Re: "Und wo sind die Pferde?" update 22-dec-13

Ik kreeg helaas 2 foto's niet op het zelfde formaat en goed georiënteerd, geen idee waarom, elke keer gebeurde er iets anders.

Hallo Twenotters!

Sinds afgelopen januari ben ik na een pauze van zo een 10 jaar weer begonnen met plakken, en sindsdien dwaal ik al enige tijd rond op dit forum en lees met veel plezier de verschillende artikelen.

Even voorstellen, ik heet Marc en woon in Zwolle. Ben sinds eind 2008 werkzaam als burger bij defensie waarvoor ik vanaf 1994 gediend heb als militair bij diverse eenheden. (CVV Ossendrecht, UNPROFOR L4, 11 AfdRA div batterijen, KFOR).

Ik bouw al modellen vanaf kinds af aan maar ben vanaf mijn diensttijd echt begonnen met bouwen met behulp van aftermarket kits, die ik vooral bij de Lancier haalde. Ik bouwde echter nooit echt veel af, meestal kwam dit door onderbrekingen door het werk of het moeten opruimen van mijn hobby plek.

Ik heb dus nog veel ongebouwd spul op de planken liggen waar eens een gat in geslagen moet worden. En door de inmiddels opkomst van het internet kun je tenminste echt kopen wat je nodig hebt en kom je (soms) niet in de verleiding om je hele auto vol te laden met kits.

Mijn voorliefde is de StuG III zoals velen en was van plan om een van de nieuwe Dragon kits te maken maar dan eentje waarvan het dak is afgeblazen.

Nu ben ik niet bang voor zo een project maar om toch wat in te werken ben ik eerst een ander projectje begonnen wat al jaren in mijn hoofd zat.
Dit moest een simpel project worden maar door mijn langzame bouw snelheid (meestal maar 1 avond per week en misschien een zondag morgen of middag), en door de toch wat tegenvallende detaillering van de basis kit is het wat uit de hand gelopen. Ik krijg hier echter wel heel veel ervaring door want ik heb de afgelopen al weer veel (her)-geleerd.

Op naar mijn herintredings-project.

Werk titel "Und wo sind die Pferde?"

Sommige van jullie zal deze uitspraak misschien wel bekend voorkomen.
juist deze komt uit (vind ik) nog steeds een van de beste WWII films ooit, Stalingrad.
De scene waar het Duitse peloton Sturm Pioniere een T34 met infanterie aanval moet afslaan ergens op de koude vlakte in de Stalingrad pocket.
Dit doen zij met behulp van een 5cm Pak 38.
De scene die ik wel recreëren in 1/35 is de volgende:
4okp.jpg

De basis kit is de 5cm PaK 38 w/Crew van Dragon (6444).
De Aber set 35096 had ik al jaren geleden gekocht, dit setje is compleet met 3 resin wielen.

Ik had uit de oude verzameling ook nog de oude PaK 38 van Dragon 6123 7.5cm PAK 97/38. De Aber set was niet voor deze bedoelt en de kwaliteit was ook niet van nu. Ik hoopte dat de nieuwe kit een nieuwe tooling had, ook vanwege de premium suggestie.
Dit was gedeeltelijk waar, een nieuwe loop, het extra transport wiel met bogie en de nieuwe 2nd age wapens. De verdere mal was exact het zelfde als de oude alleen meer crisp dus er was vooruit gang.
Hoewel de loop er goed uitzag in vergelijking tot de oude, die Dragon er gewoon bij doet heb ik toch maar een nieuwe van Aber besteld 35 L-71.
Het verschil is duidelijk zichtbaar tegenover de nieuwe tooling loop.
pfru.jpg

Ik begon gebruik te maken van referentie foto's van de volgende site http://www.primeportal.net/artillery/yuri_pasholok/5cm_pak38/
Dit zijn de beste foto's die ik kon vinden, ik weet dat er een exemplaar in Nijmegen (heftig beschadigd) en in Overloon staat. Maar ik neem genoegen met deze foto's hoewel ik soms net even die perfecte foto mis, maar om dan 1,5 uur in de auto voor te gaan zitten, nee, met een beetje fantasie kom je er ook wel.

