RFM German staff car type 82E

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Omdat de panther van https://www.twenot-forums.nl/threads/“clean-up”-panther-g-“frundsberg-ss-pz-rgt-9”-west-of-elst.36156/ een hels karwei is vanwege het uitzoeken van het interieur, de foutjes in de kit en het, nadeel van, wachten op 3D printjes wou ik even een uitstapje doen.

Tijdje geleden een weekendje Maastricht en dan ontkom je niet aan Shamrock. Ik in ieder geval niet en indirect mijn vrouw ook niet. Er stond toen weinig van mijn gading tussen ( en dat komt niet vaak voor) totdat mijn oog viel op de RFM type 82 E. Ook wel Kever.

image.jpg
Die ook nog in de aanbieding was 👍🏻😉

Een echt idee voor een diodramaatje of voor een vignetje heb ik nog niet maar kan natuurlijk altijd nog komen.

Het is een leuk, gedetaileerd model wat net zoals het origineel een zelfdragende carroserie heeft. Ideaal om dus de body los van het onderstel te schilderen en te verweren.

21C39212-9A8E-4D76-A6C2-B59709D4AAC4.jpeg

Ik ga hem RUDD bouwen dus geen printjes, geen extras en geen extra PE enz. enz.

Als starter de carrosserie dus maar geplakt en in de basis van de roest, Tamiya XF64 red brown, gezet.

image.jpg
Plak ze 😉

Heej da's leuk deze eens in een verslag te zien 😛 ben heel benieuwd hoe de verwering gaat uitzien.....

Viel Spaß 👍

Danke der Peter🤭

D2EFF7EC-E7F9-4982-AA1E-7EF472656152.jpeg
74076FA3-D13C-4CB5-ABEA-DE91ABF0E238.jpeg
De voor mij bijna normale gang van zaken. Haarlak/ zoutmethode. Het leuke hieraan vind ik dat het resultaat bijna random is en niet bedacht. Tuurlijk, je kunt het sturen door de hoeveelheid zout en de grofheid van het zout maar precies plaatsen wil niet.

plak ze 😉

Spannend..... maareh... de haarlak manier is me bekend en de zout methode ook, maar samen ? toch niet gelijktijdig op de verflaag of juist wel ?

Yep, tegelijkertijd Peter, ideaal…. De zoutmethode met alleen water laat geen reliëf achter. De zoutmethode met haarlak laat wel reliëf achter wat juist bij roest een leuk effect heeft. Plus het voordeel dat je ook dan met de hardere borstel, kwast, wat grotere stukkun vrij kunt maken😉

RFM Type 82 1.JPG
Het resultaat nadat ik een lichte laag Vallejo 71080 Rust (wat ik meer paars, en meer de Duitse primer kleur vind dan een roestkleur) heb aangebracht met de bedoeling dat deze als een waas door het grijs heenschijnt. Daarna Tamiya XF 63 German Grey en Tamiya XF 63 German Grey met een flinke druppel wit. Niet helemaal happy mee. Te licht plekken die naar lichtgrijs neigen en helemaal een te helder voorkomen.
RFM Type 82 2.JPG
Het geheel geairbrushed met terpentine met een druppel Greme Art Oliefarver Burnt Umber (Action 2.99 Euro). Het heldere en lichtgrijze is verdwenen dus een stuk happyer 🤣 De primer waas die ik graag wou is in de foto's niet evident aanwezig maar op het model komt die wel naar voren.

Plak ze 😉

Thanks Tini….😉

Ziet er veel belovend uit Frank 👍 en ik zeg dat zo omdat de foto niet veel laat zien 🧐

Die laatste is gaaf @Paul Boellaard . Ingekort Kettenkrad onderstel.....

Ga ik bij deze niet meer doen maar een heeeeel leuk ombouwprojectje. Lijkt me wel naoorlogs 🤔

Had moeite me in te houden met bougiekabels en andere details in de motorruimte maar het is gelukt😉
Voor de plakkers die niet die kriebels in het bloed hebben... dit is echt een fokking prestatie !!

Goed bezig Frank 😉👍

Hoi Frank,

Kijk met bewondering naar je techniek om roest en verwering aan te brengen.
IK heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar zou een uitgebrand voertuig willen bouwen en dacht de binnenkant ook met een dergelijke techniek aan te pakken.
Wat ik zie en denk te begrijpen over de toegepaste techniek;
Basis kleur roest aanbrengen (In dit geval Tamiya XF64),
"Moduleren" met donkere strepen,
Voertuig met haarlak spuiten en er zout op aanbrengen (in de natte haarlak?)
Wat me bij deze foto opviel is dat er een lichtbruine kleur zichtbaar is waar ik niet van begrijp hoe die ontstaat?
Of is dit de laag Vallejo 71080 Rust?
gevolgd door een laag Tamiya XF 63 German Grey (met wat wit).
Ik neem aan dan dat je dan het zout verwijderd en de onderlaag laat doorkomen door de toplaag weg te borstelen/schrapen?
De olielaag wordt dan over de afgewerkte delen gespoten ?

