revell's jagdpanther

wie weet hoeveel tracklinks er per kant voor een Jagdpanther moeten, en dan de jagdpanther van revell (ik denk niet dat het zoveel uit maakt mar jah k meld t maar ff) want dat staat niet in de beschrijving.

gr raoul

Raoul,
het juiste getal weet ik niet, maar zoiets staat bij dragon/revell nooit in de bouwbeschrijving; het is gewoon afpassen dat je moet doen. Het kan soms ook van model tot model een schakeltje schelen, en verder hangt het er vanaf hoe ver je je tracks wil laten doorzakken. Dus gewoon proberen, en kom je aan teveel, doe er een schakeltje af tot het past.
pascal

Bij voertuigen als Panthers wil er ook nog wel eens aan de ene kant een schakel meer zitten dan aan de andere kant, vanwege de manier waarop de wielen staan (vaak zitten ze niet symmetrisch). De makkelijkste manier om dit goed te krijgen is zoals Pascal zegt: gewoon de schakels aan elkaar zetten tot je er genoeg hebt. Verder: als de schakels op twee gietramen geleverd worden dan weet je in ieder geval dat je hooguit evenveel schakels per kant nodig hebt als er op één raam zitten 🙂

Maar ik heb het even voor je opgezocht, en een Panther G had 87 schakels per kant; de Jagdpanther zal er wel evenveel gehad hebben.

Het aantal schakels voor een 'echt' voertuig kan je gebruiken als richtlijn. Maar als je bezig bent regelmatig passen en op foto's kijken hoe de tracks om de wielen zitten en welke loopwielen geraakt worden. Bij een (Jagd)Panther met een juiste rupsspanning, raakte de track pas het tweede loopwiel.
Voor mijn StuG IIIG zouden 93 schakels gebruikt moeten worden. Echter bij 90 schakels op mijn model was ik al rond. En met voldoende 'doorhangen'. Als ik "zo als het in het echt ook is" de 93 schakels gebruikt had, zou het er zeer onnatuurlijk hebben uitgezien.
Dus in plaats van het 'echte' aantal schakels te gebruiken, bekijk het effect en als het er natuurlijk uitziet (zo als op (WO II actie-)foto's), dan is het goed ook al is het een schakeltje meer of minder.

Jakko,

Bij tanks met torsionbar vering zitten de wielen nooit symetrisch maar altijd verschoven .
Modellen die dat wel hebben kloppen dus niet.
Tanks met blad vering zoals een PZ II hebben wel wielen die aan beide zijden op gelijke afstand staan.

Groet Bert

Ik zit me altijd af te vragen, is het belangrijk om te weten hoeveel schakels er aan een kant zitten? Ik geloof niet dat er iemand is die de schakels op een model gaat zitten natellen om te kijken of het overeenkomt met de werkelijkheid en indien wel, dan zijn die mensen echt rijp voor een instelling (ok uitlating is puur mijn eigen verantwoording), het gaat toch om het visuele beeld of heb ik wat gemist?
BertUS

Bert Takken zei:
Ik zit me altijd af te vragen, is het belangrijk om te weten hoeveel schakels er aan een kant zitten? Ik geloof niet dat er iemand is die de schakels op een model gaat zitten natellen om te kijken of het overeenkomt met de werkelijkheid en indien wel, dan zijn die mensen echt rijp voor een instelling (ok uitlating is puur mijn eigen verantwoording), het gaat toch om het visuele beeld of heb ik wat gemist?
BertUS

bert dat vinden wij ook 🙂 maar het blijft een persoonlijke kwestie.....de een vind een milimetertje te veel of te weinig fout, daar waar ik zeg ach zolang het maar op het echte werk lijkt.....een mooi voorbeeld is de M8 GMC, persoonlijk vind ik dat je die met wat aftermarket spul kan omtoveren tot een juweel, daar waar anderen zeggen: maar de achterkant klopt qua afmeting niet helemaal. nou moet ik toegeven dat ik wel moeite zou hebben m'n lach in te houden als iemand zegt "joh frans je hebt 2 schakeltjes te weinig erop zitten", of "het aantal moertjes klopt niet helemaal" 🙂

gr,
frans.

... en op het moment dat de (1:1)tracks versleten zijn, wordt er een schakel uitgenomen en de spaninrichting ontspannen om de track weer op spanning te krijgen...
Dus, een schakeltje minder is helemaal geen punt!

Bert Koopman zei:
Bij tanks met torsionbar vering zitten de wielen nooit symetrisch maar altijd verschoven .
Dit was mij al bekend, anders had ik er zelf geen melding van gemaakt in m'n post 🙂
Bert Koopman zei:
Modellen die dat wel hebben kloppen dus niet.
Dit is niet noodzakelijkerwijze waar, volgens mij; bij Tigers, en volgens mij ook Panthers, staan de veerarmen aan de ene kant naar voren en aan de andere kant naar achteren om te zorgen dat de wielassen aan allebei de kanten (bijna?) gelijk staan. Dit zijn dan ook weer wel ongeveer de enige tanks waarbij men deze moeite genomen heeft.

Terug
Bovenaan