SAS jeep

Geïnspireerd door Rogue Heroes moet het er toch een keer van komen.
Ja da's ook een mooie gouwe ouwe 😀
En als lekker rogue gaan met wat verbeteringen meer plezier oplevert.... waarom niet hè ? 👍

Veel woestijnbouwlol Jan

Het hele idee is ook om iets heul ouds eruit te laten zien naar 2025. Calvin Tan heeft dat bij dit oude setje soldiers at rest maar eens gedaan.
Fantastisch
Dat is wat ik vooral vwb het schilderwerk dus ook voor ogen heb en als ik nu zie hoe dat kan krijg ik nóg meer zin

Ik heb er een Eduard etch setje bij gekocht, waar ik toch wel wat delen van ga gebruiken om het model wat op te leuken. (Tegen de regels in, want Eduard bestond nog niet 1985)
Verder ben ik in mijn sparesbox aan het zoeken naar italeri jerrycans.

Laatst bewerkt door een moderator:
(Tegen de regels in, want Eduard bestond nog niet 1985)
foei toch Jan (maar ik zal het niet verder vertellen hoor...)

Als je geen fatsoenlijke Italeriei jerrycans kunt vinden wil ik je wel een vers spruetje opsturen ? (gratis)

Hallo Jan, hier de mede SAS jeep bouwer. Ik moet nog een draadje maken, maar ik vind het hartstikke leuk wat je nu al deelt en hoe je eea benaderd. Heel leerzaam voor een instromer als mij, daar ik echt nog en de lerende en experimenterende stand sta. Ik ga ‘m lekker op m’n eigen manier bouwen, maar houd met argusogen deze draad in de gaten om te leren. groetjes en heel heel veel succes met de bouw 😀👋🤙

Hogere wiskunde, maar wel leuk te lezen. Durf straks geen foto meer te posten, als sas bouwer 2 😉 maar dan kan ik altijd tamiya of beginnersmindset de schuld geven. Echt LEUK wat jullie delen, vooorrraallllll doorgaan 😉

De zware mitrailleurs op deze Jeeps, zoals hier:

je077-webp.47160

… zijn M2 Brownings maar met de „lichte” loop, dat is de versie die normaal op vliegtuigen gebruikt werd:

m2-pic-12-jpg-webp.47134

In deze tekening is de versie afgebeeld om „vast” (in een vleugel, neus, e.d.) te monteren, maar omdat het wapen modulair opgezet was, was het geen probleem om daar bijvoorbeeld grepen achterop te monteren in plaats van de solenoïde en zo een „flexibele” vliegtuigmitrailleur te maken. Die de SAS dan weer op een jeep kon monteren.

Modelbouwtechnisch kun je een M2 HB nemen (de versie met de zware loop die bij heel veel modellen zit) en dan de loop eraf snijden om hem te vervangen door een lichte. Probleem daar is wel die koelmantel met gaatjes, die om de lichte loop heen zit, die zal niet zo makkelijk te maken zijn (een loop van een M1919 kun je niet gebruiken, die is te kort en te dun.)

Ah, ja dat van de .50 had ik al gezien, maar ik vind de look van de twin Vickers sowieso veel mooier 👍🏻

Ik meen me trouwens te herinneren dat academy een setje machinegeweren had met een.50 met lichte loop. Volgens mij heb ik die ook nog ergens liggen 🤔
Edit:
Er zit er een in deze set:

Ik heb er een Eduard etch setje bij gekocht, waar ik toch wel wat delen van ga gebruiken om het model wat op te leuken. (Tegen de regels in, want Eduard bestond nog niet 1985)
Verder ben ik in mijn sparesbox aan het zoeken naar italeri jerrycans.
Authenticiteit gaat toch voor alles in deze Jan. Wellicht kun je onderdelen zelf maken in plastic om de authenticiteit geen geweld aan te doen. Zo schiet het z'n doel toch wat voorbij.

Mja, dat zou kunnen, maar aan het einde wil ik ook een beetje knap model in de vitrine neer zetten. Ik heb nog niet alles bekeken wat er in de doos en etch set zit, mijn ervaring met etch is dat je uiteindelijk lang niet alles gaat gebruiken, omdat veel dingen makkelijker zijn om zelf te maken of overbodig omdat de plastic delen ook prima zijn. We zullen zien 😉

Volgens mij is het dashboard en de riemen van de jerrycans de grootste aanwinst. Ik heb nog een pak 36 met een the show modelling etchsetje, bijna correct, maar ik kom helemaal niet aan bouwen toe, te veel tegelijk aan t hoofd

Ik heb net even in het doosje gekeken, het etch setje voegt wel wat delen toe, maar lang niet alles is nodig. Mocht het gebruik van de etch 'niet toegestaan' zijn verplaats het model dan maar naar het fotoalbum.
Het enige andere model wat verder als old school Tamiya in aanmerking komt in mijn collectie is de Porsche 910 uit 1968, maar die past niet binnen dit forum 😄

nog even erbij halen (uit het topic "regels") :

"Kies een model van een militair voertuig en/of figuren van Tamiya dat vóór 1985 uitgekomen is — als het in de catalogus van 1984 of eerder staat, is het toegestaan — bouw dat zonder moderne poespas, en zet het liefst in een diorama zoals die toen ook gangbaar waren. Geen aftermarket spul dat er toen nog niet was, maar als het er al wél was (vroege Verlinden bijvoorbeeld) … leef je uit "

Tja, old school is old school per slot

Ok, dan bouw ik m niet voor deze groep bouw.
Kan een moderator m naar het fotoalbum verplaatsen?

Zit ook nog behoorlijk te worstelen of het mij gaat lukken geen pe of 3D spul te gaan gebruiken!
Van de andere kant 1 model moet toch wel lukken,dat is juist de uitdaging!
Heb je wellicht een ander model wat je in kan brengen?
zou leuk zijn als je toch meedoet!

Ik heb als Porsche liefhebber nog een Porsche 910 uit 1968, maar die is niet militair 😁
De sas jeep heb ik speciaal hiervoor gekocht, het etch setje zat bij de deal in. Ik vind het zonde om die niet te gebruiken.
In de basis blijft het natuurlijk een oude Tamiya kit, die niet alleen met wat etch verbeterd gaat worden, maar als het voor de puristen een probleem is bouw ik m buiten deze groep bouw, en is hij straks in het fotoalbum te volgen 😉

Ik heb al een andere oplossing gevonden... Deze mag naar het fotoalbum, ik heb een alternatief gekocht. Nieuw draadje volgt😎

Succes Jan.

En ene Corné Scheepers heeft een filmpje op u tube gezet over dit kitje.
Corne595 als naam op u tube. Een hele serie van bouwsels over de LRDG.

Gr. Nick

Terug
Bovenaan