Rob Landsbergen: AMX 13 VOORLOPIG LAATSTE UPDATE 16-12-10

Rob Landsbergen

Lid van de TWENOT
Met zo'n ruime bouwperiode moet het toch ook mij een keertje lukken om die deadline te halen. En bovendien een Nederlands onderwerp, dus deze mag ik niet aan me voorbij laten gaan!

Maar nu: wat ga ik bouwen? Plannen en bijbehorende dozen genoeg, maar ik wil niet te veel hooi op mijn vork halen, want de ervaring leert dat dat niet goed gaat.

Ik heb een beetje in de voorraad zitten snuffelen en de enige twee die voor mij op dit moment haalbaar lijken zijn de AMX 13 (ook wel bekend als "het pistool op rupsbanden"), uit de Heller-bouwdoos en de MLRS van Dragon/Italeri en het nodige PE-werk. Voordeel van het eerste is het uni-bruinolijve verfschema, voordeel van de tweede is dat ik daar een behoorlijk aantal foto's van heb gemaakt toen hij voor het laatst op een open dag te zien was.

Kortom, ik twijfel nog. Suggesties/meedenken zijn welkom!

Rob

Re: Rob Landsbergen: AMX 13 of MLRS?

Rob,

Ik zou zeggen, de AMX, je ziet hem niet vaak en je kunt daar een mooie koude oorlogsetting van maken...
Maar als je dan de pasbaarheid van het model van Heller ziet, zul je hier nog wel het één en ander aan moeten doen met putty.

Succes met de keuze, ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen.

Maar zo'n MLRS is ook wel mooi 😉

Groeten Eric

Rob, als we dan toch suggesties mogen geven, dan de AMX 13 maar, ik heb nl nog wat andere Heller kits uit deze serie liggen dus kan ik mooi stiekem meekijken.

Bruce

Rob,

Wat mij betreft is de AMX 13 echt de favoriet. Desgewenst kan ik op het Cavaleriemuseum in Amersfoort van het daar aanwezige exemplaar detailfoto's voor je maken. Ook behoren scans van foto's van de lichte tank AMX 13 in werkelijke dienst tot de mogelijkheden.

John
(RHB 1964-5)

Ik zeg, als ik zou mogen kiezen, ook de AMX!

Ik vindt dit namelijk een typisch (ondanks Fransfabricaat) Nederlands voertuig! Zeker als deze is afgeladen met Plunjezaken, camouflagenetten en meer PSU-stukken.

Nou, even overleg met Richard gehad. Deelname aan de FOC is niet per se beperkt tot één model per deelnemer.

En ik ben er nog steeds niet echt uit. Ik vind voor beide modellen veel te zeggen. Bij de AMX is de bouw waarschijnlijk het grootste obstakel, bij de MLRS de afwerking.
Dus ik heb besloten ze allebei te bouwen! Moet er toch tenminste ééntje op tijd klaar kunnen zijn...

Ik zal morgen de dozen uit de opslag halen, wat beginfoto's maken en voor elke model een aparte topic openen.

John, die foto´s en scans zou ik erg op prijs stellen!

Voor de latinisten en Asterix-lezers onder ons: Alea jacta est!!

Rob

Re: Rob Landsbergen: AMX 13

Goed, dit draadje wordt dus voor het bouwverslag van de AMX 13

Basis is dit beroemde/beruchte model van Heller:

AMX13002.jpg

AMX13003.jpg

Het plastic van de Heller-kits is wat aan de broze kant en aan de detaillering kun je wel zien dat ze al aardig op leeftijd zijn. Dat is allemaal wel te overleven, maar die vinyl rupsbanden vind ik echt he-le-maal niets. En op de boxtop zijn ze getekend met rubber padding, maar de exemplaren in de doos hebben dat niet.

Weet iemand of de KL-AMX'n die padding ook hadden en of er ook vervangende rupsbanden voor dit model bestaan?

Komende week alvast eens beginnen met de romp. De eerste handeling gaat worden: het weggooien van het gietraam met de figuurtjes. Zijn overbodig en niet mooi. Als ik er iemand een plezier mee kan doen, hoor ik dat graag (maar wel op korte termijn).

Hallo Rob,

Goed om te horen dat je meedoet met zowel de AMX en de MRLS.

De AMX vindt ik een topper!

De Nederlandse AMX-en hadden bij invoering niet allemaal de rubberenpads op de tracks. Later is dit volgens mij standaard geworden.
Ikzelf ben niet helemaal op de hoogte van de 1:35 aftermarketsets maar ik heb wel eens gehoord dat men de tracks van de M113 gebruikte ter vervanging van de AMX tracks. Ook heb ik wel eens een verhaal gelezen van iemand die de tracks van een Hetzer heeft gebruikt.

Succes!

Als je wilt heb ik een aantal foto's van Nederlandse AMX in actieve dienst.

Bart

Bart, graag!

Enneh.... schreef jij nou dat je ook wel eens in de buurt komt van die AMX13 in Amersfoort?

Rob

P.S.: ook hier zijn die foto's veel te groot! Hoe kan ik dat verhelpen?

Rob Landsbergen zei:
Bart, graag!

Enneh.... schreef jij nou dat je ook wel eens in de buurt komt van die AMX13 in Amersfoort?

Rob

Rob,

Als jij je e-mail naar mij wil PB-en dan mail ik je de foto's.

John Bom komt volgens mij wel eens in Amersfoort. John heeft voor mij ook wel eens foto's gemaild van de AMX-13. Deze zijn erg bruikbaar.