Veel vragen, maar ik zou dit ook willen uitproberen omdat dit echt een gaaf effect is.

Grt,

Luc👍

Hoi Luc,

Dank voor de complimenten 😊

In navolging van een meester in de uitleg, @Peter van Dijk , zal ik op korte termijn ook eens een kleine how to in mekaar draaien. Ik heb namelijk nog wel een leidend voorwerp wat dezelfde behandeling moet ondergaan. Tis nu even te warm maar komend weekend zou het moeten lukken.

plak ze 😉

IK heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar zou een uitgebrand voertuig willen bouwen en dacht de binnenkant ook met een dergelijke techniek aan te pakken.
hoi Luc ik heb in mijn FOC project "Erik Truckstop" ook uitleg gegeven over hoe ik het uitgebrande wrak van een Puma heb aangepakt
misschien heb je er wat aan👍😀

Bedankt Erik, mooi diorama en een goed idee voor uitgebrande voertuigen
Ik neem aan dat jullie deze ook al gezien hebben:
Volledig uitgebrand dus wat minder verroest en verweerd

Grt,

Luc

Hoi @Luc Theunssens , zoals beloofd.

Benodigdheden: Pledge Parket Plus, ProSet style and care haarlak (of elke andere goedkope haarlak) Tamiya XF-64 red brown, Tamiya XF-1 matt black, Rust (eigen brouwsel want geen enkele op de markt voldoet mijns inziens, Tamiya X-6 orange, Tamiya XF-68 NATO brown en een stukje roest van je eigen auto) Humbroll Matt Cote, gewoon keukenzout, zeezout met zoutmolen (om verschillende korrelgrootte te creeren)

Stap 1, afhankelijk van de kwaliteit van het plastic van je kit een primer (heb wel eens gehad dat bij een beetje borstelen het oorspronkeljke plastic te voorschijn komt), hierover heen Tamiya XF-64 red brown en een willekeurige kris- kras van strepen XF-1 zatt zwart. Hierover heen sputter ik met de tandenborstel ook nog wel eens wat wit of grijs of andere kleuren. Als voorbeeld neem ik de oplegger uit een ander draadje van mij op Twenot forum.
Oplegger haarlak stap 1.jpg

Stap 2, na goed drogen spuit ik een laag Pledge Parket Plus (2 of meerdere) of Humbroll Matt Cote (1 laag). De beste ervaring heb ik met de Pledge (alle modellen tot nu toe gedaan met 1 fles Pledge en er is nauwelijks wat uit). Bij de matt cote wil het nog wel eens zijn dat deze er toch makkelijk af gaat. De Pledge echter sealt geweldig en is voor mij het bewezen middel. Daarna spuit ik het complete model met haarlak en strooi daarover het zout, hier over echt het gehele model. Soms is de haarlak op een aantal plekken al te droog maar dan spuit ik er gewoon nog wat overheen (ook over het zout wat er reeds opzit)
Oplegger haarlak stap 2.jpg

Stap 3, hieroverheen spuit ik mijn eigen roestmengsel.

oplegger haarlak stap 3.jpg

Stap 4, een badje lauwwarm water en een middelmatige harde kwast. Alles schoonkietelen.

oplegger haarlak stap 4.jpg

Detail opname van het uiteindelijke effect:

Oplegger haarlak stap 5.jpg

Stap 5 is wederom de meerdere keren Pledge (of Humbroll Matt Cote), haarlak en zout. Nu kun je proberen het zout meer te plaatsen waar je de roest wil door laten piepen. Hiervoor gebruik ik verschillende grofheid (in het geval van de Kever alleen gewoon zout)

Oplegger haarlak stap 6.jpg

Stap 6 is de eindkleur van het model, in mijn geval was dat Tamiya XF-62 Olive Drab.

Oplegger haarlak stap 7.jpg

Stap 7, highlighten van oppervlaktes of evt. andere kleuren. Een camo werkt ook prima maar was hier niet van toepassing. Ook pak ik altijd even een naald om voorzichtig een paar willekeurige krassen mee te maken. Ik denk daar nooit veel over na alleen dat het oppervlak een beetje aan het oppervlak ligt, dus daar waar krassen kunnen komen.

Oplegger haarlak stap 8.jpg

Stap 8, een badje lauwwarm water (even nieuw pakken als die van stap 4 koud is geworden) en een middelmatige harde kwast. Alles schoonkietelen.

Oplegger haarlak stap 9.jpg

Eindresultaat, waarbij opgemerkt dat als ik de roest te helder vind ik het odel een complete wash geef met veel terpentine, een weinig zwarte olieverf en een weinig burnt umber. Dit geeft dan het volgende eindresultaat:

Oplegger haarlak stap 10 resultaat.jpg

Hoop dat je er wat aan hebt Luc!

