Af! Ryefieldmodels Sherman VC firefly

Dit model is af!

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Na wat figuren toch het voornemen om 1 model per jaar af te maken. Dit keer een Sherman VC firefly van ryefieldmodels.

eerst mijn mening over deze kit. Ik had hoge hoop dat dit de ultieme Sherman firefly zal zijn met mogelijk een interieur in een latere uitgave. Dit is helaas niet het geval. Het is een mooie kit met prima pasvorm en mooie details. Echter behoeven de onderdelen veel opschoon werk. Er zitten vrij veel aanhechtingspunten van de sprue. In mijn geval lijkt de mal niet lekker aangesloten te zijn aangezien ik erg veel gietnaden heb. En tot slot is de opbouw van sommige onderdelen vreemd.


het positieve is dat de details zoals lasnaden, gietstructuur en casting nummers zeer mooi zijn uitgevoerd. Dit laatste is zeker beter dan de asuka firefly. Betreft bouwplezier zou ik toch een asuka nemen.

de tracks zijn goed te doen en bouwen simpel weg en zijn daarna nog werkbaar. Echter vind ik de details minder verfijnt dan de rest van de kit en zijn die van bronco beter qua fijnheid (maar een pijn om te bouwen)

Mijn Sherman is gebaseerd op foto’s van Arnhem 1945 met tracks vol belanden Shermans geven een mooi uiterlijk.

mij zal de kisten op de achterkant en koepel van PE maken om zo meer schade aan te brengen.
De tracks die ik gebruik zijn van MasterClub met duckbills
De addon armor zal van modelkasten tracks gemaakt worden (#zinin)

nu de fotos


0A52ECB0-8E6B-4DB8-AFFE-363EE9107800.jpeg
04D7BCC8-0816-4A76-B9BF-6251C59038ED.jpeg629FC467-D9DC-4FC3-A77A-087EA592D4A3.jpeg
94B730BF-6EC9-411C-813D-777D7069A034.jpeg
A1AB8F33-B90C-4000-9ABB-A9BC09E510B6.jpegCD31CD8A-F2D8-4414-95EB-A3E74CB8910B.jpeg
 
ben benieuwd naar je vorderingen. De kit staat bij mij in voorraad, en de Masterclubs op mijn verlanglijst, want die zijn redelijk eenvoudig in elkaar te zetten, in tegenstelling tot andere losse tracks sets outthere... ;)
 
Mooi project Martin,

Ik vind het in dit geval wel mooi dat bijvoorbeeld de periscopen los in de luiken zitten en je deze in elke gewenste positie kunt vastzetten.

Succes, Jan
 
Martin,

Ik volg dit draadje met veel interesse, aangezien ik ook heel benieuwd ben naar de kwaliteit van deze nieuwe kit. Ik heb me nog kunnen inhouden om hem aan te schaffen, want de zolderisolatie is ruim voldoende.
 
Ik vind dit altijd een mooi moment, en een Firefly heeft een mooie verhouding. Ik blijf hem volgen.

Groeten, Jan
 
Ben benieuwd, foto is al gaaf met al die extra tracks en had m ook al eens opgeslagen om misschien te bouwen in deze setting. Succes met de verdere bouw en wellicht een mooi voorbeeld voor in de toekomst!
 
Dat ziet er goed uit. Ik denk dat ik dit model in gedachten houd voor wanneer ik ook een Mk. VC wil bouwen (ooit … :)).
 
Mooi model! Prachtig, die duckbills.
(Ik ben ook onder de indruk van mijn Masterclub tracks)
Zat de loop bij de kit?

gr, Tini
 
Hoi tini de loop is van RBModel

de bepakking is aangebracht met dank aan Leon voor de munitie box.

vandaag bezig geweest met de verf

Allemaal Tamiya
Basis dark Green over alles
1ste highlight olive drab
2de highlight olive drab met nato green
3de highligh olive drab, nato green en sky
4de highlight nato green en sky


tot slot alles met purity seal van games workshop gesealt

E9FA7BBC-D8AB-4211-9B89-12BAC5AE0865.jpegA63B7E23-1460-4A22-BD51-00E4E00F7C95.jpegC6C25C09-0B37-4ADB-8619-F22DF34D461C.jpeg69844FDA-D550-42F1-816C-B845676C9BDB.jpeg
 
Dat is weer een mooi en strak stuk spuitwerk, Martin. Hij oogt naar mijn idee behoorlijk groen, misschien iets om rekening mee te houden bij de volgende stappen.

Groeten, Jan
 
Hoi Jan, dank. Komt goed qua kleur. Hij lijk nu wat licht maar met verweren wordt het allemaal iets donkerder. :)
 
De roestlaag ziet er goed uit Martin. Op naar vuil en slijtage.
De bovenkant van de toren heeft eveneens een mooie verwering en op de romp meen ik dat ook al te zien, mooi subtiel. Ik vind het knap hoe je dit weer doet. Kist oogt wat 'nieuw', buiten zie je al snel verbleken en grijsverkleuring van hout in weer en wind.

Succes, Jan
 
De roestlaag op op de rupsen aan de toren heeft al mooi diepte. Komt dat doordat je veel verschillende tinten over elkaar hebt gezet?

Tip v.w.b. het OD: daar mag, gebaseerd op de getoonde foto's, meer okergeel bij, dat geldt vooral de opgelichte delen. Destijds zag ik hetzelfde bij je Brencarrier. De kleur zou warmer moeten overkomen. Ik heb een kleurenwiel erbij gepakt en je foto's vergeleken met foto's van echte voertuigen die ik 1,5 jaar geleden op de foto heb gezet. In Tankart 2 staat een Firefly, die op een vergelijkbaremanier met Tamiya is gespoten. Zie bijvoobeeld: Tankart 2 Firefly
Die wil ik je hierbij meegeven: donkere basis Tamiya XF-61 Dark Green, 2e stap Tamiya XF-62 Olive Drab en lichte delen XF-62 met XF-13 J.A. Green en XF-21 Sky. Het verschil met de door jou gebruikte kleuren is niet groot overigens, dus misschien zit het meer in de foto's dan de mix. Als laatste voegt Rinaldi wat grijze/khaki filters toe, voor hij verder gaat met verwering.

Ik blijf hem volgen, succes. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan