Scoutcar diorama, up-date: 24-10-2007.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Voor de Scoutcar die ik gemaakt heb voor de F.O.C. wil ik ook weer een diorama gaan maken. Het idee was er al een tijdje maar ik ben er nog niet mee verder gegaan.
De scoutcar komt op een kleine brug te staan en daar komen nog wat figuren bij.

Ik heb er maar weer eens een stukje kunststof foam bij genomen en ben hiermee eens aan de slag gegaan.

Het ruwweg aanmaken van de brug delen met een frees onder de kolomboor,
brugdio01.jpg

Daarna de randen afwerken met ee vijl en schuurpapier,
brugdio02.jpg

Hierna de structuur aanbrengen met de kraspen,
brugdio03.jpg

De weg over de brug, afgeschuurd en daarna voorzien van klinkers,
brugdio09.jpg

Allen delen bij elkaar voor de samenbouw,
brugdio04.jpg

Dit moet het gaan worden,
brugdio05.jpg

Dan komt er nog een trapje bij om naar het water te gaan,
brugdio14.jpg

Daarna ben ik me bezig gaan houden met de lay-out op een ondergrond.
De brug komt recht op de ondergrond te staan, de sloot loopt dan schuin om toch wat schuine lijnen te creëren.
Ook alles voorzien van een grondverf.

brugdio21.jpg

brugdio22.jpg

brugdio23.jpg

Wel, dit is dan mijn project voor de komende tijd.
Binnenkort weer meer.....

Groeten, Peter.

jaloers

Peter

om eerlijk te zijn

ben jaloers op je vaardigheden
heb genoeg ideeën maar nooit de skills om het allemaal uit te voeren

de brug ziet er nu al zonder verf erg strak uit

grtz
Henk

Ik moet bekennen..... ik ben zeer onder de indruk van de brug!! 😱

Je laat t allemaal zo fereselijk simpel lijken....

Welke foam gebruikt je precies?? of heb ik dat gemist?
En de steenstructuur wordt er "gewoon" ingekrast??

Thanks heren,

Leuk weer al deze reakties. Ik ga proberen er weer wat leuks van te maken.
Het foam, Ron, dat is een hard schuim kunststof foam.
Perfect te bewerken, maar dat zie je wel op de foto's.
Het inkrassen gaat gewoon met een kraspen en daarna met een staalborstel wat meer structuur er in trekken.
Dom, over de diagonale lijnen, ik heb daar niet zo veel mee. Iedereen heeft het er over maar is het altijd nodig?
Soms is het beter van niet, soms staat het wel beter, het ligt aan de setting denk ik.
Ik had de brug wel schuin kunnen zetten, maar dan had ik alles opnieuw moeten maken, tenminste de ondergrond dan.
Maar ik ben nu wel tevreden met deze setting.
Een bootje, tja....waarom niet.... 🙂 Goed idee, toch...

Peter

Jesse,

Bedankt voor je reaktie. Wat het materiaal betreft, nee hoor, je kan dit materiaal zo gebruiken.
Je kan het ook voor "masters" gebruiken om er mallen van te maken.
Daarna van gips of resin copieen maken.
Meer info staat in je PB.

Peter.

Peter, perfect bruggetje, zeker commercieel interessant..🙂

Peter,

Erg leuk en een typisch werkje van jou hand. Je scoutcar ziet er goed uit, persoonlijk had ik de dry brush achterwege gelaten. Dit gaat weer een mooi Stoof werkje worden 😉

over de diagonale lijnen, ik heb daar niet zo veel mee. Iedereen heeft het er over maar is het altijd nodig?

Peter, heel om eerlijk te zijn dus wel ja. Bij de betere diorama's zie je dat dus ook altijd terug. En dat heeft niks met smaak te maken of met voorkeuren, maar alles met hoe wij, de homo sapiens, naar iets kijken. En je creëert er een beter 3-D effect mee. En dat is dus niet omdat "iemand dat ooit eens bedacht heeft en dat door iedereen maar klakkeloos nagepraat wordt" zoals ik inmiddels ergens heb gelezen 😈

Maar je hebt dat toch weer deels ondervangen door het water schuin te plaatsen, en de trap ook, niet te vergeten.
Brug en trap zien er in elk geval patent uit. We houden deze in de gaten. Moet lukken om deze af te hebben tegen 18 november, lijkt me. 😉

grt
Robert

Hoi,

Bedankt weer voor de leuke reaktie's.
Robert,
Ik begrijp je ook wel maar het wordt naar mijn mening altijd iets te snel geroepen.
18 November!!!! 😕:

Ik ben voorzichtig begonnen met de brug te verven
De eerste kleuren zitten er op.
Hier heb ik alleen een wash met olieverf voor gebruikt zodat de diepere delen vol lopen en als dit droog is gaan we voor het betere verweer werk...
Wordt vervolgd...

brugdio24.jpg

brugdio25.jpg

brugdio26.jpg

De komende dagen gaan we weer verder....

Peter.

Hoi,

Hij is weer een stukje verder in de kleur gezet.
Alles is gedaan met olieverf.
De brug staat nog los zodat ik hem beter kan verven.
Hierna gaan we starten met de ondergrond en de beek.

brugdio28.jpg

brugdio29.jpg

brugdio30.jpg

Het moet nog iets meer verweerd worden, nog wat mos, zand en gras e.d en daarna gaan we alles met elkaar afstemmen op de ondergrond.

Overzichtje,
brugdio27.jpg

Dit was het weer voor nu, later meer....

Peter

Hoi,

Het is nu de bedoeling om eerst de beekloop af te maken voordat de brug op zijn plaats komt. Ook het hars moet er in voordat we verder kunnen.
De beekloop is opgebouwd met gips.

Verslag.....
Hier waren we gebleven. Het gips krijgt een groen kleurtje.
brugdio31.jpg

Hier is alles geplaatst en is het een groen geheel.
brugdio32.jpg

De volgende dag het geheel een kleurtje gegeven met acryl verf.
brugdio33.jpg

Volgende dag het lange gras geplaatst, was een oude kwast....
Dit krijgt later een groen gele kleur.
brugdio34.jpg

Weer een dag later het zand bed aangebracht voor meer structuur op de bodem van de beek.
brugdio35.jpg

Daarna de variatie van diverse materialen om de ondergrond op te bouwen. Alles is aangebracht met verdunde houtlijm.
brugdio36.jpg

En nu een dag laten drogen, morgen weer verder met de opbouw.
brugdio37.jpg

Tussendoor ook de brug voorzien van wat kruiden.
Als dit droog is krijgt dit alleen een drybrush met groen en geel.
brugdio38.jpg

brugdio39.jpg

Komende week verder en dan gaan we de brug plaatsen en daar de ondergrond bij aanbrengen.

Op en/of aanmerkingen, ideeën, ik hoor het graag.

Groeten, Peter.

Thanks Jeroen,

Het is allemaal leuk en best te doen. Als je je maar een beetje aan de droogtijden houd komt het allemaal goed.
En heb je info nodig, je weet me te vinden, ik help je graag op weg.

Groeten, Peter.

tsja,

dr mankeerd weinig aan, maar ik had ook niet anders van je verwacht, behalve dan dat van dit soort werk nog wel veel meer foto's gemaakt mogen worden.

trouwens, wanneer verschijnt je werk in verzamelde vorm, voorzien van SBSjes en detail shot's van je voertuigen in boekvorm?

Timo

dat zijn de beschermblaadjes van het zaad van een berkeboom.
Je kan ze nu onder elke berk vinden gedroogd en wel, ik heb laatst een hele broodzak vol geraapt, voorlopig genoeg voor een aantal jaar.

Klopt.
Afgelopen maand was het de tijd er voor.
10 minuten door de straat met een stoffer en blik, daarna gezeefd en dan heb je al snel een doosje vol.

Peter

nog een heel gedoe, berken zoeken op texel, maar na ongeveer een week goed rondkijken heb ik er dan toch een stuk of wat gevonden, maar ze zijn hier schaars!

Timo

En, het doosje vol?
Boekvorm had je het over zag ik, ja zou leuk zijn maar er is al zo veel op de markt hierover te verkrijgen, dan denk ik niet dat men op mij zit te wachten.............maar wie weet komt het er ooit eens van, je weet maar nooit.