Plak ze 😉

Thanks Frank 😀 mooie, duidelijke en dus zeer bruikbare Howto

Het resultaat ziet er goed uit... ik ga dit ook eens uitproberen... heb nog wel een paar willige test ezels 😛

Frank,

Super bedankt. Ben nu een schwimmwagen aan het "verbouwen" die als schade/uitgebrand voertuig gaat dienen. Het roest effect kan wat meer reliëf geven aan het verbrande voertuig. Ga het zeker uitproberen.

Grt,

Luc

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga deze bewaren en gebruiken.

Groeten, Jan

image.jpg
De raampjes is even een ander verhaal…. Ze moeten er echt ”tussenvallen” door de geleidestripjes achter gaat dat goed. Bij de voorraampjes wil je dit echter niet, die zie je dan zitten bij een open deur, dus die heb ik weggevijld waardoor het een redelijk gepiel is om ze er netjes tussen te krijgen. Ben hier maar half happy mee, eens kijken of ik hier wat verf tussen de spleetjes krijg. Het voorraam past dus niet. Ook deze heeft een flinke passtrip aan de onderzijde die het glas te groot maakt waardoor je hem er niet tussen krijgt. Deze dus ook weggevijld. Maar ook dan is het glas te groot wat tot de barst op de foto heeft geleid. Na meerdere vijldoorgangen het glas er toch tussengekregen. De barst geeft iets authentieks 🤣

Laatst bewerkt:
Hoi @Luc Theunssens , zoals beloofd.

Benodigdheden: Pledge Parket Plus, ProSet style and care haarlak (of elke andere goedkope haarlak) Tamiya XF-64 red brown, Tamiya XF-1 matt black, Rust (eigen brouwsel want geen enkele op de markt voldoet mijns inziens, Tamiya X-6 orange, Tamiya XF-68 NATO brown en een stukje roest van je eigen auto) Humbroll Matt Cote, gewoon keukenzout, zeezout met zoutmolen (om verschillende korrelgrootte te creeren)

Stap 1, afhankelijk van de kwaliteit van het plastic van je kit een primer (heb wel eens gehad dat bij een beetje borstelen het oorspronkeljke plastic te voorschijn komt), hierover heen Tamiya XF-64 red brown en een willekeurige kris- kras van strepen XF-1 zatt zwart. Hierover heen sputter ik met de tandenborstel ook nog wel eens wat wit of grijs of andere kleuren. Als voorbeeld neem ik de oplegger uit een ander draadje van mij op Twenot forum.
Bekijk bijlage 18622

Stap 2, na goed drogen spuit ik een laag Pledge Parket Plus (2 of meerdere) of Humbroll Matt Cote (1 laag). De beste ervaring heb ik met de Pledge (alle modellen tot nu toe gedaan met 1 fles Pledge en er is nauwelijks wat uit). Bij de matt cote wil het nog wel eens zijn dat deze er toch makkelijk af gaat. De Pledge echter sealt geweldig en is voor mij het bewezen middel. Daarna spuit ik het complete model met haarlak en strooi daarover het zout, hier over echt het gehele model. Soms is de haarlak op een aantal plekken al te droog maar dan spuit ik er gewoon nog wat overheen (ook over het zout wat er reeds opzit)
Bekijk bijlage 18623

Stap 3, hieroverheen spuit ik mijn eigen roestmengsel.

Bekijk bijlage 18624

Stap 4, een badje lauwwarm water en een middelmatige harde kwast. Alles schoonkietelen.

Bekijk bijlage 18626

Detail opname van het uiteindelijke effect:

Bekijk bijlage 18628

Stap 5 is wederom de meerdere keren Pledge (of Humbroll Matt Cote), haarlak en zout. Nu kun je proberen het zout meer te plaatsen waar je de roest wil door laten piepen. Hiervoor gebruik ik verschillende grofheid (in het geval van de Kever alleen gewoon zout)

Bekijk bijlage 18627

Stap 6 is de eindkleur van het model, in mijn geval was dat Tamiya XF-62 Olive Drab.

Bekijk bijlage 18629

Stap 7, highlighten van oppervlaktes of evt. andere kleuren. Een camo werkt ook prima maar was hier niet van toepassing. Ook pak ik altijd even een naald om voorzichtig een paar willekeurige krassen mee te maken. Ik denk daar nooit veel over na alleen dat het oppervlak een beetje aan het oppervlak ligt, dus daar waar krassen kunnen komen.

Bekijk bijlage 18630

Stap 8, een badje lauwwarm water (even nieuw pakken als die van stap 4 koud is geworden) en een middelmatige harde kwast. Alles schoonkietelen.

Bekijk bijlage 18633

Eindresultaat, waarbij opgemerkt dat als ik de roest te helder vind ik het odel een complete wash geef met veel terpentine, een weinig zwarte olieverf en een weinig burnt umber. Dit geeft dan het volgende eindresultaat:

Bekijk bijlage 18632

Hoop dat je er wat aan hebt Luc!

Plak ze 😉
Dank voor de heldere uitleg! Mooi!

Toevallig de laatste uitzending van Night Shift op YouTube gezien?

Gr Bas

Oordeel zelf. Nog meer versleten dan die van jou. 😉

Terug
Bovenaan