[Reitze] DKW nz350

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Na een tijdje er over na zitten denken,toch besloten om mee te doen.

Ik wil mee gaan doen met een DKW nz350 vanan tamiya. Het figuurtje heb ik nog niet hopelijk kom ik een figuurtje op de beurs in Houten tegen. Een passend figuurtje of 1 die ik kan verbouwen naar de juiste positie.
20221119_203356.jpg
Het idee is een beetje geboren door de motorscène uit de great escape.

Hoe ik de beweging in het model wil brengen is doormiddel van stand van de motor en de rijder. Hier ben ik nog druk over aan het nadenken.

Meerdere scenarios doen de ronde in mij hoofd.

Scenario 1 man gehurkt boven het zadel op de motorfiets met het voorwiel los van de grond. Het spring idee zeg maar.
60_bill_nilsson-450x300.jpg

Scenario 2 als een soort van crossmotor door de bocht. Motor iets schuin
De motorrijder in het zadel laten zitten licht voor over gebogen om druk op het stuur te houden. 1 been op de step het andere been iets na voor gestrekt naar het midden van de bocht.
BSA.jpg

Scenario 3 de motor schuin door de bocht laten gaan op een wegdek..

Verder wil ik de beweging en de snelheid er in proberen te krijgen door de spaken uit het model te halen. Hier heb ik mij laten inspireren door oude race posters.
ef70e901e6c22d6beeb8c2ee38e16f73.jpgDKW-1939-Siege-Helsinki-Elaintarha.jpg

Kritiek commentaar hulp is altijd welkom.

Groetjes Reitze.

Hoe ik de beweging in het model wil brengen is doormiddel van stand van de motor en de rijder. Hier ben ik nog druk over aan het nadenken.
Heel herkenbaar.😏

De houding van de motorrijder zegt veel, samen met hoe de motor op een ondergrond wordt geplaatst.

Kijk eens hoe vliegtuigbouwer een draaiende propeller simuleren met een transparant schijfje. Als je in de gelegenheid bent zou ik dat eerst proberen op een wiel uit de scrapbox.

Succes Reitze!

Jan

Spaken er uit, iets wapperend (sjaal of zo) en diorama fotograferen met een achtergrond die “getrokken” is gefotografeerd. Eigenlijk mag het diorama dan ook geen scherpe elementen bevatten omdat ook de bodem er “getrokken” uit moet zien.

Leuk onderwerp Reitze 😀

de achtergrond kun je ook zelf maken als onderdeel van de grondplaat.
Je zou het kunnen schilderen, of je gaat een ritje maken met iemand en maak foto's... mmm wel jammer nu alles bijna kaal is.
Geschikte foto uitzoeken dan op interweb en daarop een "motion blur" (bewegingsonscherpte) effect toepassen. Daarmee krijg je in elke
foto (of onderdeel van een foto) een effect van beweging zoals op deze foto :

moving-roadside.jpg

Leuk onderwerp Reitze 😀

de achtergrond kun je ook zelf maken als onderdeel van de grondplaat.
Je zou het kunnen schilderen, of je gaat een ritje maken met iemand en maak foto's... mmm wel jammer nu alles bijna kaal is.
Geschikte foto uitzoeken dan op interweb en daarop een "motion blur" (bewegingsonscherpte) effect toepassen. Daarmee krijg je in elke
foto (of onderdeel van een foto) een effect van beweging zoals op deze foto :

Bekijk bijlage 21364
Dit bedoel ik inderdaad met de “(mee)getrokken” foto.

Dit bedoel ik inderdaad met de “(mee)getrokken” foto.
ach so ja, ik las er overheen en zag voor me hoe het diorama gefotografeerd werd terwijl er een achtergrond opzij werd getrokken 🙃

ach so ja, ik las er overheen en zag voor me hoe het diorama gefotografeerd werd terwijl er een achtergrond opzij werd getrokken 🙃
🤣…..tja dat had ook nog gekund.
Maar volgens fotografiesite Lensleven.nl: ‘Panning’ (spreek uit penning) is een techniek die je kunt gebruiken bij bewegende onderwerpen. Het is bewuste bewegingsonscherpte, meestal gebruikt om de snelheid van een onderwerp te benadrukken. Panning is als het ware de scherpte ‘meetrekken’ met het onderwerp.

Reitze,

Leuk dat je meedoet met deze FOC! Een motorfiets geeft veel mogelijkheden om beweging uit te beelden, zonder dat je grote gecompliceerde diorama's hoeft te bouwen (mag wel natuurlijk)....en als ik je voorbeelden bekijk dan heb je al wat aardige richtingen om die beweging uit te beelden.

veel succes en plezier,
Alex

Reitze,

Ik had ergens nog een foto in t archief die iemand een keer van me gemaakt had, is vet bewogen maar er zit snelheid in.
Misschien vooral wat inspiratie voor de houding van t figuur, ook zie je dat de brommer wat in zn achtervering zakt door t optrekken, nu bedenk ik me alleen dat die dkw volgens mij een vaste achterbrug heeft dus dat wordt dan weer lastiger, in een bocht accelereer je natuurlijk ook niet dus dan zou die ook niet erg in de vering zakken.
De spaken zou ik er inderdaad uitknippen maar ik zou er wel een kunstoffen schijfje in plakken waar je dan lichtelijk spaken in zou kunnen verven en die dan laten vervagen met een waas witte verf.
De optie om de motorfiets off-road te laten gaan lijkt me een beetje onrealistisch door de vaste achterbrug, op die snelheid er harde klappen mee maken is hoogst oncomfortabel voor de berijder en lijkt me buiten noodgevallen niet vaak voor te komen.
Met de optie door de bocht heen komend zou ik t figuur zo modelleren dat die een stuk platter op de fiets ligt, iets met zwaartepunt verlagen en je beeld er weer een stukje meer snelheid mee uit.

Veel succes met de foc!

20140046_1427958530613958_4834346429454998801_n.jpg

Nu al leuk om te bekijken met de eerste stap richting beweging 👍

Ik hoef weinig moeite te doen om nu al een draaiend achterwiel te zien want heb dat in de praktijk heel wat keertjes gezien
bij brommers en motorfietsen die (net als deze DKW) op de middenbok stonden, maar dan mét lopende motor en ingeschakelde versnelling.

Alleen al de spaken er uit geeft al een beeld van snelheid! 👍🏻

@Peter en Walter:
De beweging word inderdaad zichtbaar. Al zit ik mij nu te bedenken welke pose ik mijn figuur moet/wil doen? Zitten door de bocht in offroadstyle met been naar voren de bocht in wijzend. Of plat voorover gebogen hangend over de tank de bocht in. (net als vroeger op de brommer)

Banden glad maken, geen profiel zichtbaar dus, en voorover gebogen zou k doen met iets mee wapperend

En dan maar gaan stoeien met het figuurtje. Ik zal hem zelf wat bij moeten werken (wat ik dood eng vind).
Deel eventueel eerst je plan, er zijn enkele leden die al enige ervaring hebben. En Peter heeft mij ook goed vooruit geholpen.

Succes, Jan

Ik zal hem zelf wat bij moeten werken (wat ik dood eng vind).
Kan ik me voorstellen Reitze maar zonder angst kun je niet moedig zijn en dat heb je al in je vanwege zowiezo te beginnen aan dit project 😁

Wat Jan al aangeeft : toon ons je plannetje met het figuur... welk figuur heb je ?

en dit :
ook ik stem op de voorover gebogen pose, bovendien getuigt een uitgestoken been niet van vakkundig motorrijden.

Ik laat het toch beter aan jou voor welke pose te gaan ... kies iets uit wat gezien jouw onervarenheid niet te hoog gegrepen is qua aanpassen.
En ik was zeker te snel met beweren wat niet kundig is want :
Uitgestoken ledematen kunnen soms nodig zijn om het evenwicht te bewaren of zelfs te herstellen zoals deze biker doet :

134(1).jpg

▼ Je zou ook een stunt rijder kunnen uitbeelden :

tgw5a.jpg

▼ En om het helemaal hilarisch te maken kun je de bikerloze bike neerzetten :

bmw_r4_fun_stunt.jpg

zittend figuur wat voorover gebogen

De zittende figuur uit de Dragon set lijkt me bruikbaar, al zal er behoorlijk aan gewerkt moeten worden.
Die benen op jouw tweede foto komen al goed in de buurt zo te zien al zullen de voeten waarschijnlijk een scherpere knik moeten gaan maken.

Zagen en vijlen is niet zo moeilijk. Het afstemmen van de ledematen op de handvatten en voetsteunen zal het meeste werk zijn.
Ik dacht je blij te kunnen maken met een Tamiya biker (BMW 750) maar die bleek niet te passen op de DKW. Daarvoor zou net zoveel
aangepast moeten worden als aan jouw beoogde figuur. Van deze moeten de (dij)benen hoger opgetrokken worden en daarbij moeten
de knieën ook scherper knikken waarna misschien ook de voeten nog wat werk vergen.
Kies ook liefst een bovenlijf dat een gebogen houding heeft, maar een recht torso dat voldoende schuin wordt gemonteerd kan ook.

▼ Dit is ongeveer de pose die je wil toch ?

wanne-48a.jpg

▼ Begin met de zit op het zadel. Maak een ruwweg driehoekige uitsparing in het zitvlak. Mag zeker een millimeter diep zijn.
Het meest makkelijk (voor mij althans) is om daarin (zodra het kan) het zadel al vast te lijmen want :
(ik kan natuurlijk niet voorspellen hoe dat in detail uitpakt, maar..) van de bevestiging van het zadel aan het frame zie je weinig terug en van
het zadel zo goed als niets dus dat zadel hoeft niet exact ergens op aan te sluiten 😎

arch-58.jpg

UzNq7vt1Cy.jpg

▼ En met een Kradmantel heb je ook nog wat meer speling om je het dijbeen-heup-werk iets te vergemakkelijken (want undercover 😎 ) :

occupation15-vi.jpg

Een paar richtlijnen die kunnen helpen tijdens het uitvogelen van de pose :

Bij het bepalen van de kniebuiging heb je twee vaste referentie punten :
  • De voeten op de voetsteunen
  • De kont op het zadel

Voor de bovenste helft van Herr Kradfahrer doe je eerst de torso stand bepalen en die mág dan vast gelijmd worden.
Aldus heb je voor de armen ook weer twee vaste referentie punten waar ze tussen moeten :
  • De handen aan het stuur
  • De schouders in de kom
Simpel gesteld : je hebt een aantal vaste punten waartussen vier buigzame elementen gemonteerd moeten worden.

Qua commerciële figuren zou je iets moeten hebben dat in ieder geval gemaakt is voor de DKW.

Een biker van Royal Model komt al aardig in de buurt voor wat jij wil. Daar zit alvast één geschikt been en één geschikte arm aan en die
heb je dan meteen als voorbeeld om hun 'tegenpolen' te kunnen namaken. Nog steeds leverbaar ook... zie hier

Ik hoop dat je hier al iets mee kunt ? en zoniet horen we het wel 😉

Hoe dan ook veel plezier met deze leuke uitdaging

Terug
Bovenaan