Restauratieproject Sherman

Ik vervolg mijn topic over de Sherman M4A3 in dit gedeelte van het forum omdat ik nu daadwerkelijk met het diorama aan de gang ga.
De tank staat nog te drogen in zijn basislaag verf. Vanmorgen bezig geweest met de ondergrond. Hiervoor een serveerplankje gebruikt wat ik bij de Action gescoord heb( met dank aan een eerdere tip). Afgeplakt en met Dasklei,Alasbastinevuller, kattegrit en veel houtlijm de basis gelegd.
Dit moet nu een dag drogen.78880978-C483-41A6-8DE1-E37C766ABDB1.jpeg549A50C0-1854-4F7F-8AE1-9DFD420531C0.jpeg7

De ondergrond is , denk ik, klaar. Afgewerkt met een laag acrylverf, daarna flink met pastelkrijt gewerkt. Man, wat een stof krijg je daarvan. Ik gebruik Talens pastelkrijt.
De plank heeft eerst een laag gekleurde inkt gekregen, daarna hoogglans vernis.
De steentjes is een oud velletje van Faller. Omdat die straks bijna niet meer zichtbaar is geen vloertje van gips oid gemaakt
1DF78BC6-D36B-4CB8-8F00-78C198B9ADD8.jpeg

De tank heeft een laag olieverf gekregen. Ik gebruik hiervoor Linquin om een glaceerlaag aan te brengen. De olieverf wordt verdund met dit medium . Daarna kan je de verf als een wash aanbrengen. Met een zachte kwast het meeste weer afvegen, steeds de kwast afvegen op een doek.Daarna met wit, geel en zwart strepen aanbrengen en nog lichtere gedeelten. Ook weer uitpoetsen met een zachte kwast. De olijfkleur maakte ik met geel en zwart gemengd..
Linquin droogt glanzend op, dus na drogen moet er matte lak overheen. Daarna kan ik aan de slag met pastelkrijt.3912A896-80AE-4D49-B8BF-6AFA6975313B.jpeg

Mooie vorderingen Paul, zowel met het 'inkleuren' van de Sherman alsook het 'Frankensteinen' der acteurs 👍

Hoi Paul,

De kleur heeft met deze behandeling diepte gekregen, mooi gedaan.

Figuren is een mooie klus, brengen het geheel 'tot leven', zeker met de aangepaste poses. Aandachtspuntje: ik heb de indruk dat de grijze rechterarm van de figuur bij de achterzijde van de Sherman net iets te groot is t.o.v. het figuur(?).

Groeten, Jan

Zou zo maar kunnen Jan. De verbindingen moeten eerst goed drogen, dan gaat de twee componenten putty erop en dan wordt het vijlen en schuren. Kan ook zijn dat ik een andere arm erop zet. Nemrod heeft een figuur uitgebracht van een para die op een tank klimt, die gebruik ik als inspiratie

Een figuur klaar en in de grondverf. Dit wordt de soldaat die geraakt wordt door de sniper. Ik kreeg dit idee door een scene in Fury, waar de tankcommandant in een stadje aan een duitse burger de weg vraagt. Die wordt geraakt door een sniper. In de film zie je het bloedveruit spatten. Kan ik natuurlijk ook doen met een klein plukje watten, maar of ik dat wil?17B04D13-8AD6-437E-A958-94CF11CBEBDD.jpeg

De pose vind ik wel goed, maar z’n nek lijkt me nogal lang. Of zit z’n hoofd nog niet vastgelijmd?

Dat gevoel had ik ook, maar vanuit een andere hoek is het weer normaal dus…..?
Door het schot schiet zijn hoofd ook met een ruk opzij en dan strek je je nek ook.
Maar ik zal het nog eens van alle kanten bekijken. Kam hem net als zijn buurman ook nog een warme sjaal geven. Camoufleert goed

Netjes gedaan Paul 👍 (op de gietnaden na dan, maar dat is geloof ik niet jou prioriteit bij dit project toch ?)

Die wordt geraakt door een sniper. In de film zie je het bloedveruit spatten. Kan ik natuurlijk ook doen met een klein plukje watten, maar of ik dat wil?
Ik heb het idee dat het nodig is om duidelijk te maken wat er gebeurt.... de pose is op zich niet verkeerd hoor, maar aangezien het wapen nog
goed wordt vastgehouden en de helm ook nog netjes op z'n plek zit is wellicht een koptreffer niet heel duidelijk ?

Als je kijkt naar wat je voor ogen hebt, kun je hiermee naar mijn idee met de huidige foc meedoen. De uitdaging pak je in elk geval aan.
Je zou zijn wapen eventueel deels uit zijn rechterhand kunnen laten glippen.

Succes, Jan

Netjes gedaan Paul 👍 (op de gietnaden na dan, maar dat is geloof ik niet jou prioriteit bij dit project toch ?)

Ik heb het idee dat het nodig is om duidelijk te maken wat er gebeurt.... de pose is op zich niet verkeerd hoor, maar aangezien het wapen nog
goed wordt vastgehouden en de helm ook nog netjes op z'n plek zit is wellicht een koptreffer niet heel duidelijk ?
Dank Peter, die gietnaden…daarom spuit ik er een laag grijze grondverf over en dan zie je vaak wat nog verbeterd moet worden.
Morgen gaat- ie nog een keer over de schaafbank

Vandaag een poos aan de figuren gewerkt en de tank van decals voorzien.
Twee figuren zijn voor mij nu goed, ik heb de geraakte soldaat wat veranderd. Ander hoofdje met open mond. Staafje tussen helm en hoofd waardoor die er voor het gezicht beter afvliegt.
Ik heb veel ervaring met figuren ombouwen op schaal 1/32 en daar heb je veel zachter plastic( airfix multipose en Collectors series en Historex) , dit Tamyja spul is een ander verhaal: keihard plastic. Lastig te snijden en vooral lastig te lijmen. Heb ook de indruk dat de Magic Sculpt minder goed aan te brengen is. Maar goed, de volhouder wint.
Je kunt mijn andere figuren zien op mijn blog: dutchuniformsinminiature.blogspot.com
7F2F95ED-7DB0-4EC6-A665-FFB73969E861.jpeg243744B3-239C-4495-8F29-47AC8B59DD99.jpeg
Misschien nog een leuke tip: voor riemen ed gebruik ik lege tubes van mosterd. Mooi metaal, goede dikte, goed te buigen

Mooi man 👍 het slachtoffer is nu overduidelijk een slachtoffer... goed aangepast en verder bloedvergieten is niemeer nodig.

lege tubes van mosterd. Mooi metaal,
ja, is dat nu metaal of aluminium ? of toch nog steeds lood (zoals ik eerder al eens beweerde van die mayo tubes ) 🤔

De Sherman voorzien van een matte laklaag. Daarna met pastelkrijt bewerkt. De Sherman rijdt door een duits stadje. Op kleurenfoto’s zie dat het puin langs de weg grotendeels witgrijs is. Dus dat stuift ook op de Sherman. Hier en daar21C4C96A-E8EB-49F4-8E82-88BF89E60D43.jpeg het pastel weggestreept met terpentine. Dan lijkt het of de regen hier en daar het stof heeft afgespoeld. De wapens van riemen voorzien, evenals de troep op de tank. Gespen zijn van historex. Klimmende figuur is nu ook bijna klaar. Handen, armen ed zijn met stukjes messing aan elkaar gezet. Dan kun je de zaak nog bijdraaien voor het definitief vastgezet wordt met Magic Sculpt

Bijlagen

• 580CC2C8-713F-4E6A-B6FC-F4C2E9FACE76.jpeg
    580CC2C8-713F-4E6A-B6FC-F4C2E9FACE76.jpeg
    237,8 KB · Weergaven: 13
  • E9C2BD9B-11EB-4D91-9604-DB615802D783.jpeg
    E9C2BD9B-11EB-4D91-9604-DB615802D783.jpeg
    185 KB · Weergaven: 15
  • 6EC06EFC-74D7-4E34-98E2-00C3285F7E0B.jpeg
    6EC06EFC-74D7-4E34-98E2-00C3285F7E0B.jpeg
    219,7 KB · Weergaven: 13
  • 73EBBE4C-8ECC-46A7-A265-BCC226E04066.jpeg
    73EBBE4C-8ECC-46A7-A265-BCC226E04066.jpeg
    196 KB · Weergaven: 12
Goed bezig Paul👍
en krijg je nu niet stiekem zin in meer tanks op diorama's ?

Klinkt goed allemaal... ik zeg, bring it on 🤓

Maar mijn grootste liefde ligt bij figuren. Eigen bouw, schilderen, emotie in leggen.
Figuren speelden destijds al een belangrijke rol, zoals je me weleens hebt laten zien. Ik vind deze ook erg mooi om te te volgen. En naar mijn idee pak je de tank ook prima aan.

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan