Rückzug

Hallo.
Na mijn introductie in Het Twenot Cafe, wil ik mijn bouwen graag hier presenteren.
Ik ben gefascineerd door alles wat met transport te maken heeft. Dat kunnen vrachtwagens zijn, colonnes met tanks, treinen met materieel dat van A naar B moet, etc.
Wat betreft de treinen, of eigenlijk de wagons, zijn we de laatste jaren behoorlijk verwend. Thunder Models, MiniArt, Sabre Models en T-Model brengen zeer representatief modelwerk op de markt. Ik heb in de loop der tijd veel van deze modellen aangeschaft en ben voor een deel begonnen met het bouwen van verschillend materieel.
Libor van LZ Models is voor mij de aanzet geweest tot het detailleren van vooral de onderbouw van het rollend materieel. Zijn resin modellen zijn, met wat geduld, tot uitstekende en super realistische modellen te maken. Ik heb over de jaren een boel setjes van hem aangeschaft, resin en PE en zo'n beetje alles gedownload om te begrijpen hoe het toe te passen. Het is een wereld op zich, maar de Deutsche Reichsbahn is zeer goed gedocumenteerd en das dan weer mazzel.
Op MS kwam zo ineens, vorige week, een foto voorbij welke mijn aandacht trok. Stug's op een emplacement ergens in de Ukraine, October 1943, Kirowgrad of Bobrinskaya, we zijn er nog niet uit. Maar ik herkende het, heb al veel fotomaterieel op mijn Mac verzameld over verschillende files.
Er zijn wat voorbeelden van wat ik interessant vind om te doen, de derde foto kwam voorbij deze week, door mij geplaatst. Afkomstig van bildergalerie.39ef8f07dcacce5d56ce61e08df61424--ww-tanks-size-model.jpgPanzer V Panther Ausf. D medium tanks on rail cars waiting to be shipped to the front, Apr-May...jpg17174.jpg
De derde foto is erg interessant om te bouwen. Ik had geen idee dat dit in October 1943 was. Zwaar gehavende Panthers terug naar reparatie / dan wel verzamelpunten ervoor.
Wat het model bouwen betreft, tja. Dat liep allemaal wat anders en schoot eerst niet op. Het blijft nogal eens haken op details waar ik mijn vingers niet achter krijg, bekend misschien.
Maar de Sabre Models Ssys Schwerlastwagen Kölnischer Bauart is bijna klaar. Duurde bijna 4 jaar, maar is voor wat ik in mijn bereik heb voorzien van alle details.
Foto's van de in aanbouw fase. scratch work, met van alles wat los en vast zit, op mijn weg komt.IMG_4255.jpgIMG_4255.jpg

Dank aan Libor van LZ voor al de research! Nog anderhalf te gaan om uiteindelijk een drietal wagons te koppelen.

En dan het trekkend materieel.
Er komt geen Locomotief, maar iets anders.
Namelijk dit.
IMG_6643.jpgIMG_6511.jpgIMG_6508.jpg

Het geheel komt op gangbare modules, maten heb ik nog niet helemaal uitgedokterd, maar het moet handelbaar blijven.
Voor de presentatie van de bouwfases maak ik een showcase. Het latere diorama kan ik zo blijven uitbreiden als een apart project.
Tot zover voor nu.
Later deze week meer over de voortgang van de Ssys wagon, hopelijk met decals nu en op een stukje rails.

Robert Jan

Rückzug over de weg.
Ik voor een campagne op Armorama ook dit thema gebruikt. In dit geval heet het 'Krempelzug'.
Een Sd.Kfz 251/7 C Ausf. met Sds.Ah.52. Het geheel is afgeladen met van alles wat er maar op past.
Inspiratie komt van een film, gevonden op Youtube.
IMG_6764.jpgIMG_6772.jpgIMG_6756.jpgIMG_6782.jpgIMG_6777.jpgIMG_6757.jpg

Het is nog steeds verre van perfect. De afwerking voor wat betreft verwering, stof op de banden andere details komen later als het in een diorama ingepast kan worden.
Nog een laatste model, ook bijna gereed, is de 5tons aanhanger, maar niet de styrene uitvoering van 'Das Werk'. Dit is de originele kit van Michael Baldeweg. Resin en uitgebracht onder zijn eigen bedrijfsnaam Bold Division. Met geduld, na 2 jaar bijna klaar. Ook weer met alles er op en onder.
IMG_6704.jpgIMG_6703.jpgIMG_6673.jpg
Op de luchtleiding en wat andere details is het klaar. Verweren volgt nog.

Tot zover voor vandaag. Naar de keuken en eten maken.

Robert Jan

Bijlagen

• IMG_6757.jpg
    IMG_6757.jpg
    242,9 KB · Weergaven: 3
Hi Robert Jan,

OK ziet er goed uit, flinke klus! Ik vind de combi van de 251, motor en aanhanger een goede en gevarieerde. Valt lekker veel te zien.

Mvg,

Vincent

Dank je wel Vincent. Het is inderdaad nog een hele klus. Maar ik wil het dus in fases gaan bouwen. Het gaat me vooral om het zo realistisch mogelijk te bouwen. De wagons kort koppelen, buffers die elkaar raken, het vast zetten van het materieel op de wagons, etc. Maar eens begonnen met de eerste rails van MiniArt in elkaar te zetten. Bij de Sabre modellen krijg je nu betere rails dan voorheen en het schakelt goed met MiniArt, maar Sabre heeft er een beetje Efteling werk van gemaakt. Het oogt te 'romantisch' en dat komt niet overeen met de DR standaard, want die is altijd hoog geweest. Sabre dwarsliggers zijn te verweerd. Word duidelijk als ik ze naast elkaar fotografeer.
Verder werken aan de rails nu, zodat er wat op kan staan dit weekend.

Groeten,

Robert Jan

Interessant werk! Een sd.kfz.251 is altijd goed! En die aanhanger is ook goed gedaan.
Heb ooit zelf eens een sectie spoorwagens gedaan op basis van een Ironside German flat car. Inderdaad niet makkelijk om info te vinden.

Robert Jan,

Mooi project en veel te zien! Erg leuk ook om te zien dat jij aan jouw kant van de aarde toch prima de juiste spulletjes en setjes weet te verzamelen.

Ik zou wel nog even kijken naar de touwen/bevestiging van de attributen op de aanhanger; die rij grijze jerrycans en de olieblikken liggen er denk ik vrij snel af als de 251 een drempeltje pakt. Ik zou het touw door de handvatten van de jerrycans halen....en het touw misschien wat meer schuin naar voren trekken, naar waar de andere touwen ook bevestigd zitten.

Maak er wat moois van!

Nou Robert Jan, dat ziet er al veelbelovend uit voor het totaalplaatje 👍

Mooi afgewerkte 251 maar de Anh. lijkt nog iets verwering te kunnen gebruiken ? Deze ziet er goed uit hoor maar mis toch wat gebruikssporen.
Jerrycans bevestiging lijkt mij ook ietwat onzeker. De schep zal naar mijn idee ook niet lang op z'n plek blijven.

Het stuur van de motorfiets... is dat in transport stand gezet ? Zoja, goed gevonden..

Hoe dan ook klinkt je plan goed en ik wens je veel bouwlol met dit ferme project 😛

Bedankt Alex en Peter voor de adviezen. Voor het totaal plaatje krijgen de voertuigen nog een definitieve weathering en de nodige aanpassingen. Ben nu vooral bezig met het spoor gebeuren.Verzamelen van informatie over de hoogte van perrons en de onderlinge afstand van het spoor materialen die gebruikt werden, etc.

Groeten,

Robert Jan

Dank Elco!
Niet veel gebeurd dit weekend wat betreft modelbouw, er komen nogal eens andere dingen voorbij, zoals de tuin in aanbouw.
Bezig met het aanleggen van een Aquaponic systeem. Betekend kruiden en bijvoorbeeld tomaten verbouwen op basis van een waterbak met een visvijver als mestfabriek, geen aarde maar kleikorrels als basis voor de planten. Heb al een klein systeem, nu komt het in een kweekkast, met dak, nieuw filter en grotere vijver voor de Koi.
Was erg mooi weer vandaag, niet te warm / vochtig. Dus wel even wat airbrush werk gedaan.
Meer updates later deze week met wat recent foto materiaal.

