Af! Resicast Caterpillar D7A gepantserde bulldozer

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Járen geleden heb ik van iemand hier op het forum een gepantserde bulldozer van Resicast overgenomen, en hem ook al redelijk snel gebouwd. Ergens is het toen echter gestokt, vooral omdat ik niet tevreden was over de kleur maar geen geschikte kon vinden, onder meer door gebrek aan kennis over die van de echte voertuigen. Daarnaast had ik een paar aanpassingen gemaakt om een bulldozer van een bekende foto na te maken:

5232ECDF-1C68-4D46-A1C5-C739EC8A816D.jpeg

Helaas wist ik toen ook nog niet dat er meerdere modellen gepantserde bulldozers gebruikt werden door het Britse leger, en dat die van Resicast een D7A was maar die op de foto een kleinere D6A …

Ik heb daarom een poosje terug de wijzigingen weer ongedaan gemaakt — dat wil zeggen: de verschillende pijpen op de motorkap weer teruggezet waar ze horen te staan, en de eerder gemaakte verkeerde gaten weer opgevuld. En dan stokte het weer 🙂 Ik had namelijk het plan opgevat de bulldozer na te maken die te zien is in ongeveer vijf seconden film die geschoten is vanaf LCT 980 bij de landing op Westkapelle:

D7A duwt LCT 980 terug de zee in.jpg

Dat voertuig had echter rekken op de zijkanten van de opbouw, en het was niet echt makkelijk de vorm en afmetingen ervan te bepalen. Toen ik eenmaal een beetje een idee had van hoe ze er ongeveer uit zouden moeten zien, was er nog het probleem om ze te bouwen, waar ik niet zo’n zin in had. Gisteren heb ik me daar dan eindelijk toch toe aangezet, met dit als resultaat:

35FE5B78-3D2C-4E98-BFD7-E84C4E5FC008.jpegA5C126A7-939C-4C6F-B456-E523D986F4D7.jpeg

De rekken zijn van dunne plastic strip, ongeveer 1 mm breed, dat ik met zo’n chopper-achtig stuk gereedschap in drie lengtes geknipt heb (7,5 mm, 10 mm en 20 mm), geschat uit de filmbeelden, en dan tot een geloofwaardig rek in elkaar gelijmd. Dat is best een rotklus 🙂 Hoe nauwkeurig het is, is onmogelijk te zeggen: de filmbeelden zijn eigenlijk niet meer dan de foto van de echte hierboven, maar dan vijf seconden lang en een beetje bewegend. Afgezien van de grove afmetingen van de rekken zijn ze voor de rest dus eigenlijk 100% geschat, maar zoals ik zei, ik denk dat ze in elk geval geloofwaardig zijn. Nu schilderen en de rommel zien na te maken die er zichtbaar in is en lijkt te zijn, en op de achterkant van de opbouw.

Laatst bewerkt:
Vanavond heb ik een laagje verf op het model gezet:

F55E06FD-F282-4BF6-86D4-BD03CC68D793.jpeg

SCC 15 olive drab van MRP, de eerste keer dat ik dat merk echt gebruikt heb (afgezien van een stukje aluminium als kleurstaal voor de restauratie van de tank op Westkapelle). Wel even wennen, hele dunne verf op oplosmiddelbasis spuit toch anders dan acrylverf op alcoholbasis waar ik het liefst mee spuit. De dekking was wel behoorlijk mager, moet ik zeggen: op de groene ondergrond leek het heel wat, maar het witte plastic en vulmiddel kostten meerder lagen voordat het redelijk dekte. Sommigen vinden dit misschien juist goed, maar ik wil verf die dekt 🙂

Ik moet wel nog wat schuren op de motorkap en dat even opnieuw spuiten. Dat kan gelijk als ik toch de lichtere plekken ga spuiten.

Heel netjes! Je rekken geven m nog meer smoel dan dat die dozers toch al doen, de oervaders van de tank vind ik.
Rudimentair is het woord waar ik naar zocht. Heb je ook al bedacht of er en zo ja wat voor sterren er op komen?
De lak oogt wat semi gloss op de foto’s. Hoort dit zo?

De verf is inderdaad zijdeglans — bleek na het spuiten 🙂 Dat zal vanzelf wel verdwijnen, denk ik, na washes, drybrushen enz. Qua markeringen: zie de tweede foto in het eerste bericht. Ik moet wel nog een WD-nummer en een chassisnummer verzinnen, want die zijn niet leesbaar, en ik doe de aanname dat de Arm of Service-markering die van 1 Mechanical Equipment Company, Royal Canadian Engineers was — want er is een Nieuw-Zeelands (!) krantenbericht waarin bijna zeker deze specifieke bulldozer genoemd wordt, dat stelt dat hij een Canadese bemanning had.

Eerst heb ik het motordeksel geschuurd en voorzien van een laagje groen (Humbrol 159) zoals er origineel op dit model zat, om kleurverschil te voorkomen als ik het weer overspoot met de verf van MRP. Nadat ik dat gespoten had, heb ik die verf lichter gemaakt om er dan vlekken mee te spuiten middenin panelen. Het glansprobleem is daarmee al grotendeels opgelost:

B31ABB65-C827-4577-86C2-C898A6D3F059.jpegA7CF4DEC-D28B-4A6B-9AE1-0549D87EB0CE.jpeg

Omdat ik precies één potje MRP-verf heb, kon ik natuurlijk geen andere kleur daarvan bijmengen om een lichtere tint te maken. Ik heb wel een ander potje lacquer-verf, ADC Grey van AK, dus dat dan maar gepakt, op goed geluk dat de verven ook zouden mengen en geen vreemde dingen zouden doen. Dat werkte, wat ik wel een beetje verwacht had — maar tegelijk had ik in m’n achterhoofd dat het dat misschien niet zou doen 🙂

Gisteravond heb ik ook nog een donkergroene wash (gemaakt van Humbrol donkergroen plus zwart) over het hele model aangebracht, om schaduwen in de diepere delen te geven. Dat is niet echt naar wens gegaan, na droging vandaag ziet het er zo uit:

FAF1EA9F-68CF-4E16-86F2-2958F436EA24.jpeg

Wat deze poging gelukkig wel bereikt heeft is dat het model er alvast een beetje verweerd uitziet, maar schaduw heeft het niet echt goed gemaakt. Of het aan de verf ligt of aan de verdunning („white spirit” wasbenzinevervanger, dat dagen duurt voordat het verdampt is) weet ik niet, maar ik denk dat ik poging 2 maar eens met acrylverf ga doen.

Hoi, dank voor de info! Ikzelf heb ‘em van Millicast in 1/76, voor bij de Masterbox Diamond T met trailer. Maar ziet er goed uit, realistisch en natuurgetrouw. Hierbij nog een foto van een vergelijkbaar rekje? Groets, Anne

48AA7549-A4AE-41CC-80F5-5FE9C96F2F89.jpeg
Ps: uit David Fletcher’s “British Tanks of World War 2” blz. 60.

op goed geluk dat de verven ook zouden mengen en geen vreemde dingen zouden doen.
Wie niet waagt, wie niet wint. Al zou ik een het eerst testen. En dan gaat de volgende stap anders dan bedoeld. Maar komt vast goed. En pinwash met doe ik lokaal met penseel. Niet te veel verdunnen, want dan heb je een filter.
Hij/zij wordt mooi.

Succes, Jan

een oranje filter gaat het ook goed doen op groen, en die lasnaden inlijnen met starship filth… daarna de olieverf puntjes manier op de grote vlakken..
Eigenlijk allemaal technieken die ik nooit gebruik 🙂 In plaats van een donkerdere wash over alles heen ben ik maar de naden in gaan lijnen (ik heb daar een beetje een hekel aan omdat het zoveel werk is) met donkergroen, Mr. Hobby RLM 70 verdund met Vallejo Thinner Medium — dat blijkt te werken 🙂

13D839E0-4DA9-4E1D-BBD1-86FCE313F99E.jpeg55D49B13-D400-4297-9F23-7472B94D6FF3.jpeg

Hierbij nog een foto van een vergelijkbaar rekje?
Dat is een D8, volgens het bijschrift in het boek, maar dat lijkt me toch sterk gelet op hoe groot een D8 was:

Het zal wel een D7 zijn, maar dan met andere in- en uitlaatpijpen dan op de foto van wat ik na aan het bouwen ben …? Wie het weet mag het zeggen.

Maar het rek op de foto lijkt wel op wat Resicast bij dit model levert, maar toen ik daarnaar keek en wat ging meten bleek het te groot en niet aan te passen naar wat ik op de foto van de echte bulldozer meen te zien.

Wie niet waagt, wie niet wint. Al zou ik een het eerst testen.
Precies, ik testte het door allebei de merken verf in het bakje van m’n airbrush te gooien, dan een vinger op de monding en even het bakje in blazen, en daarna proberen te spuiten op een stukje keukenrol 🙂 Was het niet gelukt dan had ik thinner door de airbrush gegooid en op zoek gegaan naar andere verf.

Verder heb ik van de wash geleerd om voortaan van die surrogaatwasbenzine af te blijven. Die rotzooi is na twee dagen nog altijd niet helemaal opgedroogd, vooral aan de onderkant van het model. Op de bodemplaat kan ik nog altijd met m’n vinger de wash wegwrijven (wat harder dan gewoon vegen, maar een beetje wrijven en je ziet de verf verdwijnen 🙁).

Toen ik het inlijnen eenmaal gedaan had en de verf droog was, heb ik het hele model gedrybrusht met Revell Lichtolijf:

52C5D533-D1B8-411E-B04E-8AC9D0075310.jpeg86B62CF2-D4F5-4452-BCB1-4D7D2C58DA13.jpeg

Nu kan ik details gaan schilderen en de markeringen aanbrengen, denk ik.

Tijd voor de markeringen. Voor een paar hoopte ik decals te kunnen gebruiken, dus ik ben m’n ijsdoos met oude decals ingedoken. Voor de ster op het motordek kwam ik maar twee geschikte tegen, eentje van Academy op een héél oud velletje van de M10 tank destroyer (de Tamiya-kopie, niet het recentere model). Voor het chassisnummer op de voorplaat heb ik een WD-nummer van een 1:72 Cromwell van Revell genomen, daar de laatste twee cijfers vanaf gesneden om dan de 1 die daarin zit, vooraan te plaatsen:

2FED1704-5146-4480-9D0B-46C83182F8C6.jpeg

Ik heb geen idee wat het chassisnummer van deze bulldozer was, want dat is niet te lezen in de filmbeelden, of zelfs maar of 1T1878 een geldig chassisnummer is, maar 1T1128 was een andere D7A op Westkapelle, dus ik vind het aannemelijk genoeg.

Helaas bleef de draagfilm van de ster heel erg goed zichtbaar, dus ik hem hem er uit arren moede maar weer vanaf gehaald:

56EFE2CC-CD99-47A1-9422-57BB70D68F4F.jpeg

Gelukkig was de decal zelf nogal zwak, dus door schrapen met stomp boetseergereedschap en schrobben met een kwast was hij er al snel grotendeels af. Dan maar de tweede keuze erop gedaan:

26EDA40F-8CBA-4CEE-92A0-0DE77B056025.jpeg

Deze komt van de Dodge 1,5-ton WC-62 van Italeri, en is duidelijk stugger maar ook steviger. Helaas is de ring wat aan de dunne kant, maar veel keuze heb ik niet verder.

Op de zijkant linksachter komt de arm of service-markering, dat wordt 344 met een schuine streep erachter, in wit op een blauw veld. Zo’n decal zit bij één van de setjes van Black Lion Decals voor voertuigen op Walcheren, maar helaas is het blauw gerasterd gedrukt, dus zie je als je goed kijkt een blauw veld met witte stipjes 🙁 Daarom ben ik weer op zoek gegaan naar decals, en vond geschikte cijfers in een WD-nummer van Tamiya’s 1:35 Cromwell. Eerst ket er dan wel een blauw veld op, dus de plek ervoor heb ik afgeplakt. Om het blauw beter te laten dekken heb dan eerst wit geschilderd:

E63B37C1-6D61-4B43-9169-44509BA7AFAC.jpeg

Bijna klaar … met de markeringen, dan. Om de onregelmatige, handgeschilderde ster op de voorkant goed te krijgen heb ik hem eerst nagetekend op de computer. Ik heb eerst de neus uitgeknipt uit de foto en dan rechtgetrokken en het perspectief eruitgehaald, en daarna de ster overgetrokken zodat ik de omtrek uit kon printen op een vel papier. Dan heb ik hem daaruit uitgesneden en op het model geplakt:

B90F4B16-D59F-44C3-9381-3545B5773C41.jpeg

In plaats van te spuiten heb ik dan met de hand de omtrek geschilderd, waarbij ik het sjabloon als geleiding voor het penseel gebruikte:

A15670F9-08F0-4AA6-AE55-79F2621A98EA.jpeg

En dan de ster eenvoudigweg opgevuld en de markeringen 8LCT en E1 geschilderd heb:

E1736249-8266-4DF4-8EF2-FB05BE798F8D.jpeg

Hierbij moet ik wel opmerken dat de ster er in het echt witter uitziet dan op deze foto. Dit is een HDR-foto, en daarop zijn de penseelstreken te zien en lijkt de dekking slechter dan hij in werkelijkheid is; eerst probeerde ik een normale (niet-HDR) foto, maar daarop lijkt de ster spierwit, wat hij in het echt óók niet is. Ik denk dat er nog een laagje verf op moet om de penseelstreken beter weg te krijgen.

(Als terzijde: „8LCT” verwijst naar het landingsvaartuig waar de bulldozer in vervoerd werd. De 8 is de Loading Table Index Number, of LTIN, dat gebruikt werd binnen operatie Infatuate II. LTIN 8 is LCT 980, van waarop de film van de echte bulldozer gemaakt is. Dit vaartuig was eerder ingezet in Normandië, ik geloof in de eerste dagen na D-Day en stond onder het commando van de Nieuw-Zeelandse luitenant ter zee 2e klasse A.P. Gurnsey. Wat de E1 betekent is mij niet bekend.)

Aan de zijkant heb ik nu blauw over het witte vlak geschilderd, nadat ik er eerst twee stukjes plakband schuin over gedaan had voor de witte streep:

3484334A-CF3D-4A26-972B-0D08DA7EE64C.jpeg

Laatst bewerkt:
De Arm-of-Servicemarkering staat er nu helemaal op, en ook de rupsbanden zitten eraan. Links, die ik er eerst opzette, ging veel beter dan rechts, dus daar zal denk ik een beetje zand en troep op moeten om de ergste gaten te verstoppen.

1665ADAB-DA3B-4C9E-9461-C6211D54F55B.jpegEAA0A680-7A4B-4C6E-A1F9-9B4E94E0EA6F.jpeg

De ribbels op de schakels zijn heel erg kwetsbaar, ik heb er te veel half afgebroken en weer vast moeten lijmen. Nu alleen nog bepakking, vuil en slijtage.

Gaaf ding....ik blijf die gepantserde dozer fascinerend vinden.

De ribbels op de schakels zijn heel erg kwetsbaar, ik heb er te veel half afgebroken en weer vast moeten lijmen. Nu alleen nog bepakking, vuil en slijtage.

Misschien wat zand me tverdunde houtlijm op de tracks vastmaken om wat "massa" aan de ribben te geven en tegelijk de indruk te geven van vuil/zand?

Zoiets was ik inderdaad van plan, in elk geval om de te grote gaten tussen sommige schakels van vooral de rechter rupsband te maskeren. Ik zat te denken aan structuurgel met wat langer gras ertussen om stukken helm voor te stellen, dat zou gelijk verklaren waarom er grote stukken zand aan de rupsband zitten.

Ik heb trouwens ook nog het plastic(-en-resin) model van Mirror Models liggen. Ik denk dat ik daar een naoorlogs wrak van ga maken, zonder motordeksel en zo. Hopelijk zijn de rupsbanden daarvan wat beter te doen, gelet op dat het losse schakels van plastic zijn.

Eerst heb ik een wash van een grijsachtige zandkleur, die redelijk overeenkomt met het zand op de Walcherse stranden, over de rupsbanden en dichtbijgelegen delen aangebracht, maar wel zo dat het eigenlijk alleen op horizontale delen zit. Toen dat droog was heb ik dezelfde verf onverdund geschilderd op plekken waar meer zand op zou hopen, en daarna dikke structuurgel gemend met deze verf en daar afgeknipte haren van een schilderskwast doorheen gemengd. Dit heb ik daarna aangebracht op vooral de plekken waar de rupsband niet zo goed gelukt is, en dan op andere plekken waar je de dikste lagen zand zou verwachten.

80F2D9C9-C493-4C49-8A03-4F2F6C3A3AEF.jpeg

Voor in de rekken op de zijkant heb ik vier kistjes gemaakt:

1ABFD7C4-8886-40BD-A669-5CFD92D50827.jpeg

Ze zijn ongeveer 4 mm hoog, 6,5 mm breed en 13 mm lang, omdat ze met die afmetingen passen in de rekken op de manier dat ze op de filmbeelden te zien zijn. Ik heb ze gemaakt door acht stukken 0,5 mm plastic plaat te maken voor de boven- en onderkant, en dan twee keer acht stukken strip van 3 mm breed te knippen voor de zijkanten. Nadat die in elkaar zaten heb ik dunne strip op één van de kopse kanten geplakt om de rand te maken; voor de andere kant heb ik die moeite niet gedaan, want die komt toch naar beneden te zitten in het rek. Nadat deze strip droog was heb ik het vlakgevijld om van de naden af te komen, en dan een schuine naad in elke hoek gesneden met een mes. Dit is veel makkelijker dan om elk van die strips aan twee kanten 45 graden schuin af te snijden en alles aan elkaar te plakken.

Hoi Jakko,

Ik zou nog wat zand tegen de romp aanbrengen, nu steekt het onderstel nogal af. En het gras wat uitsteekt een andere kleur geven. Ik mis variatie. Denk hierbij aan nat, aangekoekt zand en licht, droog zand.

Groeten, Jan

Vergat ik te zeggen dat het nog niet af is? Ja, inderdaad, ik geloof het wel. Het is nog niet af, dit is een tussendoorfoto 🙂

Ik vind hem af.

In de rekken en op de achterkant heb ik bepakking aangebracht, voornamelijk Brits(achtig) spul dat ik vond in m’n bakjes met onderdelen en andere rotzooi 🙂 Wat er in het echt precies in zat is bijna onmogelijk te zien, afgezien van de vier kisten, en hoe dan ook beroep ik me erop dat dit model de bulldozer voorstelt op een later tijdstip dan de film (anders zou er geen helm tussen de rupsbanden kunnen zitten 🙂).

712B89BD-8697-459C-9433-617EF381B9FE.jpeg5C6C7337-42DA-4DC4-AA89-12833C5CA376.jpegCAD70F4C-7CF5-430B-A28A-F108E98BE3EB.jpeg1BEA1BDA-21AF-4B20-8972-25DA315F419E.jpeg095A78B6-83FC-4FF2-BA66-C7F67BE5E6EB.jpegFEBFAA81-FA80-4BE9-9320-CC087F684071.jpegF6B28B6D-9475-49D3-ADBF-DC9EC856D207.jpeg943D08B9-4515-47DA-9951-F56080CCF3E4.jpeg9ADEFE92-92BA-46E8-946C-6E4C90FC6DCF.jpeg

Wat die rupsbanden betreft: ik heb er meer structuur in aangebracht, met Vallejo Weathering Effects Light Brown Mud dat ik op specifieke plekken aangebracht heb met een fijn penseel. Ik heb alles weggeveegd dat op verticale oppervlakken zou zitten, want zand plakt niet zomaar vast op dat soort plekken. Daarna is over alles eerst een wash van Tamiya Flat Earth gegaan om de structuur beter zichtbaar te maken, en dan een laagje matte vernis, want zand glimt niet zo heel erg.

1C59DDF5-FEFB-4479-8C2A-0F3CE1A9458D.jpeg4E844E98-35E3-40D2-9A3C-A7D6A2A37AC7.jpeg

Ik heb het ook op het schuifblad gesmeerd, vooral in de naden van het snijblad, en dan met m’n vinger naar beneden weggeveegd zodat het alleen in die naden en rond detail bleef zitten, zoals los zand zou doen.

En een figuurtje, MiniArt met een Hornet-kop en een helm van Tamiya:

C456D0F1-1086-421A-A8B6-F9E0CC695222.jpeg

In het echt ziet hij er (een beetje) beter uit dan op de foto 🙂 Het stukje messing staf in z’n bovenbeen is om hem vast te kunnen zetten op het model:

3D18EFAF-3D1A-46C5-B1B9-1232073FF195.jpeg

Ik heb daarvoor een gaatje geboord in het blok waar de hydraulische cilinder in draait, en het is totaal onzichtbaar met het figuur op z’n plek. Een pennetje in z’n voet is natuurlijk uitgesloten vanwege de rupsband.

Terug
Bovenaan