Scud-B in progress

Dit model heb ik van Jan-Willem F. gekregen 🙂 Gister ben ik eraan begonnen en ik kwam al snel tot de conclusie dat als je er iets serieus van wilt gaan maken je er een heleboel werk in moet gaan stoppen. Overal op internet lees je dat het een verschrikkelijk model is om in elkaar te zetten en dat maakt de uitdaging juist groter om er iets moois van de gaan maken.

Bij onderdeel 1 had ik al zoiets van........ik vind het niet mooi dus kijken of we het kunnen scratchen. Dus dat ben ik gaan proberen en dit is tot zover het resultaat. Niet zo heel bijzonder maar ik ben toch wel een beetje trots dat ik me er aan heb durven wagen. De details moeten er nog op maar dat komt nog wel.

dr_773520.jpg

Werkplek:
Scud_001.jpg

Scud_003.jpg

Scud_002.jpg

Het haakje zit inmiddels weer recht. Toch wel grappig dat je op foto's dat soort dingen veel eerder ziet.

Nja, het is een begin en ik ben benieuwd in hoeverre ik gemotiveerd kan blijven om dit project succesvol af te ronden..... 🙂

Hey Jurjen,

De Scud is een draak van een kit, ik heb 'm jaaaaren geleden al eens proberen te bouwen maar heb 'm nooit afgewerkt 😢
Gewoon te groot, te slecht gedetaileerd en gewoon dingen die ontbreken in de kit.
Zoals het deel onder de scudraket zelf dat is gewoon open 😱 je kan de ophanging zien terwijl het normaal dicht moet zijn, ook zaten in mijn kit geen clear parts bij, geen ramen dus 😕 Enzo kan ik nog wel even doorgaan 😉

Ik wens je in ieder geval succes maar een makelijke klus wordt het niet.
Maar wat had ik je in Bunnik ook weer gezegt??.........dat je kleinere modellen moest bouwen 😉 type T70, die is toch prachtig geworden?? 😀
Met de Scud hoef je in alle geval de rest van het jaar geen nieuwe kits meer te kopen want met deze heb je meer dan de handen vol 8) 8)

Rudi

Pfff, waarom moeten die russen nou een cabine maken met de meest onmogelijke hoeken,...grrrrrrrrr 🙂 Eigenlijk het grootste deel van de tijd bezig geweest met passen en meten dus niet zo heel veel kunnen doen.

Ik moet nog wel alle naadjes vullen, hier en daar wat schuren en de details moeten er ook nog op. Ik ga nu de wanden maken aan de binnenzijde van de cabines en de zijkant. Dat laatste gaat wel lastig worden want ik moet de deuren eruit snijden en de zijkant bestaat eigenlijk uit drie platen met drie verschillende hoeken. Maar we zien wel 🙂

Scud_004.jpg

En Bas, wat betreft blik op oneindig,...zo waar🙂
Jurjen

oeh oeh, ik weet waarom russen zulke rare cabines maken.

russen nemen in tegenstellin tot europeanen/amerikanen eerst de motor en het lanceer ding, knopen die aan elkaar, en bouten dan, daar waar ruimte is een paar stoelen met wat raampjes en een stuur aan de motor vast, en dat noemt men daar een cabine. hier denkt men nog aan ergonomie enzo, dus doen ze het andersom, eerst de cabine (het liefste helemaal bomvrij), en dan pas de motor!

Net als de motor en het lanceer ding, hadden ze de wielen nog wel ergens op de grote hoop liggen, en dus deze maar gekozen...

