"Scheisse! da sind Sie!" reparatie & bouwdetails

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
'70 Dodge Challenger
Hallo broeders en zusters in de lijm 🤣

Het dio "Scheisse! da sind Sie!" dat zo onfortuinlijk met schapjesrek en al
ten val kwam heb ik eindelijk weer opgelapt. Zo'n projectje blijft maar liggen, en das toch
zonde. Ik vind het namelijk ook leuk om te laten zien, wat er uit een idee, 3D is geworden 😱

Zo was het nog in goede staat......
DIO33.jpg

En dan.... 1 kat later.....
Dsc02811s.jpg

Schaderapport:
PUMA:
Hoofddekplaat losgebroken.... met dikke plasticlijm weer vastgemaakt.
Lastige barst in romp.....met MEK weer kunnen herstellen.
Loop gebroken..... vervangen door Griffon alu-loopje.
Torenluiken van PE-scharnier gebroken....schoonkrabben en opnieuw geplakt met CA-gel.
1 PE-scharnier getordeerd..... gericht en geplaatst en met MagicSculp verstevigd.
Jas van torenluik losgekomen..... met MS-putty weer op toren geplakt.
2x kijkluiken losgeraakt (niet eraf)..... met CA-dun op hun plek gedrukt.
Grote matriaalkist eraf.... met dikke plasticlijm vastgezet.
Rugzak losgekomen.... beetje CA-gel eronder.

Dio & Figuren:
Boom met "scheissegefreiter" en al afgebroken..... houtlijm voor de boom.
Scheissegefreiter : pols, en arm gebroken, putty op schouder weggesprongen.... pols met CA-dun gelijmd en horloge erover
andere schade "weggeverfd".
Wijsvinger van de scherpschutter afgebroken....dun staafje eropgelijmd, Mr.Surfacer 500 erover, en weer kleur met Humbrol en Olieverf.
Herr Kommandant verloor pet en scalp, hele figuur zat los in de toren.... gefixed met CA-gel.
Diverse takjes van de bomen gebroken..... nieuwe takjes en reparatie met houtlijm.
1 Prikkeldraadstreng was losgekomen.... met CA-dun vastgezet.

Hier wat fotootjes 🤣
Dsc02821s.jpg

Dsc02815s.jpg

Dsc02816s.jpg

Dsc02817s.jpg

Dsc02818s.jpg

Almettal heb ik mazzel gehad (onze kat ook 😉 ) en viel de schade ERRUG mee.... :!:

En het hier ter Forum al eerder genoemde geintje aan de achterkant is dus dit :

Dsc02820s1.jpg

Dsc02820s2.jpg

Men vroeg eerder naar wat meer foto's van dit dio. Hier alvast een paar.....

DIO15.jpg

DIO36.jpg

DIO08.jpg

puma027.jpg

Binnenkort meer. Ik heb geen compleet digitaal beeldverslag gemaakt,omdat pas tijdens de bouw een cam in m'n
bezit kwam, maar voor groot gedeelte wel. Vooral van figuren en grondwerk heb ik aardig wat plaatjes geschoten.

Tot ziens en vrolijke groeten van een kattenliefhebber 😀
Peter.
PS : Ook het werkstuk "the Gentle Giant" is inmiddels weer opgepakt... deze maand nieuwe update.....

Re: Diorama gerepareerd voor Schiedam

Jee Peter flinke restauraties zal ik maar zeggen, leuk die katten.. bij ons zat de kat van de week te broeden op Heinrich die mooi in t onderkomen van de kat lag 🙄 maar dit is/was aanzienlijk meer schade pff..

T "grapje" is helemaal top hoe verzin je het 🙂

Voor de rest mooie dio had m nog nooit gezien, leuke setting alles matched lekker.

Superrr

Dankjewel Elco 😀 , maarreh.....wie is Heinrich 🙄
Peter

peter van dijk zei:
Dankjewel Elco 😀 , maarreh.....wie is Heinrich 🙄
Peter

Een plat duitsertje... gelukkig is het niet Ullie geweest die inmiddels op zijn plekje op de Stug staat.. die morgen meegaat 🤣

Senor Cruz vroeg:
En, hoe smaakt dat nou, gebakken kat?

