Schwimmwagen met Heinkel (Hongarije1945)

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Ben weer eens begonnen aan een Hongarije diorama.
Bij deze post maar even de rollen omgedraaid omdat het op dit forum met name gaat om militaire voertuigen en aanverwanten en vliegtuig hier voor de meeste een vies woord is!😊

Ik ben normaal gesproken ook helemaal geen vliegtuigbouwer maar aangezien Border mij de nieuwe 1/35 HE111 had toegestuurd vond ik dat ik hem dan ook wel moest gaan bouwen.
Lang nagedacht over een idee,uiteindelijk kwam mijn bevriende modelbouwer en Historicus Mirko Bayerl met het volgende verhaal.
Heinkels werden tijdens het beleg van Boedapest wat plaats vond vanaf 25 December 44 gebruikt om de ingesloten Soldaten te bevoorraden.
Dit werd o.a. gedaan met zogenaamde “supply bombs” te droppen.
Dit ging helaas vaak mis door het slechte weer en onervaren jonge piloten.
Bij mijn Diorama zal een HE111 te zien zijn die is neergeschoten met de lading nog aan boord en in een maisveld is geland.
soldaten van de 3.SS Totenkopf proberen de supply bombs uit het vliegtuig te halen.
Een commandant komt aanrijden met zijn schwimmwagen met een piloot achterin die ze eerder hebben opgepikt!(was eerder uit het vliegtuig gesprongen!)
Hier de eerst schets met het ideeatt.-PZrfu-6OPheeVSnNCVxToSerIHaDeKMa36aKiy2wWs.webpIn Die Wochenschau kun je goed de containers zien voordat ze in het vliegtuig gaan.

att.Q9bvxmm8iMbpO8voanOh-_AdZKsEWg6Jq6qAotUHgGc.webpatt.9IDmJW3XFQ7X6bvX-uMaaoWKeaAVkgWzH6u3vDOUoZs.webp
Deze werden in het bommen rek geplaatst of onder het vliegtuig gehangen.
De HE111 wordt diagonaal omhoog geplaatst zoals vaak op foto’s is te zien!IMG_0668.webpIMG_0885.webpNu de eerste figuurtjes geplaatst om de uiteindelijke compositie te kunnen bepalen.
IMG_1026.webp
IMG_1054.webpIMG_1055.webp
De “supply bombs “ zijn van Plusmodel.
Doordat de Heinkel diagonaal wordt geplaatst kan de oppervlakte nog redelijk beperkt houden (30x30cm)

Wordt vervolgd!😉

Mijn eerste gedachte tijdens het lezen was: dat wordt een groot diorama. Maar je redt het weer er iets compacts van te maken met een mooi lijnenspel.

Het gaat uiteindelijk toch om de Schwimmwagen, dan kan het hier prima. En het vliegtuig is neergestort....

Succes!

Gaaf idee! Mooi dat je het toch nog enigszins compact kunt houden door m op zijn neus te zetten, want in 1:35 is dit nog best een grote jongen.
Ik neem aan dat je de propellers nog gaat verbuigen? Als de motoren nog draaiden tijdens de crash zijn die mooi omgekruld 🙂

Originele setting !!

Tegen een neergestorte vliegdinges kan toch niemand bezwaar hebben?

Oké, flauw geintje. Kon het niet laten

Prachtig gedufd project Roger! Mooie indeling.
het wordt een hele kluif, maar heb je iets erg origineels en een lust voor het oog straks.

Interessant concept. Wederom veel te zien. Hoe bouwt de nieuwe Border? Is het de definitieve kit, of heb je een pre-serie uitgave ontvangen? Voor mijn beeld hoe groot is het geheel nu? Lijkt minstens 50 x50 cm?

Gr Bas

Wat voor bom moet dit voorstellen? Ze zijn nl snel erg zwaar. Til je niet zomaar op met twee man.

Dit zal beslist een heel bijzonder en mooi diorama worden.
Indien deze opstelling van de figuren nog niet definitief is, zou je kunnen overwegen om het figuur rechtsboven (met MG en ammokist) weg te laten.
Het figuur met geweer aan de schouder zou ik op een andere plek positioneren, zodat wellicht nog een Luftwaffe-bemanningslid toegevoegd kan worden, die actief aanwijzingen betr. de containers lijkt te geven.

Uiteraard, slechts een idee...

Hello Roger,
I follow with attention and impatience this thread. The scene is already readable although the Heinkel 's size. If i allow myself a suggestion : a another crew man, slighty wounded maybe with a medic could be illustrate the hard landing.

Hans/Romain
Thanks for your input!
I am thinking about to skip the pilot!
The idea (idea from a fellow modeller)was that this pilot jumped earlier and picked by the schwimmwagen crew on their way to the spot where the airplane has landed.
Right now I think its difficult for the viewer whats the story.
The figure with mg in the corner is to show it are soldiers in the field who are there and taking out the containers.And another reason is to fill this empty spot!😉

Bas,dit was een gebied waar behoorlijk gevochten werd!
The figure with mg in the corner is to show it are soldiers in the field who are there and taking out the containers.And another reason is to fill this empty spot!😉
Is het dan misschien geen betere optie om er een figuur neer te zetten/leggen alsof die de omgeving scherp in de gaten houdt ipv terugloopt richting de Heinkel?