Ik ben ook weer een stapje verder met het diorama.
Hierbij een korte up-date.

De brug is gereed. Het mos heeft een beetje kleur gekregen.
brugdio43.jpg

De beekloop is ook gereed en hier kan de giethars in gegoten worden.
brugdio42.jpg

Close-up....
brugdio40.jpg

brugdio41.jpg

Daarna de randen afwerken en dan gaat de brug op zijn plek.

Later meer....

Peter

Hoi,

Het diorama is weer een stapje verder.
Kleine up-date...

Eerst heb ik de vloeibare giethars er in laten lopen.
Ik heb het in de schuur gedaan want het goedje stinkt nog al.
Daar heb ik het ook een paar dagen laten staan.
Er zitten na het drogen toch wat luchtbellen in, maar die zitten voornamelijk onder de brug, mazzel dus.
Voorin ook een heel klein beetje, das dan jammer, het lijkt er een beetje op dat het stroomt....

brugdio46.jpg

Na dat het goed droog was de randen afgewerkt met wat aarde waar de brug komt te staan en daarna de brug op zijn plek gelijmd.
brugdio48.jpg

Hierna de brug afgewerkt met gips, dit ook weer voorzien van wat groene verf.
brugdio49.jpg

Hierna ben ik het een beetje een kleurtje gaan geven voor de aarde dat er straks op komt.
brugdio50.jpg

Hierna begonnen met de aarde. Dit is een bed van fijn zand, aangebracht met verdunde houtlijm.
brugdio51.jpg

Van alle kanten het zand er op aanngebracht zodat het niet uit zakt.
brugdio52.jpg

Wat meer zand toegevoegd.
Het lijkt wat grof maar dat valt wel mee als dit gereed is en in de kleur.
brugdio53.jpg

Links voor,
brugdio54.jpg

Rechts voor,
brugdio55.jpg

Hierna heb ik het in diverse kleuren gespoten, zo krijgt het al wat meer leven.
brugdio56.jpg

Hierna ben ik het licht gaan verven met diverse kleuren olieverf.
brugdio57.jpg

Zo begint het al wat te worden.
Komende week gaan we verder met statisch gras, blaadjes, steentjes enz, enz....

Tot zover deze update.
Op en/of aanmerkingen, misschien deze keer wel..... 🙂

Groeten, Peter.

Hoi Peter,

Je zet weer een geweldig diootje neer hoor ! Wat weegt die creatie ongeveer ? Kun je nog wat extra close-ups maken ? 🙂

groet Frank

Thanks Devlin, en ja, er komen figuurtjes bij, alleen weet ik nog niet wat en hoe, komt nog wel.
Frank, ik zou het niet weten, zal het eens wegen.
Foto's komen wel als het allemaal gereed is.

Thanks, Peter.

Hoi,

Frank, het weegt nu 1,56 kilo.

We zijn weer een stapje verder.
Na de drybrush zijn we begonnen met statisch gras, kruiden, mos enz...
Alles aangebracht met witte houtlijm, verdund met water.

Overzichtje,
brugdio58.jpg

brugdio59.jpg

De trap, deze is ook gereed,
brugdio60.jpg

brugdio61.jpg

Hiernaast een soort muurtje gemaakt van mos en stenen.
Tussen iedere laag stenen mos aan gebracht, laten drogen en afgeknipt op de gewenste lengte,
brugdio62.jpg

brugdio63.jpg

De achterzijde V.R.N.L,
brugdio64.jpg

brugdio66.jpg

brugdio65.jpg

Dan de voorzijde, dit is zo goed als gereed, alleen rechts komt nog een grote boom.
brugdio69.jpg

Close-ups, voor Frank....
brugdio67.jpg

brugdio68.jpg

brugdio70.jpg

brugdio71.jpg

brugdio72.jpg

brugdio73.jpg

Dit was het weer voor nu, binnenkort de final pictures.
Eerst nog de figuren verven, de boom en ondergrond afwerken en dan de scoutcar plaatsen.
Hierna nog de hele ondergrond na lopen en eventueel nog wat kleur aanbrengen, en dan moet dat hem zijn.
Neemt nog even wat tijd in beslag maar dat mag de pret niet drukken.

Groeten, peter.

Hoi Peter,

Ik volg deze al een tijdje en ik vind vooral je brug en dat trappetje er erg goed uitzien.
Maar bij deze update heb ik een paar (kritische) kanttekeningen.
Naar mijn mening ga je nu een beetje "over the top" met het plaatsen van de begroeiing bij de rivier. Er zijn veel verschillende materialen maar op een of andere manier doet het allemaal niet naturel aan. Overal liggen bladeren (herfst?) maar alles is volop in de begroeiing? Dan zou ik voor een ander sfeertje kiezen met een soberder begroeiing en wat meer bruin en geeltinten tinten gebruiken, net als in het begin van de lente. Dan zijn de meeste bladeren al weg maar is het nog niet zo groen.
Misschien had je in de bedding en aan de randen van de rivier wat meer stenen/rotsen/kiezeltjes kunnen plaatsen en die een kleurtje kunnen geven. Bij de kiezels die er nu her en der liggen heb je dat niet gedaan.
Daarmee pleeg je naar mijn mening een stijlbreuk.
Dat doe je denk ik ook met het nieuwe muurtje. Ik vind de stenen die je gebruikt hebt te groot en ze hebben ook geen kleurtje gekregen. Daardoor overheerst de natuurlijke kleur en glans en en dat vloekt met de rest van het geheel dat in jouw persoonlijke stijl geschilderd is.
Het zou zonde zijn dat dat doorbroken wordt, juist omdat je stijl zó herkenbaar is.

(dit is natuurlijke mijn persoonlijke mening.. 😉 )

groet,
Robert Jan

Geen probleem mee hoor Robert.
Er zit ook wat in wat je allemaal zegt/schrijft.
De meeste stenen hebben ook al een groene wash gehad, oogt ook wat beter nu, daarom heb ik ze ook niet geverfd, vind ik minder echt, ze zijn nu meer natuurlijker. Mijn mening hoor....
Ik zal in ieder geval wat meer geel en beige gaan gebruiken bij het gras, zal zeker beter staan, gelijk heb je, maar gras blijft toch groen, herfst of geen herfst!
Het spreekt elkaar een beetje tegen, weet ik, maar ik ga hier zeker iets mee proberen.

Geen probleem hoor met je "kritische noot", ik hou daar wel van, moet kunnen. Hier worden we toch allemaal weer wijzer van, of niet.

Groeten, Peter

Hoi,

Laatse up-date dan maar.
Boompje geplaatst, gemaakt van ijzerdraad, plamuur, mos, zeeschuim, blaadjes, statisch gras en kruiden.
Ondergrond meer afgestemd op elkaar, "herfst uitstraling".
Alle stenen diverse groene washes gegeven.
Blaadjes diverse tinten gegeven.

Dit moet het zijn, alleen nog de houten ombouw voorzien van een kleurtje. Daarna nog de figuren en de scoutcar plaatsen.

Overzicht....
brugdio74.jpg

Dood takje op de grond....
brugdio75.jpg

Dood takje aan de boom....
brugdio76.jpg

Mos....
brugdio77.jpg

Bovenaanzicht....
brugdio78.jpg

Dat was het.
Final shots komen t.z.t. wel langs, zal nog wel even duren want ik moet de figuren nog kopen.

Thanks voor al jullie op en aanmerkingen tijdens de bouw van dit dio, was weer leuk om te doen.

Groeten, Peter.

Erg mooi Peter en goed op elkaar afgestemd.

Mischien een idee voor een volgende boom voor het mos, woodland heeft een soort strooisel en dat heeft wat weg van zand en dat mos eigelijk geen takken heeft (dit even als voorbeeld te noemen want weet f niet anders hoe het te brengen 😳) lijkt dat mij een prima vervanger voor het statische gras wat je nu heb gebruikt.

Dit is uiteraard geen kritiek.

voorbeeldje op mijn boomgeval alleen de kleur is iets te donker.

DSC_3186.JPG

Ronald

Terug
Bovenaan