Sd.Kfz.165 - Hummel [upd:5dec]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medebouwers,

Sedert een paar maanden ben ik innig verliefd geworden op Hummels waar over het gehele fighterscompartiment een grid lag.

Op basis van enkele tekeningen en foto's heb ik een en ander kunnen nagaan en berekenen, maar
vooralsnog is dit slechts een benadering van de real thing. Dit project gaat nog wel een tijdje duren.

BILD0059.jpg

BILD0093.jpg

BILD0095.jpg

De werkzaamheden; ik heb van oud PE (wederom dank aan Rob Plas) rolletjes gedraaid en gesoldeerd. Hieraan heb ik een pinnetje vastgesoldeerd waarmee dit in een geboord gat bovenin in het zijpantser kan.

BILD0088.jpg

Met pattex 2 beugels eraan gefixeerd. Voordat ik dit geheel ga solderen hoop ik eerst de andere delen goed te kunnen buigen...

BILD0103.jpg

Later meer !

groet Frank

@Eric
Ik ben benieuwd wat dat de 21e in Utrecht gaat geven...iig een mooie foto 🙂

Hier een korte update van de Hummel in progress.
Ik heb zo hier en daar wat dingen veranderd, vooral op de fenders vielen nog wat zaken te verbeteren ! De krik en bekisting heb ik omgedraaid
(zoals het behoort) en meteen de bekisting vervangen door een subtieler exemplaar. Verder nog een grid gemaakt over air-intake (?)
Ik weet niet of de vroege uitvoeringen al dergelijke aanpassingen hadden. Ik heb helaas maar 1 foto van 'n early camo-hummel waarbij de
intakes zijn gecovered. De rechter hullplaten zitten nog los t.b.v de paint.

BILD0156.jpg

BILD0157.jpg

BILD0158.jpg

Als de bouw af is, komt het grid over het gevechtscompartiment aan de beurt. De moed is eerlijk gezegd al wat in de schoenen gezakt, maar wil het toch proberen. Ik heb inmiddels gemerkt dat ik de aangeschafte grids (zoals aan de buitenkant) niet kan gebruiken om te solderen. Grids plakken de ik liever niet, omdat ik scharnieren wil gaan toegvoegen. Heeft Aber of Eduard iets dergelijks ?

later meer

Hoi Frank,
Ziet er prima uit. Je haalt je wel veel extra werk op de hals met de gaasafdekking van de gevechtruimte, ziet er op foto's niet eenvoudig uit. Ik raad je wel aan om de vulslang voor de terugloop cilinder te vervangen door een wat langere en dunnere. Op foto's is te zien dat ie minimaal een wikkeling of 4/5 had. Misschien een stukje electrisch draad van het modelspoor soort, die is ook wat soepeler. Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,

Arjan

Dank Arjan,
je hebt helemaal gelijk met die playmobile-slang. Een goeie vervanger ligt al klaar.
Arjan Wiskerke zei:
...veel extra werk...

Ik heb enige vertraging opgelopen omdat ik een onderdeel kwijt ben geraakt. Heb een dunne plaat messing gekocht en met wat knippen en schuren op een soort patroonhuls uitgekomen...Er moet nog flink wat aan gebeuren, maar volgens mij moet dit in combinatie met wat PE een volwaardig onderdeel mkunnen worden.

sFH18onderdelen.jpg

later meer

groet Frank

Beste medebouwers,

Een korte update van mijn Hummelproject.

De bedrading aan de buitenkant is hier nog van naaidraad, maar wordt vervangen door fijn koperdraad.
Sommige gegoten tie-downs heb ik vervangen door haakjes om de bedrading doorheen te kunnen halen.
Het orientatieraster links voorop moet nog verfijnd worden...allez..er zijn nog verschillende zaken die ik moet uitzoeken, maar het totaalplaatje komt al in zicht. 🙂

Rechterkant fightercompartiment zich nog los voor de paintjob.

BILD0315.jpg

BILD0317.jpg

BILD0318.jpg

BILD0323.jpg

BILD0325.jpg

BILD0326.jpg

groet Frank

Mooie toevoegingen Frank.
Helemaal die vogel 😀 briljant idee,
Dat touw aan de zijkant is gewoon naaigaren neem ik aan.
Wordt dat mee gespoten? Gaat het dan niet rafelen of pluizen?

Greetz Jacco

Dank voor uwer repliek gents. 🙂

@ Dom
Dat verfjasje komt er natuurlijk zeer binnenkort aan, maar voor die tijd moet er nog flink gepriegeld worden.

@ Wijnand
Vond ik ook. De vogel breekt dat open einde een beetje 😉

@ Jacco
De draden zijn inderdaad hier nog van naaigaren en zal ik binnenkort vervangen door fijner koperdraad. Ik heb een dergelijke constructie nog nooit eerder gemaakt, maar ga het risico natuurlijk niet lopen.

