Sd.kfz 10/5 update 05-05-10 ondergrond en Tiger?

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Naast de 2 lopende dingetjes tijd voor iets nieuws en fris om wederom wat dingetjes uit te proberen.
De keuze is gevallen op een D7 Demag van Italeri om recht uit de doos te bouwen en hopelijk met wat aankleding toch een interessant model te maken..

De bouw viel reuze mee al heb ik hier een daar gelezen dat de kit niet helemaal correct is maarja dat is niet het doel in deze 😉
Gebruikers sporen zijn hier en daar wat verbogen plaatwerk hier en daar en een beschadigde grille.

De chauffeur is van Dragon en al wat aangepast aan de scene die ik wil uitbeelden en van magic sculp zijn 2 zeilen gemaakt waarvan de rol op de motorkap komt en de uitgerolde versie achterop half hangend op het dek.

Wil er een LAH voertuig van maken in een koud sfeertje maar kan niet veel vinden over de inzet van dit voertuig dus als iemand tips heeft en/of het überhaupt kan...?

Uiteraard zijn op de foto's weer wat delen tevoorschijn gekomen wat niet is geraakt met verf én de witte vlekken voor en achter is stof van de magic sculp 🙄
Goed... pics...

dsc0863.jpg

dsc0870t.jpg

dsc0872h.jpg

dsc0879r.jpg

dsc0880d.jpg

Bedankt voor t kijken, ideeën/tips/tools of gewoon een reply is welkom 🙂

Re: Sd.kfz 10/5 begin

Het is inderdaad een draak van een kit. Een paar jaar terug wilde ik mijn tanden er ook in zetten maar ik heb hem geparkeerd. Zo te zien heb je er toch nog iets van weten te maken. Wat worden je vervolgstappen? Het wordt tijd dat Dragon/Tamiya/Tasca/Bronco/Tristar er een fatsoenlijk model van uitbrengen!

Ook ik ben heel benieuwd naar het vervolg!

Het is inderdaad heel erg tijd voor een vernieuwde uitgave van de hele Sd.Kfz. 10 serie...

Kon t kitje voor zeer weinig op de kop tikken bij Guus en t model sprak me altijd al aan dus voor die paar centen kan t nog eens mislukken 🤣

Plan is om bepaalde delen in het roest te spuiten, daaroverheen de "grondlak" in het wit om vervolgens via de haarlak methode de eerste chips aan te brengen. Daarna moet over dezelfde delen de basiskleur komen om deze vervolgens weer via de haarlak methode te chippen om zo de grond en roestkleur subtiel door de basislak te krijgen.

Uiteraard komt dit alleen bij de delen die het eerst aan slijtage onderhevig zijn zoals het dek, het plaatwerk bij de chauffeur en bijrijder en de delen bij het spatbord die gedeukt zijn en.... achter de tracks.

Net al een stukje gedaan en ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben..als de rest ook zo lukt.. 🤣

Ga nu nog even verder, morgen weer wat foto's als ik tijd heb.

Bedankt voor de comments!

Re: Sd.kfz 10/5 update I

Hier de basis voor de onderlaag, 1e laag roestkleur gespoten, 2e laag wit gespoten als zijnde "grondlaag".
Hier overheen zal de basiskleur komen en wederom dmv van de haarlak methode gechipt worden alleen in minder mate om een (hoop ik ) subtiele slijtage na te bootsen op de delen die veelvuldig worden gebruikt zoals het dek en de beschadigde plaatdelen en rondom de tracks/voorwielen.

Laagjes zijn zo dun mogelijk gespoten om de basislaag er mooi op te krijgen.

Foto's zeggen meer dan woorden dus bij deze:

dsc0899co.jpg

dsc0896b.jpg

Ideeën voor ik aan de basislak begin zijn welkom en natuurlijk nog steeds de vraag heeft soortgelijk voertuig bij LAH gediend?

Re: Sd.kfz 10/5 update I 08-04-10

Hoi Elco,

Ik zou het wellicht andersom gedaan hebben: eerst de grijze laag, dan de whitewash, en daarna subtiel chippen met roest. Het wordt nu wel een hele bruine bak 😉 Neem je tegelijk de flak mee?

Eric

Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie, de whitewash is niet bedoeld als zijnde whitewash 😉 maar als grondlaag van het voertuig. Vandaar eerst de roestkleur daarna de grondlak en vervolgens de basislak.. roest komt natuurlijk voor op blank metal dus onder de grondlaag vandaar deze volgorde ( en hopend op het resultaat wat ik voor ogen heb).

Als het als whitewash bedoeld was dan is deze volgorde niet handig inderdaad.. of gaat t nu verwarrend worden 😕 🙂

Hoi Elco, heb dat gebakje ook staan en na de gietramen bekeken te hebben, kon het nog wel ffies wachten 😉

Gebouwd ziet dit model er helemaal niet verkeerd uit en ik vind de chippies wel grappig, al is het wat fel, maar met wat verwering is dat zo te ondervangen,

Grt

Elco Elings zei:
de whitewash is niet bedoeld als zijnde whitewash 😉 maar als grondlaag van hetvoertuig. Vandaar eerst de roestkleur daarna de grondlak en vervolgens de basislak..

Ah! Verkeerd begrepen! Maareh... als je nu 'blind' de grijze toplaag gaat wegboenen (haarlakmethode) zullen er dus spontaan witte, bruine of wit-bruine vlekjes opkomen. Is dat de opzet?

En deze voertuigen zullen zeker bij de LAH hebben meegereden, heb geloof ik zelfs een heel boek over de AAA voertuigen bij de LAH thuis staan. En heb blijft een schattig voertuig, voor mij de mooiste halftrack 😉

Eric

EricReits zei:
Elco Elings zei:
de whitewash is niet bedoeld als zijnde whitewash 😉 maar als grondlaag van hetvoertuig. Vandaar eerst de roestkleur daarna de grondlak en vervolgens de basislak..

Ah! Verkeerd begrepen! Maareh... als je nu 'blind' de grijze toplaag gaat wegboenen (haarlakmethode) zullen er dus spontaan witte, bruine of wit-bruine vlekjes opkomen. Is dat de opzet?

En deze voertuigen zullen zeker bij de LAH hebben meegereden, heb geloof ik zelfs een heel boek over de AAA voertuigen bij de LAH thuis staan. En heb blijft een schattig voertuig, voor mij de mooiste halftrack 😉

Eric

Dat is precies de bedoeling 😉 daarmee krijg je hopelijk mooie willekeurige chips met hier en daar stukjes grondlak en roest op de plekken die " stootgevoelig" zijn, overige chips zullen met t penseeltje worden aangebracht.

Wil de basiskleur geel maken met mischien een bruin camopatroon dit spreekt me wat meer aan dan grijs, mocht je wat voorbeelden hebben 🤣 ...

Weer wat fotootjes van mijn kant.. contrast is wat hard en ziet er in t echie wat zachter uit allemaal..

Basislak met camo (camo hier en daar weggekrabt zodat de basislaag weer doorkomt)

dsc0900.jpg

dsc0903i.jpg

Flak zonder schilden

dsc0910f.jpg

Faden van harde kleuren zoals de camo, chips en alles weer helemaal mat gezet na het filteren, washen, brushen etc.

dsc0914x.jpg

dsc0913e.jpg

dsc0919m.jpg

Nu ga ik me maar eens druk maken met het onderste gedeelte en cabine.. omdat de airbrush spuit t heeft begeven over een paar weekjes maar eens een nieuwe aanschaffen dus kan voorlopig de flak niet afmaken 😢 maarrr dr is nog zat te doen 😀

Begint een aardig afgeragde bak te worden, kleuren zijn netjes aangebracht, leuk plaatje. Benieuwd naar het vervolg!
Succes!
Grtz

Nog wat update foto's, kleuren nog meer teruggebracht zodat de camo een stuk zachter is geworden en de beschadigingen geworden zijn zoals ik voor ogen had... nu hier en daar wat "verse" chips aanbrengen maar denk dat ik maar eens wacht om wat tips van Peter te krijgen hiervoor.

Zeiltjes er even opgelegd om ook hier een idee van te krijgen, het achterzeil wil ik nog meer brushen in ieder geval.

Flink bezig geweest met pigmenten en hier en daar wil ik weer wat weghalen of sterk verminderen, ruitenwisser sporen zijn op de foto niet zo goed zichtbaar maar wel aanwezig :!:

Goed wederom pics

d73.jpg

d74.jpg

d76t.jpg

d72.jpg

d75b.jpg

d71.jpg

Uiteindelijk moet ie op een stoffige weg komen zoals onderstaand voorbeeld dus heb ik expres al veel lichte pigmenten gebruikt

sdkfz37031tl.jpg

Bedankt voor t kijken!

Re: Sd.kfz 10/5 update 14-04-10

Zo...daar zijn we weer 🙂

Aan t voertuigje is weinig gedaan....maar wel bezig geweest met wat figuurtjes.