Na het bestuderen van de foto's op deze site en nog her en der wat andere, raar maar ik kon maar weinig echt goede foto's vinden uit WWII zelfs hier niet tussen. http://www.histomil.com/viewtopic.php?f=338&t=3918 En het bestuderen van de bouw instructies van Dragon en Aber kwam ik al een hoop dingen tegen die verbeterd konden/moesten worden of die gewoon niet klopte tussen Dragon en Aber.

ik besloot dus om me zelf te trainen in het opnieuw aanleren van scratch building techniekjes om de PaK zo natuurgetrouw mogelijk na te maken van de foto's binnen mijn mogelijkheden.

Als eerste zag ik dat de delen van Aber die op de kanon slede wand dienden te komen te groot waren en dat de verhoudingen van deze slede toch al totaal niet overeen kwamen met het 1:1 exemplaar. De slede moet dus totaal worden aangepast en iets verlengd worden. Ik heb dit laten rusten tot een later moment.

Ook de wieg waar de slede in hangt is erg gesimplificeerd door Dragon, je kunt misschien wel zeggen dat ze toen nog meer in speelgoed dachten dan natuur getrouwe schaal replica's.
Ik heb de wieg dus al flink onderhanden genomen.
zbu4.jpg

Inmiddels zijn de punten waar de wieg aan het kanon schild bevestigd is allebei uitgedund. De onderzijde waar de wieg op de as bevestigd wordt is flink uitgedund en aan de binnen zijde opengewerkt.

Mijn aandacht verschoof toen naar de wielen waarvan ik er maar 2 nodig heb, het derde transport wiel wordt in de film niet gebruikt en is ook nergens te bekennen, waarschijnlijk al ergens anders voor gebruikt.
De wielen van Aber hebben het juiste profiel van de Vorwerk rubber wielen, Grappig detail de tape die ik gebruik om mijn stuurlint van mijn race fiets vast te zetten is van de zelfde fabrikant.
yo7r.jpg

Hoewel het profiel correct was hadden de Aber wielen niet de gaten in de velg en ook de achter zijde klopte hier ook niet net als de Dragon versie, deze miste beide achter (denk ik) lager behuizing. Ik besloot om de velg van Dragon in de Aber banden te zetten. Na wat geklooi wat veel handiger had gekund (achteraf).

vh1s.jpg

De binnen naaf is toegevoegd en het geheel in de band van de Aber set aangebracht, met putty zijn de gaten opgevuld en deze zijn inmiddels helemaal bijgewerkt en zien er veel schoner uit. Ik krijg niet alles weg maar omdat de setting toch in de sneeuw is en dit de binnen zijden zijn is dit niet heel erg.

Na de wielen kon ik niet weerstaan om met het kanon schild te beginnen, de grootste onderdelen van de Aber set.
Ook gelijk de meest lastige vanwege de kromming en dat alle twee de delen in elkaar moesten passen.
Dit was 2e keer dat ik PE moest rollen (de eerste was voor een Wespe met een Jaguar set 12 jaar terug). Vraag niet hoe maar het is me gelukt met behulp van de originele plastic delen als soort van mal.

Na wat geklooi met seconde lijm (pattex) was ik er klaar mee en heb me voor het eerst geworpen op het solderen van PE.
Dit ging al gelijk mis met 2 hele kleine deeltjes van het bewegende schutbord die ik daadwerkelijk heb gedesintegreerd met een brander. gelukkig had ik nog een Aber toolclamp setje liggen waar deze ogen ook bij zaten alleen net een tikje groter maar ze paste wel, dus deze maar gebruikt.

jw05.jpg

Het schutbord bestaat uit 2 gelijke delen die op elkaar gesoldeerd zijn. Daartussen moesten de ogen komen maar dat pasten nu niet meer en had volgens mij nooit goed gepast. Ik was hier ondertussen al geleerd in het solderen van kleine delen door gebruik te maken van ander dunner tin en een glasvezel kwast gekocht via Conrad.nl.
mzpk.jpg

Hier het begin van mijn stappen op het soldeer vlak, veel te veel tin (te dik draad). En dus een hoop schoonmaak werk.

nkgc.jpg

Hier het resultaat en een vergelijk tussen de kit delen en de Aber PE set.

