Sd.Kfz. 231 - Beobachtungskraftwagen

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medebouwers,

Onlangs dus het boekje over de SdKfz 231/234 zitten lezen en erg genoten van al die hoekige voertuigen. Aangekomen op de pagina (61) met de Beobachtungs-231, viel me op dat die anders was dan de enige die ik op internet vond. Beide foto's leverden na rekenwerk toch aardig wat informatie op. Zo werd uiteindelijk de duitsche snaer weer geraakt, ik zocht mijn Tamiya SdKfz 232 uit de voorraadberg, kocht een pakje evergreenstaafjes voor een chassis en ging door met research.

Op basis van 2 foto's (zie onder), heb ik geprobeerd om tot een bepaalde gelijkende vorm te komen...
sdkfz231_3.jpg

bron : odkrywca.pl

231voorkant-TiD.jpg

Ik heb gebruik gemaakt van een overzicht waarin de verhoudingen staan aangegeven in cm.

chassis-wielbasis.jpg

Ik heb in eerste instantie de lengte van het Tamiya-SdKfz 232-chassis aangehouden, waar ik de assen en wielen vandaan heb. Het chassis van die Tamiya-kit is geintegreerd met de onderste helft van de gepantserde hull, vandaar de polystyreen. Ik ben dus begonnen met 2 staafjes polystyreen. Ze zijn uitgevijld op de contactpunten met de assen. De bijstellingen waren wat betreft chassis-opbouw erg makkelijk.

start.jpg

Zo hoeft op de assen alleen maar 2 kleine blokjes weggehaald te worden om ze goed passend op de staafjes te bevestigen.
assen.jpg

chassis.jpg

Ik heb de plaat dusdanig verhoogd dat t naar mijn idee op gelijke hoogte stond als op de origineel afbeeldingen.
ophogingchassis.jpg

De zijkanten van het voertuig heb ik eerst globaal uitgetekend op basis van de afstanden van de wielen. (sheet boven) Elke spatbord-uitsparing is 3 cm breed. Sommige dimensies "kloppen achteraf niet" en die heb ik adhoc veranderd. Dit steeds op basis van vergelijkingen op de foto's.
schets-zijkant.jpg

ever-zijkant.jpg

Op onderstaande afbeelding was ik bezig een soort fixatie te maken om de zijkanten te leiden. De schotten die in de achterbak staan, zijn voor de stevigheid en vooral om het hoekige in dezelfde vorm te houden.
opbouwmotorblok.jpg

Hier nog eventjes zonder dak...
SdKfz231op19-11-07.jpg

en de voorkant...
voorkant-1.jpg

En dan hier zoals ie er momenteel bij staat. De achterkant is (nog) volledig vlak en dicht.
SdKfz231Beobachtungskraftwagen.jpg

Ik ben momenteel in de weer met de spatborden die ik wil voorzien van (onzichtbare) verstevigingen. Natuurlijk komt 't toffe werk steeds dichterbij; het voorzien van scharnieren, platen, deuren, kleppen, trekhaken etcetc. Het chassis wordt ook nog voorzien van extra's, omdat ik de wielen onder een lichte hoek wil plaatsen. Eerst de oneffenheden wegvijlen op verschillende plekken...

Nog enkele vragen die ik heb;
* wie weet hoe de achterkant eruit ziet ? Iemand toevallig een foto ?
Ik denk wel te zien dat er achterop een opening geweest moet zijn ter hoogte van het achteruiteinde van het chassis.
* iemand nog een goeie scharnier-maak-tip ?

Dank voor de aandacht. Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom 🙂

groet Frank

Hoi Frank..
Awesome!! 😱

Ik zit gewoon te watertanden hier..
Maar ik heb 2 aandachtspunten;
allereerst staat de "voorruit" bij t echte voertuig onder een hoek en bij jouw model is die volgens mij loodrecht.
Ook de hoek van de neus is volgens mij niet zo stijl als bij jouw model.
't Kan aan de foto's liggen, maar ik denk dat je er mss even naar moet kijken...

*Ron vinkt aan "waarschuwen als er gereageerd is", want deze gaatie zekers volgen...

Hallo Frank,

Heel gewaagd project deze. Je hebt de dimensies goed te pakken, maar ik denk dat Ron gelijk heeft wat betreft de voorzijde. Ook heb je de wielkasuitsparingen haakt uitgesneden, uit de foto komt naar voren dat er een ronding in zit. Nu is het heel lastig om de ronding er weer in te krijgen, of je kan de pantserplaten laten zakken.

Scharnieren kun je zelf maken met behulp van rod en plaat, maar de aber scharnieren zijn een goed alternatief en fijner van detail.

Veel succes verder!

Ron en Bas, dank voor jullie repliek.

Jullie hebben zeker gelijk. Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat enkele details niet overeenkomen. 😳

De neus klopt inderdaad niet helemaal. Helemaal tevreden was ik over de neus eigenlijk nooit. Het voorste gedeelte loopt iets verder naar voren uit, met daarmee een schuinere neus naar boven-achter. Ik zou dat nog kunnen verhelpen door eventueel een kleine wigvorm er overheen te plakken...
Daarnaast had de voorruit inderdaad een subtiel stukje schuiner gemogen. Een vijlpoging lijkt me te snel kwaad doen, maar misschien is dat een aandachtspunt voor de volgende poging 🙂
Ander detail; de vlakken van de koplampen zijn aan de voorzijde meer rechthoekig dan ik uieindelijk heb. Op de originele foto resulteerd de toevoeging van het nummerbord een vierkant vlak voor de koplamp. Nu heb ik dat vierkant al...nu nog het nummerbord 😕

zijkant231.jpg

Hieronder dezelfde foto, maar nu met het silhouette van het ene onderdeel waar de 2 hullfouten in liggen. Misschien had ik dit beter kunnen opsplitsen in 2 onderdelen. Ik vond persoonlijk wel juist in dit onderdeel de uitdaging liggen. (lees; passend en goed in verhouding maken) De tekening die ik had gemaakt voor de zijkanten, geven ook een andere omvang weer dan uiteindelijk is gebruikt; steiler en smaller.

Paintzijkant231.jpg

De fenders krijgen natuurlijk nog een beurt. Ik denk alleen na over de opties. Misschien snijd ik de tussenspatbordjes eraf en knip ik nieuwe, met de mooie bocht erin. Ik wilde sowieso nog verstevigingen maken en misschien kan ik 2 dingen combineren. :idea: Ik wilde hooguit 1 flappencombinatie uitklappen.

Bas Hermsen zei:
...maar de aber scharnieren zijn een goed alternatief en fijner van detail...

@ Bas
Kun je me een artikelnummer geven ? Ik heb de lijst van Aber doorgenomen, maar ik vind geen specifiek scharnierensetje. Of doel je op een upgrade set voor de "normale" 231 of 232 ?

groet Frank

Terug
Bovenaan