In het kader van pruts maar aan een begin gemaakt van een dude die de lucht gaat afsporen naar het een en ander..

dsc1001t.jpg

dsc1000d.jpg

Figuurtje waar al wat verf op was gesmeerd pas denk ik wel in het geheel, broekje gaat overnieuw dus staat ook niet op de foto 😛

dsc1005.jpg

dsc0649q.jpg

Nou dat was m weer, comments op t kleiwerk zijn welkom aangezien er nu nog wat aan gewijzigd kan worden 😱

Re: Sd.kfz 10/5 update 21-04-10 figuren

hi Elco,

ik kan je wel helpen alleen ik heb een pools boek van de 10/4 met engelse tekst. Het zijn 60 pagina's ik kan er wel een copietje van maken als je wilt...

greetz Peter

Hoi Elco,

Ik vind het er wel tof uit zien.
Zeiltje zijn met loodfolie? Op de tweede foto van je voorlaatste posting ziet het er nogal dik uit. ik zie ook een rafelig randje.
Misschien moet je hier ook Magic Sculp voor gebruiken.

De broek is tot nu toe niet verkeerd. Ik ben benieuwd hoe je het andere been gaat kleien.

Groet, MartinD

Hey Martin,

Zeiltjes zijn van magic sculp, denk dat t vertekend op de foto maar hij is gelijkmatig uitgerold en echt dun genoeg (zeil moet ook weer niet te dun zijn 😉 ). Rand is niet helemaal strak inderdaad maar heb ik expres zo gelaten voor een wat gebruikte look.

Andere broekspijp gister gedaan maar vandaag had ik geen zin om aan de onderkant van de jas te beginnen, moet zeggen dat ik ook benieuwd ben naar de rest 🙂

Bedankt voor de comments en Peter je hebt PeeBee

Grtzz

Goed bezig Elco ! Op de foto's ziet de paintjob er best goed uit, maar
ik zou graag de verwering eens van heel dichtbij willen zien, dus bij deze :
neem je de halfrupsert mee naar de bouwavond ?

Ook je klei-acties zien er goed uit ! Gaat zo verder...

Have fun 😀
Groet, Peter

Peter hij gaat mee a.s. donderdag om m onder de loep te laten nemen samen met de magic sculp om wat te freubelen aan t pupske.. denk ik 🙄

Weer verder... het dinkie heeft een plek gekregen om op te staan.
Afgelopen bouwavond wat gras lopen planten en het figuurtje onder de loep laten nemen en daarna wat met de aan/opmerkingen gedaan.

Figuur staat nog in schuurmode dus vandaar de "vreemde" kleurcombinatie.. als die weer in 1 kleur staat zal er een wat betere foto van nemen.

dsc1025c.jpg

Omdat ik nog steeds niet verder met airbrushen kan en de magic sculp nog open stond gelijk de Tiger van de plank getrokken die flink aangepakt moest worden.
Dus schuren, plamuren, schuren, lijmen en een bestuurder maken.
Om weer een topic te openen gaat wat veel worden maar het begin van een volgend project is gemaakt in ieder geval 😉

Aankomende zaterdag hopelijk weer een goede airbrush spuit zodat in ieder geval de Demag kan worden afgemaakt om daarna aan de Tiger te kunnen beginnen 🤣

dsc1035n.jpg

dsc1032a.jpg

Hoi Elco 🙂 ,
voor alle mede kijkers/lezers : ik heb de Demag mét bril van
dichtbij mogen bekijken, en mijn mening over de toegepaste chipmethode :
het ziet er goed uit ! Je ziet het fijne effect hier echt niet goed terug op de foto's....

Dat plaatjes meer zeggen dan woorden, gaat hier dus niet helemaal op...
Zeg Elco, waar had je deze techniek ook alweer gevonden ? van de MIG site ?

Veel plezier verder (vanaf vandaag mét verse luchtkwast) 😀
Greetz, Peter

Jah hij bevalt erg goed, zo goed dat ik de laatste deeltjes van de Flak nog steeds niet heb gespoten 🙄 maar wel de Tiger 🙂

Had m in ieder geval veel eerder moeten aanschaffen, want t had een hoop frustratie gescheeld.. merk nu al dat ik meer uit de spuit haal dan t oude prul ding.

Zover de anti update van de Demag 😉

Net een belletjuh van Peperkamp modelbouw gehad en het laatste item waar ik op aan t wachten was is eindelijk binnen, gaat dan toch eindelijk het eerste diootje afkomen 🙄

(Edit) toch niet, laat me niet naaien door een product met 50% te verhogen 😈

Terug
Bovenaan