Rheinmetall Lynx KF41

Henk-Jan Vos

Lid van de TWENOT
Rheinmetall maakt al een tijdje de Lynx KF 41. Een voertuig in de categorie M2/M3 Bradley. Hiervoor is het ook een grote kandidaat om de Bradly te gaan vervangen. Er bestaan vele varianten en camouflage patronen. Maar het is een erg strak en ietwat kaal ontwerp. De camouflage vindt ik mooi.

KF41-Lynx-Rheinmetall.jpg.webp361--lynx-tit.webpRheinmetall-KF41-120-mm.webpimages.webpRheinmetall_LYNX_KF41_for_LAND_400_Phase.webpslider.webp

Mogelijk krijgt de Oekraïne deze in zijn arsenaal.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt erg op een nieuwere strakkere versie van een Puma...

Worden ze. daadwerkelijk al in serie gebouwd? Bij mijn weten is dit project de fase van demonstratie /test model nog niet gepasseerd?

Gr Bas

blijf mij altijd verbazen over die "blokjes" camo en of dat nu echt goed werkt. Vierkantjes is niet echt iets natuurlijks als je in de bosjes staat etc.

Het lijkt me heel sterk dat niet amerikaanse defensie produkten gekozen worden bij de huidige regering.

blijf mij altijd verbazen over die "blokjes" camo en of dat nu echt goed werkt. Vierkantjes is niet echt iets natuurlijks als je in de bosjes staat etc.
Als het góéd ontworpen is wel. Maar veel van deze camouflage is niet goed ontworpen en zo gedaan omdat dat modern staat, heb ik de indruk.

De beste camouflage werkt op twee niveaus. Van een afstand moet je grote onregelmatige vlekken zien zodat het voertuig (of uniform) samensmelt met de grote vormen van de natuur die je van op grotere afstand ziet. Op kortere afstand echter werken grote vlekken niet goed omdat een waarnemer de details van de achtergrond ziet, maar alleen grote vlakken kleur op het voertuig. Door een groot vlak kleur te maken dat eigenlijk bestaat uit veel kleinere, werkt camouflage zowel van veraf als van dichtbij. Dit is bijvoorbeeld de reden voor al die kleine vlekjes op Waffen-SS-camouflage of op Flecktarn, maar ook die in de camouflage met vierkanten.

Het gekke is dat de reden voor die vierkanten op voertuigen vooral is omdat computers in de jaren ’70, toen dit bedacht werd, niet de rekenkracht hadden om zulke schema’s met ronde vormen uit te rekenen. Dat is al decennialang geen punt meer, maar toch blijven voertuigen camouflage krijgen die uit vierkanten bestaat. (Voor uniformen lijkt mij dat vierkantjes nu net beter zijn, want daar zijn ze al snel zo klein dat ze afronden de camouflage waarschijnlijk minder goed maakt.)

Terug
Bovenaan