[Ronald Schoenmakers] M4A3E2 "Cobra King" 08-01

Ronald,

Het wordt echt een leuk ding.....en het blijft imposant die Jumbo. Ik zie inderdaad dat je hetzelfde probleem hebt met die rekken voor de reserveschakels op de achterkant....vaag dat Eduard daar de mist in is gegaan. Misschien een gevolg van de concurrentie met andere merken, waardoor het met haast op de markt is gezet(?).
ik denk dat alex het helemaal goed heeft wat betreft de ammo-container

Jongens wat is het nou.....heb ik nou een halve wasmachine of een hele wasmachine gewonnen? 😀
Ronald, ik denk dat ik nog wel een Britse ammokist voor je heb liggen.

Alex

Alex

Ik denk dat je toch wel de wasmachine hebt gewonnnen.
en dus:

Hier is ie dan

oude_wasmachine_02.jpg

ik had je antwoord niet goed gelezen en dacht dat je specifieke 25pdr kist bedoelde ...vandaar 😳

Ik heb nog geen reactie verder van Leon, dus mocht het niet lukken hou ik me aanbevolen voor die kist.

greetz Ronald

Nice Ronald! Je bent een stuk verder met je bouw dan ik.
Eduard heeft wel leuke PE setjes, maar de fouten zijn wat vreemd ja. 😕
De handgrepen op het de achterplaat, na de motorluiken, 'verzinken' als het ware in de plaat, als je ze niet gebruikt.

Zit er ook een Alidade sight in de Eduard set? Dat is dat gevalletje voor de cupola en naast de periscoop voor de schutter. Die zou je nog toe kunnen voegen.

Groet, MartinD

ik had je antwoord niet goed gelezen en dacht dat je specifieke 25pdr kist bedoelde ...vandaar

Haha, nee....ik had me al een beetje ingedekt; Veel Britse munitiekisten werden voor meerdere soorten munitie gebruik. Nadat ze leg waren werden ze ook nog vaak als (gereedschap)kist e.d. gebruikt, zoals op veel Shermans en Staghounds zichtbaar is.
De handgrepen op het de achterplaat, na de motorluiken, 'verzinken' als het ware in de plaat, als je ze niet gebruikt.

Martin, als je de handgrepen op de acherste plaat van het motordek bedoelt (met de moker erop), dan moet ik toch met je oneens zijn. De handgrepen waren daar wel degelijk stevig in positie gelast in niet "uitneembaar", zoals bijvoorbeeld op het motorrooster van een M4A4.

alex

Alex van de Wetering zei:
Martin, als je de handgrepen op de acherste plaat van het motordek bedoelt (met de moker erop), dan moet ik toch met je oneens zijn. De handgrepen waren daar wel degelijk stevig in positie gelast in niet "uitneembaar", zoals bijvoorbeeld op het motorrooster van een M4A4.
😳 ... klopt.
Zit helemaal met mijn hoofd in de M4A4 op dit moment, dus vandaar de verwarring.

Weer een update

Ben er eigenlijk wel klaar mee......

De bouwfase dan wel te verstaan,
Ik heb verschillende modifcaties nog doorgevoerd ,aan de hand van de tips hier en pb's die ik over dit onderwerp kreeg. (Heren,nogmaals bedankt daar voor)
De Alidade sight (weer wat geleerd :!: ) en de periscoop cover op de koepel is aangepast.
Periscoop beschermbeugels op de luiken er toch maar opgezet (eentje was in de strijd gesneuveld en moest dus zelf gemaakt worden )
en de boutjes op de bogies zitten er nu ook op
(klere dingen 😈 😈 😈 ,schieten weg ,waar je bij zit ,om vervolgens nooit meer terug zijn te vinden ! dus ook maar eigen oplosing voor gevonden)

Voor de Sherman puristen onder ons zullen er vast nog wel 1001 zaken die niet klopppen , eigenlijk anders moeten, of gewoon domweg verkeerd zijn.....
So be it.... :!:
Ik vind het mooi zo.
(heel misschien als er echt zaken zijn die absoluut niet kunnen ,en nog redelijk eenvoudig te verhelpen zijn ,zal ik er eens over denken.)

Voor het eerst in mijn "modelbouw" leven, ben ik best wel tevreden over de PE ondanks de felle strijd die ik heb moeten voeren met onhandelbare onderdelen en secondelijm die overal aan plakte ,behalve het onderdeel 😈
(ook hier ...het zal allemaal 100 x beter kunnen.... maar ik ben blij)

Grote klussen die nog in het verschiet liggen zijn ,natuurlijk het verven
(zie ik best tegen op) en de 160 (losse 😈 😈 😢 ) duckbills die nog op de tracks moeten.

DSC06985.jpg

DSC06988.jpg

DSC06986.jpg

DSC06984.jpg

DSC06989.jpg

Zoals je kunt zien liggen er nog geen tools op
Die komen na de verfbeurt,voorzien van de nodige riempjes .
alle "fixed points" zitten wel op de tank ,zover ik weet (behalve de beugel voor de schep ,die had ik al op de schep zelf gelijmd)
Ik zit nog een beetje te twijfelen om er een ander (fatsoenlijk) .30 loopje op te zetten.

De uiteindlijke presentatie ben ik ook al uit,
Geen dioramaatje , "slechts" een mooi sokkeltje ,een beetje zoals het fotootje eerder op deze thread.

commentaar van harte welkom :!:
greetz
Ronald

Hé,

Ik vind 'm er in ieder geval al goed uitzien. Staat ook nog op mijn lijstje van het graag willen namaken. Eerst maar wat meer ervaring opdoen.
Wat ik me wel afvraag is waarom er zoveel verschillende shermans gemaakt zijn.
Dan moet je met het modelbouwen ervan met zoveel rekening houden, blijkt nu wel weer eens.

Anyway, ik kijk uit naar het schilderwerk.

Groet,
Herold

Ik wist gewoon dat Martin daarop zou reageren, hehehehe

Ronald, ik vindt het top, was jij er niet aan begonnen had ik het gedaan, ik deed aan het begin van de FOC al deze suggestie, en ik denk dat je er alles aan hebt gedaan.
Tijd om blij te zijn en lekker te gaan verven!

Succes, Rick

bert lindeboom zei:
herold,
tegen die tijd dat jij daar zelf een antwoord op gevonden hebt ,ben je ook shermanolic,
groeten,bert

Daar was ik eigenlijk al wel achter.
Nog voordat ik met modelbouw begon vond ik de Sherman een leuk tankje. Maar ik ben er ondertussen zeker achter dat er "1001" verschillen in die voertuigen zitten. Kan ze alleen (nog) niet onderscheiden.

Groetjes,
Herold

ha herold,
het is simpeler dan je denkt,de sherman kon uitgevoerd zijn met 4 verschillende motoren(eigenlijk 5 maar die laatste is verwaarloosbaar)een continental radiaal,een twin-GM-diesel ,een Ford V-8,en een chrysler multibank,door de inbouw van 1 van deze motoren worden een aantal specifieke kenmerken bepaald,zoals achter- en bovenplaat of lengte van romp,hieraan herken je of het een M4,M4A1,M4A2 etc is.als je dit door hebt ben je al over de helft.Verder is de is de productie van de sherman in twee grote blokken te verdelen van voor eind '43 en daarna,duidelijk herkenbaar aan resp.kleine bestuurdersluiken en low-bustle-toren of grote luiken en high-bustle toren.Alle andere dingen als direct vision slots ,type bogies etc. zijn een indicatie van de productie-periode en niet van type.Misschien helpt dit al een beetje,
groeten,bert

Bert:
het is simpeler dan je denkt

Yes ....sure..... 🙄............. 🙂

Maar alle gekheid op een stokkie.....

