Sd Kfz 135/1 El Alamein

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi heren,

Pas de eerste bijdrage dit jaar. Wil niet zeggen dat ik stil gezeten heb. Ben nu o.a. bezig met een Tiger 2 final van Hobby Boss, die ook al een heel eind klaar is. En deze kit, de Sd.Kfz. 135/1. Oftewel de 15cm sFH 13/1(Sf) auf GW Lr.s(f) om maar eens een mooie volzin te gebruiken. Dit is een kit van Panda Hobby. Is tegenwoordig erg lastig aan te komen en het schijnt dat de producent ook niet meer bestaat. Dus als je deze kit ziet en hem ooit wil bouwen dan is het raadzaam toe te slaan. Het is een mooie en leuke kit. De delen zijn erg gedetailleerd en fijn. Zo is het schild erg dun gegoten. Idem voor de wanden en het grondanker.

Wel heeft de kit een paar verbeterpunten. Zo lijken de single track rupsen erg mooi, maar deze zijn van staal. Het is kortom een crime de gaten uit te boren en ook niet echt een veilige klus. Ik heb deze daarom vervangen door de Friul set voor de Lorraine, die perfect past. Andere aandachtspunten zijn de handleiding, die denk ik op een blauwe maandag is gemaakt. Hier zitten namelijk veel fouten in. Verder paste de bodemplaat niet goed. Is toch een recht toe recht aan deel. Ook in de PE set zit een fout. Hier zitten 2 driehoekige plaatjes in met bouten erop. Die zijn identiek, maar moeten gespiegeld zijn. Het loopwerk is wel gebruiksvriendelijk en snel te maken, maar de pasvorm is niet helemaal lekker.

De rest bouwt lekker weg. Zeker de opbouw en het kanon ook met de vele fragiele delen. Heb her en der nog wel wat verfijningen en aanpassingen gedaan. O.a. de bevestiging ketting op de achterzijde en de sleuven in de loop van het kanon gemaakt. Dit moet een voertuig voorstellen dat achterbleef na de slag om El Alamein.

Deze waren Panzergrau met een overspray van RAL 8020. Laatstgenoemde was er in golvende patronen op gespoten. Panzergrau is een mix die ik zelf heb gemaakt van o.a. Tamiya en Vallejo verf. De laatste kleur was RUHP, oftewel recht uit het potje. Van Life Colour. Veel life zat er niet meer in deze verf, want deze was al oud. Bij de eerste airbrush sessie merkte ik dit goed. De verf verstopte al in de beker en ook snel in de spuitmond, wat spetters gaf. Besloot daarom alles eerst in die kleur te spuiten en vervolgens met het Panzergrau, die veel beter en controleerbaar is, te retoucheren. Nadien nog een keer met de RAL 8020 de stroken iets bijgewerkt. Dat ging wel iets beter. Dat deze verf niet helemaal lekker meer was bleek wel toen er een hele koek van de bodem loskwam. Maar goed het is gelukt.

Hier twee foto's van het model. De verschillende delen zitten in verschillende stadia van verwering. Ik ga nog een Brits figuurtje toevoegen en wat los spul voor in het wat lege interieur. Verneem graag van jullie!

sd_kfz_135.jpg

Loopwerk, opbouw en kanon zitten nog los.

sd_kfz_135_2.jpg

Het grondanker heeft alleen nog de basislaag en oogt erg maagdelijk vergeleken met de rest. Interieur is wat kaal zoals te zien. Wand aan bakboord zijde heeft gelukkig radio en meer aankleding. Wat nog sowieso moet gebeuren is een wash van Vandycke brown en metalliseren. Heb eerst dry brush met Naples yellow gedaan, daarna een RGB filter voor wat variatie in de basislaag, wat een mix is tussen dry brush en wash. De fragiele delen heb ik met het eerste filter ook zo moeten doen, anders breken ze.

Indrukwekkend Apparaat, Vincent! Hoe groot is ie? Kan alleen moeilijk inschatten hoe groot ie is.
En die grondankers, was dat iets typisch Duits?

groet, Tini

Hi Tiny,

Grappig dat je hem indrukwekkend noemt, want dit voertuig is ieniemienie! En erg smal. Ik zal nog eens een foto maken naast een Tiger, past die 4 keer in zowat! De grondankers waren typisch voor deze Becker voertuigen. Bedoeld voor stabilisatie bij vuren, omdat de achterkant eind uitsteekt. Erg interessant deel.

Mvg,

Vincent

Nou Vincent, ook al vind ik deze machine (alhoewel gevaarlijk) een lelijk eendje, het kleuren patroon maakt dit model in mijn ogen
toch wel een gaaf ding eigenlijk.
Inderdaad oogt-ie zonder referentie best fors, en kan me vinden in wat Tini zegt.. dus dat het forse zit in het kaliber 💪

Ik vind 'm er heel goed uitzien al 👍
veel plezier met de afwerking, de soldaat die 'm gevonden heeft en hun 'podium' 🙂

Ja ik vind hem iets hebben, dit is altijd al een van mijn must have Panzers geweest. Had in eerste instantie de Normandië versie voor ogen, daar hebben ze rond gereden met o.a. harde edge camouflage. Deze heeft echter een aantal aanpassingen waar ik onvoldoende referenties over kon vinden. Zo wordt bij die variant het grondanker opgehesen met een katrol met een stuk in het interieur. Ook heeft die een mechanisme om de beveiligingsstut van de loop van binnenuit te bedienen. Hoe dat eruit ziet is echter onbekend, dus daarom deze versie gekozen. Ik zal nog eens een foto maken van dit model naast de Tiger 2, dan zie je hoe tiny die is Tini 😉

Hi Eric,

Merci, de kleuren die ik heb gebruikt zijn Life Colour 8020 (Sandgelb). Het Panzergrau is een eigen brouwsel van Vallejo zwart, wit en wat blauw. Hij is inmiddels een heel eind klaar. Ik zal binnenkort foto's plaatsen van het finale model.

Mvg,

Vincent

Heren,

Het model is bijna af. Het loopwerk moet ik nog her en der bijwerken en verweren. Verder krijgt alles nog een stoflaag. De antenne moet nog als laatste ook nog toegevoegd worden. De plaat waarop deze staat is nog niet toegevoegd, omdat dat pas kan na bevestigen zijwand. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

sd kfz 135 interior.jpg

De positie radio en transformator is giswerk, omdat ik hier geen referenties van kon vinden. Op de trafo moet meen ik nog een bliksemschicbt komen als waarschuwing voor hoog voltage, stond er altijd op als ik me niet vergis. Die zijde van het interieur is in ieder geval levendig, in tegenstelling tot de stuurboord zijde. Daar komt dan ook een figuurtje.

sf kfz 135 1 gun 155 mm.jpg

Kale bedoeling zoals te zien, dus nog aankleden met figuurtje en ander klein spul zoals gereedschap.

sd kfz 135 afrika.jpg

Op het motor heb ik al wat stof aangebracht. Hij zal dus wat lichter gaan ogen.

Mooi werk Vincent

Ik vind de afwerking ook zo al helemaal goed... ik mis het stof niet eens... de machine heeft al een lekker 'groezelige' uitstraling naar mijn smaak.

Hi Peter,

Merci! Het is ook een leuke kit en dankzij de Friuls zijn de rupsen ook goed te maken. Ik heb een voorkeur voor wat kleinere, compacte en open modellen. Groezelig oogt die al zeker ja door de diverse filterlagen. Je Umformer komt hier goed van pas zoals te zien, waarvoor nogmaals dank 🙂 Zal nog eens kijken wat ik doe met de stof, iig wel op rupsen en loopwerk.

Mvg,

Vincent

Hi,

Hier nog een paar 'finale' foto's van dit model. Al met al een leuk project samen met het figuurtje. Heb de smaak te pakken qua Beute conversie SP guns, want ik ben nu ook bezig met zijn broertje, de Geschutzwagen H-39. Binnenkort meer dus. Maar goed, hier de foto's dus. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Lorraine Schlepper El Alamein model.jpg

Lorraine Schlepper El Alamein model 2.jpg

Lorraine Schlepper 135 1 .jpg

Mooi geworden Vincent!

En een hint voor een volgende....
Het zou in dit geval logisch zijn als de deur (achter) open is. Dat geeft meer de indruk dat de soldaat er 'even' ingeklommen is. Zo maar een gedachte, zonder dat dit ik afbreuk wil doen aan het moois dat je laat zien.

Groeten, Jan

Nog steeds indrukwekkend, Vincent!
Wat een overkill, zo’n 15 cm loop op zo’n (jij zei het) ieneminie onderstel. Heb één filmpje op YouTube gevonden, was echt wel nodig zo’n zandschep achterop!

Thx heren!

Het zou in dit geval logisch zijn als de deur (achter) open is. Dat geeft meer de indruk dat de soldaat er 'even' ingeklommen is.

Zit wat in, al is het ook mogelijk om via de voorzijde het interieur te betreden zonder hogeschool acrobaat te zijn 😉

Mvg,

Vincent

Terug
Bovenaan