R.R.A.C. tijdens operation Crusader, "SCHADE"

Re: R.R.A.C. tijdens operation Crusader

Eerst de beloofde foto van de kleine aanpassing aan de binnenkant van de cabine.
Aan beide zijden het schuifluikje aangebracht.

IMG_5051.jpg

He he, na veel knopen (in letterlijk en figuurlijke zin) eindelijk het net klaar dat om de kist gaat.
Ook het net dat kapot aan de fender hangt aan de andere kant is er, echter moet ik de schade e.d. nog aanbrengen.
Dit komt wel in een later stadium.

IMG_5049.jpg

De titel is na enige tijd ook vast komen te staan en ik heb naar aanraden van Johan Bijl een plaatje laten bedrukken.
Dit kostte slechts € 5,= en ziet er netjes uit dacht ik zo.

IMG_5050.jpg

"SCHADE" in zowel het Nederlands als het Duits een toepasselijke titel.

Indrukwekkend is het eerste wat in mij op komt, ik heb al vaker gezegd, de beste bouwers zetten aan tot bouwen, werken inspirerend, en mijn handen jeuken!
Behalve dat ik zelf ooit 's een 1/1 Silver Shadow heb gehad kan ik niets zinnigs bijdragen, maar ik kijk mee met bewondering.

Groeten Rick

Martin, het plaatje is voor mij gedrukt bij de lokale sportshop (verzorgd sportprijzen, bekers e.d.)en kostte de enorme som van € 5,=. Op aanraden van Johan Bijl ben ik even langs gegaan en voor dat prijsje niet fout toch ??

Rick, ik weet wat je bedoeld (ik ben blij dat ik lid ben geworden van een TWENOT bouwgroep, werkt net zo inspirerend) en ben blij dat mijn werk je weet te raken. Met deze kit ga ik soms erg ver (uitdaging voor mijzelf) maar zelfs kleine aanpassingen kunnen wonderen doen en een kit naar een hoger niveau tillen. P.E. is mooi maar de mogelijkheid om zelf iets te prutsen is vele malen leuker en uiteindelijk gaat het in deze hobby toch om de lol die je er aan beleeft.

Willem

ha Willem mooi werk, dat mensen zulk soort practige dingen kunnen maken. 😉
maar de mogelijkheid om zelf iets te prutsen is vele malen leuker
mee eens

maar hoe maak jij die ronde klinknagels of moeren wat zijn het, allemaal zo mooi gelijk?
gebruik je daar soms een mal voor.

tjou,
Chris

Hey Arno, je komt toch ook naar de leden meeting in Schiedam hoop ik, dan kan je hem een critische blik gunnen.

Chris, die rivets maak ik met een zelfgemaakte punch and die set.
Zoals deze echter ik heb nu een iets uitgebreidere set gemaakt.

PICT0107.jpg

Willem

super gemaakt zeg.
dat soort gereedschap zal in de winkel zeker nier voor een vriendelijk prijsje te krijgen zijn.
als ze in de winkel te krijgen zijn.

later en bedank voor je toelichting,

Chris.

Heej die Willem,

ik werd gisteren tijdens de bouwavond door mijn mede SMF-ers even terecht gewezen dat ik deze thread heb gemist.
Niks te veel gezegd, erg fijn project dit.

Enne...netten knopen voor gevorderden.....magistraal stukje detaillering.

Robert

Pffooeeeh hé, een hele bouwgroep die mijn werk bespreekt. (oei nu is de druk wel errug groot 😉 )
Jongens hij is morgen op de bijeenkomst te zien en te bespreken dus geef kommentaar.

Willem

Mike, gewoon een setje boren en de schacht als punch gebruiken.
Doordat je dezelfde boor gebruikt als punch past hij dus echt perfect in het geboorde gat.

Nee, ik bouw 'm gewoon af en zie wel of ik meedoe aan een wedstrijd of niet (vind het niet zo belangrijk, is echter wel leuk of z'n tijd)

Willem

Weinig kunnen doen aan de RR na de Twenot bijeenkomst in Schiedam en een week later Goes.
Nu dus even wel en heb de boys gun geplaatst (moet nog een vizier aan de loop plaatsen) en de pantserplaten aangebracht.
Ook de vickers is iets verder in uitwerking.
Beiden kunnen nog worden verwijderd voor het schilderen.
Ben nu bezig met het achterluikje in de turret.
Ook de zijkisten gaan nu vorm aannemen en zullen in een volgende fotosessie aan bod komen.

IMG_0009.jpg

Willem

Hallo

Laat ik voorop stellen dat ik een geweldig draadje vind fantastisch scratchwerk, maar tijdens een zoektocht naar wat onderdelen voor 1 van mijn projecten kwam ik het volgende tegen: http://www.jadarhobby.pl/black-t35013-pattern-1920-wsand-tyres-accessories-p-20196.html
Ik heb wel eens het idee dat er mensen meelezen met wat er allemaal gemaakt word, kan je dat idee begrijpen? 😉

Cheers Ronald

Hoi Ronald, ik vindt Willems RRAC toch beter, dit is zo een model waar
ik verliefd op ben geworden.
Op ML zijn er al vragen geweest voor betere banden.
Ik heb maar niet geantwoord, wil Willem niet overbelasten. 😉

Cheerio, Arno

Ronald,

het meekijken en er je voordeel aan doen is gelukkig niet strafbaar en eigenlijk wel een beetje ego strelend 8) .
Inmiddels ben ik via via er al op gewezen dat de nieuwe Roden versie met de woestijn banden mede door de brede belangstelling op mijn draadjes is uitgebracht (er lopen er 4 inmiddels 😳 ).
Dit bewijst toch dat er door de fabrikanten goed op de forum input gelet word.
De link naar jadarhobby toont een leuk setje dat goed te gebruiken is om een '30 tot '42 model te maken.
Om de juiste uitvoering te verkrijgen zal je toch extra wielen met de bredere woestijn banden nodig hebben,
Deze uitvoering is wel geschikt voor de Tank Corps en later door de RAF overgenomen voertuigen die zijn gebruikt in Irak in de jaren '30, echter de helmen die bijgeleverd zijn kloppen dan weer niet.

Arno,

fijn om te horen dat je het nog steeds een mooi projectje vind.

Morgen maak ik weer enkele foto's en gooi er een kleine uitleg tegenaan.. 😉

Willem

ArnoRiedel zei:
Hoi Ronald, ik vindt Willems RRAC toch beter, dit is zo een model waar
ik verliefd op ben geworden.
Op ML zijn er al vragen geweest voor betere banden.
Ik heb maar niet geantwoord, wil Willem niet overbelasten. 😉

Cheerio, Arno

Hoi

Ben het helemaal met je eens, speur het lijstje titels af naar de letters R.R.A.C. deels om de voortgang te bewonderen maar ook om de aanpak af te kijken,
het is alleen dat ik zoiets had van "verrek dit ken ik".
Hoewel ik van huis uit mechanisch bankwerker ben bezit ik niet de skills of de gereedschappen om dit te kunnen doen, en ben dus aangewezen op dit soort oplossingen maar ik blijf het proberen, leek me iets om ook anderen van op de hoogte te stellen.
Heb zelf ook een soortgelijke ervaring, van Swash Design een Triumph 3HW voor stevige prijs aangeschaft, en toen was er ineens Bronco met 2 3HW's 😉
M.A.W. toch maar eens beginnen met scratchen, wat mis ik nu echt in mijn collectie 😕

Anyway Cheers Ronald

Heren en Dames,

een vervolg op de nog lopende saga van de kleine grote verbouwing.
Nadat Henk Pijper mij al vroeg in de bouw erop wees dat de beugels om de twee tanks naast de resevewielen aan de fenderplaten gebout zitten heb ik besloten dit toch aan te passen.
Eerst de rand van beide tanks verwijderd en hierna de platen vervangen (waren eerst de dikkere houten platen die bij de kit geleverd worden) en de beugels gebogen en geboord (moeren e.d. volgen nog)

fenderleftside.jpg

fenderrightside.jpg

Zoals de foto's laten zien heb ik de kisten ook aangepakt en op de fenders aangebracht.
Een volgend probleempje was de pantserplaten die om de benzinetank onder de laadbak gemoteerd zijn.
Ik had nog geen goede foto gezien (behalve enkele van Fordsons) tot in de nieuwe Military modelling de volgende link bij een mooi artikel over de R.R. stond.

http://rafarmdcarcomp.multiply.com/

Mooi, weer een extra bron van informatie, ook al betreft dit merendeels de jaren '30.
Dus de pantserplaten aanpakken en meteen twee trekhaken aanbrengen.

gastankprotection.jpg

Ook de binnenkant van de auto krijgt het een en ander aan extra's, dit om het geheel aantrekkelijker te maken omdat de deuren open staan en je dus naar binnen kan kijken.

rivettingcopilotside.jpg

rivettingdriverside.jpg

Ook na nameten besloten dat de bestuurdersstoel naar voren geplaatst moet worden. (bij plaatsing zoals de kit voorschrijft moet je 1.95 meter lang zijn om bij de pedalen te kunnen)
Ook de stoel heeft een kleine facelift gekregen en is o.a. voorzien van de beugel en een nieuwe hoes om de rugleuning.

driverchair.jpg

Na meermalen met een scheef gezicht de plaat op de vickers bekeken te hebben toch maar een nieuwe aangebracht.
De horizontale sleuf was scheef en het lukte mij niet om dat netjes aan te passen.

newgunshield.jpg

en om het af te leren nog even een overzichtje...

totalview12.jpg

tot ziens

Willem

Hij word erg mooi Willem, maar dat wist je al. 😉

Een exrtreem drukke tijd achter de rug na de laatste Twenot bijeenkomst dus er was geen tijd voor een reactie. 😕

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest qua complimenten en het begint er steeds meer op te lijken dat er minder en minder groen plastic over blijft.

Ik heb het gevoel dat als je dit voertuig nog een keer zou moeten bouwen je alles zou zelf bouwen. Zo heb je de juiste schaal diktes en ben je niet bezig de fouten van een fabrikant te verbeteren.

Het enige wat mij opvalt is de koel loop mantel van de Vickers. Je mondingsrem is mooi fijn en deze lijkt daarom een beetje aan de groffe kant. Of dit anders moet of kan weet ik niet maar het is zo maar een gevoel.

Succes er mee

Groet

Marcel 😀

Hey Marcel,

leuk om van je te horen en natuurlijk om je kleine kritieken op te pikken.
De Vickers is qua koelmantel mischien iets te soft in detail maar de maten kloppen dus laat ik het zo.
Ik heb even aan vervanging met een resicast model gedacht, is op het geheel maar een minimale verbetering, wel moet er nog een greep en trekker worden aangebracht (dit is niet eens goed te zien maar ja het hoort nou eenmaal zo)

Willem

Weer een paar stappen dichter bij het eindresultaat.

Als eerste heb ik de fan die bij de kit geleverd werd vervangen.
Het zat me niet lekker nadat ik de foto uit het Tank Museum eens goed bekeek en er een 6 blads fan geplaatst bleek.

IMG_0042.jpg

De volgende stap is het luik op de turret en na wat gepruts denk ik dat het er netjes uitziet.

IMG_0045.jpg

Ook de pantser deuren in de laadbak zijn geplaatst en krijgen nog enkele details.
De kisten moeten nog van sluitwerk voorzien worden en iets van vulling in de openstaande kist.

IMG_0038.jpg

Er zal nog even goed nagedacht worden over de binnenkant van de turret en hoe en vooral hoe ver ik ga met het detailleren.
Natuurlijk moet de watertank en slang naar de koelmantel van de Vickers worden aangebracht.

Even een leuk vraagje voor jullie...Wat is er toegevoegd (in overeenstemming met de originele foto, zie begin van dit draadje) op de onderstaande foto.
Let wel op dit betreft 1 item (dus wel zoeken hé)

IMG_0041.jpg

Groeten, Willem

Jaaaahhh, eeeemmm tjonge toch niet duidelijk geweest in mijn vraagstelling.
Dus maar even aanpassen die vraag.

jammer Arno (antwoord was goed, maar nu niet meer)

Willem

Waarschijnlijk mijn laatste update voordat de eerste kleuren erop gaan.
Tijdens D-Day heb ik enkele Flimsies (4 gallon blikken) en POW cans gemaakt met de folie van een toetje (eerst lekker genieten en dan nog prima materiaal eraan overhouden, geweldig toch)
Deze folie is dik genoeg om mee te werken en heeft een ietwat matte aluminium onderkant die perfect is voor dit doel.
Deze blikken komen in de ladbak en in de openstaande kist.
Met magic sculp een bedroll en een doek (jawel een Clemensje, al verstop ik er niets mee)gemaakt voor de rest van de vulling in de kist.
Arno Riedel even aangesproken en hij gaf mij het idee om een S.R.D. jar in de bak te plaatsen.
S.R.D. staat vermoedelijk voor Service Rum Diluted en als ik het goed inschat bedoeld om toe te voegen aan het drinkwater om er nog een beetje smaak aan te geven.

IMG_0050.jpg

Nu ben ik nog bezig met enkele Boys magazijnen en een munitie kist met enkele magazijnen erin voor in de cabine.
Ook wil ik een helm toevoegen van de mooie SKP uitvoering.

IMG_0051.jpg

De bouw is bijna ten einde en dan gaat het spannende deel beginnen....Het Caunter schema...

Willem

Hoi Willem, had de update ook hier weer bijna gemist. 😳
Ga je hem echt verven, al dat moois blijft dan verborgen.
Van de andere kant we hebben nog altijd de foto's. 😀

Cheerio, Arno

Ach, de bedoeling is altijd een zo getrouw mogelijk model neer te zetten naar aanleiding van de foto's.
'T staat zo knullig als je een mooi ondergrondje maakt maar dan een niet geschilderd model erop plaatst.
En gelukkig heb ik 'm vaak genoeg op de foto gezet.

Willem.

Helaas voor diegenen die hem liever zien als een naked build, hij heeft een jasje.
Er is nu geen weg terug meer.
Nu komt het nut van een primerlaag wel erg duidelijk naar voren... het originele plastic is van beroerde qualiteit en heeft een groot aantal problemen, het is duidelijk te zien dat men niet de moeite heeft genomen om frees, schuur en andere krassen te verwijderen uit de mallen.
Het rare is dat op het groene plastic dit niet zichtbaar was.
Maar met wat schuurpapier en een glasborsteltje is het meeste wel weg te werken.
Ook is het doorleefde karakter van de wagen een geluk in deze. (enkele krassen en deuken geven een juist effect al wil je liever zelf de hand hierin hebben)

IMG_0058.jpg

IMG_0059.jpg

IMG_0061.jpg

IMG_0060.jpg

groeten, Willem

Mwoeah !
Interessant voorwerk...t draait natuurlijk om wat erna komt! Je hebt veel moeite en tijd gestopt in dit project en wacht op de kleurtjes. Ik ben erg geïnterresseerd in de eindwerkjes. Voortmaken graag ! 🙂

groet frank

Na een weekje plakken en verfmengen dit resultaat..

IMG_0064-1.jpg

IMG_0065-1.jpg

De kleuren zijn gemaakt met Tamiya.
De reden was dat ik liever een acryl basis heb met het oog op de verdere bewerkingen.

Ik ben uitgegaan van de kleuren volgens het schema van M.Starmer.
Na onderzoek en het bijeen brengen van originele verfstalen heeft hij een tweetal mengschema's opgezet, een Tamiya en een Humbrol.
De eerste kleur is Portland Stone No 64, mengverhouding XF2 White (6 delen), XF3 Yellow Green (1 deel) en XF57 Buff (1 deel)
De volgende kleur is Silver Grey No 28, bestaande uit XF21 Sky (7 delen), XF3 Yellow Green (1 deel) en XF19 (1 deel)
De laatste kleur is Slate No 34, gemengd uit XF24 Dark Grey en XF3 Yellow Green in 1:1

In tegenstelling tot wat velen denken en gebruiken is de kleur Silver Grey niet Licht Blauw maar een Grijs Groene tint.

Willem

En in het echt is hij nog veel mooier. Zaterdag live mogen aanschouwen. WoooHH!!

Zonde dat hij hem ook nog wil gaan verweren en bevuilen. 😢 😢 Ik zou er een showroomversie van maken 🙂 🙂

Willem, op weg naar Best of Show. Hey Dude!!

Heren,

bedankt voor de positieve reacties. (eerst nog af zien te krijgen Rob 😉 )
Ook al was het voor mij vanaf het begin duidelijk dat de camo erop zou komen was het uitvoeren hiervan toch even slikken.
Het is een moeilijk schema en de foto's tonen niet alles dus komt er veel passen en meten bij kijken.
Vooral het achteraanzicht is voor mij nog een klein obstakel maar ook hier kom ik wel uit.

Gisteren ben ik begonnen met het aanbrengen van de houtstruktuur en verweerde verf op de laadvloer en de cabinevloer.
Zodra ik de binnenkant van de cabine klaar heb kan hij op het cassis.

Met al deze handelingen (het verweren) moet ik rekening houden met het feit dat deze camo niet lang in gebruik is geweest.
Ook op de foto's is te zien dat er nog niet zoveel schade aan de lak is.
In de laadbak breng ik wel flinke lakschade aan. (het veelvuldig schuiven met de lading en het in en uit stappen met bespijkerde schoenen levert dit nu eenmaal erg snel op)
De cabinevloer krijgt de orginele kleur lak, Donker Groen (zeer verweerd) omdat ik het nut niet zie van het schilderen van deze vloer in de nieuwe camo.

Willem

Willem,

grandioos werk! Ik heb net met veel interesse de verschillende pagina's van deze thread bekeken en echt genoten. Het spuitwerk ziet er inderdaad erg straks uit; mooi werk.

Ik ben benieuwd hoe de SKP helmen je bevallen; ik heb er al een aantal keer mee in mijn handen gestaan, maar steeds weer teruggelegd.

Alex

Heren,

weer een klein stapje verder met het karretje..
Als eerste zijn de vloeren aan de beurt en krijgen een redelijke verwering...
Natuurlijk komen hierop nog een wash en later wat pigmenten om een stoffig geheel te maken.
Ook de stoelen zijn geplaatst en deze krijgen nog wat slijtplekken en vuil.

Hierdoor kan ik nu de opbouw plaatsten en het motorcompartiment geheel samenstellen.
De tarpaulin die op de kist komt is nu ook geplaatst. (anders kan ik de touwen niet meer aanbrengen vanwege de openstaande deuren)
De beplating laat ik nog los zodat alles eerst nog verweerd, vuil en stoffig gemaakt kan worden.

De camo is nu geheel zoals ik hem wil hebben. (dus ook de op de foto niet zichtbare achterkant)
Dit was nog even puzzellen maar het klopt nu volgens alle lijnen die ik heb kunnen uitzetten op een schets.

Hier enkele foto's met wat onderdelen samengebracht.

IMG_0067.jpg

IMG_0068.jpg

IMG_0071.jpg

IMG_0069.jpg

Willem

Willem, het begint nu wel heel erg mooi te worden allemaal. Voor zover het nog mooier kon.
Afgelopen zaterdag inderdaad live mogen aanschouwen, maar je bent nu alweer een stukje verder.
In eerste instantie vond ik het zonde dat je al dat mooie werk onder een laag verf ging verstoppen, maar ben blij dat je dit toch gedaan hebt. Wat een mooi schilderwerk toch. Ik vind dat je die planken erg mooi verweerd hebt.

Succes met de rest en kom maar snel met een nieuwe update!!

Groeten,

Eelco

Met het langzaam en met veel geduld aanbrengen van de verwering word het nu een geheel.
Enkele onderdelen komen er nog op echter pas als ik tevereden ben over de onderliggende lagen zodat ik geen gekke kapriolen hoef uit te halen om het één en ander te schilderen.

De stand tot nu toe.

IMG_0072.jpg

IMG_0075.jpg

IMG_0076.jpg

IMG_0078.jpg

Willem

Hallo allen,

allereest wil ik iedereen bedanken die dit project mogelijk gemaakt hebben dus hier gaat'ie...

Military Modelling Magazine voor de publicaties over dit onderwerp, Peter Brown voor de foto's, Tank Museum Bovington voor de info, Mike Starmer voor de verf instructies en natuurlijk iedereen hier bij de TWENOT die mij met woord en daad ondersteund hebben.

Ook mijn dank voor de lovende en ook de kritische opmerkingen tijdens de meeting in Overloon.
Een wedstrijd is een graadmeter omdat het mij in de mogelijkheid stelt om mijn werk met ander werk te vergelijken en er weer van te leren.
Het winnen van de Publieks-prijs is in mijn optiek een grote eer en een enorme verrassing.

IMG_0117.jpg

IMG_0122.jpg

IMG_0121.jpg

IMG_0120.jpg

IMG_0119.jpg

IMG_0118.jpg

IMG_0123.jpg

IMG_0124.jpg

IMG_0125.jpg

IMG_0126.jpg

IMG_0127.jpg

IMG_0128.jpg

IMG_0129.jpg

IMG_0130.jpg

IMG_0131.jpg

IMG_0132.jpg

IMG_0133.jpg

IMG_0135.jpg

en een slide show

http://s271.photobucket.com/albums/jj129/wpmodelling/Rolls%20Royce/?action=view&current=58053405.pbw

Willem

Hoi Willem,

Top joh! Ik heb hem zondag niet gezien maar de bouw in Eindhoven wel en wat ik zo zie is het een terechte prijs.
Knap en origineel werk!

Groetjes

Hee, ik had hier nog niet op gereageerd. Dat is geen schade, dat is gewoon een schande! Gefeliciteerd met de prijs, Willem. Wat mij betreft is die dubbeldik verdiend. Die houding van Rommel vind ik wel wat dubbelzinnig, hij kan zo in een maffiafilm, en dan zeggen: 'waddaya want, huh, punk?' 🙂.

Hoi Willem,
zojuist heb ik deze thread zitten lezen en bekijken..... dat ik deze niet in de gaten heb gehad zeg 😳 .
Hoed af en een buiging... man wat kan jij strak bouwen 😱 .
Op naar "Toys for Boys".....

Vrolijke groet 😀 ,
Peter

Terug
Bovenaan