer diorama, waarin hij laat zien hoe hij verweert met acryl en workbench hobbies, deel 2 van de SdKfz 250/1. Wat ik vervolgens heb gedaan is op gevoel een wash gemaakt, met daarnaast een beetje terpentine met een beetje van de verdunde wash. Uiteindelijk bleek de basis wash in orde. Vervolgens heb ik, net als bij schilderen met acryl, wash uit de penseel verwijderd. Eerst door deze in het palet af te strijken, zodat veel van de wash al uit het penseel is, er duidelijk minder pigment uit de penseel komt. Dan op een tissue een of meer keren tippen, om te controleren of er niet te veel uitkomt. Dan pas aanbrengen. Voor het aanbrengen al een laagje terpentine aanbrengen die je 10-30 sec. laat uitvloeien, verdampen. Daardoor loopt de wash beter naar de randen en kieren. Tussentijds af en toe de penseel licht afspoelen met terpentine door de in de schoonmaakpot te dippen en weer af te strijken. Houdt de hoeveelheid verf in de penseel klein. Bij een (olieverf)wash en bij acryl. Nogmaals: ik moet nog veel oefenen. Penseel no. 2. Dan heb je een stevige punt, en hij zit niet snel te vol. En voorkom dus dat hij vol komt te zitten.
En dan beetje bij beetje doorwerken, vooral voorkomen dat er teveel in een keer op het model terechtkomt.

Moeilijk: nee. Maar ik heb bij dit model geleerd om gecontroleerd te werken: meer toevoegen kan altijd, teveel verwijderen is lastiger. Op deze manier blijft de basiskleur mooi licht.

Groeten, Jan

bedankt voor het toelichten Jan 👍

vraag in verband met de hoeveelheid wash :
meer toevoegen kan altijd, teveel verwijderen is lastiger. Op deze manier blijft de basiskleur mooi licht.

Waarom is het weghalen van teveel pinwash lastig ? Als jouw ondergrond mat is snap ik dat... de wash kruipt in de textuur van matte verf en is dan
nooit meer voor 100% weg te poetsen met terpentine, white spirit of wasbenzine. Er zal inderdaad op z'n best een waas achterblijven.

Als ik pinwashes aanbreng doe ik dat met olieverf op minstens een satijnen ondergrond. Het teveel aan wash is na droging (geen dagen wachten)
dan met een vochtig penseel (terpentine, white spirit, wasbenzine) moeiteloos te verwijderen zonder kleur achter te laten waar ik het niet wil.

Is jouw manier misschien juist bedoeld om toch 'smetteloos' te kunnen werken op een matte ondergrond ?

Hoe dan ook ga ik die Boomer diorama weer eens bezoeken en ook uitproberen wat jij uitgelegd heb 🙂

ge-pinwashed groetje 😉

onlangs deze figuren aangeschaft om in en bij het voertuig te zetten. De chauffeur is niet gemaakt voor de Sd.Kfz.234, dus dat is beetje bij beetje aanpassen. De benen zijn ok en de lijm hard uit.1000023329.webp1000023255.webp1000023310.webp
Passen, beetje materiaal weghalen, weer passen, ...
Voor het mooie had het figuur iets kleiner mogen zijn. Maar het lijkt te gaan passen, ook de romp met het hoofd.

Vanmiddag weer achter mijn tafel gaan zitten om wat kleur te geven aan de chauffeur 1000030567.webp

In de achterliggende periode heb ik die pas gemaakt en met in lijm opgeloste putty dichtgemaakt. Hijnzit netjes achter het stuur en is prima voor wat je ervan kunt zien.
De rompdelen passen goed op elkaar met figuur erin, ondanks wat je op de foto's ziet.
1000030081.webp1000030082.webp1000030083.webp1000030084.webp1000030085.webp1000030086.webp1000030088.webp

Hoi Rob,

Dankjewel.
Bedoel je het interieur? Ik was het deze keer vergeten te noteren of ben mijn notitie kwijt. Maar gelukkig had er destijds iemand in de bouwgroep 't Gooi naar gevraagd. Ga het nu toevoegen aan mijn map met kleurmixen, dankzij jouw vraag.

Gespoten met Vallejo Model Color. 3 delen buff 70.976 en 2 delen wit 70.951. De later aangebrachte wash staat hierboven ergens vermeld.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een heerlijk lelijke dingen zo Jan! Ik hoop toch snel weer wat meer bouwtijd te hebben, dan komt of deze, of een panzer 4 op de werkbank, maar dan zonder resin en met zo weinig mogelijk etchwerk, want hoewel dat allemaal best wel vlot gaat zie ik vaak tegen resin ook wel weer wat op. Ik heb trouwens de 234 met schwebelafette, schijnbaar in noord polen gebruikt, maar dan een dml /cyberhobby kit ipv miniart

Ik hoop toch snel weer wat meer bouwtijd te hebben
Hier is het wat betreft tijd ook krap komende tijd. Groentetuin weer bemesten en inzaaien. Wintertijd is nog even bouwtijd.

Die sturende wielen zijn echt een toevoeging zo, mijn Dragon 8-wieler kon dat niet, wat een gemis is in een verder hele leuke kit.

Vakantie!
Ik ben geen liefhebber van PE. Nu er even niets anders aandacht vraagt, meteen bij daglicht aangepakt. De romp is klaar voor de spuit, Sternantenne en reservewiel schilder ik los, breng ik later aan.
De wielen zitten ook nog niet vast.1000040453.webp1000040454.webp1000040455.webp1000040456.webp

Mooi zo’n subtiele helling. Als je dit combineert met een heel klein beetje naar rechts laten overhellen krijg nog beter het gevoel dat dit voertuig een scherpe bocht kan maken.

Fijne vakantie toegewenst!

Dat zit in het plan.

Toch zit het er netjes op!
Dankjewel, dat is ook wat ik wil. Daarom doe ik het als ik er de ruimte voor heb.
Gelukkig zijn dit geen complexe delen die je uit PE moet samenstellen. Uiteindelijk geldt bij alle modelbouw: neem de tijd die je nodig hebt. Dan komt het meestal goed.

Terug
Bovenaan