Deze twee delen moesten dus ook nog samengevoegd worden en er moesten ook nog 2 luikjes in voor de richt kijker.
Tussen de twee schilden zijn spacers aangebracht van PE met daar doorheen stretched spreu. Ik kon net geen goede maat Evergreen vinden voor deze staven. Ook moesten deze aan de voorzijde puntig worden afgestompt. De Aber instructie geeft aan hoe, maar of iemand dat ooit zo mooi kan, lijkt mij sterk. Ik heb dus de kit onderdelen gebruikt totdat ik misschien iets beters vind.
wkre.jpg

8k7u.jpg

Maar voordat ik de twee delen kon samenvoegen moest ik eerst de achterkant van het binnen schild afmaken met de opberg kisten en bevestigings-punten etc.
zst9.jpg

Ook hier maakte nu Aber een fout voor het bevestigen van de opbergkoker voor de richt kijker, dit was simpel de opening een andere kant op laten kijken in plaats van naar de bedieners toe, nu naar links. De horizontale kist voor de onderhouds-middelen had misschien iets hoger of groter gemogen achter af maar ik heb daar vrede mee tot nog toe. De rechter koker ik denk bestemd voor de uitstoter of doorstomp borstel (PaK's hadden geen rammer nodig zoals artillerie, daar had je je handjes voor) heeft wat extra detaillering gekregen met behulp van Evergreen.

Op naar de 2 spoor stangen en de spades. Deze moesten aardig onderhanden genomen worden voor de Aber deeltjes. Ik heb hier echt leren solderen op kleine schaal vooral voor de richtspaken die in de transport stand komen te staan. Ook de positie van de handgrepen ten op zicht van de pompstok onderdelen hadden wat werk nodig. De spade moest aangepast worden aan de onderzijde en voorzien worden van een dubbele metaal rand van evergreen. De positie van de handgrepen moest later nog eens aangepast worden omdat het reservewiel anders nooit zou passen. Hoewel deze niet wordt gebruikt wilde ik het toch passend hebben.
8j6e.jpg

op de voorgrond de in verre staat zijnde linker spoor stang en spade op de achtergrond de on aangetaste rechter kant. Note de ruwe kit onderdelen die op de achterste nog zitten en op de voorste zijn vervangen voor PE etc.

De pompstokken heb ik van koper staaf gemaakt alleen voor te meten en zijn dus in deze foto niet te zien (maar wel de volgende) en zullen ook niet gebruikt worden, kan ze niet zien in de film en deze onderdelen waren van hout denk ik dus allang in het vuur beland of gejat en daarna op het vuur.
rac4.jpg

Het volgende onderdeel was de spoorstang sluiting, Aber gaf aan rod te gebruiken maar natuurlijk was de maat die ik moest hebben niet te krijgen en als je een precieze maat moet hebben kost het heel wat tijd om een goede dikte te vinden of the stretchen. Mijn hulp kwam aan het eind uit de scratchbox van een oude UNIMOG uitlat spruitstuk deel die precies dik genoeg was.
Hoewel de kit part niet slecht was is de PE toch 1000 keer beter ook al was het priegel werk.
ougp.jpg

Het witte Evergreen is later vervangen.

Dit deel van de spoorstangen was erg belangrijk omdat deze voor dit vignet vast komen te zitten. Het mannelijk deeltje van de Linker kant moest dus wel in het vrouwelijk deeltje van de Rechter kant passen, en ook uitlijnen. Hierdoor moest ik dus af en toe terug in min stappen en soms een deel opnieuw doen. Ik moet dit laatste deel nog afwerken.
ftan.jpg

n3qa.jpg

En zoals gezien van de onderzijde nu, de twee zijdes moeten nog verder afgewerkt worden met putty en wat extra PE driehoekjes. De sluiting werkt nog steeds.
8dg1.jpg

En nu nog een aantal foto's hoe het er nu voor staat en nog wat tussendoor foto's.
u71w.jpg

Met reserve wiel dry-fit.

ftsk.jpg

Diverse hoofd delen opgeborgen.

ca75.jpg

Van achter gezien met de PE delen voor de spaden die wonderwel in een keer lukte qua solderen.

fmoz.jpg

Dry-fit .

9odd.jpg

Dry-fit met de hoofd onderdelen.

gtpt.jpg

Ik heb 3 van deze sets die de basis gaan vormen voor de figuur conversies, ook iets wat ik nog niet eerder heb gedaan op de schaal dat de figuren het kanon moeten voort duwen en trekken. Deze komen het meest dichtbij de poses van de film.
etdn.jpg

Sorry voor de grote lap tekst dit zal vanaf iets minder zijn omdat dit de eerste keer was en ik al aardig op weg ben.

Re: "Und wo sind die Pferde?"

Ha die Marc,

Welkom op het forum hier 🙂 !

Als Duits georiënteerd bouwer ben ik hier natuurlijk bovenmatig in geïnteresseerd. Over je bouwwerk en moed niets dan lof. Zelf ben ik een nogal rommelige bouwer, het superdetailleren van een model laat ik dan ook graag aan een ander over. Neemt niet weg dat ik hier zeker van kan genieten.

Vanwege het bovenstaande daarom geen op- of aanmerkingen op (de kwaliteit van) het bouwproces zelf. Wel een tip: probeer eens de styreen producten van Plastruct. Ik heb een aantal setjes via een Engelse leverancier gekocht. Wellicht zit hier de diameter sprue tussen die je zocht.

Ik blijf dit project met belangstelling volgen.

groeten, Richard.

Hoi Marc,

Een mooie setup van een indrukwekkende film, en een indrukwekkend project! Ben ook benieuwd hoe je die mannen gaat neerzetten in die ijzige storm, met flapperende kleding etc. Ik heb wat foto's van die pak variant op internet staan
http://hosted.wargamer.com/Panzer/museum/saumur/indexpagina/saumur.html
en kan je ook vele foto's toesturen als je dat (nog) wilt.

De uitdaging komt nu met die mannen. Die voorste lijkt op een Dragon pose waar iemand de pootjes van een MG42 vasthoudt die een andere soldaat achter hem afvuurt.

Groeten,

Erich

Elke foto is natuurlijk meer dan welkom Erich dank je.

En bedankt voor de tip met dat Dragon figuurtje ik ga even op zoek, misschien heb ik die zelfs nog wel liggen of misschien die oude van Tamiya.

Ik heb ook al een lijstje gemaakt met eventuele Hornet hoofdjes die volstaan. Ik ga niet voor de gezichten na bootsen en de poses hoeft natuurlijk ook niet exact.
In de kits van MB models zit er een bij die verdacht veel op Rolo lijkt maar dat is puur toeval denk ik.

Dit wordt de eerste keer dat ik hier en daar wat moet gaan sculpten om houdingen goed te krijgen, dus dat wordt erg trial and error.

Ik zat bijvoorbeeld aan deze kereltjes te denken:

Tristar 037 flak w crew:

1635_rn.jpg

die kunnen mooi het kanon duwen, en deze MG ondersteuner van dragon 6491:

6491bt.jpg

Even een wit lakentje over de romp (putty, tissue) en je bent al een heel eind, en hebt meteen de verschillen in kleding verdoezeld...

Erich

Re: "Und wo sind die Pferde?" update 7-sept-13

Nieuwe update.

Ik was gebleven bij de spoorstangen en begonnen aan de dwars vervoerssteun.

Dit was mijn eerste poging die helemaal niet ging werken.
obi5.jpg

Dit ging zelfs zo mis dat ik moest terug vallen op de al eerder genoemde oudere kit en die vervoerssteun gebruiken.
Ik heb toen de voorste PE zij deeltjes al van te voren gesoldeerd aan het midden stuk en toen de kit part aangepast aan het voorste deel zodat het achterste PE deel wel paste. Ik moest de vervoerssteun door zagen omdat de PE delen iets langer waren bij elkaar dan het kit deeltje. Dit vergde weer veel dubbel checken en dry fitten tussen de spoor stangen.

r883.jpg

Alle PE delen nu verenigt met de "oude" kit part, tijd voor het afwerken.

hitc.jpg

De positie van de nokken aan de voorzijde was op mijn foto's niet duidelijk te zien maar na de foto's van uit Saumur van Erich (dank), bleek al snel dat de Aber instructies weer een fout bevatten met betrekking tot de oriëntatie van de nokken. Ze stonden precies anders om. Ook is hier inmiddels de binnen zijde opgevuld met putty (na ja eigenlijk die rotzooi van Revell omdat de oude grijze Tamiya Putty nergens meer te vinden is in NL 😈 ).

sd6u.jpg

ayjy.jpg

En het eind resultaat.

Nu even eten, daarna nog een kleine update.

Eet smakelijk,
Marc.

De laatste update van vandaag zal zich richten op de afwerking van de spoorstangen en het sluit mechanisme van de spades.

6adj.jpg

De rechter spoorstang (buitenzijde). Om de spoorstang te bevestigen aan het chassis moest je eerst de spoorstang aan het chassis bevestigen door een pin door het chassis gat te voeren. Dit zou problemen opleveren bij het latere werk aan het chassis. Na bestudering van de 1:1 foto's bleek echter dat in het echt een pin van onder af door de spoorboom en het shasis geklonken werd en dat deze een hol gat aan de boven zijde liet. Als de kit part ongewijzigd bevestig zou worden zou het gat opgevuld worden.
Dus heb ik de pin voorzichtig los gesneden en van onder een gat geboord met dezelfde diameter. Nu kon ik de bovenplaat bevestigen aan de spoor boom en verder afmaken door de verstevigingen aan te brengen en verder op te vullen met las naden en de klink ring boven op. Ook de PE vergrendeling kon nu aangebracht worden.
De spoorbomen zijn nu makkelijk aan het chassis te bevestigen door het losgesneden pinnetje van beneden af door het gat te drukken. En ook weer te verwijderen door met een speld of punch en die van boven er weer naar beneden uit te drukken.

1stg.jpg

De zelfde spoor stang (binnen zijde). Een paar nuts en bolts toegevoegd aan de vervoerssteun bevestigingen. Het PE deel dat nu meer op tin lijkt omdat het volledig verkleurd is zit misschien nu nog iets te veel naar voren omdat de vervoersteun iets verlengd is. Normaal tijdens het schieten of het in stelling zijn wordt de vervoersteun hier in vast gezet. Omdat de mijne in de transport stand komt laat ik het maar misschien zo omdat het niet opvalt.
Het sluiting mechanisme (vrouwtje) heeft wat verstevigings-vleugels gekregen van plastic card en wat opgevuld met Mr dissolved putty.

98xi.jpg

Detail shot, en ja de grijze achtergrond is veel meer rustgevend in dit geval.

lbe4.jpg

De rechter spoor stang (buiten zijde). Nadat eerder de richtspaak afgebroken was door het gefreubel met de sluiting is deze weer gemonteerd.

x7f5.jpg

Ook hier weer wat extra verstevigings-vleugels aangebracht, ik moet zie ik nog wat Mr Dissolved putty verwijderen. (Handig High res foto's).

Tot zover de spoorstangen en aanverwante delen. Volgende project waarschijnlijk het chassis.
x1jr.jpg

8san.jpg

yrfr.jpg

wyrs.jpg

Groet,

Marc.

Re: "Und wo sind die Pferde?" update 9-sept-13

hitc.jpg

De positie van de nokken aan de voorzijde was op mijn foto's niet duidelijk te zien maar na de foto's van uit Saumur van Erich (dank), bleek al snel dat de Aber instructies weer een fout bevatten met betrekking tot de oriëntatie van de nokken. Ze stonden precies anders om. Ook is hier inmiddels de binnen zijde opgevuld met putty (na ja eigenlijk die rotzooi van Revell omdat de oude grijze Tamiya Putty nergens meer te vinden is in NL 😈 ).

Blijkt nu na nog wat studie dat de nokken draaibaar waren en de nokken als vergrendeling van de kanon slee dienen. De nokken vallen in het einde van de slee tijdens transport. Dit lichtje ging bij mij schijnen omdat ik jaren met 25 ponders heb gewerkt voor saluut batterijen voor het KRA 11 AfdRA Gele Rijders. Ook bij deze is er zo een borging aanwezig niet met nokken maar met een haak.

De linker nok moet dus weer een kwartslag draaien zodat ze allebei hetzelfde zitten en in de vergrendeling kunnen vallen.
rx62.jpg

Zie hier het bewijs. Deze foto heb ik een serie kunnen krijgen op deze site http://3dhistory.de/wordpress/photos/imperial-war-museum/german-guns/5cm-pak-38 Hier kun je allen de foto's in low res zien maar je kunt ze gratis downloaden voor prive gebruik. Er zijn ook nog andere voertuigen voor diegene die het interesseert.

Een verbluffend staaltje detailering!
Ik heb nog wat foto's opgedoken die hopelijk nog kunnen bijdragen aan detailering, en ook hoe het derde wiel werd gemonteerd

5001.jpg

5003.jpg
5004.jpg

5005.jpg

5006.jpg

Ik weet niet of je naar Veldhoven/SMC gaat maar daar hebben ze alle soorten putty, polystyreen en andere zaken die je je maar kan wensen 😉

Groeten,

Erich

Welkom op dit forum Marc 😀 en wat een entree man,
geweldig detailwerk zet je neer met goeie uitleg en plaatjes
applaus_zps0bc3ba9c.gif

Mooi onderwerp die dramatische scene, dat geploeter door de sneeuw (geweldige film, Stalingrad, wat een ellende was dat daar...)
Ben al heel benieuwd naar het totaalplaatje.

veel bouwplezier !

vrolijk groetje 😉
Peter

Tijd voor een update!

Na een korte pauze vanwege verschillende beurzen en andere dingetjes zoals een nieuwe plak plek en mede namens de Foc waar aan begonnen is kunnen we langzaam weer de draad op pakken.

Hoofd project op dit moment is het onderstel en tijdens de wacht tijden van het uitharden van de fillers ook een begin gemaakt aan de geschut slee en het sluitstuk.

Uploaded with ImageShack.us

De as van het onderstel was in de kit opgedeeld in een tapvormig geheel van in elkaar gestoken buizen, terwijl op mijn referentie shots meer een taps toe lopend geheel moest zijn. De bout is verplaatst naar de voorzijde in plaats van de achterzijde waar hij in de kit zat.
Ook is het zwenk platform met tandkrans niet aanwezig in de versimpelde versie in de kit.
Voor dit item had ik maar slecht referentie materiaal maar met dank aan het verzets-museum in Overloon mocht ik wat meer gedetailleerde foto's nemen door over of onder de omheining te mogen klimmen. Bij een eerder bezoek stond de Pak 38 rondom vrij en nu in een rij met ander materiaal wat mij enig zins verraste. Zo netjes als ik opgevoed ben toch maar even vragen of ik wat dichter bij mocht komen. Ik wilde immers niet voor het leven verbannen worden.
Ik ben redelijk tevreden over het eind resultaat omdat dit onderdeel erg kwetsbaar is en niet erg goed te zien meer is als de wieg later geïnstalleerd is en de schilden aan gebracht zijn.
De spoor stang heeft wat extra detail gekregen maar wordt later nog verder behandelt. Ook is de afstand tussen de spoorstang en de as verkort. Het middelste gedeelte is in het echt verbonden met de as, hoe en of ik dat ga oplossen ga ik nog over na denken.
De 2 bevestigings-stangen voor het onderste paneel (waar de schop op bevestigd is) is in de kit een stuk en heeft in het echt een V vorm met een versteviging in het midden, dus moest er voorzichtig een stuk afgevijld worden om het geheel te verdunnen, en met plastic card nieuwe verstevigingen gemaakt en met Mr Dissolved Putty opgevuld om een gegoten uiterlijk te geven

Uploaded with ImageShack.us

Bovenstaande foto is een geheel van recentelijke bewerkte onderdelen.
Van boven naar beneden:

Nauwelijks te zien, een van de spoor stangen (rechter zijde).

Onderstel as gedeelte.

De draai as van het zwenk mechanisme, het witte gedeelte van plastic card is de voor zijde daar onder moet nog een bus komen waar de tandkrans in moet zitten die in contact staat met het platform op het onderstel waardoor het kanon een klein stuk naar links of rechts kan zwenken op het affuit. Aan het dunne puntje dichts naar de camera komt het zwenk wiel.

Bovenstuk sluitstuk (op z'n kop) De terug breng inrichting is uitgeboord in de lengte en een sleuf gemaakt waardoor de terugbreng veer te zien is die is gemaakt van een stukje koper staaf met daarom heen koper draad. De veer had wat dichter bij elkaar gemogen maar het lukte niet meer om de as er uit te krijgen zonder veel schade te maken, de buis was al gescheurd bij het inbrengen van de staaf, gelukkig was de schade makkelijk te vullen.

De spoor stang.

De kanon slede, moest door het gebruik van de Aber loop wat verlengd worden om de bevestigings-punten op elkaar passen te krijgen.

Tot zover,

Marc,

Terug
Bovenaan