Mede Foccers:

Ik heb inmiddels de eerste vefspuit erover heen gegooid
het gaat hier om de basis laag ,waarover nog geweathered en alles moet gaan worden.
De tracks heb ik er ook nog voor spek en bonen onder gezet (geeft een leuker plaatje 😉 )

Ben eerst begonnen met een dekkende laag Olive drab met Matt Zwart (tamiya)
Vervolgens:
-een verdunde laag Olive Drab,
-sterk verdunde laag O.D gemengd met Hull red (vraag me niet om de
verhouding ,ik kijk meestal een beetje hoe de kleur eruit ziet...)
om een wat meer "bruinige gloed te geven
-een sterk verdunde laag Olive Green
-sterk verdunde laag Buff met matt White (waardoor er wat meer diepte kwam)
-heel sterk verdunde laag zwart (revell) vooral lang de verschillende
randjes
-en als laatste weer een heel sterk verdund laagje van Buff en White
(tamiya)

met onderstaand resultaat:

DSC07004.jpg

DSC07003.jpg

DSC07005.jpg

DSC07001.jpg

Vraagjes aan de OD freaks:
Is deze "basis "kleur een beetje aanvaardbaar 😕:
De tools hebben ook een kleurtje ,ik heb de houten onderdelen "hout "gelaten ..of was dit in OD meegespoten.

Helaas begon de luchtkwast wat te sputteren en zitten er wat klein spettertjes, maar die krijg ik nog wel weg.

Laatste fotootje is wat ik een beetje in gedachte hebt.
Ik heb inmiddels de 4th armored en 37th TB badges (Hatpins, van ongeveer 1 inch groot) besteld via eBay(wat er nu op zit zijn papieren copietjes) , maar zit nog een beetje te twijfelen of er toch niet een groter sokkeltje moet komen.(komen ook de Badges wat beter uit denk ik.)
Ook komt er nog een plaatje met wat het nou eigenlijk allemaal voorsteld.
DSC06998.jpg

Volgende uitdaging: ga maar eens met de crew beginnen.

Commentaar van harte welkom.

greetz Ronald

So far so good, maar als je inplaats van hull red een desert yellow had genomen had je een meer zachtere olijfachtige gloed gehad, maar het kan ook zijn dat de foto's wat donker uitvallen, en over kleuren raak je nooit uitgepraat.
Ik vind hem goed in ieder geval, mooi weer buiten om een weekend lang te chippen en te filteren.

Groeten Rick

bert lindeboom zei:
ha herold,
het is simpeler dan je denkt,........
Misschien helpt dit al een beetje,
groeten,bert

@ Bert; jaja, ik zie wel verschillen maar onderscheiden? Komt wel.

Ronald,

Lijkt mij wat aan de donkere kant maar de echte kenners weten het vast met zekerheid te zeggen.
Ziet er zeker goed uit.

Groet,
Herold

Ronald Schoenmakers zei:
Vraagjes aan de OD freaks:
Is deze "basis "kleur een beetje aanvaardbaar 😕:
De tools hebben ook een kleurtje ,ik heb de houten onderdelen "hout "gelaten ..of was dit in OD meegespoten.
Kleur kan op zich wel, maar ik sluit me bij Rick aan. Olive Drab is in principe gewoon zwart met oker, en oplichten kan dus heel goed met Dark Yellow (=oker).

De gereedschappen op US voertuigen werden aangeleverd in standaard 'kleur' (=ongespoten) of in zwart. Soms werden ze meegespoten met de voertuigen, dus je hebt drie mogelijkheden. Voor de interesse is het natuurlijk het mooist om ze in houtkleur te laten.

Sokkel is wel wat mooier als het groter is denk ik.

Groet, MartinD

Heren .

Commentaar noted..

De kleur is inderdaad een punt....
Ga zeker kijken of daar nog iets mee te doen valt ....

Ik ben nog wel van plan (of het lukt is weer een ander verhaal 🙄 )
een wittige waas (zoals je wel eens ziet op hele koude voertuigen) er over heen te gooien.

Ik had eerst het plan een diotje te maken met de ontmoeting van de tank met leden van het 101th airborne bij Assenois, maar dan kan de "first in Bastogne" beschildering er natuurlijk niet op.
Maar de presentatie is nog open voor veranderingen

maar in ieder geval: bedankt voor de reacties

greetz Ronald

Filteren met oker of lichtbruin, downtonen dus, komt het allemaal weer goed, maar het blijft een apart projectje, er zit veel moeite in.

Succes Rick

Updeetje....