Ik verklein altijd eerst mijn foto's via een bewerkingsprogramma naar 640x480.

Succes!

Bart

Rob Landsbergen zei:
Kijk even in de Options bij photobucket.com als je je foto´s uploadt.
Daar kun je aangeven dat je ze bijvoorbeeld in 800x600 wilt hebben.

Groet, MartinD

Eric, hartelijk dank. Alles helpt!

Bart, e-mailadres komt eraan! Je hebt gelijk, John had dat aangeboden.

Martin, dank je, die optie kende ik inderdaad. Dat heb ik ook gedaan, maar het lijkt er op dat dat bij de ene foto wel werkt en bij de andere niet. Van de dire foto's van de AMX werkte het bij ééntje absoluut niet. Ik probeer gewoon verder.

Rob

Hallo Rob,

Als vrijwillig medewerker ben ik a.s. woensdag weer op het Cavaleriemuseum; laat mij even weten in welke plaatjes van de lichte tank AMX 13 je het meest bent geïnteresseerd. Stuurde je eerde PB maar heb tot dusver geen antwoord mogen ontvangen.

John

Update 24-10-10

Inmiddels begonnen aan de bouw.

Een totaaloverzicht van het resultaat tot nu:

AMX13004.jpg

De romp zit in elkaar en is voorzien van de ophanging. De randen bovenaan de romp moeten nog afgewerkt worden.

AMX13005.jpg

De loopwielen zijn alvast van de wielnaven voorzien, maar de de rubbervlakken zijn nog niet gladgemaakt. Dat lijkt wat plamuurwerk te worden. De aandrijfwielen missen een ring met bouten, dus dat wordt een beetje scratchwerk.

AMX13007.jpg

De grote delen van de toren zijn klaar. Aan de binnenkant van de voorkant van het eleverende deel van de toren was een verstevigingsstrookje nodig.

AMX13006.jpg

AMX13008.jpg

Tussen het vaste deel van de toren en het bewegende deel zit iets wat nog het meest op geblanco'd zeildoek lijkt, bedoeld om wind en regen buiten te houden. Die delen zijn in de bouwdoos ook in hard plastic uitgevoerd, dus daar zal niet veel beweging in blijven zitten. Ik ga het model in transportstand uitvoeren, dus met de schietbuis geborgd.

Inmiddels is er een cd binnengekomen met heel veel foto's van de AMX 13 in het Cavaleriemuseum. Heel hartelijk bedankt, John! Een pb'tje is onderweg.
De vervangende rupsbanden van Accurate Armour zijn besteld (bedankt voor de tip Bruce!). Ik heb nog geen ervaring met hun rupsen, dus ben benieuwd.

De komende dagen ga ik eerst die foto's eens goed bestuderen, want zoals altijd zitten de verschillen tussen het oorspronkelijke ontwerp en de Nederlandse versie in de details. Ik heb er al een paar ontdekt: natuurlijk de rookgranaatwerpers, de antennepotten en het zoeklicht.

Tot zover,

groeten,

Rob

Re: Rob Landsbergen: AMX 13 VOORLOPIG LAATSTE UPDATE 16-12-1

Het is een tijd stil geweest in dit bouwdraadje, maar ik heb bepaald niet stilgezeten..... alleen niet op het gebied van de modelbouw!

Sinds 1 november ben ik namelijk druk bezig geweest met het (laten) verbouwen, behangen, schilderen e.d. van een nieuwe woning. Dat zijn heel wat heel lange dagen geworden.... Aanstaande vrijdag de 17e gaan we over. Dat wordt dan de derde verhuizing in 22 maanden! Bedoeling is dat we hier nu eens wat langer blijven, want we hebben nu onderhand wel weer behoefte aan een "vaste stek" .

Hoewel de modelbouwactiviteiten dus de afgelopen maanden compleet stil hebben gelegen, heeft de verhuizing toch ook wel een positieve kant voor mijn hobby.

Ik verruil namelijk dit tijdelijke bouwhoekje

DSCF0166.jpg

DSCF0167.jpg

voor een volwaardige nieuwe hobbykamer,
met een flinke bouwruimte

DSCF0162.jpg

en een mooie wand voor de kasten met "vakliteratuur":
DSCF0163.jpg

Dus dat wordt het komende weekeinde lekker inruimen! 😀 😀 😀

Alleen betekent deze nieuwe hobbykamer niet dat ik nu weer met volle snelheid aan de modellen verder kan. Want eind oktober werd mij (als actief reservist bij de KL) gevraagd of ik nog beschikbaar was voor een uitzending. Nou, dat was ik, dus ik ben de afgelopen maanden ook druk bezig geweest met opwerken en in januari ga ik voor ruim drie maanden de hort op. Ik heb daar heel veel zin in!

Maar de AMX-13 en MLRS gaan natuurlijk niet mee, dus die blijven keurig liggen tot ik terug ben. Geplande terugkeerdatum: 15 april. Uiterste deadline voor deze FOC: 16 april. Ik denk niet dat ik dat ga halen.........

Kortom, ik moet mij helaas weer terugtrekken uit de FOC... 😢 😢 😢
Om de een of andere reden rust daar bij mij geen zegen op.
Maar: als ik weer terug ben ga ik gewoon verder met beide modellen (heb ik ook weer de tijd om in Amersfoort wat maten op te nemen) en gaat dit verslag verder in het foto-album!

Groeten en bedankt voor jullie aandacht, suggesties en hulp van de afgelopen tijd!

Rob

Terug
Bovenaan