Ruine dio, up-date 27-09-2009

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Nu de M-2 weer toonbaar is na al dat gedoe met het spuiten ben ik begonnen met een klein ondergrondje te bouwen voor deze kit.
Het ontwerp is een weg door een bergachtig landschap met een ruine.
Hier en daar nog een figuur er bij en dan komt het verhaal vanzelf....

Het ontwerp,
M2dio01.jpg

De basis is gebouwd,
M2dio02.jpg

Nu de ruwe opbouw gereed is ga ik eerst de ruine afbouwen, daarna ga ik me bezig houden met het landschap.

Ik hoop dat jullie het wat vinden. Tips en/of ideeën zijn welkom.
Groeten, Peter

Hey,

Weer zo'n prachtig diotje met een supergedetaileerde omgeving!?
Misschien iets van een stenen brug (deels) voor de de ruine ervan maken,waarbij de halftrack de binnenplaats op crosst om een sniper uit te schakelen ofzo?? Iets meer actie dus, in vergelijking met je andere halftrack. Dan zou je de snelheidsdingetjes met Marcel Zwarts kunnen overleggen. In "the bridge at Remagen" zit ook een stukje waar een halftrack dan (weliswaar) door een boerderijpoort heen ramt en daar een beetje wat mitrailleert.
Dat dio met die White Wagon moet je trouwens niet verkopen hoor!! Ik zou het wel willen kopen, maar dan zou ik de verleiding niet kunnen weerstaan om te zeggen dat ik het gebouwd heb als mensen erom vragen 😛

Veel succes en ik zie uit naar het eindresultaat (natuurlijk)

Groet, Anne

mooie setup Peter: goed gekaderd en toch interessant. dat vernielde hekwerk heeft inderdaad wel wat meer. Persoonlijk zou ik het rustig houden zoals nu...actie is ook niet alles 😉

Ik zou de M2 omdraaien, met de neus naar links bedoel ik.
Dan krijg je het volgende beeld:

Hoog element, de ruïne, links, hogere achterkant voortuig rechts, dat trekt de blik van de kijker naar het midden: naar de neus van het voertuig evt. met een poppetje erbij, het vernielde stuk hek.

Mischien de M2 in dat geval nog iets meer naar recht plaatsen.

Afijn, het zijn maar suggesties.

grt

Robert

O.K. heren,

Jullie hebben mij over gehaald, ik ga het hek vervangen voor het vernielde hek. Hij lag al in het grijze archief dus dat word een nieuw stukje maken....
Bedankt voor jullie aandacht.

Peter

Hoi,

Hierbij wat foto's van de verdere afwerking van de ruine.

De onderdelen zijn bewerkt.
M2dio03_640x480.jpg

De opbouw van de eerste twee delen.
M2dio04_640x480.jpg

Opbouw gereed.
M2dio05_640x480.jpg

M2dio06_640x480.jpg

M2dio07_640x480.jpg

M2dio08_640x480.jpg

Zoiets moet het dus gaan worden......
M2dio09_640x480.jpg

M2dio10_640x480.jpg

M2dio11_640x480.jpg

De ruwe stenen opbouw is gedaan met een kraspen. Daarna heb ik alle stenen bewerkt met de dremel en een bolkop freesje, zo krijg je meer de structuur van een ruwe steen, zoals ze toen gebruikt zijn.
Nu de naden nog afwerken en dan gaat hij in de primer.
Het hekwerk is ook veranderd zoals jullie kunnen zien....
Dit was het voor nu, binnenkort meer.

Tips, op en/of aanmerkingen, ik hoor ze graag.

Peter

Hoi,

Kleine up-date.....
De ruine heeft zijn eerste kleuren gekregen.
Op een grijze primer mat zwart licht over gespoten en daarna alleen maar gedrybrushed met diverse kleuren.
Ook hier en daar wat geel en groen aangebracht, mos aanslag.
Hierna komt er nog een soort klim-op tegen aan.
Daarna gaat hij op zijn plaats.
De stukjes straat heb ik ook alvast gemaakt. Hier moet nog een wash overheen en een drybrush. Daarna ga ik dit ook plaatsen, niet overal omdat het niet overal zichtbaar word.

