Schaal 1/35 diorama Buzzy ;)

Hey de mannen,

Bij deze wil ik hier ook een eerste topic plaatsen over een dio dat ik ga maken.
Ik weet dat ik nog niet het niveau heb van sommigen hier maar het is het plezier dat telt e.
Er zullen meerdere voertuigen op komen en het zal geen kleintje zijn maar meer verklap ik nog niet.
Hier zijn voorlopig de eerste foto's van het eerste voertuig.
Ik ben begonnen met een Tiger I.
Hier zijn de foto's:

De cover

Vorderingen van de bouw

Dit is de voorlopige stand van zake.

Werner,
1 goeie raad : hou het klein; om op een groot diorama een verhaal te vertellen moet je al wat ervaring hebben. En hou er ook rekening mee dat je voor een terrein van 35 meter op 35 meter een plaat moet hebben van 1 meter op 1 meter, en 35mX35m is in oorlogsomstandigheden zeer klein...op zo een oppervlak zal je in het echt niet gauw veel voertuigen vinden...reken maar eens als ze in colonne reden werd er normaal gezien een tussenafstand van minstens 50 meter gehouden...en in andere omstandigheden was er bij geparkeerde of aanvallende voertuigen ook een ruime afstand vanwege artillerie of luchtbombardementen...tevens bestaat de kans dat bij een groot project je na enkele weken de interesse verliest...zonde van het geld en de tijd dan...ik heb hier al veel doorwinterde modelbouers aangrote projecten zien beginnen die nooit afgeraakt zijn...
pascal

pascal bastiaens zei:
Werner,
1 goeie raad : hou het klein; om op een groot diorama een verhaal te vertellen moet je al wat ervaring hebben. En hou er ook rekening mee dat je voor een terrein van 35 meter op 35 meter een plaat moet hebben van 1 meter op 1 meter, en 35mX35m is in oorlogsomstandigheden zeer klein...op zo een oppervlak zal je in het echt niet gauw veel voertuigen vinden...reken maar eens als ze in colonne reden werd er normaal gezien een tussenafstand van minstens 50 meter gehouden...en in andere omstandigheden was er bij geparkeerde of aanvallende voertuigen ook een ruime afstand vanwege artillerie of luchtbombardementen...tevens bestaat de kans dat bij een groot project je na enkele weken de interesse verliest...zonde van het geld en de tijd dan...ik heb hier al veel doorwinterde modelbouers aangrote projecten zien beginnen die nooit afgeraakt zijn...
pascal
Hey man,

Bedankt voor de goede raad.
Het dio zal echter niet groot worden door het aantal voertuigen (ook al zijn het er een paar) maar door de omvang van de voertuigen.
Ik zal in elk geval je raad zeker en vast in mijn achterhoofd houden.
Bedankt man.

pascal bastiaens zei:
Ik zie het dat je nog niet lang modelbouwt...je snijmatje zo proper...je zou het mijne eens moeten zien na zo een tien jaar dienst...
pascal
Ik heb hier de snijmat van de dochter in bruikleen genomen 😀 maar ik ben inderdaad nog niet zo heel lang bezig, ben in Augustus voorig jaar herbegonnen na ongeveer 15 a 20 jaar.

Ha die Werner,

Ik vind het leuk dat je de moeite hebt genomen om je werk hier op het forum te laten zien 🙂 . Je schrijft:
Ik weet dat ik nog niet het niveau heb van sommigen hier maar het is het plezier dat telt e.

Het valt me op dat je als "nieuwe" hier op het forum wat bescheiden opstelt, ook in topics van anderen (o.a. het mijne). "Bescheidenheid siert de mens" zegt men wel eens, maar laat het je niet weerhouden om te groeien, jezelf te verbeteren. Wanneer jij je openstelt voor tips, voor kritiek die op een positieve manier wordt gebracht en niet bang bent voor "trial and error", dan kan je zeker sprongen maken.

Dat gezegt hebbende.... wat ik kan zien aan de foto's is dat je netjes werkt: gietnaden zoals die op de loop zijn weggewerkt, aanhechtingspunten zijn niet te zien, geen lijmresten en/of vingerafdrukken op het model, het materiaal waarmee je werkt ligt netjes naast de snijmat.

Wat ik anders zou doen: de foto's. Hoe?

- Ik zou tussen de foto's een spatie plaatsen, kijkt wat rustiger.

- Hoewel je pas in de bouwfase bent en het daarom wel gepast/begrijpelijk is dat je Tiger op een snijmat staat zou ik toch een gekleurd stuk karton o.i.d. achter het model plaatsen om dezelde reden als hierboven.

- En teruggrijpend op die bouwfase: persoonlijk vind ik het niet echt belangrijk om tien foto's te plaatsen van een Tiger die drie of vier bouwstappen heeft ondergaan. Begrijp me goed: zelf plaats ik ook meerdere foto's in een update, maar op dit moment in je bouwproces is het naar mijn mening een beetje te veel van het GOEDE...

Laat dus vooral meer zien van je werk, maar probeer dan bij een update dan ook wat nieuws te laten zien.

@ Pascal: als ik één van mijn nieuwe, brandschone reservematjes ga neerleggen, ga je dan ook schrijven dat ik een beginneling ben 🙄 ? Weet niet goed hoe ik die opmerking van jou nu moet plaatsen... Denigrerend, vol trots dat je zelf al een veteraan bent, met een vleugje melancholie of toch gewoon vol bewondering...

groeten, Richard.

@Richard: bedankt voor de tips en de complimenten man.
Het doet deugd om zulke dingen te lezen.
Ik heb deze topic gestart om onder andere tips te krijgen en te groeien in onze hobby.
Ben er zeker van dat dit gaat lukken met tips van jullie allemaal.
Ik heb al wat kleine dingen gebouwd en tips gebruikt die ik van andere fora heb en het bouwen en leren bezorgd me meer en meer plezier in de hobby.
(het bericht van de snijmat neem ik als grap op hoor. Hoe dan ook bedankt voor het weerwoord)

mvg
Werner

Hey de mannen,

Hier is een kleine update.
Heb wat details aangebracht zoals de klemmen van de achterste luiken, voorlicht, fenders en loopsteun.

Heb ook al een deel van de wielen samen gesteld.
Ik zit op het punt waar ik eerst al moet spuiten voor ik andere onderdelen aanbreng doordat ik aan sommige andere delen niet meer ga aan kunnen met de AB maar daarvoor moet ik dan eerst de zimmerit aanbrengen.
Ik ben nog niet zeker of er wel zimmerit zal op komen dus even een blok voor de Tiger.
Zal denk ik dan starten aan een 2de voertuig voor op het dio, kan dan alles in 1 keer spuiten als ik er aan begin.

Werner, je zal niet buiten zimmerit kunnen. In de periode waarin de mid production gebouwd is hadden ze allemaal zimmerit...welke tijdsperiode speelt je dio zich misschien af?
pascal

Even verkeerd...niet alle mid productions zouden zimmerit gehad hebben, maar ik heb ooit een artikel gelezen waarin stond dat de otto carius van tamiya zeker zimmerit had...om het zeker te weten zou je bepaalde productiedetails moeten gaan nakijken om te zien in welke tijdsperiode het model juist geplaatst kan worden. Het is allemaal niet echt simpel...
pascal

pascal bastiaens zei:
Even verkeerd...niet alle mid productions zouden zimmerit gehad hebben, maar ik heb ooit een artikel gelezen waarin stond dat de otto carius van tamiya zeker zimmerit had...om het zeker te weten zou je bepaalde productiedetails moeten gaan nakijken om te zien in welke tijdsperiode het model juist geplaatst kan worden. Het is allemaal niet echt simpel...
pascal
Het klopt dat ze in het bouwplan spreken van zimmerit en op de tekening op de doos heeft hij er ook.
Zal dus zimmerit worden e maar dat zal voor morgen zijn denk ik.

Herold Derksen zei:
Werner Nica zei:
Hey de mannen,
Geloof het of niet, maar er zitten ook dames op dit forum 8) .

Met wat ga je de zimmerit aanbrengen, putty of een set (Atak oid)?

Groet Herold.
De zimmerit zal ik proberen aanbrengen met "TAMIYA PUTTY", het is de eerste keer dat ik putty hiervoor ga gebruiken.
Ik heb ook nog milliput liggen maar dit is iets te hard denk ik om op deze schaal te gebruiken voor zimmerit.
Ik ben vandaag ook aan een 2de voertuig begonnen voor op het dio en daar deze zal dezelfde kleur mee zal krijgen als de Tiger I bouw ik hem ook al zo ver mogelijk en kan ik beide gelijk spuiten.
Het gaat om deze kit:

De 3de foto is nog dry-fit.
Ik had in het verleden al negatieve commentaar gelezen over deze kit dat de pasvorm van het koetswerk niet goed zou zijn enz maar ik moet eelijk zijn dat buiten wat flash op vele stukken valt het heel goed mee.
De flash is ook heel goed weg te werken, ben dus best tevreden van deze kit tot nu toe.

Hoi Werner, welkom terug in de hobby en ook hier 😀

Ben benieuwd naar je diorama want ik hou wel van die volle kijkplaatjes !
Wanneer iemand zegt dat je ervaring moet hebben om een groot diorama neer te zetten, moet je dat dus wel eerst 'ns doen om ervaring te krijgen niet dan ?

Tot nu gaat 't goed en heb geen commentaar, maar wil wel nog even dit zeggen :

"Bescheidenheid siert de mens " zei Richard, maar pas op voor valse bescheidenheid !
Je zegt
Ik durf te beweren dat ik een gevorderde bouwer/schilder ben, maar ook ik kom telkens m'n "meerdere" tegen hoor...
En dat doet geen zeer zolang je inderdaad plezier hebt in je bezigheden en nieuwsgierig bent naar tips & tricks om te leren en aldus
die sprongen te kunnen maken, met of zonder (al dan niet schone) snijmat 😉

Have fun ! 😀

Peter

Vooreerst bedankt voor de reacties en opmerkingen.
Bij deze nog een kleine update.
Een eerste test voor de zimmerit (sorry ik zou liegen, waren er nog een tiental hiervoor) en ben er zelf wel tevreden over.
Dit is gedaan met MILLIPUT, heb eerst geprobeerd met TAMIYA PUTTY maar dat kwam niet goed.

Ziet er prima uit !

Hey de mannen,

Hier is een laatste (of als ik het uur bekijk een eerste 🙂 ) update van vandaag.
Ik heb gedaan met de zimmerit op de hull.
Hier zijn de foto's.

Eerst op vraag van sommigen de gebruikte materialen.

-Bovenaan de milliput
-mes om de milliput te snijden
-boetseertoels en verversmes (steekmes) om milliput aan te brengen op het model
-wenkbrouw/wimperkam van mevrouw om profiel van zimmerit in milliput te trekken
-tandenstoker om gaatjes terug open te krijgen na het aanbrengen van milliput
-staat wel niet op foto maar ook een potje met water om steeds je tools vochtig/nat te houden anders kleeft de milliput er aan
-staat ook niet op foto maar ook keukenrol om vocht van de milliput te doppen als het op je model hangt.

nu het resultaat

Ik heb ook tussendoor PE roosters op het achterdek gekleefd.

De zimmerit is wat oefenen maar uiteindelijk lukt het wel.
Juist 1 tip, maak niet teveel milliput in 1 keer klaar, het droogt vrij vlot en hoe droger hoe moeilijker te bewerken en hoe moeilijker het op je model kleeft.
Dit is het dan.
Morgen denk ik de AB even boven halen om de hull en de kübelwagen te spuiten.
Daarna dan nog de turret van zimmerit voorzien.

Nou Werner, nu is je Zimmerit werk beter te zien.
Ik vind het er erg goed uitzien, veel beter dan die prefab vlakken uit de winkel !

toedels 😉

peter van dijk zei:
Nou Werner, nu is je Zimmerit werk beter te zien.
Ik vind het er erg goed uitzien, veel beter dan die prefab vlakken uit de winkel !

toedels 😉
Hey Peter,

Bedankt man.
Moet eerlijk toegeven dat ik ook tevreden ben over het resultaat.
Heb een gekochte set op een Tiger I schaal 1/16 zitten maar vind de zelfgemaakte toch ook beter.
Ze is ruwer en realistischer dan de sets die je kan kopen.
Het is wel een heel werk hoor maar ik heb er wel voldoening in en zeker nu ik lees dat ook anderen het goed vinden.

mvg
Werner

Zimmerit ziet er goed uit inderdaad.
Zoiezo ziet zelfgemaakte zimmerit er realistischer uit dan de prefab zimmerit.
Heb er zelf eigenlijk nooit de moed voor gehad het zelf te doen.
Zelf heb ik ook nog een tigertje op de stapel liggen dus ik denk dat ik het zelf toch ook maar gaat prpberen.

Happy moddeling
Marf

Ik heb recent nog wat kunnen verder doen aan de TIGER I met dit resultaat.
Over de hull heb ik met de AB dark wash verneveld met dit als resultaat.

Dit was eigenlijk een test welk effect ik ging krijgen.
Valt best mee vind ik.
Tip voor wie dit ook wil testen, zorg dat er zeker en vast voldoende verluchting is.

Ook vandaag heb ik nog wat kunnen verder doen en heb ik de zimmerit op de turret aangebracht.
Enkel op het ontsnappingsluik moet de zimmerit nog komen maar ga eerst de turret laten drogen.

Word vervolgd.
Ik ben nu in verlof en hoop eindelijk wat te kunnen verder bouwen na een zeer hectische periode.

Heb juist nog even verder gedaan aan mijn Tiger.
Ik ben begonnen met het aanbrengen van de modder onder de fenders.

De modder is gemaakt van "sandy paste (26232)" van Vallejo gemengd met wat "tierra oscura (70874)" en "sepia shade wash (73200) allen van Vallejo.
Vervolgens deze menging aangebracht en toen deze nog nat was pigmenten van MIG over gestrooid.
De pigmenten zijn "Dry Mud (P232)", "Europe Dust (P028)", "Dark Mud (P033)" allen van "MIG"
Vervolgens nog "Pigment Fixer (P249)" op aangebracht van "MIG" en nogmaals met bovenstaande pigmenten bijgewerkt met dit als resultaat.

Hier is de "Pigment Fixer" wel nog nat.
Als deze opgedroogd is gaat het een veel lichtere kleur geven.

Hoi Werner 🙂
Ik heb recent nog wat kunnen verder doen aan de TIGER I met dit resultaat.
Over de hull heb ik met de AB dark wash verneveld met dit als resultaat.

Mijns inziens heeft dit weinig zin ? je ziet ook duidelijk waar de spray niet geland is. Heb je een specifieke bedoeling met deze behandeling of zomaar even kijken "what if" ?

Over de modder onder de sparborden : veel werk voor wat je niet meer gaat terugzien. Op zich vind ik het effect te egaal qua structuur en dekking. Hier en daar plakken en klodders oogt beter...
Maar dit zijn nuttige plekjes om te experimenteren, dat dan weer wel 😉

Happy modelling !
Greetzz 😉

peter van dijk zei:
Hoi Werner 🙂
Mijns inziens heeft dit weinig zin ? je ziet ook duidelijk waar de spray niet geland is. Heb je een specifieke bedoeling met deze behandeling of zomaar even kijken "what if" ?

Over de modder onder de sparborden : veel werk voor wat je niet meer gaat terugzien. Op zich vind ik het effect te egaal qua structuur en dekking. Hier en daar plakken en klodders oogt beter...
Maar dit zijn nuttige plekjes om te experimenteren, dat dan weer wel 😉

Happy modelling !
Greetzz 😉
Hey Peter,

Dat van die spray was inderdaad een test om te zien welk effect dit zou geven en was dan ook eenmalig.
De modder toont op de foto inderdaad te egaal maar is in het echt iets beter.
Je ziet er inderdaad niet veel meer van als hij op zijn Dio zal staan maar zoals je zegt zijn het goede plaatsen om te testen e.
Als de wielen en track's er op liggen komt er wel nog een behandeling met modder om het geheel op elkaar af te stemmen en misschien ook nog eens als hij op zijn Dio staat zodat de overgang van de ondergrond naar te Tiger natuurlijker is maar dit hangt er nog van af welke ondergrond ik ga nemen.
Bedankt voor de opmerkingen man, je hebt bevestigd wat ik met vertwijfeling ook vond.
Dat is wel het leuke van een forum als dit e. Help elkaar iets mooi bouwen.

mvg
Werner

zou bijna gaan zingen :
we sjijn erop de werelt ommekaar ommekaar ommekaar ommekaar..
te hellepe niewaaar ! 🙂

Masjel 😉

Terug
Bovenaan