Groeten,

Robert Jan

Hi Robert Jan,

Ja daar herken ik me in en denk veel andere medeplakkers ook. Met die hitte wordt er niet veel geplakt, alleen in bed haha. Binnenkort ook weer de airbrush gebruiken. Heb een paar projecten die wel wat verf kunnen gebruiken binnenkort.

Mvg,

Vincent

Het is nu 32º Celsius om 19:32, 65% Humidity and feels like 38º. Dat zijn de gemiddelde temperaturen tot October, dan is het einde regentijd. Probleem is het koelt niet of nauwelijks af, denk zo'n 5º vannacht.
Gisteren net zo, maar humidity lag veel lager, zo 45 / 50%. Met airco in de hobby kamer kan ik dan wel werken gelukkig.

Groeten,

Robert Jan

Hi Robert Jan,

OK ik zie nu dat je in Thailand woont, dacht Nederland waar we hittegolf hadden gehad, vandaar mijn opmerking! Misverstandje dus. Ja op mijn zolder is het nu ook weer te harden, dus weiter machen 😉 Ben bezig met o.a. BeoPanther, verder nog binnenkort laatste hand leggen aan Sturmtiger dio en 6 Rad airbrushen.

Mvg,

Vincent

Vincent LOL. Ben bezig met de lading voor de wagons. Worden Panthers, sowieso. Nog nooit gebouwd, dus wel interessant om te doen. Wagon 1 ligt inmiddels in de wacht voor een glans lak, zodat de decals erop kunnen. Panther Noº 1 wacht op tracks, bijna klaar. Panther Noº 2, Bergepanther A, schiet lekker op, maar met de tracks nog ff wachten. Meng is like horror with tracks. so will go for AM.
Heb veel gekeken naar D.Coyne zijn Panthers op Track Link, waaronder de BP A versie van Meng. Big fun om te bouwen, maar... tracks, no.

Robert Jan

de tracks van rfm zijn in plastic de beste, maar ik heb op mn A een setje dml tracks van een G gezet, mankeerd niets aan en zijn 1 deel per track, ik heb voor de D de meng tracks gebruikt, geel plastic en redelijk te doen, maar de zwart plastic variant van meng is ronduit prut. Ik bouw voorlopig ooknog wel panthers, er ligt nog een BP ausf.A, een late A van takom en ben al enige tijd bezig met een bp A op basis van italeri met een dml romp, uiteraard voordat de kant en klare kit uitkwam

Even een tijdje niet gepost, maar wel veel gebouwd ondertussen. Heel veel dingen zitten nu tegen kleur aan en staan dus in de primer of moeten eerst voor een deel geschilderd worden. Heb de goeie raad gevolgd en RFM tracks gekocht voor de Panther(s). Ziet er veel belovend uit.
Wagons schoot niet op, niet in de stemming / niet tevreden over / dubio. Heb een aantal kits uit de vitrine gehaald en een flinke doorstart gemaakt.
Sd.Kfz.7/1 - Büssing NAG 4500A met kraan en de MB L4500 welke de eerste Rail Truck gaat worden. Er moet er dan nog een gebouwd worden, want ze reden altijd in een stel, dit vanwege trekkracht.
Cabine is nu dicht, gelijmd en alleen het stuur moet er nog in. Voorruit en deuren komen later. Motorblok op kleur en in de lak voor het nodige verweren. Moet nog een leiding naar de radiator bovenop, allemaal wat fragiel om nu aan te brengen.IMG_9060.jpgIMG_9056.jpgIMG_9058.jpg
Zeer zeker niet de makkelijkste kit die ik gebouwd heb tot noch toe. Dit is Noº 2 die ik nu bouw. De eerste was in 2012, ook een Rail Truck maar met een kraan. Verkocht toen ik naar Thailand vertrok. Plus Model Conversie is echter prima en is nog steeds voorhanden / te koop.
Volgende post laat ik de Büssing NAG zien. Mijn favoriete merk als het om Duitse trucks gaat.