Ik zou geen knip voor de neus waard zijn als ik vandaag niet even wat op het forum zou zetten aangaande mijn projectje.......

Vandaag precies 65 jaar geleden denderde "Cobra King" de geschiedenisboekjes in bij Assenios (ontzet van Bastogne)

Het zou mooi geweest zijn als hij vandaag klaar zou zijn geweest ,maar helaas......

Ik heb inmiddels op aanraden van sommige mede foccers de basis kleur iets aangepast en is volgens mij nu een stuk beter...(lijkt me een redelijk kleurtje om mee verder te gaan)
De crew heeft inmiddels z'n eerste verfjasje aangekregen en de rubberblokken op de tracks hebben een kleurtje

we gaan weer rustig verder met weatheren en chippen enz

Nog een vraagje vor de Sherman freaks...

De stowage bak op de achterkant van de Sherman ,is het aannemelijk deze eraf te laten...... 😕:
Ik zie namelijk nogal wat afbeeldingen met deze eraf....

Phototime....
DSC07062.jpg

DSC07057.jpg

DSC07056.jpg

"4th armored division" pin is inmiddels ook gearriveerd
Nu nog de "37th tankbattallion" pin (zou ook onderweg moeten zijn.)

greetz Ronald

De "stowage bak" zit er op de meeste foto's die ik heb er gewoon op hoor. Lijkt me ook iets waar de gemiddelde bemanning erg blij mee is...

Ben benieuwd welke foto's je bekijkt. Kan het zijn dat je kijkt naar foto's van andere en/of oudere modellen Sherman? Het ding zat namelijk niet standaard op alle Shermans, maar werd pas later ingevoerd. Op de latere M4A3's (en subvarianten) was het een standaard onderdeel. Dus, in Normandië zul je hem niet zien, in de Ardennen behoorlijk vaak...

Hoi Ronald,

Dat is een standaard rek voor de latere Shermans. Precieze datum voor de invoer weet ik niet uit mijn hoofd. Voor een M4A3E2 is het een ´must´, maar om nu te zeggen dat ie erg goed vast zat op de achterkant ...

Groet, MartinD

Vandaag weer druk met de verfkwast in de weer....
Weatheren....

Dondert de koepel uit m'n handen :!:
😈 😈 😢 😈 😱 🙁 😈 😈 😢

Afijn PE vliegt door de kamer ,maar op miraculeuze alles teruggevonden in redelijk ongeschonden staat ....(clean afgebroken)

Dus maar weer herstel werzaamheden met de tandenstoker en secondelijm.....

ging redelijk naar tevredenheid.....

Echter...
zonder dat ik het wist is er schijnbaar een druppeltje op m'n vinger gevallen , en precies die vinger gebruikte ik om het koepeltje weer op te pakken.......

Koepeltje vast aan m'n vinger 😈
en na wat chirurgische ingrepen een
VETTE SECONDELIJM VINGERAFDRUK
op m'n koepel

😈 🙄 😢 😈 😈 🙄 😈 🙁 😢 😈 😛 :x :x 😈 😈 😢

Shermie staat weer in de werkplaats zullen we maar zeggen

Wordt vervolgd.........

Jamie en Martin:
de "bak" komt er gewoon weer op.

greetz Ronald

Ha die Ronald,

"#@$$**~#!...."

Ik leef met je mee man, om moedeloos van te worden...

Maar dat doe jij natuurlijk niet, nee, jij gaat hup... de Shermie éven aan de kant zetten, de figuren gewoon op een fabuleuze wijze schilderen, vervolgens een magnifiek diorama afleveren en tenslotte helemaal opgekickt door dit gigaresultaat weer vol goede moed met die Slang aan de gang, ja: dat is wat jij gaat doen...

Begrepen?

Goed zo, en laat ik het niet merken dat je opgeeft, hoef je niet meer langs te komen op de Utregse bouwavond, hebben wij dit goed tussen de oortjes??

groeten, Richard.

Nee he?

He Ronald, je gaat er nu echt een keer een afmaken hoor!
Laa t je niet kisten door zo'n vingerafdruk. Dat komt best weer goed, beetje schuren en opnieuw de luchtkwast er over. 🙄
Ik wil er nu echt een keer een af zien van je!
Dus: even afblazen en weer verder......
Sterkte,
groet,
Willem

Herold,
Een ramp...?

