's lands hoop in bange dagen, onze jongens - 1959

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Tja medeplakkende dames en heren,
Mijn Afrika-bouwsels staan stand-by in afwachting van de komst van de juiste verf voor voertuig en figuur,
Mijn Sporck- en bergingsdio wachten op materiaal en onderdelen,
Mijn marktplein-dio is af, op 2 figuren en wat accessoires na......
Mijn research naar een nieuw projekt is gedaan....

dus wat doet een plakker dan?
Hij neemt nieuwe projekten aan!!! 😱

Ik ben begonnen aan mijn M3A1 halftrack.
Dit wordt een Nederlands voertuig, met dienstplichtigen in een "typisch Hollandse omgeving", dus met klinkerweg, slootje en wilgen. Zoiets als een combinatie tussen dezen, dus;
Buitenplaats20Klinkerweg20Hout20zom.jpg

knotwilg-doodenomgevallen-FM6nov07_.jpg

maar da's nogal vooruitlopend op de zaken.

Eerst moet er nogal wat (bouw)werk verzet worden aan deze jongen;
10026682.jpg

Een M3A2 moet worden ge-backdate tot een, tot M3A1 ge-upgrade, M3. Volgen jullie nog???

Gelukkig is de basis voor alle versies, nagenoeg, hetzelfde en het in elkaar zetten van deze basis deed gevoelens van weleer opkomen... 🙄
Deze heb ik al eens gebouwd, zo', 25 jaar geleden, als ik me niet vergis. 😳
Het grove werk;
01chassis.jpg

Maar toen kwam het....
Het troepencompartiment... Ik wist dat de buitenkant veranderd moest wordenl, dus ging alle detail ervan af. Op foto's van Nederlandse M3A1's zag ik ook geen rekken aan de achterzijde, dus die moesten ook weg. Achteraf schijnen deze rekken toch alleen maar voor een M3A1 gebruikt te zijn.
01compartiment01.jpg

Aan de binnenzijde ging ik al vlug de mist in, door de kisten aan de zijkanten wel te plaatsen. Dat hoort dus ook niet. Resultaat, een hoop gehak, gekerf en oneigenlijk gebruik van Gods naam...
01compartiment02.jpg

De lange rugleuningen moeten nog van plaats verwisselen, omdat de, spaarzame, foto's dit zo laten zien.
Ik heb een enkele foto kunnen bemachtigen met een antenne erop en die zit links, maar ik heb er geen idee van waar de radio zit. Ik heb er ook geen idee van welke radio er gebruikt werd, dus of ik die nog ga gebruiken, weet ik niet.
Wie kan mij meer vertellen????

Een van de banken laat ik open; een mooie gelegenheid wat meer "leven" te laten zien. De wapenrekken zal ik moeten scratchen.

Leuk idee eens een keer dat ik wat anders zie dan nu of in ww2 (1). Nooit heb ik echt wat er tussen in gezien. Alleen zou ik je niet kunnen helpen met de radio. Ik heb even lopen googlen en toch niks kunnen vinden. En mijn bibliotheek at home is ook niet zo groot 😉

Succes met je bouw!

Groet,

Wesley

ha ron,
er kunnen wat radio-combinaties inzitten zoals scr193 met 506,508 of 593,506 en 508.inbouw ging ten koste van munitievoorraad.Plaatsing is een beetje een raadsel is ook weinig over terug te vinden maar 1 bron zegt rechts direct naast de brandstoftank op een rek.De meeste halftracks waren overigens niet uitgerust met radio's ,dit was weggelegd voor de peleton en compagniescommandanten.De mijnenrekken waren later op te bouwen en dit werd ook gedaan bij M3's ,dit komt dus wel voor,een groot aantal M3A1's is later omgebouwd naar A1 versie,in het cghassisnummer zou je het kunnen zien,maar als je dat gewoon niet op je model erin graveert weet niemand dat.In de bak kun je het zien omdat er dan een viertal gaten in een rond vlak in de vloer zitten precies achter het middenstoeltje waar de pilaaraffuit heeft gestaan,
groeten,bert

hoi Ron,
dit is inderdaad weer een orgineel idee , en de bouw ziet er ook veelbelovend uit.
over het voertuig heb ik niet veel info ,maar als je intresse hebt heb ik nog wel wat onderdelen voor het diorama in mijn assotriment .( even wat sluipreclame 😉 )
zoals de klinkerweg ,wat boomstammen en eventueel wat mooie antennes( van staal met de veerbasis erop )
hierbij wat foto,s van de straten en stammen.
06012008045.jpg

de straten
20022007007.jpg

de boomstammen

veel succes met de verdere bouw.
en hou ons hier op de hoogte

groeten Arjen.

Dank voor het interesse en de commentaren!

@ Bert; klopt, er zat soms een radio rechts naast de tank; de SCR-506, die er zo uitziet;
scr506.jpg

Deze werd dus inclusief de getoonde kast geplaatst en nam nogal wat ruimte in beslag. Helaas zijn er geen modellen van, althans niet bij mij bekend.
Ik vond echter info dat ook de SCR-510 cq 610 geregeld werden gebruikt en die zien er dus zo uit;
SCR510_2.jpg

en gelukkig heeft Tamiya deze zitten in de ouwe kits van o.a. de M21 en de gun & mortar team.
Die ga ik dus gebruiken en plaatsen in het midden van het voertuig, direkt achter de middelste voorzitting. Dat is de enige plek, die er enigszins logisch uitziet voor dit set.
Eerst heb ik echter aandacht besteed aan de zitkussens in het voertuig, omdat deze wel erg plat zijn. Daarvoor moest ik ook de basis leggen voor de leden in het voertuig, zodat deze ook realistisch kunnen zitten.
het resultaat;
02seats.jpg

02vogelvlucht.jpg

02gunner.jpg

En als uitsmijter nog deze;
02zijaanzicht.jpg

De soldaat in de toren wordt nog passend gemaakt en ook de radioman krijgt een soortgelijke behandeling. De knielende soldaat had eigenlijk een andere bestemming (appels rapend), maar ik vind 'm zo ook wel o.k. 's Kijken wat ik ermee ga doen.
Daarna moeten alle soldaten nog afgewerkt worden.

Ik ben inmiddels weer wat opgeschoten en weer wat lijm verschoten... 😉
Zo zijn de figuren in hun basis vorm klaar en zijn er de nodige details aan het voertuig toegevoegd.
Allereerst wilde ik laten zien dat het om een opgewaardeerde M3 gaat, dus moesten er andere koplampen op. Dankzij Simon Redering, kwam ik in het bezit van een setje M3-lampjes van Dragon, met... jawel.... PE!...
Het resultaat van deze "nosejob";
03neus.jpg

De lenzen gaan er pas in, als alles OD is...

Verder ontbreken er aan deze kit een aantal essentiële en zeer zichtbare zaken, zoals de rand langs de binnenzijde van de "bak" en de stangen voor de huif. Zelf knutselen, dus.. Bij het foto's maken, zag ik dat de voorste beugel te laag is, dus die moet opnieuw.
03addoncomp.jpg

Ook werden mijn eerdere overpeinzingen inzake de radio in de praktijk gebracht, hierbij in het geheel niet gehinderd door enige vorm van referenties of gebrek aan fantasie, oftewel het is geheel uit de duim gezogen.... 🤐
maar ik vind 't wel logisch ogen.
03interieur01.jpg

en een detailshotje;
03radiodetail.jpg

en met bediening;
03crewcomp02.jpg

Zoals al vermeld, zit de bemanning qua basis al in elkaar.
De "wagengroep";
03crewcomp01.jpg

03back.jpg

en mijn eigen "Band of Brothers", de jongens naast de halftrack;
03BOBfront.jpg

03BOBback.jpg

Hoi Olav,
die informatie heb ik uit alle hoeken en gaten bij elkaar geschraapt en gepuzzeld.
Het begon met het idee eens iets te doen met Nederlandse militairen in de Koude Oorlog-periode. Dat idee begon een beetje vorm te krijgen toen ik ooit een boek (Nederlandse pantservoertuigen van Schulten) in handen kreeg, waar Nederlandse M3 halftracks in stonden.
Recentelijk ben ik echt begonnen te zoeken naar informatie en heb ik stukjes info en foto's bij een geraapt, variërend van kleurenfoto's van uniformen op marktplaats t/m googlen op M3's.
Naderhand bleek de sites van het 102 verkenningseskadron en van de Huzaren van Boreel een bruikbare bron van informatie te zijn. Relatief veel foto's van Nederlandse M3's, maar ook veel info mbt de troepen zelf.
Zodoende zullen de troepen en het voertuig hun wapen en markeringen krijgen.
Ook mijn boekenkast bevat de nodige boeken mbt het Nederlandse leger, incl. handboek soldaat uit 1959.

Mijn vader heeft in 58 in dienst gezeten en vertelde me dat naast garands ook nog veel lee enfields gebruikt werden. Voor de stormbaan werden zelfs oude K98's gebruikt, dat voorkwam beschadiging van de goede geweren. Als MG kwam de bren om de hoek kijken. En een nco had een sten bij zich. (Zeer gevaarlijk en daardoor erg impopulair) De kleding was, precies zoals jij weergeeft, een mengeling van amerikaans en engels.
Ik volg je project op de voet. Veel plezier er mee.

groeten Maarten

Ik was nog vergeten te vermelden dat de dikte van de .50 ring met 50% gereduceerd is.
Iemand trouwens enig idee hoe die .50 werd vastgezet tijdens transport???

@ Maarten; de onderofficier had een sten? Ik dacht de chauffeur...
Heeft je vader toevallig nog foto's of info over de kleuren van de uniformen en uitrusting??
Ik heb begrepen dat de uniformen van Canadese origine waren en dus groener dan de Engelse variant. Klopt dat?
En de webbing? Ik kom varianten tegen van vrij donker groen tot haast zandgeel.... 😕

Afgezien van een zeer basale verflaag ben ik niet gekomen. Ik heb geen model meer aangeraakt in de laatste weken... 🙁 .
Maar goed, om te laten zien dat ik er niet helemaal uit lig, dacht ik dat 't aardig zou zijn om mijn dio-ideeën in tekeningen om te zetten.

De basisschets;
04schetsvogelvluchtbasis.jpg

Terwijl ik ernaar keek, zag ik al dat 't niet klopte. Het geheel oogde niet lekker, niet in balans en na een tijdje zag ik ook waarom. Het is te druk aan de achterzijde van het voertuig en er gaapte een grote leegte aan de voorzijde. De oplossing bleek erg simpel. Kwestie van het voertuig naar voren brengen en wat figuren verschuiven. De veranderingen zijn in rood aangegeven.
De rode, gearceerde vlek voorin wordt een verzakking in het wegdek, mogelijk opgevuld met een plas water. Ik twijfel nog over een hekwerk tussen weg en talud. Tussen het talud en het water komt dan een rietkraag en de wilg aan de andere zijde moge duidelijk zijn.
04schetsvogelvluchtdef.jpg

Zo ziet de dwarsdoorsnede eruit. (mijn tekenen was ooit veel beter.... lang geleden)
04schetsdwarsdoorsnede.jpg

sooowwwww.... er is een hele lange tijd over heen gegaan, maar ik kom toch steeds meer terug in modelbouwland.
Vandaar dat ik dus ook weer info aan het vergaren ben, aangaande o.a. dit projekt.
Ik wilde er in eerste instantie nog een Nekaf bij zetten, maar ben bang dat dat het geheel te druk en te groot maakt. Ook is er bitter weinig info te vinden vwb Nekafs als verkenners...

Maar goed, ik struikel nu over 2 hoofdzaken bij deze bouw; nl. de kleur van het voertuig en de uniformen.
Allereerst de M3; da's dus een Amerikaans surplus voertuig. Ik ga ervan uit dat dergelijke voertuigen opnieuw gespoten werden, voordat ze werden doorverkocht. Correct? Of komen ze uit opslagloodsen en hebben derhalve de originele kleur?

Dan de uniformen; die zijn van Canadese komaf. Ze zijn dus groener dan de Engelse variant, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee of ook daar varianten in zijn, verschillen tussen broek en jas e.d.

Ik heb diverse kleurenafbeeldingen gevonden, maar je raadt 't al; die verschillen nogal onderling.

Ik heb de schade van een emigratie en een verhuizing getaxeerd en deze bleek alleszins mee te vallen! Slechts de loop van een M1 carbine afgebroken en de huifbeugels zijn los geraakt.
De herintrede in de aktieve bouwfase heeft langer geduurd dan gedacht en/of gehoopt, maar er komen updates aan!

Hoi Ron,

Voor 1959 kloppen je uniformen niet meer. Vanaf 15 oktober 1958 wordt aan parate troepen het uniform M-58 uitgeleverd. Dat is een uniform gebaseerd op het lagen principe. Binnenbroek en jas van visgraat katoen lijkend op het werkpak van het US leger uit WO II, buitenjas en broek van gladde katoen. Dit uniform is tot 1978 in gebruik geweest. De buitenjas en broek nog langer. Op de foto's uit 1959-60 van het 102 Verkenningsbataljon zie je dit uniform. Ik heb er zelf in 1977-78 nog in gelopen. Verkrijgbaar in de maten te groot en te klein. Vanaf 1957 zijn hoge laarzen zoals de US parachutisten laarzen in gebruik. Koppel en dergelijke zijn van het Britse type. De koppel echter met gaten om de US type veldfles en pionierschop aan te kunnen hangen. Voor meer informatie zie M. Talens: Van grijsgroen tot camouflage. Uitgave van het Legermuseum.

Met vriendelijke groet,

Jan Coen

Ja, dat is de kortste klap. Anders moet je hele nieuw uniformen gaan boetseren of hele nieuwe figuren gaan zoeken. De loop van de .50 kan rechtsvoor in een klem vastgezet worden. Het wapen wordt dan naar de achterkant van het ringaffuit verplaatst en omgedraaid zodat de loop naar rechtsvoor wijst. Hoe dat precies zit kan ik op de foto's die ik heb niet goed zien. Ik denk dat het eenzelfde systeem is als op de Dragon Wagon. Het ringaffuit heet officieel ringmount M49. Daar zijn vast wel dingen van te googelen.

Succes,

Jan Coen

Hoi Ron, tof dat je weer de gang hebt gekregen
clap_zps887d7421.gif

Militaire historie van ná 1945 is mijn pakkie(net) an wel niet, maar omdat het om "Hollands Glorie" gaat,
vind ik dit leuk om te volgen !

ha kul med bygga !

en natuurlijk een oerhollandse vrolijke groet (met pindakaas en hagelslag...) 😀
Peter

van t latere uniform heb ik wel een hoop aardige foto's (zwartwit, dat wel) van m'n pa met z'n maten, en van het uniform na 78 ook nog, maar daar zul je niet veel aan hebben vermoed ik. langharig volk in de libische woesternij 🤐 van het eerdere uniform, zeg maar van na 58 heb ik dus wel foto's, ook van de fal e.d., en ik zal eens kijken of ik de foto's van m'n grootvader nog kan vinden bij m'n moeder, die is in korea geweest, met garant (heb wel de bajonet ervan!), en amerikaanse helm! nu weet ik niet of daar meer dan 3 of 4 foto's van zijn, waarvan 2 met zijn uuhm, regiment? en 1 waar ie zelf in "vol ornaat" op staat, en eentje van het aanmonsteren op de zuiderkruis, maar dan moet ik wel heel diep gaan graven, want ik heb die foto's al in geen 10 jaar gezien, of misschien wel langer, iets met een werkstuk op de basisschool meen ik me nog te herinneren.

hij zal in eind 53 uit zijn getreden denk ik, met bronzen plak, maar daarvan ben ik niet zeker, m'n moeder is van eind 54, dus toen was ie al even thuis neem ik aan. geen foto's van materieel, enkel van dat grote drijvende grijze ding (niet altijd drijvend) waarop ze op zeereis gezet werden!

Timo

Ha Timo en Ron,
zoals jan-Coen al aangaf is de overgang van Brits naar US georienteerd in 1959 geweest,Korea zit daar een heel eind voor,echter de vrijwilligers die daar naar toe gingen werden ondergebracht bij het 38ste inf,regiment van de 2nd US inf .Div,de Indianhead,dit embleem zie je nog wel een terug op nederlandse voertuigen,anders dan die indiaan met 2 veren op rood/geel waar het ook nog wel eens over gaat de laatste tijd.Iig werden de korea-vrijwilligers door de Amerikanen uitgerust en droegen dus hun uniformen en emblemen,dit staat los van wat de rest van de krijgsmacht in nederland droeg.Foto's van korea zijn dus alleen referentie voor Nederlanders in Korea,
groeten,bert

Laten we het maar even houden op de Huzaren van Boreel, midden jaren 50.
Nederlandse bodem of zou La Courtine al een optie zijn?
Werd er in die dagen eigenlijk al gebruik gemaakt van camoverf op de snuit of zelfs maar camouflage op de helmen of zo???

Hoi Ron,

La Courtine is pas vanaf 1959 een optie.
Bij de helm hoort een fijnmazig helmnet met een rijgkoord langs de rand. Dat werd vastgezet tussen de binnen- en buitenhelm. Om net en buitenhelm ging een 2-3 cm brede rubber band van een binnenband van een auto. Daarin kon naar believen camouflage materiaal worden bevestigd. Dit zie ik al in een handboek soldaat uit 1958. Dat bevat foto's die ouder zijn, dus nog met Brits type uniformen. Wij droegen in 1977 een stuk groene jute van een zandzak met roodbruine schoensmeer vlekken onder het helmnet. Ik weet niet wanneer deze mode in zwang kwam. Verder werden takjes of gras tussen en aan de uitrusting bevestigd. Gewoon proberen om foto's uit midden '50 te vinden.
Gezichtscamouflage was alleen zwarte vlekken met houtskool om de vorm te verdoezelen. Norit tabletten fijnstampen, vermengen met een klein beetje water en dat op je kop smeren.

Jan Coen

hej Jan Coen, ik ben wel bekend met de camouflagegebruiken, maar ik kan nergens info vinden of dit op deze wijze(n) destijds ook werd toegepast. Vandaar mijn vraag.

Hoi Ron,

Ik moest voor iets heel anders op de site van het Nationaal archief zijn en heb even gezocht in de beeldbank op landmacht Nederland. Dat levert een enorm aantal foto's op. Je kan de zoekterm nog verfijnen op camouflage. Daar kwam ik op blz 14 een foto tegen van halftracks met 17 ponder antitank kanonnen die schuin van boven is genomen. Foto 118. De radio's zijn hierop goed te zien. En foto's van militairen met bossen hooi en dergelijke op hun helm, camoufleren van voertuigen met netten ook uit de jaren 50. Als je dit al weet kun je dit negeren. Succes met zoeken.

Jan Coen

Dank je!
Inderdaad een hoop foto's.... 😱
Maar ik zie een stevig aantal Nederlandse militairen...... met Engelse helmen?? Zonder de Engelse wollen uniformen, maar met iets dat op katoen lijkt. En de wollen engelse uniformen kom ik wel nog tegen op foto's van 1959, samen met de Engelse leren vesten. Intendance weliswaar, maar toch.

Zoals gewoonlijk is de KL weer een onoverzichtelijke chaos... 🤣

Na een aantal jaren ga ik weer verder met dit oude projekt.
Nadat de schade was opgenomen, een afgebroken geweerloop en linkerspanwiel van de halfrups, heb ik een damesfiets gemaakt. Het geweer is eenvoudige te herstellen. Het spanwiel wordt, mede door de originele, stugge tracks, een ander verhaal....
Maar goed, de fiets. Als basis diende een oudgediende van Tamiya; de SsfG (Standard selbstfortgetriebenes Gerät) Heeres Fahrrad Mk.1
deze dus;
DSC00941.jpg

Na een middagje knutselen zag 'ie er iets anders uit;
DSC00944.jpg

Wat was er inmiddels gebeurd; de middenstang is verwijderd en vervangen door een metalen exemplaar, zodat het een damesfiets wordt. Daarne kreeg het zadel een rand van plastic strip, zodat er een hoger profiel ontstaat, dat meer in de vorm van een dameszadel is gevijld. Het voorwiel, en dus ook het stuur, werden in een hoek geplaatst. Maar omdat de verbinding met het frame zeer fragiel is, heb ik er een tweede bagagedrager voorop gezet, zodat er een groter hechtpunt ontstaat. Beide bagagedragers werden voorzien van koperen dragers. Daarna het koplampje nog een nieuwe plek geven, et voilà.
Voorts heb ik de boodschappentas verder afgemaakt. De basisvorm had ik al van miliput gemaakt destijds en nu kreeg deze structuur door, jawel, een stukje paraplustof. De hengsels zijn van gedraaid koperdraad en de prei is van keukenpapier.

Het focuspunt van het diorama;
De dame staat wat vreemd, want ze is, na haar val, gewond geraakt aan haar knie. Daarom leunt ze op de bazookaschutter, terwijl ze wacht op de hospik. De knielende figuur raapt de uit de tas gerolde piepers voor haar op.... Vandaar dus ook de titel van het dio...
DSC00933.jpg

De fiets heb je fraai ge-verbouwd Ron !
Maar die prei is naar mijn mening veel te lang en bovenaan te wijd en te grof.
Mag volgens mij in lengte en breedte de helft kleiner...

soldier on boy 😉
groet,
Peter

Het ziet er goed uit, weinig schade zo te zien. Het werk aan de fiets is een grote verbetering, nu lijkt het op een fiets, het model van Tamiya is erg grof. De mand met prei is niet in verhouding, het idee van de mand is grappig, de inhoud over de weg laten rollen .... wellicht dat je dame zo kunt verbouwen dat ze op de grond zit?

geen nood, geen nood, Victor!
Een vervolg komt er zeker, maar dat zal waarschijnlijk in de winter worden.

Terug
Bovenaan