SBS: zelf een T-handgreep maken.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Tamiya Schwimmwagen 1:35
Hallo knutselaars :idea:

Er moest (ter detaillering van een veldkeuken) nog een extra T-hangreepje gemaakt worden,
en ik dacht, dat men misschien wel interesse heeft in : hoe je zo'n dingie maakt ?
t-handle_12.jpg

Ik heb dus plaatjes gemaakt van de stapjes die leiden tot zo'n T-handgreep.
Het gaat in weze om hoe je een T-verbinding kunt maken met (heel) dunne koperdraad dmv een soort van "pen/oog" verbinding,
die je dan dmv solderen fixeert. CA-lijm kan ook, solderen is meer betrouwbaar.

Met deze verbinding is het niet echt moeilijk om bijv. een railing of hekwerk te fabriceren.
En omdat koperdraad lekker buigzaam is, kun je achteraf de spijltjes/frame goed richten.
Hier een voorbeeld van de mogelijkheden (stukje scrollen, hekwerkje van bolderkarretje) :
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=20575&start=200

In dit SBSje heb ik gewerkt met 0,4mm koperdraad. Wil je wat uitproberen, neem dan gerust wat dikker,
maar hou er rekening mee dat de draad heel plat geknepen moet kunnen worden.

Vanwege dat ik solo de foto's heb geschoten, is het geen 100% SBS plaatjesgewijs, maar dat ging nou eenmaal niet.
Moge de text bij de plaatjes duidelijk zijn. Zoniet, mag je natuurlijk vragen stellen (verbeteren ook welkom!).

Men neme :
0,4mm koperdraad, 2 stukjes van ± 1,5cm.
0,4mm staaldraad.
vlak sluitend knijptangetje (goed vlak, achterin de bek).
hulpstukken voor het omkrullen (hangt van de bouwert af).
soldeerboutje 15W, harsloze soldeerdraad, soldeervloeistof.
beetje geduld is ook welkom 😉

Wat belangrijk is : dat het koperdraad schóón is. Er zit vaak een laklaag op. Eraf schuren of krabben met scalpel is absoluut
nodig wanneer je wilt solderen. Indien gewenst de draadjes tussen 2 vlakke blokjes recht rollen.
t-handle_01.jpg

Achterin de bek hoef je niet erg veel kracht te zetten om het koper te flink te pletten.
Al doende leert men het gevoel te krijgen hoe hard je moet knijpen voor de gewenste dikte.
t-handle_02.jpg

Het geplette deel is breder geworden en iets uitgerekt. (kep niet gemeten hoeveel, nee....schándelijk niet?? 🤣 ).
Wat wél handig kán zijn : dat je weet hoe láng het geplette deel moet zijn om de omtrek te kunnen maken om het andere draadstukje.
Heb je een draadje van ø0,4mm diameter, dan reken je zó de omtrek uit : 2 "Pi" r (2x 3,14 x straal=halve diameter) dus in dit geval :
2 x 3,14= 6,28 en 6,28 x 0,2mm (helft van ø0,4)= 1,256mm. Voor zo'n T-verbinding zou ik 't afronden op 1mm (het rekt ook iets uit).
Ikzelf doe 't meestal op het oog 😱 en trim wat bij indien gewenst met een PEschaartje of zijkniptangetje.
t-handle_03.jpg

Neem een staaldraad (of oud/gebroken boortje of iets anders stévigs en rond) als geleider.
Hier is het uiteinde van de staaldraad omgebogen, waardoor het zélf niet wegrolt tijdens het vormen.
t-handle_04.jpg

Nu gaat 't dan gebeuren...
t-handle_05.jpg

Om de boel een beetje onder controle te houden heb ik één of andere aluminium plaat uit een casettedeck gebruikt.
Sleufjes waren reeds aanwezig (en kan er genoeg toevoegen om dan zelf identieke grabhandles te kunnen buigen :idea: )
Voor de foto ligt het hier op een rubber mat, maar het ombuigen gaat het meest prettig op een harde/vlakke niet te gladde ondergrond.
t-handle_06.jpg

Tot zóver alles duidelijk? Het gaat er dus om dat het geleidende asje, het koperdraadje stevig tegen de vlakte houdt.
t-handle_07.jpg

Dan steek je zorgvuldig je hulpstuk (hier zo'n mini schroevedraaiertje) onder de platte lip,
en duw door tot dicht tegen het asje (asje niet laten opwippen= verschuiven).
Dan (steeds) vanaf dát punt het platte lipje óm het metalen asje werken/duwen/dwingen.
Een beetje alsof je het lipje óm het asje "smeert".
Fototechnisch kon het niet, maar hier zou ik dus aan weerszijden van het sleufje met wijs- en middelvinger stevig de plaat op het asje drukken.
t-handle_08.jpg

Links is het bijna rond. Rechts de ronding compleet (alhoewel niet de mooiste 😳 ) en het 2e koperdraadje door het oog gestoken.
Dat het oog hier minder fraai gevormd is, komt omdat het lipje een tikkie te dik is. Ik had de dikte onderschat (te zacht met tang geknepen).
In dit geval zal de verbinding daardoor ietsie "lomper" ogen (waar hébben we 't over 😉 ).
t-handle_09.jpg
t-handle_10.jpg

Met een fijne pincet is het oog nog wat gekuist en geknepen.
Dan met een fijn penseeltje een pietsie soldeervloestof langs de raakpuntjes laten vloeien.
De T op een blokje hout leggen (hou de T op z'n plek met een roerhoutje).
Zorg voor een klein beetje soldeer op de bout-tip.
Hou het soldeer zorvuldig tegen de bovenkant van de T..... en hop.... vást als een huis 😛
t-handle_11.jpg

Zodra het afgekoelt is, kun je de T trimmen, even de glasvezel-borstel erover, glad- vijlen of schuren (hier pas gedaan ná de fotosessie).
Laatste controle doen of alles recht zit en klaar is Bob de Bouwer 😀 .

Misschien dat men hier iets aan heeft was mijn drijveer tot deze SBS.
Vragen, aanmerkingen? Plaats ze vooral ! kunnen we allemaal van leren.....

Happy Hobby-ing 😀

Mr. T..... je wétoch.... mettie T van peTer....

Ook het tijdstip waarop je dit SBS'je plaatst: 02.41 uur... 🙄 🤣 .

Zo ken ik je weer Peet 😀 ! Geweldig (nee, niet sarcastisch bedoeld, oprechte blijdschap om hoe jij de medemens wil onderwijzen en zijn/haar kennis wil verbreden. Hooguit een snufje giebels en een vleugje verwondering )!

FF serieus: altijd handig, heb 'm gelijk opgeslagen op de (nieuwe) HS,

groeten, Richard.

Bedankt voor de aardige reacties 😉

@ Frank, de foto's blijven beschikbaar zolang internet beschikbaar blijft :!:

Zondags groetje 😉
Peter

Terug
Bovenaan