Foto's....
M2dio12.jpg

M2dio13.jpg

M2dio14.jpg

M2dio15.jpg

M2dio16.jpg

Dat was het weer voor nu, binnenkort weer een up-date.

Groeten, Peter

Weer een echte "Stoofje" en kijk met spanning uit naar de vorderingen, en voor mij geen urn hoor ik mag gewoon mee met de GFT bak 😉

JW

Hoi,

Nee, dit word geen "Stoofje" wat op voorraad ligt, sorry.
De variatie van de kleuren zal ik nog meenemen, gelijk heb je, komt goed met de verdere afwerking.

Groeten, Peter

Peter,

ik blijf me af en toe verbazen wat je aan scratchwerk qua gebouwen leverd. mooi werk.

Het enige waar ik me niet in kan vinden is de boog.
Waar heeft de rest gestaan??? Als je begrijpt wat ik bedoel.

Greetz
Axel

Axel,

Zoals het hekwerk op de laatste foto te zien is klopt het ook inderdaad niet. Dan zou het onder de boog doorlopen en dat slaat nergens op, toch.
Nu is alles gelukkig nog in progres, dus is dit ook een proef opstelling.
De twee horizontale stangen moeten nog na de linker paal aan de linker zijde afgezaagd worden en dan geeft het een heel ander gezicht.
Voor het mooie zou ik nog een stukje muur moeten plaatsen tegenover de boog maar daar moet ik nog even naar kijken of dit wel kan.

Bedankt voor je reaktie.

Peter

Hoi,

Hierbij weer een kleine up-date.
De ruine heeft iets meer kleur variatie gekregen d.m.v. wat gekleurde stenen en wat klinop er tegen laten groeien.
Het hekwerk is gereed, afgezaagd na de linker paal. Het heeft ook wat kleur gekregen.
Ik ga nu beginnen met de verdere opbouw van het diorama en dan kunnen de items geplaatst worden en verder afgewerkt worden.

Foto's,
M2dio17.jpg

M2dio18.jpg

M2dio19.jpg

M2dio20.jpg

M2dio21.jpg

Overzicht,
M2dio22.jpg

M2dio23.jpg

M2dio24.jpg

Dat was het voor nu, binnenkort weer meer.

Peter

he joh, je mag wel eens een rondje met round-up, er groeit onkruid tussen je voegen!

zonder grappen, dit ziet er serieus goed uit, waar haal je alleen al de inspiratie vandaan om zoiets net echt lijkend te krijgen!

Timo

Mooi Peter, begint er al op te lijken. Benieuwd hoe alle elementen op het geheel gaan passen.

Wat is dat witte spul voor iets? Ik kan het niet goed herkennen op je foto's.

Groet.

Timo,
Veel foto's bekijken, dan komen de ideeën vanzelf.

Prummel,
Het witte spul is schuim. Verpakkings materiaal.

Bedankt voor jullie reaktie's.
Groeten, Peter

Martin,
Ik had het te koop, maar ben inmiddels door de voorraad heen.
Ben nog bezig met een andere leverancier, maar dat is nog niet zo ver.

Hierbij weer een up-date.
Het berglandschap heb ik gemaakt van boomschors en gips, voorzien van alvast een beetje bruin kleurtje.
Hierna kan de spuit er over en dan gaat het feest pas echt beginnen.

Foto's.....
M2dio25.jpg

M2dio26.jpg

M2dio27.jpg

M2dio28.jpg

Dat was hem weer.
Op naar de volgende stap.

Groeten, Peter

Peter,
mijn volle aandacht had je al, maar da's bekend... 😉

Nu kan ik alleen maar zeggen
"Doochaan, fooral doochaan!!"
🙄

Sander en Ron,

Bedankt voor jullie reaktie's.
De volgende stappen zijn inmiddels gedaan en ben druk bezig met het spuiten van de rotsen.
Foto's volgen nog......

Groeten, Peter

he peter,

mooi man, die ruine is ook erg knap werk. nu kan het leuke werk komen 😀
Nog even een vraagje over de M2, was het bij jou nou ook zo rottig om de differentieelkast van de vooras goed in elkaar te krijgen? bij mij past die echt voor geen meter, ik vind het hele chasie eigenlijk een beetje rommelig.
succes met je dio 😉

simon

Hoi Simon,

Ik heb er geen probleem mee gehad, alleen met het verven,maar dat weten de meeste al.
Verder vind ik het een mooi model, super detail en heb ik eigenlijk niks te klachen over dit model.
Sander, alles is er in gekrast met een kraspen en daarna met een fijne staalborstel nabehandeld.
Het dio is inmiddels gespoten in diverse kleuren en ben nu bezig met het fijne werk.
Foto's komen nog.

Peter

Hoi,

Hierbij nog wat foto's.
De eerste is gemaakt net na het spuiten van zwart en grijs.
Daarna de reeks met diverse kleuren.
Na het spuiten in diverse kleuren heb ik een drybrush gedaan met beige overlopend naar grijs.
Daarna nog wat gedaan met rood, bruin, geel en groen.

Nu gaan we verder met het groene werk en de verdere opbouw.

Foto's,
Zwart en grijs, als basis.
M2dio29.jpg

Meer kleur,
M2dio30.jpg

M2dio31.jpg

M2dio32.jpg

M2dio33.jpg

M2dio34.jpg

Op naar de volgende serie......

Peter

Sprakeloos zeker met zo'n dio...... 🙄

Toch even een up-date.
Hij is nog niet klaar maar ben er bijna.
Had even tijd nodig vanwege de vele droogtijden.
Het verven is gedaan met Vallejo en diverse kleuren olieverf.
Het meeste is gedaan, nu nog het "verhaal" afmaken.....

Foto's,
M2dio35.jpg

M2dio36.jpg

M2dio37.jpg

M2dio38.jpg

Twee details,
M2dio39.jpg

M2dio40.jpg

Dat was hem voor nu. Binnenkort nog een vervolg.

Peter.

Peter,
Ik zit elke weer verbaasd te kijken hoe jij een diorama tot `leven`kan brengen zonder dat er een voertuig of figuren in staan.
Mooi kleur gebruik, vooral de rotspartijen.
Over figuren gesproken....al enig idee.
Het ondergrondje met de halftrack lenen zich ervoor om een mooie `pàuze`scene na te bootsen. Met evt op de trap en paar GI`s met een verrekijker??? Een paar man die angstvallig het ravijn in kijken bij het kapotte hekwerk?
Hmm, misschien moet ik zelf eens aan de slag met een dio 😱

Greetz Jacco

peter stoof zei:
Sprakeloos zeker met zo'n dio...... 🙄

Understatement of the year.
Ik ben ook nog verbijsterd, verward, gedesorienteerd en ongelovig.
En ik wist wat te verwachten.
Kan je je voorstellen wat iemand voelt die nog nooit iets van jouw hand heeft gezien.

Cheerio, Arno

Sluit me aan bij de rest. Kende je dio al waarin je het grote huis hebt nagemaakt met de prachtig beladen M10. Je hebt een zeer eigen stijl met sterke drybrush rondes ook op je voertuigen. Dit is ook weer prachtig, zeer veel diepte.
1 opmerking: de wortels van de halve boom vind ik wat minder overkomen.

Thanks heren,

Altijd weer leuk om reaktie's te zien.
Wat de wortels betreft, helemaal gelijk, ziet er niet uit als je dit zo op deze foto ziet, net of het los ligt.
Was niet opgevallen, maar ga dit zeker opnieuw doen.

Volgend probleem!
Ik had tijdens de bouw rekening gehouden met de breedte van de weg maar is toch smaller geworden dan ik wilde.
Wat nu het "probleem" is, als je dit een probleem mag noemen, is dat de Halftrack net op de weg kan staan tussen het hekwerk en de rots.
Ik wil hem niet links voor de ruine plaatsen dus hij moet rechts voor de rots komen.
Eigenlijk als je het zo ziet valt het wel mee maar met wat meer ruimte aan beide zijde komt het wat mooier uit, denk ik....
Zie foto
M2dio41.jpg

Wat vinden jullie, zo laten of zal ik de rechter zijde, t.p.v. de boom verbreden?

Stel, ik laat het zo hoe zou ik de Halftrack plaatsen, naar links of naar rechts?

Naar rechts,
M2dio42.jpg

M2dio43.jpg

Naar links,
M2dio44.jpg

M2dio45.jpg

De eerste opzet was naar rechts en dan wat figuren links en bij de ruine.

Groeten, Peter

Hoi Peter,

Ik zou het voertuig toch meer naar links zetten en dan wat figuren bij het gat in het hek, dat lijkt me iets logischer en qua opbouw vind ik dat zelf mooier. Voertuig zou dan het bergje oprijden.

Grtz, Johanna

misschien een idee om een paar poppetje bv. bovenaan de trap te zetten, met eentje die net om de hoek komt, misschien een onderaan de trap die wacht op de gene die boven staan en eentje in de half-track die al de hele tijd op hun wacht toen ze bezig waren met hun recon.

peter stoof zei:

Hoi Peter,
persoonlijk zou ik ervoor kiezen het voertuig helemaal op links te zetten. Dan één of meerdere figuren bovenaan de trap als flankdekking en één of twee figuren voorhet voertuig t.h.v. de gebroken rails als "verkenners".
Wellicht de "leiding" zelf in/bij het voertuig.

Peter,

Ziet er weer super uit allemaal. Ik was alleen gestopt met het verweren en 'vergroenen' van je dio zoals die was op 27febr. Hier ziet het geheel er mooi maar toch ook somber uit. Persoonlijk vind ik het net iets te groen. Laat je het geheel wat grijzer dan kun je je voertuig en eventuele mannekes er wat meer uit laten springen ....

Just my 2 cents.

Gr,
Jeroen

Bedankt voor jullie meningen.

Het voertuig gaat met de neus naar links geplaatst worden, richting de ruine.
De figuren komen dan rond de ruine te staan.
Ik ben nog zoekende naar wat leuke figuren.
Ik kwam die set van Dragon tegen, de 10th mountain division, die lijkt mij ook wel wat.
Eerst eens met de Halftrack aan de gang en dan gaan we eens aan de figuren denken.

Thanks, Peter

Ziet er super uit Peter! Alleen vind ik die amerikaan met die duitse helm wel een geniepig ventje lijken met dat gezicht etc. Maar eh... die mp40(?) in zijn hand van de meneer beneden zit die eigenlijk wel in zijn hand? Lijkt niet zo. Conclusie: GEWELDIG 😀, 😛.

En wat wordt je volgende project?

Mvg,

Wesley

Peter,

Weet eigenlijks helemaal niet wat hier neer te zetten. Dit is fantastisch zo! Volgens mij heb je de mannekes ook wat subtieler geverfd deze keer en dat komt mooi over. Misschien de gezichtjes iets meer kleur geven, maar dan ben ik aan het mieren...

Prachtig hoe je het verhaal neerzet en leuk gevonden met die Duitse helm op z'n kop 🙂

Gr,
Jeroen

Ik kan maar 1 miniscuul, miezemotterig, mierenneukerig minpuntje vinden en dat is de kraag van de GI met Duitse helm.
Hij heeft een Tankerjacket aan (naar de boorden en sluiting te oordelen.)
De kraag daarvan is van hetzelfde boordmateriaal gemaakt als bij de mouwen en onderin. Op deze jas is de kraag gelijk aan de stof van de jas.

Verder niks dan LOF!
Ik ben een groot fan van je dioramas en kijk steeds weer mijn ogen uit naar hoe jij omgeving en gebouwen tot zo´n realistisch levendig geheel weet te brengen en daarmee de voertuigen en figuren een realistische wereld meegeeft om ze geheel tot hun recht te laten komen. Het is bijna het tegenovergestelde van het gebruikelijke: Je figuren en voertuigen lijken soms bijna de drager voor je geschapen omgeving i.p.v. andersom.

Thanks heren,

Altijd leuk om zeker dit soort reakties te ontvangen.

Wesley, hij zit echt in zijn hand, is alleen vanaf hier niet goed te zien.
Volgend project is een Sherman.

Jeroen, mooie woorden weer, bedankt.

Eric,
Gelijk heb je, ik heb alleen de binnenzijde van de kraag gedaan maar de buiten zijde niet, vreemd foutje.....maar komt goed.
Hier kan ik nog bij dus dat gaan we nog even doen, thanks.

Bedankt, Peter

Terug
Bovenaan