Russischer Frühling - Tamiya Sd.Kfz. 7/2

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
In een poging mijn impasse op modelbouwgebied te doorbreken, heb ik een ouwe kit, Tamiya's Sd.Kfz. 7/2, ter hand genomen met de bedoeling deze echt helemaal RUDD te maken.
Geen opsmuk, gewoon een kwestie van in elkaar nagelen en een kleurtje d'rop. Daarnaast wilde ik deze kit gebruiken om een tweetal nieuwe dingen uit te proberen; nl. een versleten whitewash en de Russische modder tijdens de voorjaarsdooi!
Bij het opentrekken van de doos werd ik al meteen onaangenaam verrast, doordat er 1) niet het originele geschut meer in zat, maar een FlaKvierling, 2) één van de dropveterrupsen ontbrak, maar wellicht heb ik deze toch niet nodig en 3) een aantal onderdelen waren losgeraakt of beschadigd.

Via dit geweldige forum en een van diens participanten ( 🤣 ) , dhr. Frank Langeler kwam ik in het bezit van het juiste kanon; de 3,7cm FlaK. Dank je, Frank!

Zoals gezegd wordt dit model gebouwd zonder toeters en bellen en een aantal zaken zal ik dus maar voor lief nemen.
Zo is het rijwielgedeelte van de typische Tamiyamakelij, waarbij de wielen op hun plek worden gehouden door die vreselijke rubberen dopjes. Ook ontbreekt het nodige detail op de wielen. De voorasconstructie is wel van een erg simpele constructie en waarom er in godsnaam voor is gekozen een boutje en een moertje te gebruiken in de achterste gedeelte van het chassis??
Maar goed, dit maakt allemaal niet echt veel uit, omdat alles straks zal verdwijnen in en onder de taaie Russische blubber!

Hier de eerste plaatjes;
chassis.jpg

wielen.jpg

vooras.jpg

seats.jpg

Go Ron!!

Lekker bouwen en de modder in met dat ding. voor je ondergrond van modder had ik al ergens een geleend sbsje van het Mig forum geplaats. Mocht je deze niet hebben gezien wil ik m ook nog wel hier plaatsen.

Grtzz

Dank je, Elco, maar ik heb m'n eigen receptje.
Daarbij komt dat deze modder behoorlijk vloeibaar dient te worden, als ik de diverse foto's bekijk.
Het "in elkaar nagelen" is gedaan, maar ik ga toch nog proberen wat details aan te brengen. 🙄
De binnenzijde van de deur is nl. helemaal leeg en ik ben ook niet happy met de klinknagels; te klein en er ontbreken er toch een hoop. Ook de vlamdemper is niet optimaal, maar die krijgt een transporthoesje.

Ik heb inmiddels ook al een bemanning uit de sparesbox bij elkaar geschraapt. Ook hierbij niet de hoogste kwaliteit, omdat mijn schilders"kwaliteiten" eerst weer even opgefrist moeten worden.
Maar goed....
Het resultaat tot nu toe, waarbij het verhaal al zichtbaar wordt. Door het ploegen in de bagger loopt een van de rupsen eraf:
02totaalbeeld.jpg

Het groepje gravers;
02gravers.jpg

De chauffeur;
02chauffeur.jpg

Het geheel aan subgroepen;
02componenten.jpg

He Ron,

Ik vind de setting nu al leuk. Die bestuurder is erg goed getroffen zo.
Kijk anders wel naar een andere wijzend figuur. Deze van Tamiya heeft een onrealistische schouderpartij, klopt gewoon niet.

Groet, MartinD

Hoi Niels, het kost wat moeite om niet af te haken.
Tja martin, dit is het enige wijzende figuur dat ik heb, dus.

Hier een kleine update v.w.b. het Russische voorjaar.
Ik kwam 1 rupsje te kort en dat heb ik als volgt opgelost; snipsnap en plak.... stukje koperdraad, drupje cyano.
03tracks02.jpg

03tracks01.jpg

Vervolgens wordt het rupslose gedeelte verzonken in de blubber.
03modderrechts.jpg

03modderlinks.jpg

Ook de chauffeur en het voertuig werden één;
Het stuur werd om het figuur gelegd, nadat deze was aangepast, zodat het net is, alsof hij met zijn buik tegen en over het stuur leunt.
03chauffeur02.jpg

03chauffeur01.jpg

We rommelen verder!

En inderdaad..... ik rommelde verder... 🙂

Er is een nieuwe laag blubber toegevoegd aan het geheel;
03blubber01.jpg

En om het weer eens anders te doen dan anders een bomengroepje op de voorgrond;
03topview02.jpg

En impressieplaatje;
03impressie01.jpg

Ha Ron,

mooi commentaar maare RUDD bouwen is toch niet ze verkeerd? ik ben er zelf ook van.

Het mooie aan jouw geheel is dat jij de eerste bent die ik zie die het model ongeverft in de blubber stopt en vanuit die positie de verfjes gaat aanbrengen. geweldig, zo kan het ook dus.

Het boomje op de voorgrond prima idee echter had ik wel een ander boomje uitgezocht maar okay dat is persoonlijk.

Bouw ze en ben benieuwd naar het eind.

Hoi Ron,

leuk RUDD, scheeld volgens mij een hoop tijd vergeleken bij die trumpeter van mij. Vooral het geschut spreekt me erg aan................ Wel een hoop drek zeg.

Gaat volgende week maandag op de post.

Gr en succes Frank

N.a.v. de whitewash FOC ga ik deze uit de kast trekken en afwerken!

Het idee is om, naast de modder-leergang, meteen de (her)ingebruikname en verwending mijns luchtpenseels te oefenen middels een camouflagepatroon en een versleten whitewash neer te zetten middels de haarlak techniek. Kan ik me meteen weer wat bekwamen in het figgieschilderen, want dat viel toch wel weer wat tegen...
Het gaat dus om de technieken....

Ik heb het "shelf-queen-assortiment (a.k.a. de ouwe meuk-doos) bekeken, maar de inhoud was triest te noemen.
4 Jaar in een doos die van hot naar her verhuist, doet een model weinig goeds; een berg onderdelen, takjes en grijs van het stof.
20141111_184253.jpg

Wat inspiratiefoto's; passen goed bij het weerbeeld hier...

eastern-front-second-world-war-ww2-two-incredible-images-pictures-photos-russian-front-009.jpg

images.jpg

wiking_251.jpg

Die roosterzijkanten zijn echt te erg voor woorden! Ik ben op zoek gegaan naar alternatieven en denk wel iets gevonden te hebben;
sdkfz7_2.jpg

halftrack_sdkfz_7_5.jpg

Hi Ron,

Verstandig om die roosters te vervangen, want die lijken inderdaad OOTB niet bepaald op het origineel, wat te begrijpen is want het kan alleen met PE of laser gesneden papier nagemaakt worden. Wie produceert die houten kleppen? Ziet er verder goed uit, ben benieuwd hoe je het schilderen doet van de blub.

Mvg,

Vincent

Zag je posting te ML...

Maar hier kan je lekker je gang gaan! Houten zij-panelen ... misschien heeft iemand deze over van de Dragon kit die zowel mesh als houten panelen heeft?

A_DRA6542_09.jpg

En dan zelf een pantserplaat op de voorzijde monteren... heerlijkheerlijk!!

6326vkw.jpg

sdkfz7-2a-4.jpg

2.jpg

Ik zie er naar uit!

Erich

Leuk her(stel)verbouw projectje, gaat je vast lukken ! Gaaf

Had die houten kleppen niet eerder gezien... interessante variatie wederom :idea:
Zijn dat wezenlijk andere kleppen ? of kun je die "roosters" ook vervangen door plaatjes (of stripjes) plastic ?

lekker aanmodderen maar Ron 🤣

positief groetje (boven nul dus..) 😀

Zoals je ziet kunt, zijn er kennelijk 2 varianten, maar de variant waar het hout i.p.v. het rooster is aangebracht, schijnt de meest gangbare in de praktijk te zijn geweest.

Ron van Wiggen zei:
Zoals je ziet kunt, zijn er kennelijk 2 varianten, maar de variant waar het hout i.p.v. het rooster is aangebracht, schijnt de meest gangbare in de praktijk te zijn geweest.

Hoi Ron ik heb eventueel wel een setje houten panelen voor je, 😀
check even je PB zometeen!

groet, Peter.

Peter, dank je voor je aanbod!

Maar het zal niet nodig zijn, want ik heb gisteravond al "nieuwe" zijwanden gemaakt en als ik het model van Dragon bekijk, is het type zijwand dat zij leveren niet het juiste.
Op de foto's van de voertuigen te velde is te zien dat ze zijwanden hebben met opliggende ribben. Althans bij het type 7/2, zoals Tamiya dat levert (en ook Dragon).

Zo dus....

01%2Bzijkanten%2B2.jpg

01%2Bzijkanten.jpg

Ik weet niet wat ik dacht mee bezig te zijn toen ik deze kit destijds in elkaar geflanst heb, maar wat een bende! 😱
Moest de gehele scharnieren eraf snijden en nieuw maken.

@ Peter; ik weet trouwens niet of de Dragon zijkanten wel op de Tamiya passen? Er zit nogal wat leeftijdsverschil tussen en dientengevolge waarschijnlijk ook wel wat verschil in accuraatheid?

Zo dus!

Ik twijffel wel even over de opzet: als je de delen gebruikt waar normaal het gaas in gaat dan lijken de planken er ook in te vallen ipv er achter.

sdkfz7-2a-4.jpg

Het alternatief is een massieve set planken met slechts wat scharnieren:

A_DRA6562_02.jpg

Dus wanneer mogelijk: de planken in het rooster (optie 1), of het frame van het rooster weghalen en de planken direct op de scharnieren (optie 2)

Nuja... mijn interpretatie 😉
Doorrrgaan!

Erich

Maar als je naar de andere foto's kijkt, die eerder door jou geplaatst zijn, zou ik denken dat ze erachter liggen, gezien de schaduwen??
Ja toch?? Hopenlijk....

Antwoord van meneer Doyle himself, geplaatst te M.L. in mijn draadje aldaar;
"Hi Ron

In 1943 a decision was made to try and construct the Aufbau of all Zgkw in wood. The plan was to save steel and to employ available skilled manpower from the wood working industry. However, the change over from sheet metal to timber took place over a long period.

A right side view photo of the Versuchsfahrzeuge Flak Sfl. (Sd.Kfz.7/2) was published in one of the period technical magazines which has lead to much speculation about wooden bodied Sfl. This Versuchsfahrzeuge has a wooden sided Aufbau and the trial armoured cab. It is clear that the 8t Zgkw chassis is an earlier one reused as the basis for this Versuchsfahrzeuge. The chassis pre-dates the 1942 introduction of the coolant-heaters on the right side and has not yet been fitted with the brackets for tools on the motor hood.
The wooden folding sides however were never adopted for production Flak Sfl which needed the rigidity to act as a working platform.

There are a few photos of Zgkw 8t with wooden side panels but these are all makeshift Sfl.

Flak Sfl with the perforated sheet metal sides can easily be mistaken for wood depending on light and the angle of the photo.

On Monday December 1st the latest Panzer Tracts No.22-5 will be available. This will set the record straight with descriptions of no less than 12 different Sfl. Flak variants. In addition we have uncovered new facts about the history of the armoured 8t built together with the 8,8cm Flak 18 “Bunkerknacker”, the Feuerleitpanzer, armoured control centre for launching the A4 (V2) and various other special versions of the Zgkw 8t.

Hilary "

Terug
Bovenaan