Timo

Scud-B *kleine update*

Kleine update

Ik begin nu toch wel de sleur te voelen,...er lijkt geen einde aan te komen grrrrrr 🙂

De bestuurders cabine nadert einde, ik moet alleen nog talloze boutjes erop plakken rond de ramen en op andere plekken. Stiekem wel balen dat de andere zijde ook nog moet. Ik heb wel geleerd dat je niks moet haasten wat betreft scratchen. Ik heb namelijk al een stomme fout gemaakt die ik niet kan herstellen door de "haast". En nu niet allemaal met suggesties komen aub 😛😛😛

Scud_016.jpg

Scud_017.jpg

Ps. Arno, de buizen heb ik nog niet verstuurd 😳 😳

Hoi Wim,

Globaal gezien is het natte vingerwerk want in de echte cabine zitten nog veel meer instumenten en dergelijke. Als ik de foto's ervan bekijk is het echt onbegonnen werk om dit netjes op schaal te produceren, zolang het er maar voldoende realistisch uitzien ben ik tevreden. Achteraf zul je er toch niet veel van zien omdat ik maar 1 deur open doe 🙂

Jurjen

Hoi Jurjen,

Het ziet er goed uit man 😱
Heel mooi ook veel scratch werk zo te zien maar zelfs dat heb je onder de knie...ziet er goed uit.
Maar je heb nog een lange weg te gaan 🙂

Maar ik heb nog ergens een artikel over de Scud en die staat volgens mij in het blad Model...als je wil mag je h,m wel ff lenen???

Gr Nick.

Heeez!

Gisteren het Evergreen Handboek gehaald en hier stonden voor mij een hoop eye-openers in. Bijvoorbeeld het maken van papieren voorbeelden voordat je het evergreen gaat uitsnijden. Stom dat ik zoiets niet zelf heb bedacht, lol.

Hier wat in progress foto's

Dit is de cabine zonder zijkant en dak.
Scud_0161.jpg

Deze maatschuif had ik echt al een hele tijd in mijn bezit maar nooit gebruikt sinds vandaag. Eerder zat ik altijd "moeilijk" te doen met een lineaaltje voor de maten. Hiermee maakte ik wel is fouten, verkeerd aflezen, vergeten etc etc. Mar hiermee heb je dat probleem niet en dupliceer je gewoon de dimensies die je wilt hebben. Ideaal gereedschap!!
Scud_019.jpg

Voor complexere vormen is het aan te raden eerst een voorbeeld te maken van gewoon papier. Je kunt makkelijk kijken of de dimensies goed zijn en anders kun je het nog makkelijk aanpassen
Scud_020.jpg

Scud_022.jpg

Het heeft me vier pogingen gekost om de zijkant goed te krijgen. Op papier valt de schade wel mee maar als ik het allemaal vanuit evergreen had gesneden was ik minder blij geweest en was ik er waarschijnlijk mee gestopt. (weet bijna wel zeker)
Scud_023.jpg

Vervolgens gebruik je het om de omtrek over te tekenen op evergreen
Scud_025.jpg

Dan grof de deur openingen uitsnijden
Scud_026.jpg

eindelijk 1 zijde van de cabine af. Het heeft me de hele middag gekost om dit te bereiken. Bij de linker bovenhoek van de linker deur mist nog een ronding van de deur opening. Deze heb ik al wel gemaakt maar nog niet erop geplakt toen ik de foto maakte.
Scud_027.jpg
🙂

Het enigste probleem wat ik nu nog heb hiermee is hoe ik dit ga schilderen, )of niet) Als ik nu alles al vast plak dan kan ik onmogelijk meer bij het interieur gedeelte.

Helaas dat de andere zijde nu ook nog moet gebeuren. Ik blijf bezig,.... Ik ben echt blij als ik met het volgende compartiment verder kan,

Jurjen 🙂

Nou moe,
Dat gaat vooruit.
Het doet me plezier om je dit allemaal te zien bereiken Jurjen.
Ik sta echt versteld van je progressie.
Blijf vooral verder doen en geef de moed niet op.
Chapeau!

Dirk

Hey Jurjen,

had me al in Goes mogen verwonderen en verbazen hoe je bezig was en ik ben erg blij te zien dat je al zover bent gekomen.
Petje af in ieder geval en het ziet er allemaal meer dan goed uit. Kan alleen maar zeggen dat ik deze topic graag volg en erg benieuwd ben naar het eindresutlaat.
Succes nog met de rest,

Groeten Eelco

Jurjen Zuijdendorp zei:
Heez!

Het begint langzaamhand wat vormen aan te nemen. Vanaf vandaag niet zo heel veel tijd meer om eraan te knutselen. Ik mag vanaf vandaag de pakjes van MOL gaan rondbrengen 😀

Leuk als je wilt weten wat anderen bestelt hebben 🙂 Maar prachtig scratch-werk 😱

Yodiedo'tjes 😀

Het evergreenhandboek is een beetje een "How to work with Evergreen" Er worden leuke tips gegevens over de eigenschappen van evergreen, wat je er allemaal mee kunt, welke gereedschappen handig zijn etc etc. Tevens behandeld het boek een de basis van de modelbouw.

Al met al een leuk boek, er zaten een paar eye-openers tussen die zeker wel praktisch waren. Maar qua prijs/nuttigheid vergelijking vond ik het boek toch iets te duur wat het voor wat het me gebracht heeft. Maar voor iemand die net in de hobby stapt biedt het veel meer nieuwe inzichten en ideëen dan voor iemand die al addicted is...

Jurjen 🙂

Hoi Jonathan!

Op het moment ligt het project stil omdat ik bezig ben met de AFV Stryker 😀 Heerlijk om ff een keer OOTB te bouwen. Als de Stryker klaar is ga ik waarschijnlijk met de Strela verder en dan met de Scud.

Komt goed! en bedankt voor interesse😀

Groetjes!

Jurjen

Jurjen,

Hoe staat het met je Scud Maz combinatie

Bert

Hey Bert!

Vind het leuk om te lezen dat er iemand geinteresseerd is in mijn bouwsels! Ik moet helaas toegeven dat alles momenteel helemaal stil ligt wat modelbouw betreft.. 🙁 Ik kan me de laatste tijd maar moeilijk concentreren om er weer mee verder te gaan, ik weet niet wat het is,.....

Het plezier van het bouwen en schilderen is niet meer wat het is geweest. Misschien komt het doordat ik er niet de rust voor heb. Druk met studie, werken, sporten etc.. Het is eigenlijk begonnen na Mol. Ik had mijn Strela meegenomen maar deze is erg beschadigd tijdens de terugreis. Ik had hem niet voldoende vastgezet en is tijdens het vervoer met de trein en fiets helemaal losgeschoten in de doos. Toen ik thuis was kon ik hem net zo goed tegen de muur gooien - had net zoveel schade opgeleverd. 🙂 Mijn motivatie is dus naar een dieptepunt gezakt en ga er voorlopig niet vanuit dat de Strela ooit afkomt.

De Maz is gelukkig een ander verhaal. 🙂 Ik heb er de laatste tijd niet meer zo veel aan gedaan. Het ding is ook zo groot! Er lijkt geen einde aan te komen. 😈 Komende week heb ik eindelijk een weekje vrij van studie dus dan ga ik me er proberen aan te zetten weer verder te gaan.

We ploeteren lekker voort.. 😀

Jurjen,

Die periodes van minder bouwen hebben we allemaal op zijn tijd, ben zelf ook nog maar net weer begonnen met wat bouwen.
Na een lange periode van andere bezig heden is het eindelijk weer zover.

Jammer van je Strela maar dat is jammer genoeg het risico van elk transport van een model.

Wat is je inschatting van je MAZ dit jaar nog of toch nog langer, in welke lands uitvoering ga je hem maken vond laatst een hele mooie foto serie van een Afghaanse helaas voor die van mij te laat die is al gecamufleerd als een Iraakse.

Groet Bert

Hoi Jurjen,

Sorry voor mijn late response maar kon die site even niet terug vinden maar bij deze

http://www.primeportal.net/artillery/michael_rener/9p117_scud-b/

Groet Bert

Terug
Bovenaan