Rusland diorama

Hoi Twenotters,

al even bezig met dit dio en weer opgepakt. Ben nog een beetje aan het stoeien met de compositie. Figgies zijn van Warriors en Verlinden, meeste wat aangepast of verbeterd. Panther is een ausf D,met diverse upgrades. Setting wordt begin zomer lichte modder maar niet te overdreven. Comments welcome.

groeten John.

Re: Kursk Diorama

Hi John,

Ok ziet er interessant uit deze setting. Heb je het huisje zelf gemaakt? Ziet er vet uit met dat houtsnijwerk! Een ding klopt historisch niet als ik me niet vergis: de geschilderde figuur kan ten tijde van Kursk geen StG 44 hebben. Dit wapen werd volgens mij later in de oorlog geleverd aan de troepen.

Mvg,

Vincent

Re: Kursk Diorama

Mooi om weer wat van je te zien John en mooie actie setting! Als er een historische twist aanzit mag ik graag meekijken, behalve het eerder genoemde '44 geweer, je kan ook geen W-SS crew gebruiken omdat er geen W-SS eenheden bij Kursk waren met Panthers in hun gelederen. Misschien, je huisje kan je 1 op 1 meenemen, een W-SS Div.Nordland diorama te maken. Speel je op safe wat Panther D aangaat als je aan deze setting wil vasthouden alleen zit je wat meer noordelijk 😉

Gr.JW

Re: Rusland diorama (Div. Nordland?)

JW, in de doos zitten alle decals voor een Grossdeutschland nazomer 1943 versie, decals, divisie emblemen.
Ook een optie toch?

De Panzergrenadier-Division Großdeutschland werd verbonden aan het 4de Pantserkorps dat onder leiding stond van Generaloberst Hermann Hoth. Ook enkele SS- Pantserkorpsen werden aan de deze twee legers toegevoegd. Dit waren de Waffen-SS Leibstandarte Adolf Hitler, de SS-Totenkopf Division en de Division Das Reich. Gezamenlijk vormen zij een sterke macht met een grote slagkracht. In totaal bezat de Duitse aanvalsmacht 50 divisies waarvan 17 pantser en pantsergrenadierdivisies waren. Van 4 juli 1943 tot 23 augustus 1943 werd de ‘Operatie Citadel’ door de Duitsers uitgevoerd. Deze aanval moest de Russische aanvalsspits bij de plaats Koersk stoppen. De gecombineerde Duitse divisies werden versterkt met extra Tiger en Panther tanks (uitvoering D). De Panther tanks werden geplaatst onder de divisie Großdeutschland. Daarnaast werden ook nog speciale Elefant tanks ingezet die aan de voorkant een dikkere bepantsering hadden dan de meeste slagschepen. Deze Elefant tanks zagen tijdens deze aanval vrijwel voor het eerst het slagveld. De Duitsers hadden zich wat betreft de uitrusting goed voorbereid op de aanval. Er was alleen één probleem. Veel van het ‘nieuwe materiaal’ was nog niet echt goed getest op de omstandigheden die heersten op het slagveld. Er was simpelweg te weinig tijd om de tanks voldoende te testen. Bla bla en zo verder.
Gr John.

John jazeker GD bij Kurks is een absolute optie alleen zou je dan die lopende crew even moeten veranderen in een WH crew. En even, bij finish van je figuren, deze GD manschappen nog moeten voorzien op hun schouderstukken met de GD letters (te krijgen bij Archer in combi met het bekende LSSAH teken). Dus ja je hebt nu optie Kursk, met aanpassing van de tankcrew of optie Nordland met de mogelijkheid om de "weglopende crew" te blijven gebruiken.

Gr.JW

Hallo John,

Deze Panther D bij de Panzergrenadier-Division "Großdeutschland" ten tijde van Kursk is beslist een optie.

Let wel, de Panzer-Abteilungen 51 (uit personeel II./Pz.Rgt.33) en 52 (uit personeel I./Pz.Rgt.15) met hun Panthers werden geleid door de Stab Panzer-Regiment 39, welke op haar beurt weer van de Stab Panzer-Brigade 10 de orders kreeg.
De Stab Pz.Rgt.39 met Pz.Abt.51 en 52 was "unterstellt" / ondergeschikt aan de PzGren.Div."GD"; ze was er geen organiek onderdeel van.

