SBS geweren schilderen en verweren.

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi Allemaal,
Ik kreeg de vraag om uit te leggen hoe ik houten geweren schilder/verweer.

Ik heb maar besloten om een korte SBS te maken met foto's van elke stap. Veel technieken zijn al bekend echter heb ik een leuk extratje ontdekt.

De geweren die ik heb gebruikt zijn wit metalen Lee-Enfield no4 rifles van Hornet. Deze had ik nodig voor een project en zijn mooi gedetaileerd.

Stap 1
Zwarte primer

Stap 2
basis kleur houten onderdelen.
Ik gebruik hiervoor vallejo acryls. New wood (nr 311 panzer aces serie) en Light Mud (nr 315 panzer aces serie) 1:1 verdund.
(elke andere acryl houts kleur dat je mooi vind voldoet hier)

zie dat ik het niet super dik en dekkend (zie foto)

Stap 3
Highlight hout
Met Light Mud (nr 315 panzer aces serie) worden grof highlights aangebracht

Stap 4
Metalen onderdelen schilderen
Voor de metalen onderdelen gebruik ik vallejo Black (nr 169/70.950) Natural Steel (nr 178/864) met beetje prussian blue (nr 051/70965) tevens voeg ik hieraan een heel klein beetje tamiya X-21 Flat Base toe (dit zorgt er voor dat het super matt opdroogd, maar te veel kan zorgen dat het wit uitslaat)

(Eigenlijk zou nu met grafiet poeder de highlights hier aangebracht moeten worden zie stap 7 highlights metaal)

Stap 5
Hout structuur
Het hout structuur wordt door middel van olie verf aangebracht.
Dit is een vrij bekende techniek waarbij puntjes/streepjes olie verf op de basis verf wordt aangebracht en vervolgens (DROOG !!! ) uitgesmeerd.
Ik gebruik Van Gogh Burn Umber olie verf.
Voor het uitsmeren gebruik ik een oudere kwast waarvan de haren al lekker uit elkaar staan. om zo een mooie structuur terug te krijgen.

(bovenste geweer is voor olie verf behandeling)

Bijlagen

• IMG_4009.JPG
    IMG_4009.JPG
    138,6 KB · Weergaven: 1.580
  • IMG_4010.JPG
    IMG_4010.JPG
    147,6 KB · Weergaven: 1.580
  • IMG_4011.JPG
    IMG_4011.JPG
    141,7 KB · Weergaven: 1.580
  • IMG_4012.JPG
    IMG_4012.JPG
    137 KB · Weergaven: 1.580
  • IMG_4014.JPG
    IMG_4014.JPG
    145,9 KB · Weergaven: 1.580
  • IMG_4018.JPG
    IMG_4018.JPG
    159,8 KB · Weergaven: 1.580
Stap 6
Hout structuur pt2
Als de hout structuur van stap 5 naar tevredenheid is kan door middel van matte acryl vernis kleine oneffenheden gemaakt worden.
Terwijl de olie verf nog aan het drogen is kan voorzichtig de matte vernis aangebracht worden.
Ik gebruik Vallejo Matt Vernis (70.520 zwarte dop)
Omdat de olie verf nog nat is en wordt afgestoten door de acryl vernis komt de basis laag weer naar boven. Dit geeft een leuk effect en daarbij is het eind effect gelijk zichtbaar en is matt.

Stap 7
Highlights metaal
Deze stap moet na stap 4!!! zie bovenste geweer op foto
Met grafiet poeder (grafiet potlood of commercieel verkrijgbaar staal pigmenten) worden met een kleine kwast de highlights van het metaal aangetipt.

Stap 8
washes
Ik heb er voor gekozen om nog een donkere zwarte wash in bij de metalen onderdelen toe te voegen. Daarbij kan bij deze geweren (omdat ze van wit metaal zijn) met een mesje fijne metalen chips aanbracht worden.

Ik hoop dat het zo duidelijk is en dat jullie het zelfde resultaat kunnen bereiken.

Voor donkere geweren kan de olie verf donkerder gemaakt worden door hier zwart aan toe te voegen.

Groet Martin

Bijlagen

• IMG_4023.JPG
    IMG_4023.JPG
    165,6 KB · Weergaven: 1.578
  • IMG_4026.JPG
    IMG_4026.JPG
    157,1 KB · Weergaven: 1.578
  • IMG_4030.JPG
    IMG_4030.JPG
    169,5 KB · Weergaven: 1.578
Hoi Martin, mooie SBS man, zeer bruikbaar :idea: