RAM "Kangaroo"....Update.........Donderdag 14DEC

Hierbij wat foto's van vandaag. Afgelopen week had ik de RAM al in de primer gezet en een pre-shade aangebracht met zwart. Echter was ik iets te enthousiast geweest en had ik vrijwel het hele model zwart gespoten. Dat had ook te maken met het feit dat ik de 0,3 naald had gebruikt in de airbrush, ipv de 0,2mm naald.

Vandaag heb ik daarom nog een rondje gedaan met Humbrol Primer (Matt 1) om de hoeveelheid zwart wat terug te dringen.

Op de foto's is ook het geopende bestuurdersluik te zien, wat ik na het nemen van de vorige serie foto's toch geopend heb.

Preshade-1.jpg

Preshade-2.jpg

Preshade-3.jpg

Sorry voor de irritante gele achtergrond........toch maar even een groot veel lichtblauw papier kopen 😳

Luuk en Jelle, Bedankt!

Helaas lukt het me niet om de kleurenschakering goed op de foto vast te leggen, maar hierbij de Kangaroo in een Groen jasje.

Green-1.jpg

Green-2.jpg

Hoi Alex,

ziet er al goed uit. Het zal aan de belichting liggen, maar 't lijkt net alsof je het effect van de pre-shading bent kwijtgeraakt met de basislaag, of lijkt t maar zo ? Mooi zeldzaam bakkie heb je gemaakt.
Good luck 🙂

groet Frank

Frank Haspels zei:
maar 't lijkt net alsof je het effect van de pre-shading bent kwijtgeraakt met de basislaag, of lijkt t maar zo ?
Hoezo dan? Ik zie hier een heel mooie subtiele schaduwwerking op mijn beeldscherm. En op Alex' tank ook trouwens 🙂 ...
Met welke kleuren heb je hem gespoten als ik vragen mag Alex?

Cheers, MartinD

mmm...kan nog wel eens aan mijn monitor liggen denk ik zo...valt me vaker op dat ik afbeeldingen niet lekker doorkrijg... In that case; niks gezegd 😳 🙂 Ik zat met name te kijken naar het koepeltjesgedeelte.

groet Frank

Ik zie de pre shading ook op mijn scherm,op de tank dan!,ik ben ook wel benieuwt welke kleur/verf je gebruikt hebt? Ik heb nogmaals mijn decals door gespit maar ik heb de makerings die je zoekt jammer genoeg niet voor je.Ik hoop dat je ze nog vindt anders zullen het zeker sjablonen worden? Grt Jelle.

Bedankt voor jullie reacties.

Frank, je hebt wel een beetje gelijk; Aan de voorzijde ben ik iets teveel van de pre-shading kwijtgeraakt. Om dat te compenseren heb ik gisteren een aantal oppervlakken gepoten met de basiskleur gemengd met geel, post-shading dus eigenlijk. Het effect met eigen ogen is een stuk beter dan op de foto, maar mogelijk ga ik vanavond toch nog iets verder met de airbrush om het contrast iets groter te maken.

Alex

Gisteravond heb ik toch nog een spuit-rondje gedaan met de basiskleur gemengd met Geel en Khaki drill. Het contrast is nu groter geworden en meer naar mijn zin. Ik probeer in dezer dagen nieuwe foto's te maken, maar dan met daglichtlampen.

Oh ja, de kleur die ik heb gebruikt als basis, is Humbrol 155 Olive Drab.

Alex

Hee Eric en Jelle,

Bedankt voor jullie interesse. Ik ben inmiddels weer een stuk verder met het model, maar "af" is het zeker nog niet. Vandaag wil ik de laatste hand leggen aan het interieur en dan gaan we verder met de buitenzijde.

Het interieur heeft veel energie gekost door het foutlopen van het spuitwerk. Het heeft veel tijd gekost om alle schade weer te herstellen en door de geringe voortuigang, heb ik geen nieuwe update geplaatst. Dit weekend kunnen jullie echter een nieuwe update verwachten.

Alex

Het interieur is zo goed als af. Mogelijk komen er nog kleine items bij zoals een helm, Lee-Enfield e.d. Het vloertje zal nog een behandeling met pigmenten krijgen om stof te simuleren.

De AoS kleuren zijn aangebracht op het rechter voorspatbord en op de linker achterzijde van de hull. Het lukte me niet om op korte termijn het Acher-decal setje te pakken te krijgen, dus heb ik de AoS kleuren met de airbrush aangebracht. Ik heb "Kip" afplaktape gebruikt om de rest van de Ram af te schermen voor spuitnevel.

AOS-1.jpg

AOS-2.jpg

AOS-3.jpg

AOS-4.jpg

Int-1.jpg

Int-2.jpg

Int-3.jpg

Int-4.jpg

Int-5.jpg

Vanavond komt er een zijdeglans laklaagje over de Kangaroo heen als basis voor decals en washes.

Alex

Dit wordt een mooi beestje zo,ik vindt de chips aan de binnenkant mooi gedaan.
Wat voor tracks komen er eingelijk om?
Ga je de cijfers op de AoS ook met een sjabloon aanbrengen?
Grt Jelle.

Wow Alex, ik vind het echt mooi om te zien dat je van zo'n kl*tekit zoiets moois kan maken, en zo snel ook. Ik hoop dat we hem snel af mogen aanschouwen!

hoi Alex,

mooi werk !! Ik vind dit tich wel een van de mooiere bakkies die langs is gekomen.
Even gewoon voor de statistieken; hoeveel tijd / werk heb je nodig gehad om de blauw-groene marking op te bouwen ? Goog luck Piet 🙂

groet Frank

Joh ... hij heb gewoon foto's van een echt tank genomen!! 🙂

Als ik naar het interieur kijk, dan heb ik echt het idee dat ik in een echte tank zit te kijken. De chippings, hoe het roest eruit ziet ... respect!

Jelle, Eelke, Ruud, Frank en Jeroen,

Bedankt voor jullie reacties. Hierbij wat antwoorden op de vragen:

@ Jelle. Er komen T54E1 tracks onder van Italeri. Het cijfer "157" van de AoS heb ik inmiddels aangebracht met wrijfletters van "Archer".

@ Eelke. Ik ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen met de Formations RAM OP. Ooit wil ik nog een tweede Kangaroo bouwen voor mezelf en de set van Formations zou wel eens een goede kunnen zijn.

@ Frank. De blauw-groene AoS was redelijk snel gebeurd. Eerst even goed afplakken, dan de blauwe kleur spuiten, een uurtje wachten, de helft van het "blauwe" vierkantje afplakken en dan het groen spuiten. De tape heb ik na een half uurtje verwijderd.

Ik heb het blauw en groen wat meer verdund dan ik anders doe en vervolgens in drie dunne laagjes opgebouwd. Tussen de laagjes in zit slechts enkele minuten. Totaal ben je dus niet meer dan een kwartier met arbeid bezig, maar met wachten erbij zit je op een 1,5 uur o.i.d.

Een kleine update:

Gloss-1.jpg

Gloss-2.jpg

De bandjes zijn geschilderd, "157" is aangebracht en ook de "crooked" (gedraaide "Canadese" ) sterren zitten op de zijkant. Verder heb ik wat zitten rommelen met Schelpenzand, pigmenten en houtlijm. Over de uitwerking daarvan ben ik niet tevreden, dus ik ga nog aan de slag met washes en droog pigment. Streven is een stoffige ipv modderachtige Kangaroo.

Afgelopen dagen heeft de boel een beetje stil geleden op zoek naar een "correct" CT-nummer. Gisteravond heb ik wat zitten bomen met Bert Lindeboom en Canadees Bill Miller en uiteindelijk is daar een rijtje van vier mogelijke registratienummers uitgekomen. Vanmiddag staat het plaatsen van het CT-nummer en de tracks op het programma.

De RAM is inmiddels voorzien van een aantal transparante laklagen om de decals te sealen en een basis te maken voor de washes.

Alex

Hoi Alex

Wat een mooi project dit, bijzonder om dit hele onderwerp door te lopen en te zien wat voor werk je allemaal al hebt verzet. Wat dat schelpenzand betreft, ik vind het hoe fijn het ook is altijd nogal opvallend als het eenmaal is aangebracht. Ik zit met een StuG 3 waar ik het ook op heb gebruikt en ik krijg het er met geen mogelijkheid meer van af 😕 Volgende keer gebruik ik dus weer gewoon zand/gips.

groets

Jochem

Ik kan mij bij Jochem aansluiten,echt mooi om te zien hoe dit project gevordert is!
Op de eerste foto zie je de veschillende delen liggen,zoals de door gezaagde romp en dan is dit het resultaat.
Is toch nog goed opgelost die markerings!
Grt Jelle.

Bedankt voor jullie reacties.

@ Jochem, Inderdaad! Ik ben het helemaal met je eens. Het lijkt heel fijn zand maar op je model ziet het er al snel grof uit. Misschien is het toch nodig eerst het zand te zeven(?) Ik heb al tijdens het aanbrengen grote gedeelten schoon gewassen met water. Wat er nu op zit, zit inderdaad ook goed vast 😱

Het census nummer (CT-40553) zit er inmiddels op en ook de tracks zitten na veel geduld op hun plek. Foto's volgen.

Alex het is goed geslaagt moet ik zeggen!
Hij ziet er prachtig uit!!
Alleen wat je zelf al zei dat schelpenzand ziet er zo wel grof uit!
Ik had het zelf ook aangeschaft voor dit soort werk,maar ik denk er nu toch maar over na om wat anders te gaan gebruiken!
Maar in ieder geval de Ram/Kangeroo is goed geslaagt,ik heb er zelf ook wel zin in om dit voertuig te gaan bouwen!
Ik ben benieuwdt als de hele verf/wheatering fase klaar af/is!
Grt Jelle.

Hoi Alex,

Prachtig secuur werk, ik kan niet anders zeggen. Vind het mooi om het proces te volgen, tot nu toe was ik een stille genieter, maar wil je nu even een suggestie doen voor modder / aangekoekt stof effect, omdat schelpenzand inderdaad wat grof is.

Wat ik altijd gebruik is Fine Turf van Woodland. Dit is een korrelachtig synthetisch materiaal gebruikt door treinhobbyisten om landschap te maken. Wanneer je dit mengt met acryl/gewone plamuur of houtlijm en dit weer verdund, kun je heel fijn aangekoekte zooi aanbrengen. Desgewenst kun je er ook nog statisch gras door gooien, om gevallen na te bootsten waarin een tank een weiland heeft omgeploegd.

Als je er meer over wilt horen dan moet je maar even roepen.

Dit is de site van woodland: http://www.woodlandscenics.com/index.htm

Succes ermee en ik blijf volgen...

Groeten,
Bouke

navigeren op de site: Landscaping -> ground cover -> fine turf

de rest van de site is ook erg mooi. Handige "how to" videos etc. Ik ben van mening dat we veel kunnen leren van de treinhobbyisten en zei weer van ons natuurlijk 😉

Groeten!

Jelle, Bouke, Peter, Benjamin,

Bedankt voor jullie reacties! Ik probeer zo veel mogelijk van de bouw van dit model te laten zien omdat hij ergens in deze dagen een nieuwe plaats krijgt in Canada.

@ Bouke
Bedankt voor de tip. Vroeger gebruikte ik veel Woodland Scenics producten. Volgens mij moet ik die Turf nog ergens hebben. Ik ga het zeker proberen. Net wat je zegt; wat kruisbestuiving met andere modelbouwgebieden, zoals de treinenhobby en vliegtuigmodelbouw is alleen maar goed; je leert van elkaars technieken.

Alex

De laatste loodjes. Hierbij even een paar foto's van vandaag en gisteren.

De eerste foto toont het model na een zwarte en bruine wash (olieverf met White spirit) en na het aanbrengen van slijtageplekken/chippings met Revell Mat Zwart (nr 8) Een gedeelte van de chippings is aangebracht met een 4/0 penseel en de rest is gedaan door met een schuursponsje verf op te brengen.

Wash-chip.jpg

Hierbij de status van deze avond. Het model is voorzien van stof en regenstrepen met sterk verdunde Revell 75. Naderhand heb ik het model vooral aan de bovenzijde ge-dry-brusht met Olive Drab (Humbrol 155) om het teveel aan stof weg te werken. Het onderstel heeft een eerste behandeling gekregen met pigmenten van onze Spaanse vriend. Ik heb het droog aangebracht en daarna gefixeerd door White Spirit over het pigment heen te druppelen. Met een 9B potlood is de .30 loop bewerkt en zijn randen voorzien van slijtage.

Bijna-1.jpg

Bijna-2.jpg

Bijna-3.jpg

Bijna-4.jpg

Alex,

Volgens mij heb je straks een heel tevreden klant.......
Kan niets anders zeggen als dat die man straks heel blij moet zijn met zo'n model.
Blijft de bovenzijde los, zodat hij er ook in kan kijken?

Toch nog een vraagje, is het gezichts bedrog, licht het aan de foto's of zitten die sterren aan de zijkant echt scheef? Of hoort dit zo?
Ik geloof het niet hoor, mede ook door dat verdikt hier is, maar zo op de foto's te zien vraag ik het me toch af.

Maar verder, echt een top model, klasse hoor.

Groeten, Peter.

Hoi Alex,

Dit is echt weer een meesterwerkje aan het worden.

Prachtig!

Groeten, Jan van Harn

He Alex zoals Peter al zegt je moet straks wel een tevreden Canadees zien als hij het model krijgt!
Het is echt een mooi stukje modelbouw wat je er van gemaakt hebt!!
Ben je zelf ook bij de overhandiging van het model aan de Canadese veteraan?
Ben benieuwt wat deze er van vindt,een model op schaal waar hij dienst in heeft gedaan!
Trouwens het luik open zetten was een goede beslissing!
Mooi stukje werk Alex,Grt Jelle.

ik vind het een schitterd model.
Had in het begin wel mijn twijfels.
maar je hebt er iets schitterends van gebouwd, het briljante voorbeeld van scratch building.
Zou willen dat ik dat zou kunnen.

Ga zo door!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gr Manuel

Die scheve sterren klopt inderdaad: Het was een subtiel protest om duidelijk te maken dat de Canadezen duidelijk geen Amerikanen waren..
Ze waren wat "pissed" dat ze hun voertuigen moesten tooien met de witte, amerikaanse, ster die nu eenmaal was afgesproken als symbool voor de geallieerden.
Om hun gram te halen plaatsten ze de sterren dus vaak op zijn kop of scheef.

Echt onmogelijk mooi. Als ik ooit een keer zo'n niveau kan bereiken...
Het moet volgens mij ook een goed gevoel geven om dit te kunnen bouwen voor iemand die voor onze vrijheid heeft gevochten.

Ik ben echt sprakeloos

Benjamin

Proficiat met het resultaat. Ik heb de foto's meteen naar harde schijf gezet.

groeten Maarten

ps
Nog bedankt voor het pb

Oke na een goed half uur kwijlen lezen, ben ik danig onder de indruk van dit model. Wat een topper.

En Alex, wanneer begon die clinic over "hoe maak ik mijn model ook zo geweldig"? 🙂

echt een heel mooi model.

groet Eric

Terug
Bovenaan