Tot laters,

Robert Jan

Hi Robert Jan,

Wordt een imposant geheel dat is zeker! Ben benieuwd als deze verder af is. Komt er nog lading in de truck?

Mvg,

Vincent

Hoi Robert Jan,

Mooie dingen laat je hier zien. Weer eens wat anders. Ik vind spoorwegtransport wel interessant, hoewel ik er zelf niets mee doe. Ik heb wel een paar boeken die je waarschijnlijk al wel kent. Die Deutsche Reichsbahn im Zweiten Weltkrieg en Eisenbahn zwischen Ostfront und Atlantikwall. Vooral veel foto's.

Succes met bouwen,

Jan Coen

Gisteren een flinke stap gezet met Büssing NAG L4500A met 3tons Bilstein kraan (Sd.Kfz.100). Model laat zich heel goed in sub assembly bouwen. Chassis, cabine en motor zijn goed te doen. AFV Club is altijd wat fragiel in de opbouw en met deze kit waren er behoorlijk veel beschadiging, gebroken onderdelen, etc. Voor de prijs is dat best wel frusterend, maar je krijgt wel 2 types zijpanelen voor de motor huif en idem voor de spatborden. Was dan ook een strategische aankoop, want zo heb ik onderdelen voor een andere Büssing NAG L4500 die als basis dient voor de Sd.Kfz.415 (in aanbouw met Resin conversion van Panzer Concepts) Daar over later meer. Het platform voor de Sd.Kfz.100 is werkelijk prachtig in detail. Hier kun je van alles mee doen, net als de werktuigen kast achter de cabine, subliem detail en met een beetje feeling voor AFV Club kits tot iets heel moois om te toveren. Kraan is dan weer een aderlating gezien het feit dat de kabelrollen maar half vormgegeven zijn, twee keer de helft (ahum).
Dry fit en zonder dak, deuren, motorhuif en spatborden. Kraan uiteraard nog niet geplaatst, komt later.
IMG_9067.jpgIMG_9071.jpgIMG_9078.jpgIMG_9073.jpg
Het grote verschil met de standaard voorzijde van de truck is de Spartaanse motorhuif met spatborden en de bumper. Ik kan nu de mooie met opschrift gebruiken voor de Sd.Kfz.415.
Kwam er ook weer eens te laat achter dat Yahu dashboard setjes maat voor de Büssing NAG L4500. weliswaar voor de IBG kit, maar ziet er geweldig uit, dus 2 sets besteld. Deze heeft een samenraapsel van allerhande decal sets, uiteindelijk heb je een arendsoog nodig om het ooit nog te zien als de cabine gesloten is.
Vandaag weer het spoor op, verder bouwen aan de MB Rail Truck.

Groeten uit Thailand, het is momenteel 08:14AM en 29º Celsius, heb de koffie op dus aan het werk.

Robert Jan

Hoi Robert Jan,

Mooie dingen laat je hier zien. Weer eens wat anders. Ik vind spoorwegtransport wel interessant, hoewel ik er zelf niets mee doe. Ik heb wel een paar boeken die je waarschijnlijk al wel kent. Die Deutsche Reichsbahn im Zweiten Weltkrieg en Eisenbahn zwischen Ostfront und Atlantikwall. Vooral veel foto's.

Succes met bouwen,

Jan Coen
Hallo Jan Coen. Ik ben eigenlijk niet zo van de boeken. Bijna al mijn beeldmateriaal haal ik van het web. Bijvoorbeeld: bildergalerie.
Voor ik naar Thailand vertrok heb ik wel een hele berg aan tijdschriften achter moeten laten met veel pijn in mijn hart. Gelukkig een paar mensen blij mee kunnen maken. Wat ik al aan boeken heb ligt nu op een zolder bij mijn broer. Misschien leuk voor later.
Maar internet heeft alles tegenwoordig heel snel voor handen als je weet waar te zoeken, toch?

Robert Jan

Robert Jan, alleen even een compliment; je bent een kunstenaar 🙂
Eigenlijk wel een puntje nog, of je iets kunt doen met de lichtval op je foto's? Vooral de laatste zijn vaak met tegenlicht, dus valt het model in de schaduw. Is maar een suggestie.

Bedankt Peter, ik beschouw dit als een groot compliment, waarvoor dank.
Wat betreft de foto's, tja. Ik maak geen gebruik van een andere camera dan die er in min iPhone zit. Ben daar meestal wat lui in. Maar het licht buiten is altijd beter, de regentijd is bijna voorbij dus ik kan straks weer meer buiten doen. Is altijd beter. Morgen even afwachten hoe het gaat, ziet er voorlopig nog aardig uit.
Even een update voor wat betreft de inspiratie voor de Sd.Kfz.100. Foto's van de truck komen van deze site: Büssing-NAG 4500 - Fahrzeuge-der-Wehrmacht.de
Het gaat mij vooral om de Spartaanse opbouw van de voorzijde van de truck. Maar ook het weglaten van de spatborden aan de achterzijde. Erg ruig met een mooie inkijk ten opzichte van de onderzijde.

Groet uit Thailand,

Robert Jan

Hallo Robert Jan,

Je modellen zien er -inclusief deze Büssing- erg goed gebouwd uit.
Misschien wil je nog de bedrading van de motor(-onderdelen) aan brengen voor extra realisme ?

ik ben erg benieuwd naar je verdere bouwverslagen, en uiteraard als kant-en-klare model !

Succes met bouwen,
Hans

Hallo Hans. Ik ben wel degelijk van de details, komen niet echt tot hun recht met de foto's nu, word straks beter.
Vandaag een hoop gedoe met de wisselende weersomstandigheden. Rond 11:30 AM kwam het dan toch. Anderhalf uur stortregen, het is dan even heel donker midden op de dag. Daarna klaarde het op, maar het buitenwerk en dus geen betere foto's.
Het werk resultaat van een zaterdag kwakkel weer.
IMG_9099.jpg
IMG_9101.jpg
IMG_9105.jpg
Rail Truck op kleur. Heeft wat voeten in de aarde gehad, maar nu kan het vooruit en is het einde van de bouw ook in zicht. Staat een lading in de bak, aggregaat en komt van Dnepro Models. Alleen de haspel ontbreekt nog.
Morgen weer verder.

Robert Jan

Weer een stap verder.
IMG_9107.jpgIMG_9144.jpgIMG_9132.jpgIMG_9123.jpgIMG_9121.jpg
Hoogte met de buffers is goed, was ik een beetje huiverig voor. Na wat gedoe met lijm deze ochtend, CA all over the place, toch nog een goeie dag gehad. Sommige mensen houden van de afwerk fase. Ik ben er niet echt een fan van. Hoop gedoe met mini klusjes, liever niet.
Details moeten nog komen, zoals de verlichting en de motorkap. Die heb ik bewerkt zodat het geheel opgeklapt zit. Dit voor de inkijk naar de motor.
Maar goed, de Büssing Sd.Kfz.100 schiet ook goed op. Spuitwerk bijna klaar en de Bilstein zit in elkaar, dwz. de boom zit aan het machinehuis.
Daarvan later meer.
Prettige werkweek allemaal.

Robert Jan

Beetje aan de sukkel met mijn gezondheid. Bloedsomloop is verre van ok. Week thuis gezeten en vanmorgen naar het Hospitaal.
Voel me wat beter, maar volgende week opname in Thammassat University Hospital. Mijn benen en sommige gewrichten doen erg pijn.
Bouwen ligt op laag pitje.

Tot zover,

Robert Jan

Dat is moeilijk voor je Robert Jan,

Bouwen is nu ondergeschikt en in geen geval een doel. Ik hoop dat je weer snel opknapt: beterschap toegewenst.

Groeten, Jan

Mooie vorderingen Robert Jan 👍 ik hoop dat het met jouw gezondheid ook al wat vordert... beterschap gewenst !!

Terug
Bovenaan