Er zijn wel ergere dingen op de wereld; jammer genoeg,
modelbouwtechnisch was ik echter even helemaal niet blij.......(understatement of the year)

secondelijm droogt keihard op en is dus moeilijk weg te krijgen.
(het was al met al een plek van ruim een halve cm, op de zijkant van de koepel, dus nogal prominent in het zicht)

wegschuren werd een beetje moeilijk (want dan zou er wel een heel groot stuk verf verdwijnen), dus heb ik het maar voorzichtig weggeschraapt met een nieuw mesje...

en dat ging gelukkig boven verwachting.

De verf laag is natuurlijk lokaal erg beschadigd, maar dat is inmiddels ook weer goed gekomen (hoop ik, even morgen daglicht afwachten)

morgen foto's van het weathering resultaat.(?)

Dus Richard ,Willem..
Hij ligt gelukkig (nog) niet in de Kliko 😉

greetz Ronald

Medeplakkers

Hier wat foto's van na wat verfjes

Ben benieuwd wat jullie tot nu toe van de weathering vinden.....

ik heb (nog) niet al te veel gechipt en denk dat ik het wat dat betreft ook maar zo laat ...... (heb begrepen dat de OD verf vrij goed hechtte?)

heb wel flink zitten washen met een hele donkere kleur groen en zwart

en redelijk wat "regenstrepen" erop gegooid.

Zie hier en daar nog wel wat puntjes van aandacht en de crew is ook zeker nog niet wat ik in gedachte heb ,vooral de loader !(blijft erg moeilijk hoor, dat figgies schilderen, vooral de gezichten.)

DSC07076.jpg

DSC07074.jpg

DSC07075.jpg

DSC07072.jpg

(de rubberen banden op de bogiewielen moeten nog geschilderd worden.)

commentaar Welkom

greetz
Ronald

Gisteren eindelijk de munitiekist binnen gekregen , met zeer veel dank aan Leon Hassing, die zo vriendelijk was om een 2e :!: kist op te sturen nadat de eerste in het postgewoel ten onder is gegaan......

Ook uit de U.S of A het "37th tankbattalion" schildje binnengekregen.

DSC07083.jpg

Nu nog een staand tanker figuurtje (voor achter op het engine deck), misschien een grotere sokkel
en misschien wat handigheid in het schilderen 🙄

greetz Ronald

Martin: een pb wat betreft dat figuurtje 😀

Maar wat bedoel je precies met "visueel interessant" krijgen .
Ik had zelf het idee dat niet echt een eentonig geheel is (wat je gauw krijgt met deze kleur)
daar heb ik juist een beetje proberen naartoe te werken.

Ik heb inderdaad al wat meer opmerkingen gekregen over de donkere toon van de kleur en er al het een en ander aan proberen te doen (zie eerdere foto's .
De kleur in het echt komt (naar mijn mening ) het best overeen met de laatste foto (de foto's vertekenen nogal)

Maar mocht het echt niet kunnen, gaan we hier en daar nog wat proberen
suggesties zijn welkom.....

(ik vroeg het juist nu voordat de decals erop gaan...)

bedankt voor de reactie in ieder geval
ik heb liever nu dit soort reacties dan als het klaar is (nu kan ik er nog wat mee)

greetz Ronald

Ronald Schoenmakers zei:
Maar wat bedoel je precies met "visueel interessant" krijgen .
Ik heb zelf gemerkt dat OD, wanneer het er realistisch uitziet, een verrekt lastig kleurtje is om te verweren. Washes zijn niet altijd goed zichtbaar, filters geven weinig effect.
Nu moet ik wel zeggen, ik zie de foto's nu op een andere monitor, en daar lijken de kleuren al anders. Neem de tips van Pat Johnston ter harte. Maak andere foto's. Ik zou je willen aanraden om een lichtgrijze achtergrond te nemen. Volgens mij heb je nu wit?
Het contrast is dan erg groot, wat voor de camera problemen oplevert.

Kun je de aandrijfwielen er nog afhalen? Daar kun je tussen de tanden nog grafiet plaatsen, om gesleten metaal na te bootsen.

Groet, MartinD

Op aanraden van enkele personen heb ik wat nieuwe foto's gemaakt met een andere achtergrond

Ik heb ook wat zitten poederen met Tamiya"snow" pigment om een wat meer winters uiterlijk te bewerkstelligen.....

DSC07084.jpg

DSC07086.jpg

DSC07088.jpg

DSC07089.jpg

Greetz
Ronald

Ik worstel en kom boven........
De laatste foto's zijn tres bien, uniform stoffig, je bent weer op de goede weg, wacht niet lang meer met eventuele decals, zonde om dit mooie effect helemaal onder de clear zien te verdwijnen.

Groeten Rick

ha ronald,
ik vind hem wat kleur en verwering betreft zeker okay,denk dat het inderdaad pas echt te beoordelen is als je hem life ziet.Enige wat me steeds opvalt en waar niet omheen te kijken is ,is die mega-las op de zijkant,ik weet dat-ie daar hoort,maar hij valt voor mijn gevoel wel erg op,lijkt een beetje op hoe ik las,net of de grote boze lasreiger er overheen gevlogen is,
groeten,bert

Hoi Bert

Welk las bedoel je precies ?

Die ene op de linkerkant die van boven naar beneden loopt, of de lasnaden op de zijpantserplaten in het algemeen

Ik denk dat het wel moeilijk te verhelpen is zonder de verf erg te beschadigen , als je die van boven naar beneden badoelt.
Misschien valt het wat minder op zodera de decals erop zitten .... 🙄

ben nu met de decal bezig op de koepel.....(alleen twee sterren)
eerste keer dat ik Micro Set & Sol gebruik.......ben benieuwd......

Alleen de tracks gaan nog niet zo als ik wil (vandaar mijn zoektocht naar de Friuls)

greetz Ronald

ha ronald,
die op de zijkant van boven naar beneden,die springt nogal in het oog op een storende manier,de linkerkant is het ergst,nu ben ik er van overtuigd dat ik het waarschijnlijk niet beter zou doen dus het is niet bedoeld als bestestuurluiopmerking,maar elke keer als ik ernaar kijk valt het me weer op,misschien is het ook een belichtingsprobleempje
groeten,bert

Vandaag wat decals erop gezet (nog niet alles)

Was dus de eerste keer met Set & Sol ..... je zag altijd bij mij nogal wat "silvering" en aangezien de tekst decal nogal groot is en uit 1 stuk heb ik er dus maar eens Set & Sol tegenaan gegooid
Werkt wel goed moet ik zeggen

Volgens mij is nu ook de "irritante" 😉 lasnaad wat minder nadrukkelijk aanwezig.

Ik zit nog steeds te dubben of er nu wel of niet een ster op het engine deck komt.
Voor de "nitpickers" 😉
De .30 loop is momenteel even verwijderd, daar komt een mooiere aftermarket voor in de plaats
De tracks zijn nog even drama ,maar dat komt helemaal goed (hoop ik 🙄 )
en de crew ....eentje heeft al liggen badderen in de ovenreiniger ,de andere volgen ook, vrees ik. (en komende week komt het 5de en laatste crewlid vanuit Nijverdal richting Utrecht)

DSC07090.jpg

DSC07091.jpg

DSC07093.jpg

DSC07094.jpg

Ik moet nu toch wel eens na gaan denken over presentatie .
Het sokkeltje moet duidelijk groter (ik wil die schildjes erop hebben) en misschien doe ik er wel een boom bij zoals op de originele foto.

greetz Ronald

Mede foccers

Ik ben op het ogenblik bezig met de decals op m'n Shermie te plakken
(Bison decalset)

Daarbij zitten twee kleine decals met de tekst "LIFT HERE"
Er staat op de tekening niet waar deze op het model (Sherman M4A3E2 jumbo) moeten
Ik heb ook geen idee ,zal wel ergens bij hijsogen moeten .....maar welke?

dus als iemand het weet ........

greetz
Ronald

Terug
Bovenaan