Voor wat betreft de nazomer opgelet, want de Duitse aanval liep tot 12 juli 1943.
De Stab Panzer-Brigade 10 en Stab Pz.Rgt.39 kregen andere opgaven; beide Panzer-Abteilungen keerden half augustus terug naar hun oorspronkelijke eenheden.

P.S. waar vandaan heb je het verhaal wat erbij staat ?? [De Panzer.... en zo verder.]

P.S.P.S. misschien kun je nog proberen om de naad tussen de kijkgaten op de commandantkoepel dicht te krijgen; deze was namelijk solide en glad.

met vriendelijke groet,
Hans

Zou nog eens even heel goed nadenken over die MP43 en checken wanneer die voor het eerst in het veld gebruikt zijn in reële aantallen....
Ga je verder met een figuur omdat je het al hebt, of kies je voor een wapen dat gemeengoed was in die periode en waar niemand meteen naar zal wijzen? MP43/44 in 1943 is wat mij betreft moeilijk doen zonder goede reden.
Research first, figuren kiezen later.

OK bedankt voor het meedenken allemaal. JW is heb heel veel transfers liggen ik denk dat ik de goede wel heb.
Zal de Panther nog even aanpassen. Niels, het is idd moeilijk doen met die Mp43 maar goed ik denk dat ik de Mp die hij nu in zijn hand heeft nog eruit kan snijden. Ik kijk wel ff, wat ik doe.
Ga ff de tank opstarten, het wordt een twee of drie tone camo die toen vaak voorkwam en dan zware fading van de kleuren.

Interessante site over de MP44 Jack! Vooral het naoorlogse gebruik en de (veld)modificaties zijn interessant.

Hoi John,

Aha, daar had/heb je die dooie duitser dus voor nodig! 😈
Interesant dio zeg, 'es geen figuren vignette of een buste 🤣 .
Gebouwtje vind ik top geschilderd; waar heb je die vandaan cq welk merk of zelfgebouwd?

Gr Erik

Dag allen,

de tank is inmiddels voorzien van een preshade en een lichte modulatie. Ben nu de tank paneelsgewijs aan het benaderen met oker en rode filters per deel. Dat om net ff wat meer spanning en diepte te genereren.

De tank is voorzien van een 2-tone streep camo en ik heb nu alle opstekende delen al opgelicht met lemon yellow, dat is een hele lichte gele kleur.
De basiskleur, dark yellow is mijn eigen mix van Deck Tan 50%, 40% Dark Yellow en 10% Skin. Alles met Tamiya gespoten.
De 2 kleurenh zijn de Red Brown en Nato Green vermengd met 25% weer van mijn basis mix van hierboven.

Volgende stap is even een laagje matte/satijnen lak voordat de decals erop komen. Ik zal snel even wat foto's plaatsen.
Na de decals volgt de eerste pinwash.

@Erik, het huisje is van diodump, de winkel van Roy Schurgers met leuke spulletjes en inderdaad dit leuke huisje. Ik ben wel bezig het dak te bekleden met haren van de blokkwast.
http://www.diodump.com

bouwgroeten John.

Zitten ze niet in de USA JW?
Ik zit nu te denken aan de Masks/sjablonen van Eduard, spuiten met een airbrush is eigenlijk het mooiste. Ook goede ervaringen bij Eduard?
Ik heb deze al voor de balkenkreuzen, ooit op een beurs gekocht, die zijn prima.

groeten John.

John, weet niet of dit de juiste maar AK heeft ook dit type decal:

http://www.daxmagic-webshop.nl/akinteractive/dry-transfers/ak109.php

Gr.JW

Hoi JW,

ze lijken erop. Erg belangrijk is onder meer de grootte van de cijfers, het moet ongeveer 7.5-8.0 mm zijn. Juist bij dit soort producten zou ik als leverancier de maten erbij zetten je kunt dat zo niet zien.
Het type van de DAX shop is wat anders omdat de decals uit de doos die erbij horen een vijf met een rechte lijn kennen en geen boog als je begrijpt wat ik bedoel. De cijfers lijken me ook wat dunner en de vier is niet doorgetrokken.
Omdat veel turretnumbers in WWII met de hand of spuit uit de losse pols werden geschilderd op de tanks kan ik altijd overwegen om de decals heel voorzichtig over te trekken met een 000 pensel om zo het rustieke te benadrukken.
Of ik kan ze helemaal zelf schilderen.

Ik ga morgen even kijken of ik ze zelf kan schilderen uit de losse pols, zoniet dan probeer ik een zelf gemaakte mask. Ik heb de goede cijfers nu op dik papier geprint en kan ze uitsnijden.
Dan heb ik het sjabloon en kan ik de cijfers spuiten. Morgen dus ff oefenen en kijken of het iets wordt. Ik heb ooit bij een Puma de cijfers uit de losse pols geschilderd dat ging best goed.

Nog een vraag JW: ik stik van de turretnumbers en kan zo de Panther Kursk van Grossdeutschland 445 herproduceren met diverse Archer vellen die ik wel heb liggen. Ik heb bijvoorbeeld de Panther turretnumbers met de gestippelde cijfers van Archer.
Zou dat ook kunnen? Of komt dat heel nauw qua lettertype omdat het juist deze Panther is van Grossdeutschland 1943?
Ik ga ook alle figuren voorzien van de juiste emblemen dus kan ik net zo goed het maar even helemaal historisch correct maken.

groeten John.

John, zoals ik het kan zien op de foto's en op de foto's in mijn eigen boeken is het witte lijn met zwarte binnenkant. Ik heb in eerste aanleg voor wat "verwarring" gezorgd door te zeggen dat de Panther D's bij Kursk (omdat dat je eerste titel was van de topic) van GD waren alleen, dat heeft Hans op de 1'e pagina al juist verwoord, ze waren ondergeschikt aan de GD Div. en niet een onderdeel van de GD-Div..

Zal er in de kern veel veranderen..nee...alleen je hoeft dan de WH crew niet te voorzien van de GD opzet stuk wat ze op hun schouderstukken droegen. Je zou dan evt. moeten zoeken welke W-SS div. weer dicht in de buurt lag en waar de mogelijkheid bestond dat beide eenheden samen kwamen.

Wat ik in eerste aanzet al aangaf wil je helemaal op safe spelen en geen nieuwe crew willen kopen kan je de setting 1 op 1 overzetten naar Nordland Divisie die veel noorderlijker lag. Als je het Panther boek van Canfora hebt staat de Panther D van Roger.

Gr.JW

Transfers bestelling gedaan, alvast begonnen met de hull 😀 . Weathering van de eerste fase met olie, nog vele sessies te gaan. 😀 .
Pinwashes, wat fading, streaks en alvast een paar pigmenten op de roosters en knalpotten. Laag na laag wordt het iets hopelijk, ik eindig meestal met wat geplaatste pigmenten maar niet te veel die zijn zo sterk.

groeten John.

Verder gegaan met ronde 2. Meer olie gebruikt. wat pigmenten droog en vermengd met olie. Knalpotten aangepakt en verder de front hull meer fading en streaks en willekeurige dunne krassen. Verder links en rechts wat correcties als iets me niet bevalt.
Morgen denk ik even de onderkant met fijne grassen, muurvuller en verdunde houtlijm op kleur aanbrengen.
Ik moet de zijkanten nog doen alleen het dek wordt nu aangepakt.

groeten John.

Ha die John,

Het begint er goed op te lijken. Vind het een mooie hull in de stijl die ik van je gewend ben (en die mij wel bevalt 🤣 ). Wat me vooral aanspreekt is het kleurgebruik, de subtiele nuances zoals het gereedschap aan de rechterkant (krikblok, brandblusser) die een mooi contrast vormen met de hull. Het wit op het motordek en bij de luiken voor chauffeur en MG-schutter vind ik ook mooi, maar kan wellicht nog iets afgezwakt worden?

Ik blijf 'm met interesse volgen 😀 .

Groeten, Richard.

Thx mate 😀 , weer wat verder met de turret en de hull. Het regent hier pijpenstelen, ideaal weer om even een paar uurtjes aan de Panther te werken. 🤣 🤣 🤣

Weer wat progress.

Terug
Bovenaan