The idea (idea from a fellow modeller)was that this pilot jumped earlier and picked by the schwimmwagen crew on their way to the spot where the airplane has landed. Right now I think its difficult for the viewer whats the story.
Op zich snap ik de piloot wel, maar dan meer als hij gewond zou zijn. Net alsof hij uit het vliegtuig heeft kunnen komen zeg maar. Nu snap ik de link met het kaartlezen inderdaad niet.

Verder niets dan lof. Een erg mooie eerste opzet, met zat mogelijkheden en mooie modellen 👍

Just my 2 cts 🙂

Als ie voor de crash uit is gesprongen kan t neerstorttuig tussen hem op de route naar t vliegveld gedonderd zijn, dus ik zou em erbij laten

Geen idee Maarten!
Ligt eraan wat je erin doet!
Brood weegt minder dan handgranaten!
In mijn geval hoeven ze hem ook alleen maar uit het rek te trekken daarna kunnen ze de container gewoon op de grond laten vallen!

Laatst bewerkt:
Indien er geen enkel bemanningslid bij wordt geplaatst, ligt de focus alleen op het eruithalen van de containerbommen, en de inhoud daarvan, lijkt mij. In dat geval zou je zelfs een tweede voertuig/Schwimmwagen/Kübelwagen/Kettenkrad kunnen bijplaatsen.
Slechts een idee.....
P.S. waarom zien we eigenlijk alleen Schwimmwagens met die brede banden, en niet ook Kübelwagens ? (op een Kübelwagen pastte immers ook die woestijnbanden, dus aan de breedte zal het niet hebben gelegen ?!)

Dank voor jullie reacties.
Heb een paar dingen aangepast!
Piloot uit de schwimmwagen verwijderd,dit verhaal was te onduidelijk voor de kijker.
Nu aantal panzerfausten achterin gelegd die uit de container (rechts) zijn gekomen.
Figuur met pijltje wordt later vervangen door een gewonde piloot die deze harde landing heeft moeten maken
Hij kijkt (en geeft wellicht aanwijzingen) hoe de
“bommen” uit het rek moeten worden gehaald .
IMG_1251.webp
IMG_1253.webp
Piloot is besteld!😉

Laatst bewerkt door een moderator:
P.S. waarom zien we eigenlijk alleen Schwimmwagens met die brede banden, en niet ook Kübelwagens ? (op een Kübelwagen pastte immers ook die woestijnbanden, dus aan de breedte zal het niet hebben gelegen ?!)
Die brede banden waren speciaal voor de Schwimmwagen bedoeld, om ze betere tractie te geven op de oevers bij het in- en uitrijden van het water. Daarom hebben ze ook vierwielaandrijving.
Er zijn wel foto's van Kübelwagens bekend met Schwimmwagenwielen, maar dat was zeker de uitzondering.
Op een Kübelwagen rijdt dat ook niet fijn, zonder stuurbekrachtiging. Om die reden werden in Afrika en Italië soms ook de ballonbanden op de vooras vervangen door gewone wielen.

Eens met Elco.
Mocht je nog een lege hoek moeten vullen zou je met jouw figuren skills nog kunnen denken aan een medic die een bij de crash gewond geraakt bemanningslid verzorgt.

Voor mij makkelijk l#llen, maar het idee spreekt me wel aan.

Jan, mocht jij of iemand anders foto's van Kübelwagens met Schwimmwagenwielen hebben, of van Kübelwagens met alleen ballonbanden op de achterwielen en gewone wielen op de vooras (of welke combinatie dan ook), dan zou het geweldig zijn, die te posten.

Voor wat betreft Roger's diorama, vind ik het leuk, dat Roger ons "mee laat denken", om zijn diorama vorm te geven !
Moet ik toch kwijt, dat ik het jammer zou vinden, als het bemanningslid verdwijnt, omdat het een link is tussen de soldaten en het (neergestorte) vliegtuig. Persoonlijk vind ik de setting in de Schwimmwagen erg geslaagd, en wellicht helpt het als de chauffeur (met pet) en bijrijder (met helm) van hoofd wisselen ? Als dan ook het bemanningslid iets richting de officier (met pet dan dus) kijkt, is er een interactie en helpt dit in het verhaal.
De kaart ook iets groter maken misschien ?
"Dort steht Feindflak !" lijkt mij nuttige info.
Slechts een idee......

Jan, mocht jij of iemand anders foto's van Kübelwagens met Schwimmwagenwielen hebben, of van Kübelwagens met alleen ballonbanden op de achterwielen en gewone wielen op de vooras (of welke combinatie dan ook), dan zou het geweldig zijn, die te posten.
Ik zet ze in een ander draadje zodat het niet afleidt van Rogers onderwerp 🙂

Laatst bewerkt:
Hans/Romain
Thanks for your input!
The idea (idea from a fellow modeller)was that this pilot jumped earlier and picked by the schwimmwagen crew on their way to the spot where the airplane has landed.
Right now I think its difficult for the viewer whats the story.
Goeie afweging Roger. Toen ik het eerdere bericht zag met de piloot in de wagen kwam de vraag “wat is hier het verhaal” inderdaad ook bij me op.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan