Af! 'Red Scouts' Belorussian Front 1944Ford GPA

Dit model is af!
Dag Heren!

'Hard on the heels' van het figurengebeuren, tijd (jawel…! 😱 ) gehad voor een klein projektje aangaande een shelfprinsje wat al een eeuwigheid in de 'shelfqueen' lade rondhing.

Ge-updated met een Eduard PE setje en een beetje van mezelf wordt dit misschien nog wel wat... 🤣 Vondt 'em voor zo'n oud dingetje vrij aardig wat detail aangaat overigens…
Wordt een klein (niks groot-verhaal vertellend...) vignettje van het desbetreffende vtg in Russische dienst (heb nog niks russisch WOII gedaan...)
Affijn, plaatjes:
XwsBqNF.jpg

zxRCjhg.jpg

JhiZNQH.jpg

En minescule lensjes...
VxWmrKv.jpg

Verder

Gr
Erik

Thx Rob!

Ach wat heet snel; wagentje stond al jaren klaar, heb'm alleen nog wat gedetaileerd 😉 (tijdens de andere projekten...)

Lensjes heb in met een juweliers tool gemaakt (o.a.https://www.ebay.de/itm/262011577497?_sp=p2488212.m41214.l9765&_trkparms=itemid%3A262011577497), voordeel is dat ze dan een beetje bol staan, dus meer 'lens' zeg maar en dat uit gewoon doorzichtig verpakkings-plastiek

Plaatje
7dFP0Ai.jpg

E

Vergeef me mijn onwetendheid.
Dit is plastic van de verpakkingen? Zoals die van je koptelefoon, etc?
Heb je eventueel foto's van het proces?

Het ziet er namelijk erg goed uit!

Hoi Pepijn,

Yup, dit is gewoon dat doorzichtige plastiek van een blisterverpaking van o.a. een koptelefoon o.i.d.!

Hm, fot's niet... Maar dit proces is vrij eenvoudig hoor; gewoon de goeie diameter pons (noem ik 'et maar) uit dat juweliers setje d'r bij zoeken en dan op de snijmat met een hamerslag(je) uit'ponsen'. Voorzichtig uit de snijmat pulken en klaar! Nothing fancy 🤣 Oja, erop plakken moet je ook nog doen;met o.a. houtlijm of klaarlak 8)

Bouw ze :!:

E

Hi Erik,

OK ziet er goed uit en die tip met de lensjes is een goede. Dit is de oudere Tamiya kit die opnieuw is uitgebracht met figuren? Ziet er inderdaad nog goed uit ondanks de leeftijd. Inderdaad keer leuk een kleiner en minder intensief project. Ben benieuwd naar de verf en verweer fase 🤣

Mvg,

Vincent

Hoi Erik,

Het is heel lang geleden dat ik deze zelf heb gebouwd. Wel een hele leuke. Die lensjes zo maken is een goede toevoeging aan het gebruik van dat gereedschap.

Succes,

Jan Coen

Thx Heren,

Dit is dus de eeuwenoude Tamiya kit (met alleen de Amerikanen dus), ja zolang stond 'ie al in de la... 😳
Ben wat aan het proberen met andere technieken en dit is zoals 'tie er nu bijstaat
@Marc; idd, deze site zorgde (al heel lang...) voor inspiratie!

WIP plaatjes.
Basis kleur:
inHyZDT.jpg

Nog zonder pigmenten en nog 'schone' wielkasten... (Maxim MG nog los!...)
s2ckVQL.jpg

RXT3dNS.jpg

En omdat 'ie al zo oud is, lensjes voor de koplampen kwijt... 😳
Dus nieuwe maken;
B85axOi.jpg

Idd, voor de oplettende luisteraar, geen stuur; komt nog als ik de bestuurder gemodificeerd heb!

Verder...

Gr
Erik

Hoi Ditmar,

Yup, wordt een klein vignettje, eigenlijk niks spannends. Meer nadduk op vtg en figuren.

Vwb de technieken, eigenlijk zijn ze helemaal niet zo nieuw. Eigenlijk 'oudere' (drybrushen) met 'nieuwere' (OPR) gecombineerd, uitlaat dit keer uitsluitend met enamel a La Rinaldi gedaan en de kombi natte/droge modder wat verfijnert...

Verder dus... 🤣

E

Thx Vincent!

Wat plaatjes van het 'vochtige' gebeuren waar ik mee aan het experimenteren ben...
N7Mr6KV.jpg

Wielkasten gevuld en met vochtigheid (en ja, spiegel is weg 😳 en ja die witte vlek is een ongelukje met AK Gravel&Sand fixer; agressief goedje 😈 ...)
1Ndd5xG.jpg

Verder...