@ Johannis
De sinkmarks zijn met Tamiya putty gevuld en geschuurd, maar dit is wel een dingetje waar je niet zeker genoeg over kunt zijn.
Ik kijk t nog eens na 🙂

Later meer.

groet Frank

Frank:
ziet er goed uit.
Die vogel kan je vrij eenvoudig vele malen mooier maken door de poten er onder vandaan te zagen en die te vervangen voor 2 stukjes metaaldraad.
Gaatjes in de loop en in het beest zijn onderkant boren en voila, het staat stevig en ziet er heel wat beter uit dan die klont plastic.
Als je dan met hele korte stukjes draad ook nog even de tenen op de loop plakt is het helemaal af.

gezien de nauwkeurigheid van Frank heb ik een vermoeden dat de vogel er, middels een klompje gom, ter observatie staat.
Dattie altijd nog elders kan, zeg maar.

vermoed ik he...

Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit lieve kleine vogeltje enorm aan de reeskack is 😈

@ Rob
Dank. Ik had dat nog niet overwogen maar is een goed idee. Staat op de to-do-list. 🙂

@ Rene
Da's Pattex kleefgum, meestal voor de tijdelijke fixatie (dry-fitting) of continue eind-fixatie, b.v. jerrycans los-vast in houders te zetten met een piepklein bolletje. Wel uitkijken waar je je pakje Sportlife neerlegt...

groet Frank

Ha Frank,
Een gaaf idee dat vogeltje, je grossiert altijd wel in dit soort aparte dingen 🙂 . Hummel ziet er erg "levendig" uit en dat nog zonder verf of figuren. Ik vind wel dat de Bosch koplamp vreemd oogt, het ding lijkt te laag op de fender te zitten of is dat de bedoeling?

Groet,

Arjan

daar zou volgens mij nog een voetje tussen horen te zitten. heb je trouwens het waffen arsenal boekje over de hummel liggen? hier staan ook een paar erg mooie foto's in van het rooster over het hok, maar het kan zijn dat dit stiekem toch nashorns zijn, is al weer een tijd terug dat ik m'n hummel onder handen heb gehad!

Timo

@ Arjan en Timo

jullie hebben gelijk ; de voet die ertussen hoort te zitten ben ik vergeten.
Ik heb terug moeten lezen in de handleiding om die onderdelen alsnog te kunnen / moeten plaasten.
Over die foto-handleiding zal genoeg gezegd zijn...ik vind 't bagger...

groet Frank

Re: Sd.Kfz. 165 - Hummel

Beste allen,

Na de vorderingen met de 251-B, vond ik achter in de ijskast de Hommel terug. Het is een aardige tijd geleden, maar het einde van de bouwfase komt gelukkig in zicht. Mijn nederige excuses voor de fotokwaliteit; mijn eigen camera is (in 2009) gestolen en heb deze met mijn HTC-telefoon gemaakt.

Ik was eerst van plan om een grid-structuur te maken met messingdraad, maar ik heb gekozen voor een opgerolde tissue-tarp.

1voor.jpg

2rechts.jpg

3links.jpg

4achter-1.jpg

5foogul.jpg

Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd herzlich wilkommen.
Later meer !
groetjes Frank

Re: Sd.Kfz. 165 - Hummel [9 juni]

Ja man, dit is echt een mooi project ! Zeg Frank, nu je dat zeil(doek) al definitief verlijmd hebt op de huif vraag ik me af of je nog wel overal bij kan binnenin ?

Hoi Guy

De tarp ligt er inderdaad "gelijmd" op, maar de houtlijm-water-combinatie is niet zo sterk en zal (hoop) ik de tarp aan de onderranden met een scalpel nog loskrijgen. Ik ben namelijk nog niet klaar aan de binnenkant met enkele delen. Ik ga dit proberen dit weekend verder af te werken en de tarp bij de randen ook mooier af te werken. Tevens ga ik met een pons wat grotere gaten maken bij de bevestigingspunten aan de zelfgemaakte messing tie-downs.

groet Frank

Hoi Frank,

Je bent dus een zeer vroege hummel aan het bouwen, kan waarschijnlijk wel achterhalen welke unit het geweest is.
1 ding valt mij op, voor de driver heb je een rek gemaakt, daar moeten nog een paar spijlen bij. De funktie van dit rek was voor de chauffeur zodat deze de hummel kon richten.
ik zelf ben ook gek van hummel`s nashhorn`s etc dus blijf ik deze ff volgen

Groetjes Steven

@ Steven
Ik ben gewoon gaan bouwen zonder enig idee van eenheden etc. wat dan ook. Voel je vooral vrij om me te voorzien van ideeen.
Wat je zegt over de missende spijlen voor de bestuurdersrichter: dat klopt...er horen er volgens mij nog 2 tussen. Wordt aan gewerkt 🙂

@ Guy
Het is gelukt ! 😀 De tarp is zonder enig verlies van vorm ervanaf gekomen, dus de werkzaamheden gaan weer feestelyck door !

Wordt vervolgd !

groetjes Frank

Hoi Frank,

Mijn scan laat het ff af weten, maar ze waren bij 1e panzer div. in dienst nl; Pz.Ar.R. 73 abteilung 1 mei/juni `43

Er zullen 3 stijlen tussen moeten
1 in de midden en wat dan over is ook door 2 delen en daar de stijlen plaatsen. de midden stijlen lijken wit van kleur. al die poespas van spare wielen tegen de hull hadden ze niet. webbing aan de zijkant ook niet. De canvas cover zou kunnen.

Hopelijk kan je er wat mee,

Groetjes Steven

Ha ik en pc troep.........

Maar hier bij enkele scans

CCF15062011_00000.jpg

CCF15062011_00001.jpg

CCF15062011_00002.jpg

😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

Groetjes Steven

Beste allen,

Bij deze alvast even een tussenupdate van de Hummel.
Er is nog giga veel werk aan de winkel, maar er komt al redelijk schot in de zaak.
Alles is geverfd met Vallejo.

1rechtsachter.jpg

2rechts-4.jpg

3rechtsvoor-2.jpg

4voor.jpg

5linksvoor.jpg

6links.jpg

7linksachter.jpg

Op- en aanmerking zijn van harte welkom. 🙂
later meer.

groet Frank

Re: Sd.Kfz. 165 - Hummel [upd:5dec]

Ik wilde net typen dat ik die duif al eerder had gezien op een Hummel, en inderdaad op de jouwe dus toen je er in begin 2009 aan begon 🤣

Strakke bouw en mooi camo patroon, ben benieuwd naar het eind plaatje als alles erop zit.

Hoi Frank,

dit zit vol op mogelijk heden, leuk idee de gun in panzer grijs.
vergeet de tussen stijlen niet in het rek voor de driver, zoals ik je al e.e.a. aan foto`s heb laten zien.

gr steven

@ Ronald
Klopt ! 🙂
Op aanraden van Rob Plas heb ik de plasticen dikke poot er vanaf gesloopt en vervangen door messingdraadjes. Hiervoor heb ik 2 kleine gaatjes geboord in de loop. Dat was een goeie tip, want het is duidelijk zichtbaar dat ie nu op 2 pootjes staat. De klauwen vond ik teveel van het goeie en heb ik maar achterwege gelaten. Rob, vooralsnog dank voor de nuttige tip !

@ Steven
Dank nog voor je reminder ! Ik heb de topic zelf in eerste instantie niet meer doorgenomen, maar jouw posting is wederom welkom ! 🙂 Wat betreft mijn aangebrachte rek; ik heb geen rekening gehouden met de officiele 1:1-maten van [1m x .5m]. Dit is een beetje losse-pols-werk geworden. De 3 verticale stangetjes moet ik nog toevoegen, maar dat moet helemaal goedkomen. Wederom dank voor die afbeeldingen toentertijd. Het panzergrijze kanon vond ik een mooie toepassing om het geheel visueel aantrekkelijker te maken.

@ Philip
Thanks ! 🙂
Ik heb bewust gekozen voor een kleurrijk en contrastend geheel, om het zo een aantrekkelijk geheel te maken.
Dit is overigens de eerste keer dat ik gebruik maak van hard-edge camo middels de gele tape, maar het is natuurlijk kinderspel !
Ik ben tevreden over de kleurcombinatie zoals ie er nu bij ligt. Nu heb ik deze camo op een spontaan moment in de verffase toegepast, maar bij een volgende keer ga ik dat wat beter plannen. Initiele bedoeling was een panzergrijze Hummel met rek bovenop het gehele fightingcompartiment, maar dat is dus gaandeweg het project wat gewijzigd !

Ik was nog vergeten om de Vallejo-kleuren aan te geven die ik gebruikt heb, met de verhoudingen :
* gele basis HULL :
#70977 Desert yellow 75% + #70918 Ivory 25%
* groene strepen CAMO :
#850 Medium Olive 75% + #70918 Ivory 25%
* panzergrijze basis KANON :
#70995 German Grey 75% + #820 white 25% : later opgelicht met 60%-40%

Inmiddels heb ik de verschillende items aan het voertuig voorzien van kleuren, zoals tools, jerrycans en loopwielen. De tarp voorop heb ik rood gemaakt, als zijnde een herkenningsvlag voor de Luftwaffe.

Later natuurlijk meer ! 😛

groet Frank

Een erg, erg mooie camo zo Frank! Die zit er mooi op. En inderdaad, de combi van een gele 'onderkant', camo op de grote zijvlakken en het grijze kanon vormt een fraaie combo. Nog een primerrood onderdeel ergens en alle kleuren zijn aanwezig 😉

Eric

Terug
Bovenaan