...... 🙄 ....... geen idee...ik lust ze rauw 😈

Petur 🤣

Re: Diorama reparatie

Hoi bouwers,
Na het verslag over de reparatie wil ik het een en ander laten zien van de bouw.
Nog iets verder terug in de tijd dus.
Deze keer een fotoverslagje van het onstaan van het ontbijt-tafereeltje.
Bij de aankleding der figuren wilde ik een samengeraapt gevoel krijgen.
De koffieman kreeg een overall. Omdat het hoofd een beetje groot was ten opzichte
van het lichaam, heb ik de overall dusdanig dik aangebracht dat het geheel er
acceptabel uitzag.

Het samenstellen van de ontbijtset lijkt sommigen misschien overdreven werk, maarrr
Ik heb dit zo gedaan omdat ik een bomvrij (katbestendig bleek later) geheel wilde.
Al die onderdeeltjes op elkaar gestapeld met een ietsiepietsie superlijm leek me gewoon te kwetsbaar.
En ik vind dat zo'n kleine (fijne) constructie af te stoffen moet kunnen zijn....niet dat dat nodig moet zijn, maar
't moet wel kunnen.....

cafe00sa.jpg

cafe01s.jpg

cafe03s.jpg

cafe04s.jpg

cafe05s.jpg

cafe06s.jpg

cafe07s.jpg

cafe08s.jpg

cafe19s.jpg

Kist is geverfd met Humbrol 94 + drupje wit en beetje verdund (zodat het niet volledig dekt), gewoon over de kleur
die het had zoals 't uit de rommeldoos kwam. Alleen de metalen strips kaal geschraapt.
Stoofje en pot in een aardekleur van Humbrol.
En in deze toestand is er met Andra Sculp een broodzak tegenaan gesculpt met daarin geduwd een veldfles.
extra019.jpg

En dan de moegestreden kerel die alleen maar zin heeft in een vredig bakkie leut, verstoord door de komst van de
onstuitbare geallieerde oorlogsmachine die over de "Festung Deutschland" rolt........

Eerst heb ik de ontbijtkist gebouwd en heb daarna pas gekeken of ik er een bijpassend figuurtje voor had.
Als de zithouding maar goed was. Armpjes zijn eenvoudig te (ver)bouwen.
Het is geen 100% SBS, maar misschien heb je er toch wat aan (en anders.....plaatjes kijken blijft leuk 😱 )

cafe09s.jpg
cafe10s.jpg

cafe1213s.jpg

cafe151617s.jpg

cafe1718s.jpg

Schitterende kop van Tahk De jukbeenderen met waterproof 800 iets minder scherp geschuurd.

cafe20s.jpg

cafe21s.jpg

cafe22s.jpg

cafe24s.jpg

cafe2325s.jpg

Handjes zijn van Hornet Ik had mazzel met de armen, die hoefden niet te worden verbouwd.

cafe28s.jpg

cafe29s.jpg

cafe30s.jpg

cafe31s.jpg

cafe32s.jpg

cafe33s.jpg

De holster is van Dragon, klep is opengebogen. Geverfd met olie-bruintinten over een lichte Humbrol zandkleur.

cafe34.jpg

Aldus werd de plaatsing der dingen gecontroleerd.
Tafeltje dekje details : Veldfles en eetblik van Dragon (met koperdraad hengsel).
Broodmes en lepel van Aber.
Broodzak en brood gemaakt van Magic Sculp
Walther P-38 van Tamiya
Alles is gekleurd met Humbrol. Koffiepot is ook bekrast met dun vulpotlood.

De koffiegefreiter z'n huid is gedaan met Winsor & Newton olieverf.
De basiskleur van de overall is H30.
Hooglichten en schaduw : Basiskleur met een beetje zandkleur voor de hooglichten en donkerbruin erbij voor schaduw.
Het geheel afgewerkt met lichte tinten pigment, uitgaand van groen/grijs, zand/aarde-achtig.
Schoenen eerst in H64 (leer) geverfd. Na grondig drogen (48uur) overschilderen met RawUmber olieverf en meteen oppervlakkig
de verf weer van de schoen vegen. Zachtjes en oppassen dat je niet alle olieverf wegveegt.
Eventueel met klein penseel overgebleven olieverf blenden in schone vlakken.
Na droging met lichte aardekleur pigment de slijtplekken accentueren.

De plek in 't gras is voor de jerrycan met water.... deze dus... een beetje Italeri + een toefje Aber =

extra01718s.jpg

Tot zover deze bijdrage.
Volgende keer plaatjes van het scheissende gefreitertje.
zelf gesculpte groeten 😀
Peter

Fantastisch werk maar een kleine opmerking toch. Het SS figuurtje in de koepel heeft namelijk een Wehrmacht pet op.
Bedankt voor de werkbeschrijving, zelf figuren maken is voor velen een droom of een wens.

Eddy

Allereerst bedankt voor het plaatsen van dit uitgebreide bouwverslag!

Dan: enorm knap gemaakt allemaal. Respect voor het figuurmaken en het detailleren op de mm2.
Afsluitend: Ik heb weer een aantal ideeen opgedaan. Goed voor de motivatie dit!

Groet
Oscar

dankjullie voor de complimenten 8)
Eddy, de mix van diensttakken komt vanuit het idee : vanwege de laatste chaotische oorlogsmaanden
is de bemanning en hun uniformen nog slechts een samenraapsel van het trotse duitse defensie-apparaat.
En ik kon zogauw geen mooie SSpet vinden in de scrapbox.....
En wat de wens of droom : probeer het eens! eerst een klein stukje. Mislukken kan niet, leren kan wel...

Graag gedaan Oscar, aan de slag dan maar 😉

groetje,
Peter

Geweldig om te zien, Peter!
Zeker die detailfoto's met uitleg zijn zeer leerzaam. Mooi ook om te zien hoe dit aparte dio tot stand is gekomen.

dankjewel Ron, ik ben nu de fotootjes van de Scheissegefreiter aan het gereed maken,
dus binnenkort weer meer....

groet'n 😀 ,
Peter

Ik heb al vaker gezegd, de beste bouwers motiveren tot bouwen, maar dit........
En het lijkt zo makkelijk allemaal, heel mooi en indrukwekkend!

Groeten Rick

"Scheisse! da sind Sie!" (no news, only txt edit)

Rick, ook jij bedankt voor het compliment 🙂 edit: naam in aanhef was de verkeerde 😳 nu goed.. kon 't niet laten 🤣
Je zegt dat het zo makkelijk lijkt, nou.... dat is eigenlijk ook zo... 🙄
Hoezo?
Je kan naar een bijzonder gebouw kijken en verwonderd zijn....
En je afvragen : hoe issut mogelijk.... ik snap niet...........
Wanneer je je er dan iets in verdiept, en zo de basis leert over: materialen, gereedschappen,
technieken en ontwerpen, die nodig zijn om zoiets te bouwen, wordt 't allemaal een stuk
eenvoudiger. Is 't niet meer zo'n raadsel.....

Wat is er dan zo makkelijk : Als je het wilt kunnen, en je hebt de basiskennis.... gewoon beginnen...
Maak een bolletje putty, kneed er een vierkantje van,
duw er stippen in en je hebt een dobbelsteen, (en maak er dan nog 1, maar dan 1:35 🤣 )
Pak een oud figuurtje, pak 'm in met putty en bewerk het tot je een raar monster hebt ofzo.
Voel en zie wat de putty doet. Probeer een handjevol kleine bolletjes te draaien, als
oefening. As je dan een klein handje vol balletjes hebt, kun je die alsnog gebruiken
als aardappelen of iets dergelijks :idea: (ik maak van restjes poetie vaak allerlei groente & fruitjes en brood...).
Rol eens een lapje putty......wat nu??.... een dekenrol? een cape? een wapperende vlag? of zal ik
een stel riemen uitsnijden ? Maak maar wat, verzin maar wat.....
Zaag een figuur-armpje 3/4 door, verbuig het in de gewenste stand en met putty werk je 't af.
En zo stap voor stap wordt je steeds beter. Tot je op een niveau komt waar je tevreden bent,
en je kunt zeggen : zo moeilijk is 't eigenlijk niet.... 😉
En het is erg leuk om op je voertuig of diorama een figuurtje te hebben staan, wat uniek is (jouw inbreng).
Of een homekneed plunjezak die perfect ergens tegenaan hangt, of een zelfgepoetiede boomstronk, of.... 😱 :idea:

Affijn, of je gaat putty-en of niet,
bouwplezier en groetje 😀
Peter

Terug
Bovenaan