Gr
E

Inderdaad, niet gebruiken dat goedje van AK!

Tijd geleden ook aangeschaft om eens te proberen hoe het werkte om dus inderdaad zand & gravel te fixeren op een dio. Vrat compleet door mijn bluefoam ondergrond heen, veranderde het schuim in een vloeibaar goedje!

Geen idee waar je dit veilig op kunt gebruiken, maar ik heb het linea recta een enkeltje prullenbak gegeven.... 🤣

Groeten Ditmar

Idd Ditmar,

Eigenlijk vindt ik persoonlijk sommige produkten van AK niet erg 'gebruiksvriendelijk'. O.a. ook de pigment fixer vreet het bleu foam op; door de verflaag heen 😈 Ook de pigmenten vind ik een beetje moeilijk om mee te werken; ze gaan er niet meer af op plaatsen waar ik ze niet wil.... Het gekke van de Gravel fixer is dat 'ie alleen de acryl heeft aangetast (met weglegen dus...) en de grondering niet... 😕: 😱 (gunze)
Maar dat ultra matt van AK is daarentegen subliem!

Nouja, trial en error maar... U is gewaarschuwd 🤣

Verder... (heb noch andere produkten 🤣)

E

'Red Scouts' Belorussian Front 1944Ford GPA #klaar#

Zo, was maar weer's in de 'figuurschilderfase' dus deze ook maar gelijk gedaan 🤣

Resultaten!...
NZROrKn.jpg

Ny4HrZl.jpg

BNN5e1C.jpg

qOJ0jWB.jpg

guOJwAM.jpg

Let op de ouwe veteraan in z'n ouwe uniform met medailles (what if... 😉 )
lADhqYt.jpg

eqURTQH.jpg

Geen herfst zonder paddestoelen...
jGY3ljZ.jpg

Iemand was wanhopig te herladen hier...
2sLauFc.jpg

En een voor het fotoalbum
SmcWS2d.jpg

Figuurtjes (deels WIP) voor...
gxPtdxj.jpg

en achter...
nI8VU0E.jpg

Tot zover maar weer
E

WoW prachtig weer. Ik vind je ondergrond er mooi gedaan. Op deze manier is het echt een toevoeging.

Moet ik toch ook maar eens proberen...
🙄

Groet martin

Thx Heren!
door Martin Visser » 11 dec, 2018 6:27

Moet ik toch ook maar eens proberen...

Groet martin

Zeker doen, al is het maar simpel. Geeft altijd een gevoel voor omgeving 8)
door Ronald Bon » 11 dec, 2018 9:24

Heb je het naamplaatje zelf gemaakt???

Groet,
Ronald

Yup, zie ook dit draadje http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=56&t=29665 Tegenwoordig een ietwat andere verwerkings methode. Print dit op doorzichtig overhead projector papier/transperant film (in spiegelbeeld! op de print zijde van het papier. Hierdoor zie je de print dus normaal op de glanzende zijde). Spuit vervolgens de achterkant (dus waar de print op zit) wit, een plak dit op witte (meubel?...) plakfolie. Dit als beschermende tussenlaag want daarna wordt de print grof op maat uitgeknipt en op ca. 1mm plastic card geplakt met 2 sec. lijm. Vervolgens met bij voorkeur een nieuw scalpel mesje netjes langs de print (aan de glanzende zeide) uitsnijden, randjes een beetje bij schuren en met zwarte edding nawerken en klaar is Clara! eitje 🤣
Beetje veel info en weet niet of dat je dit wilde weten, maar de mogelijkheden zijn hierdoor oneindig... 8) 😉

E

Hi Erik,

Wow ziet er weer fantastisch uit! Mooie originele, compacte setting en het is top geschilderd. Welk merk zijn de figuurtjes? De officier met leren jas Alpine zo te zien? Je bent of heel snel en/of hebt veel tijd, want je Hürtgen dio was al een hoop werk lijkt me zo!

Inderdaad ook interessant en nuttig hoe je het plaatje hebt gemaakt. Zelf printen biedt heel veel mogelijkheden, zoveel is inmiddels wel duidelijk!

Mvg,

Vincent

Ha Erik,

Deze is echt heel mooi geworden! Zoals al gezegd mooi compact diootje!
Grondwerk vind ik ook top. Wat ik me nog afvraag (ook omdat ik er binnenkort mee aan de slag ga), hoe heb je de droge en natte modder op het voertuig gedaan?

Groet,

Rob

Thx Heren 😀

@Ronald; Alsjeblieft 🤣

@Vincent; De twee staande figuren zijn van Alpine en de twee zittende van Evolution, waarbij de bestuurder ietwat aangepast moest worden. Hoofdjes dit keer allemaal Alpine overigens... En ja, had de laatste tijd een beetje tijd over zeg maar 🤣 En daar dit model (Ford GPA) al grotendeels zo'n 20 jaar (of 30...) in de 'to do' la klaar lag is het alleen een kwestie van beetje detailleren, verfen, ondergrondje, overblijfselen van andere projekten toevoegen en klaar 🤣 🤣

@Rob; Vwb de modder is dit grotendeels op dezelfde manier gedaan als bij 'Caught in Crossfire' dus; Quote; Modder heb ik als volgt gedaan:
Eerst een pinwash met een aardekleur Humbrol enamel, op het onderstel eerder een wash (dus iets 'zwaarder'), met 'uitschieters' naar boven zeg maar. Vervolgens met donkere olie/enamel de vochtige plekken aangebracht. Eerst heel dun, dan steeds een beetje dikker naar het midden toe. Op de 'hull', achter het onderstel heb ik dit o.a. ook met pigmenten gedaan. Eerst de lichte (opgedroogde;- ) en dan donkere (natte;- ), met oog op het verloop. Dwz water/vocht loopt (meestal... ) van boven naar beneden! Quote.
Heb nu wat meer variatie in het natte/vochtige geprobeerd te brengen (op de foto's niet altijd even duidelijk…) door noch meer te varieren met lichte bruine (meer opgedroogd) tot zwarte olieverf (meer vochtig/nat) Olieverf (licht tot zwaarverdunt) omdat dit zo lekker in de/het Pigmenten/aardemengsel trekt waardoor je een mooi overgangseffect krijgt van droog naar vochtig. Proberen zou'k zeggu 🤣

Gr
Erik

Thx Heren,

@Jan-Coen; Gras is gemaakt van een grasmatje zoals dit https://www.ebay.de/itm/Rahmen-Modell-Zug-Layout-Gras-Matte-Platz-Landschaft-Laub-Kinder-Spielzeuge/163264187777?hash=item26034dcd81:m:mfmdiFW7WwLL8nivPq8GFAA:rk:133😛f:0. Aangevuld met penseelharen in diverse groen kleuren en was stuikgewas uit de tuin 🤣 .
Nadeel aan dit soort grasmatje is dat dit op gifgroen vilt zit, maar na een behandeling met van dyke Brown of een andere aarde kleur zie je daar niks meer van.Zie plaatje. Bovendien komt bovenop het gras sowieso noch fijne grond

Gr
E

Bijlagen

• DSCI1470b.jpg
    DSCI1470b.jpg
    78 KB · Weergaven: 1.884
Thx Peter!
En het zwarte gedeelte van de sokkel, is dat foam met daaromheen Evergreen kunststof (of iets dergelijks)?
Of iets dergelijks idd 🤣 🤣

'Vulling' is vaak ook piepschuim plaat (ivm gewicht!) en de bovenste laag dan (isolatie😉 foam wat in de bouw wordt gebruikt op maat gesneden met een hete draad (geeft minder rommel 🙄 🤣 ). Dan gewone 1 tot 2mm plastiek plaat op maat gesneden ertegen, waarbij hoe dikker hoe stabieler natuurlijk maar ook des te meer bewerken (naden). Eventuele 'gaten' tussen plastiek en foam opvullen met een produkt naar Uw smaak (gebruik alleszodat het geheel (zoveel mogelijk) waterdicht is ivm de ondergrond v/h dio. Naden netjes wegwerken en dan gewoon in meerdere dunne lagen matt zwart spuitbus erover. Wel het foam afdekken anders opnieuw 😈 (ivm dat de verf uit de spuitbus de foam HEEL erg aantast/wegvreet (kan!!! Effe testen, varierend verfsoort, merk etc...)

Have fun!!

Gr
Erik

Oja... Prettige Feestdagen :!: :!: 🤣

Dat je met zo’n lelijk ding toch een hele fraaie setting weet te maken zegt wat over je skills. Erg fraai geworden.

Leuk om steeds je diversiteit te zien aangaande je onderwerpen!

Thx Elco!

Tja, hoeft niet altijd het nieuwste van het nieuwste te zijn 8) Oud is ook wel's leuk, kan je je skills eens opvijzelen en wat anders/nieuws proberen. En niet goed, nou ja, toch maar een oud ding he 🤣 🤣

En ja, er bestaan gelukkig ook nog andere legers (en gebeurtenissen/tijden 🤣 🤣 🤣 )

Gr
Erik

Terug
Bovenaan