[Remco] LCM Omaha beach LCM geschilderd (update 22-07)

Remco Vonk

Lid van de TWENOT
Dag mede-bouwers,

Ik heb het idee al tijden in mijn hoofd, maar ben er nooit echt verder meegegaan. Ik wil namelijk omaha beach namaken, met een LCM en een groot aantal figuren. Ja, dan ga ik toch denken, gaat dit mij dan ook lukken? Want als ik rond kijk en lees wat men vertelt hierover, wordt het een grote uitdaging om dit goed uit te beelden.

Ik had eigenlijk verwacht dat er meerdere LCM's en LCVP's zouden worden gebouwd waar ik weer van kan leren. Maar dit weerhoudt mij niet om toch dit project te beginnen.

Het is de bedoeling om italeri's LCM te bouwen. Deze wil ik display-en tijdens een infantry landing. Echter als ik op het internet rondkijk naar informatie hierover, kom ik elke keer terug op de LCVP's die werden gebruikt als landing van infantry. Kan ik dan ook hiervoor mijn LCM gebruiken?

Verder heb ik meerdere setjes dragon figuren liggen, die ik zo wil bouwen dat er verschillende poses ontstaan. Het is ook de bedoeling om enkele figuren om te bouwen naar neergeschoten soldaten. Hiervoor heb ik enkele hornet hoofden gekocht om dit kunnen maken.

Voor de crew heb ik nog een setje liggen van, als ik het goed heb Warriors, 3 bemanningsleden, 2 achter de .50 en een achter het roer.

Het is een groot en ambitieus project en ben benieuwd of dit mij ten eerste gaat lukken en ten tweede om tot een mooie diorama te bouwen. Ik zal proberen genoeg foto's te maken om zo jullie commentaar te kunnen verwerken op mijn werk.

Groeten,

Remco

Re: [Remco] LCM Omaha beach

Weet vrij zeker dat op Omaha engineers zijn geland met LCM's. Volgens mij is dat hier al eens eerder besproken of anders op andere forums.

Ben geïnteresseerd in landingsvaartuigen dus ga ik je projekt zeker volgen 🙂 . Ik denk dat Niels gelijk heeft, zowel op Omaha als Utah beach werden voor zover ik kan beoordelen LCM III's bij de eerste aanvalsgolf ingezet met ladingingen engineers aan boord die als taak hadden om obstakels op te ruimen met explosieven. Gewone infanterie werd bij de eerste runs door LCVP's aan land gezet. Bij latere runs werden ,getuige foto's, LCM's gebruikt voor het aan land zetten van jeeps en voor het afvoeren van gewonden. De LCM's werden kennelijk door LCT's naar de Franse kust gesleept.
http://www.americandday.org/Virtual%20Museum/Documents/Omaha%20Beach%20-%2003.htm
http://www.6juin1944.com/assaut/utah/en_page.php?page=oo344
De Engelsen hebben ook LCM's gebruikt maar die moesten op eigen kracht vanuit Engeland naar de Franse kust varen hetgeen niet bepaald een succes was:
http://www.lhi.org.uk/projects_directory/projects_by_region/south_east/hampshire/hms_cricketcricket_camp_heritage_initiative/dday_landings.html

Arjan

Dank jullie wel voor de reacties, nu weet ik tenminste dat het 'historisch' correct is als ik een LCM bouw met daarin infanterie.

Morgen op de Utrechtse bouwavond ga ik beginnen met de bouw van de LCM. Foto's volgen.

Groeten,

Remco

Remco, het punt is nu net dat het geen gewone infanterie was. Deze knapen zaten in de allereerste golf en moesten voornamelijk de Rommelasperges en Tsjechische egels opruimen voor de volgende aanvalsgolven aan land kwamen. Ze hadden rubberboten bij zich die volgeladen waren met explosieven etc., ze hadden ook boeien en staken om het geruimde pad te markeren (30 yards breed). Ze landden bij eb en hun werk moest natuurlijk gedaan zijn voordat het vloed werd. Ook gebruikten ze bulldozers (in de link hebben ze het over "doers"?). Dus a.u.b. geen gewone infanterie uit de boot laten rennen 🤣 . Nog een link:
http://www.299thcombatengineers.com/History01Thayer.htm

Groet,

Arjan

Dag Arjan,

Okay dat maakt de zaak natuurlijk anders. Betekent dit dat ik voor dezelfde figuren van dragon kan gebruiken als engineers en dat alleen de spullen die ze meedroegen anders waren? Of waren deze engineers ook anders gekleed? Wel of geen wapens?

Groeten,

Remco

Ha die Remco,

Ik heb een paar jaar geleden de LCM met dezelfde reden aangeschaft (je kan er ook niet veel anders mee 🙄 ...), maar ben geswitcht naar de Pacific (nee, niet door de serie maar omdat, het spijt me om dit te zeggen, D-day nogal voor de hand ligt).

Ben benieuwd hoe jij het water aan gaat pakken...

Hoe dan ook, ik wens je veel succes met dit Huzarenstukje 😀 . Ben er morgenavond helaas niet om het begin te aanschouwen, zal het dus met de foto's hier op het forum moeten doen.

groeten, Richard.

Het leuke is nu net om het historisch verantwoord aan te pakken en ik denk dat je daardoor het geheel ook veel interessanter kan maken dan het gemiddelde cliche diorama waarbij een stel standaard Dragon figuren de boot uit komen stuiven. Ik weet niets over het Amerikaanse leger maar ik neem aan dat het uniform hetzelfde was als van andere eenheden. Wel zul je moeten uitzoeken wat voor uitrusting ze gebruikten (rubber boten, boeien, staken etc.). Hier een link met wat uitrusting die door de Special Engineer Task Force werd gebruikt:
http://www.29thdivision.com/research/Engineer_Demolition_Equipment/index.html
Zo hebben ze het over driehoekige witte borden(basis 2 feet op een paal van 6 feet) die werden gebruikt als teken voor de volgende boten waar een opening was gemaakt in de obstakels.
Nog een link:
http://www.6juin1944.com/assaut/omaha/en_setf.php
In de meeste links kun je lezen dat het ruimwerk vaak onmogelijk gemaakt werd omdat infanteristen dekking zochten achter de stalen Tsjechische egels en ook achter de bulldozers....
Succes!

Arjan

Remco Vonk zei:
Of waren deze engineers ook anders gekleed? Wel of geen wapens?
Nee hoor, je kunt er de standaard uitrustingsstukken voor gebruiken. Qua figuren zou ik de DML 'Omaha Beach' set gebruiken en kijken naar de sets van Nemrod. Die zijn erg goed, maar in resin (dus iets prijziger).

Voor de engineer uitrusting, de links die Arjan geeft zijn erg bruikbaar. Ik zal het je laten weten als ik nog meer informatie heb.

Groet, MartinD

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga eens kijken wat ik allemaal kan vinden hierover en om mijn diorama idee aan te passen naar de werkelijkheid.

Groeten,

Remco

Remco,

Ik wil je idee van Omaha beach niet overhoop schoppen, maar er bestaan ook mooie foto's van LCM's op zee die gewonden terugbrengen vanaf het strand, een LCM die net wordt geladen met een Jeep vanaf een groter schip.....of een LCM die gebruikt wordt voor bevoorrading, al dan niet via de kunstmatige haven op Omaha.

Alex

Dag Alex,

Dat zijn inderdaad ook interessante ideeën om na te maken. Echter is het nadeel dat ik al het een en ander heb verzameld in de loop der tijd kwa figuren, natuurlijk maakt dit niks uit. Maar ik zit nog steeds met dat idee om toch een 'spectaculaire' actie diorama te maken.

Maar er is nog genoeg tijd en ben gisteren begonnen met de bouw van de LCM. Wanneer deze gebouwd is ga ik eens goed kijken hoe de lay-out moet gaan worden.

Groeten,

Remco

Wellicht dat je het boek "Spearheading D-day" van Jonathan Gawne nog ergens op de kop kan tikken. Hier staat werkelijk van alles in m.b.t. de Amerikanen tijdens D-day (uniformen, bootindelingen, plannen, foto's etc. etc.).

Hier een klein fotootje waarop je een engineer kunt zien met het merkteken op de helm waarover Niels het had:
normandy.jpg

Ik heb nog een aantal illustraties gevonden van demolition teams aan het werk:
88193hp.jpg

88-193-hq.jpg

88-193-hy.jpg

Nog een paar foto's van rubber boten (demolition team pacific 1944):
colby34-vi.jpg

Alamo-boat.jpg

asgn_098b.jpg

Tenslotte de enige foto van een rubber boot bij Omaha die ik ken:
2246366977_29baa38d18_b.jpg

Groet,

Arjan

Re: [Remco] LCM Omaha beach (update 22-03)

Dag allemaal,

Ben al een beetje begonnen aan mijn LCM. Hier en daar wat gaten vullen en weer schuren,tot nu toe nog geen spannende dingen tegengekomen en als ik zo kijk gaat dat ook niet komen 🙂

Hier even wat foto's:

De kit zelf:
DSC03464.jpg

Volgens mij de warriors LCM crew:
DSC03462.jpg

Hier en daar wat gaten gevuld:
DSC03463.jpg

DSC03466.jpg

DSC03467.jpg

DSC03465.jpg

Mensen schiet erop! Ook al is er nog niet zoveel tezien 🙂

Groeten,

Remco

Ik zal er niet op schieten, anders zinkt ie! Maar het is een leuk ding, al kan ik nog niet veel zeggen over je project. Die naden in de luchtinlaten gaan leuk worden om te vullen 😈

Dag mede-plakkers,

Ik ben nog bezig met de LCM (nog niet veel tijd gehad jammer genoeg), maar de foto's volgen nog!

Verder heb ik het boek spearheading d-day gevonden en komt vandaag binnen, om goede informatie te hebben wat betreft de engineers tijdens d-day. Heb niet stil gezeten, want ben bezig geweest met de layout van de diorama te bedenken. En ja, hij wordt aardig groot, weet ook nog niet of het allemaal gaat lukken, maar ik ga er wel 100% voor! Het idee is om een rubber boot toe te voegen (heb er twee liggen 1 van Verlinden en 1 van de Dragon set, weet nog niet welke er het beste bij past, hoop eigenlijk dat in het boek hierover meer informatie staat). Natuurlijk de obstakels.

Ik wil de diorama op mijn mooie IKEA! 🙂 plank kwijt en pas daarbij de afmetingen aan.

Hierbij even mijn layout. Opmerkingen hoor ik graag zodat ik eventueel mijn layout kan aanpassen.

Groeten,

Remco

opzet.jpg

opzet3.jpg

opzet2.jpg

opzet4.jpg

Re: [Remco] LCM Omaha beach layout diorama (update 26-03)

Mooie layout Remco.
Misschien het strand wat korte maken zodat je een betere verhouding krijgt b.v. zee 2 : strand 1
Wel mooi dat je de LCM onder een kleine hoek te plannen.
Ook rubberbootje is een mooie toevoeging.
Cheerio, Arno

Hey Remco,
Mooie lay out!!!
Mijn 2 centjes. Ik zou het landingsvaartuig iets verder naar voren plaatsen, en persoonlijk het strand wat inkorten.
Zoals de boxart laat zien. Het landingsvaartuig met de figuren er half in en uit. Denk dat anders het strand wat te groot wordt, en ik neem aan dat de `boot` in het middelpunt moet staan van het dio.

Greetz Jacco

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Arno en Jacco. De computergraphics zien er uiterst professioneel uit dus dat belooft wat voor het dio. Ben benieuwd wat voor rubber boot je gaat gebruiken of dat je hem zelf gaat maken.

Groet,

Arjan

Dag medebouwers,

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad misschien wel beter om minder strand te maken, echter leidt dit wel tot meer zee te maken 🙄 🙂 , wat volgens mij een hele klus wordt.

Ik heb jullie opmerkingen eens verwerkt om te kijken hoe dit eruit komt te zien. Hieronder mijn nieuwe layout:

opzetnieuw.jpg

opzetnieuw2.jpg

opzetnieuw3.jpg

Wat betreft het zelf maken van de boot... nou mijn skills op zelf maken zijn nog in het beginstadium. Ik moet eerst kijken hoe het aanpassen van de figuren gaat om over te gaan op het zelf maken van de boot.

Groeten,

Remco

Remco Vonk zei:
Dag medebouwers,

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad misschien wel beter om minder strand te maken, echter leidt dit wel tot meer zee te maken 🙄 🙂 , wat volgens mij een hele klus wordt.
Hoef niet, gewoon het geheel dio korter maken.
Als je al een plank hebt gaat dat natuurlijk niet op of je moet de plank aanpassen.

Cheerio, Arno

Hoi Remco,

Ziet er goed uit, alleen zou ik heel weinig strand laten zien, alleen een stukje waar de soldaten op lopen en de nadruk leggen op het verlaten van LCM. Zo trek je de aandacht van de kijker naar het punt waar het naar mijn idee om gaat, al kan ik het niet helemaal opmaken uit je verhaal.

Al een idee hoe je zee gaat maken?
Succes!
Gr

Hoi Remco,

Zou ook wat meer variatie brengen in de Strand opstakkels, Belgische ruiter, prikkeldraad etc..(in diverse boeken verschillende voorbeelden)
Verder klasse op zet, ga er voor (blijf hem volgen)

Herman

Dag allemaal,

Hij hoeft natuurlijk niet zo groot te worden als de plank. Ik heb zo'n ikea wandplank en vind het wel mooi als deze er precies op past. De diorama komt inprincipe gewoon op een stuk mdf, zodat ik deze eventueel kan meenemen naar een meeting.

Wat betreft het water... ik zit met het volgende idee te stoeien, ik hoor graag jullie mening hierover:

Ik wil de zee gaan opbouwen met lagen resin, deze te mengen met groen. Onderste laag wat meer groen en bovenste bijna geheel transparant. Als ik genoeg lagen heb opgebouwd en het resin is hard geworden, wil ik daarop een stukje afdekfolie (doorzichtige folie wat men in de keuken gebruikt) erop leggen. Hierna wil ik de golven gaan kleien met DAS klei, wat dan op het folie komt. Het folie gebruik ik dan ook alleen om na afloop de klei er gemakkelijk af te krijgen en om geen sporen achter te laten. Dan wil ik van de gekleide golven mallen maken van latex en deze vullen met resin.

Ik heb echt nog geen idee of dit gaat lukken en of het überhaupt een goed idee is. Ik hoor graag jullie mening erover.

Groeten,

Remco

Dag medebouwers,

Ik heb niet stil gezeten, alleen de foto's komen wat later 🙂

Waar ben ik allemaal mee bezig geweest? Mijn LCM is voor grotendeels klaar, nog een paar aanpassingen en hij is klaar voor het spuitwerk.

DSC03470.jpg

Ik heb voor de opstakels de volgende besteld van Accurate Armour, jammer dat deze waarschijnlijk pas over 2 a 3 weken wordt geleverd, maar dit geeft mij weer tijd voor de figuren en het schilderwerk. De volgende dingen heb ik besteld:

FF35001a.jpg
FF35001b.jpg

FF35003a.jpg
FF35003b.jpg

FF35004a.jpg
FF35004b.jpg

Heb de vorm van het stand en de totale diorama vast uit styrofoam gesneden, met een foamsnijder. Het stand zal verder worden gevormd wanneer de strandopstakels gemaakt zijn, dit ga ik doen met de simpele DAS klei.

DSC03468.jpg

DSC03469.jpg

DSC03472.jpg

Jammer genoeg is er niet echt een LCRS te vinden, dus heb ik besloten om deze zelf te gaan maken. Ik heb het boek binnen van Spearheading D-Day, dit is tevens een aanrader, daarin staan enkele afbeeldingen van de LCRS.

De afbeelding van de LCRS:
DSC03480.jpg

Mijn eigen schaal tekening:
DSC03481.jpg

Deze heb ik ook uit styrofoam gemaakt.Het is sterk maar toch ook licht, gemakkelijk te schuren, waardoor ik de ronde vormen erin kan krijgen. Ik moet nog de bodem maken en detailleren.

Styrofoam met de snijder erbij:
DSC03482.jpg

De globale vorm van de LCRS erin gebracht:
DSC03483.jpg

De binnenkant eruit gesneden en de randen geschuurd:
DSC03484.jpg

DSC03485.jpg

DSC03486.jpg

Het idee in de diorama:
DSC03487.jpg

Dit was weer even mijn update, vol je vrij om opmerkingen te maken op de foto's, want daar kan ik weer van leren.

Groeten,

Remco

Re: [Remco] LCM Omaha beach diorama + LCRS begin (update 02-

Het ziet er allemaal veelbelovend uit, mooi setje beach-obstacles zo te zien. Vind het prijzenswaardig dat je zelf een rubber boot bouwt , styrofoam lijkt me een geschikt materiaal hiervoor. Ik geloof wel dat ik zelf gebruik zou maken van rolletjes milliput of klei, lijkt me nog net iets makkelijker. Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,

Arjan

Remco

Ik weet niet of je deze artikels gelezen heb,maar in Military modeling staat in het Oktober en in het November nummer van 2009 een
heel artikel over een beach diorama met een hele uitleg over het"water maken".Het is wel een pacific diorama,maar het basis principe blijft het zelfde,
Ik persoonlijk vond het een geweldig artikel met hele goede uitleg.
Ook in Model military stond in nummer 42,43 en 44 een heel verslag van een landing.

Veel succes😛eter Kuijpers

Mooi werk Remco. Qua afwerking van het bootje, kan je nog overwegen om er even (heel licht!!!) een verfstripper/heat gun langs te halen. Er vormt zich dan weer een hard laagje aan de buitenzijde en de kleine stofjes van het schuren ben je kwijt. Wel voorzichtig...anders smelt je hele bootje. Met een laagje latex kun je het geheel "sealen".

Je diorama-opzet vind ik erg treffend; pas wel op dat je geen lijnen creeert die parallel lopen aan je dioramalijst.

Alex

Strak werk, Remco... en zeer ambitieus! Ben ik tenminste niet de enige die met "water" gaat spelen... 🙄
Het idee van de rubberboot vind ik goed. Ik hoop dat je hem netjes glad kunt krijgen.

Dag mede-bouwers,

Het heeft weer ff een tijdje op zich laten wachten, maar ik ben alweer wat verder. De accurate armour kits zijn binnen en ik moet zeggen, het zijn AANRADERS!! erg goed gedetailleerd, bouten, mijnen, etc.

Deze heb ik in elkaar gezet en gepositioneerd op mijn diorama. Ik heb op het styrofoam eerst gipsverband gedaan, hiervoor een solide basis te maken. Nu ben ik bezig om het DAS klei het strand te maken.

Mijn boot is weer iets verder, heb ervoor gekozen om met super lichte klei de boot te bedekken. De basis vorm is klaar, nu nog extra detailleren.

Hier enkele fotos:

De accurate armour opstakels:
DSC03497.jpg

DSC03498.jpg

DSC03499.jpg

DSC03500.jpg

DSC03501.jpg

Mijn rubber bootje:
DSC03502.jpg

En het totaal overzicht:
DSC03496.jpg

Op- of aanmerkingen hoor ik graag van jullie!

Groeten,

Remco

Re: [Remco] LCM Omaha beach diorama (update 28-04)

Ziet er erg goed uit allemaal.
Mooie set van Accurate overigens, ziet er zeker erg mooi uit.

Ben zeer onder de indruk van je zelf gebouwde rubberboot. Leuk dat je dit in een klein SBSje hebt gezet.

Ben erg benieuwd wat het eindresultaat gaat worden. Succes ermee.

Groeten,

Eelco

Re: [Remco] LCM Omaha beach diorama (update 28-04)

Beste mede-modelbouwers,

Het heeft weer een tijdje op zich laten wachten, maar ik ben toch weer iets verder met de diorama. Elke keer komt er weer wat tussen, dan opruimen hier, dan de tuin opnieuw doen, lekker paar bomen eruit halen, etc. waarschijnlijk kennen jullie het wel. Ik kom hierbij wel gelijk tot de conclusie dat ik deze niet af ga krijgen voor de einddatum.

Want wat moet ik nog allemaal doen:

- figuren modificeren;
- figuren nog schilderen;
- LCM schilderen;
- accesoires toevoegen en schilderen;
- engineer spullen maken en schilderen;
- meest belanglijke... de zee 🙄

Ik wil het namelijk niet afraffelen om het toch nog op tijd af te krijgen. Hierbij ook mijn 'request' om dit topic te verplaatsen naar foto's. Maar om toch nog even terug te komen op mijn vorderingen, wat heb ik allemaal tot nu toe gedaan:

- opstakels in elkaar gezet en deels geschilderd, moet nog weatheren;
- beig geweest met de figuren, enkele hoofden geschilderd;
- het strand gekleid;
- zand (glaskorrels en vogelzand) op het strand gestrooid;
- strand gespoten

Hierbij enkele foto's:

De opstakels

DSC03777.jpg

DSC03778.jpg

Het strand:

DSC03779.jpg

De figuren:

DSC03785.jpg

DSC03784.jpg

De opzet:

DSC03789.jpg

DSC03790.jpg

DSC03791.jpg

DSC03792.jpg

DSC03793.jpg

Dat was het dan voor zover. Ik hoop toch wel dat ik nog regelmatig hier aan zal werken en niet dat het in de hoek van de kamer beland, of erger... de prullenmand (al moet die dan wel groot zijn).

Bedankt voor de belangstelling en hopelijk tot in de de foto's topic.

Groeten,

Remco

Re: [Remco] LCM Omaha beach diorama (laatste update 01-06)

Remco, maak je geen zorgen. Als je even geen zin of tijd meer hebt, moet je het dio gewoon even laten staan. De zin en tijd komt meestal vanzelf weer.
Die eerste foto toont aan hoe effectief zo'n MG-42 kon zijn 😀

Hey Eelke,

Nou de diorama komt wel af, ga stug door, alleen niet binnen de FOC tijd. Vind het namelijk zonde om het nu snel af te maken om het te halen, dus hij wordt verplaatst naar het foto-album en het komt helemaal goed! 🙂

Dag medebouwers,

Toch nog een kleine update, mijn LCRS is naar mijn zin af en moet alleen nog gespoten worden en touw rondom de boot. Ik hoor graag jullie opmerkingen hierover om hem eventueel nog aan te passen.

DSC03804.jpg

DSC03803.jpg

DSC03802.jpg

DSC03801.jpg

Groeten,

Remco

Re: [Remco] LCM Omaha beach LCRS klaar (toch update 09-06)

Dag mede-bouwers,

Laatste dagen gelukkig wat minder warm en ben daardoor weer bezig geweest met mijn LCM. Heb deze (voor het eerst) met de hairspray methode gedaan en dit heb ik twee keer toegepast. Heb namelijk eerst de LCM geheel roestkleurig gespoten, dan hairspray, en daarna donkergrijs. Toen ben ik bezig geweest met het afpoetsen van de grijze laag.

Hierna heb ik een tweede laag hairspray erop gespoten en lichtgrijs erop gespoten. Hierna heb ik een zwarte filter erover heen gedaan en ben ik bezig geweest met olie verf, met roest uitlopers en vuil na te bootsen. Ik zie nu zelf wel dat ik de roestsporen hier en daar wat moet aanpassen.

Kijk graag met een kritsche blik naar de foto's en ik hoor graag jullie commentaar op het schilderwerk en het geheel.

Groeten,

Remco

DSC03821.jpg

DSC03822.jpg

DSC03823.jpg

DSC03824.jpg

DSC03825.jpg

DSC03827.jpg

DSC03820.jpg

nou Remco,

vind dat je dit heel mooi gedaan hebt. Mooie kleur voor het vaartuig. ook de haarlakmethode is hier op zijn plek!

misschien nog spaarzaam wat accentjes met potlood voor de veel belopen plekken.

René

Robby Prinsen zei:
erg vet hoor...! mooi technieken om krassen etc te maken. Moet je toch even uitleggen 😛
Kort door de bocht:
1 - je zet een kleurlaag die je voor chipping wilt laten zien (in dit geval, de roestkleur)
2 - die beschermje door een laklaag
3 - je zet er een laag haarlak overheen
4 - je spuit je basiskleur
5 - met een stug kwastje en wat lauwwarm water ga je het model daar verven waar je chipping wilt. Het water lost haarlak op, en de bovenste laag verf wordt meegenomen.

FF zoeken op het forum en internet levert genoeg materiaal verder op.

@Remco: erg mooi gedaan. Krassen op de romp vind ik heel realistisch overkomen. Misschien dat het stuurhutje en andere delen van de bovenbouw wat minder heftig mogen. Dat geeft denk ik toch een mooier beeld.

Groet, MartinD

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

@Rene: Hoe bedoel je het precies met potloodstrepen erop aan te brengen? In de kleur oranje, voor roest, er doorheen?

Groeten,

Remco

Remco,

als topje op delen die uitsteken boven de rest van de roestlagen wat potlood dat je polijst door wrijven met de kwast.
Het suggereert de roest die weer opgeruwd is door plaatselijk contact van schoenen, handen.
Zo wordt je roest iets genuanceerder. Maar aan zee beslaat het natuurlijk ook weer snel.

Terug
Bovenaan