Quad Gun Tractor, Tamiya 1:35. Up-date, 19-09-2026

Hoi,

Begonnen met het chassis, plakt eigenlijk lekker weg.
Net als waar Ron het over had bij zijn model, een hoop flash en gietnaden maar dit is goed bewerken.

Het chassis,
03.webp

De wielen plaats ik later als hij helemaal af is maar ga ze wel apart verven.
04.webp
Het onderstel is gereed, ben eigenlijk toch wel blij verrast met de kwaliteit tot nu toe. Ziet er toch goed uit voor zo'n oud kitje....
05.webp

Rustig verder....

Ik ook niet, het kanon heb ik wel eens gebouwd (heel lang geleden) maar de Quad niet ondanks dat de vorm ervan me altijd al aangesproken heeft. Toen ik een aantal jaar geleden las dat er heel erg weinig van de afmetingen klopt, ging hij ook van het lijstje met ooit nog te bouwen modellen af 🙂

Lekker bouwen man, verder niets...

Verder met de cabine, eerst de binnenkant gereed maken zodat het interieur gereed is voordat ik de cabine compleet maak.
Begonnen met het wat detailleren van de binnenkant met de PE set.
Lekker bezig,
06-high-zplodn.jpg

Deze is gereed en kan gespoten worden. De verdere opbouw met al de details, stowage, wapen enz gebeurt na het spuiten
en verweren.
07-high-nha36b.jpg

08-high-zb5uir.jpg

Nu eerst verder met de inhoud van de cabine.

Peter.

Thanks Ron.

Weer wat stappen gezet.
Eerst alles in de primer gespoten.
12-high-ey3gvz.jpg

Het pre-shaden gespetter voor de basiskleuren 🙂
13-high-3jurgk.jpg

Hierna de ramen er in gezet en alles afgeplakt. De deuren zitten nog los.
Daar waar het "Mickey-mouse" camouflage moet komen, de zwart, grijze, blauwe kleur gespoten.
18-high-4o5xv9.jpg

Het camouflage patroon aangebracht met deze stikkers, in twee maten.
19-high-04vcpy.jpg

Hierna de basiskleur er op gespoten van Vallejo Air serie, de basis met 71250, bronze green.
Met de tweede laag het model opgelicht door 71006, light green chromade en daarna met nog een laagje de
grotere delen zoals de luiken e.d. opgelicht door wat geel, 71002, medium yellow toe te voegen.
20-high-2fi29d.jpg

De stikkers verwijderd, de oneffenheden gerepareerd en het model een satijn vernis gegeven.
Valt me nu eigenlijk op dat ik niets op de motorkap heb gedaan, eens kijken of ik daar nog wat mee ga doen.
21-high-72c000.jpg

22-high-o7zjn8.jpg

Ramen en deuren verwijderd, verder met de binnenkant.
23-high-u5ehcq.jpg

Het interieur staat ook in de verf, de basiskleuren zitten er op.
14-high-gp5wnt.jpg

Hierna alles voorzien van diverse washes.
24-high-d0rj3l.jpg

Het chassis is ook in de kleur gezet, deze kan onder de cabine plaats nemen en dan kan ik het verder afwerken.
15-high-u1mhrl.jpg

De stowage en alles wat er op en aan komt is gereed. Hier en daar nog wat afwerken met pigment
zodra ze geplaatst zijn.
25-high-xmmckb.jpg

De wielen zijn behandeld met VMS pigment, deze kunnen op het onderstel geplaatst worden.
26-high-qv23iu.jpg

Nu eerst verder met het interieur plaatsen in de cabine.

Op naar meer, Peter.

"Mickey-mouse" camouflage
Voor de historische correctheid zal ik erop wijzen dat wat er op het model zit, niet die camouflage is 🙂 Camouflage volgens MTP 46A, waarvan „Mickey Mouse” één van de varianten is, volgt een aantal belangrijke regels. Alle bovenzijden moesten in de donkere kleur geschilderd worden, dat is hier het hele dak en de motorkap. Die donkere kleur kwam dan „naar beneden” langs de bovenranden in onregelmatige vormen (bijvoorbeeld ronde) maar zó, dat hij over het algemeen tot onder de ramen reikte. Aan de onderkant bleven de binnenkanten van wielkasten, spatborden e.d., de vloeren die over het chassis hangen, de zijkanten van brandstoftanks, opbergkasten enz. die níét tot de zijkant reikten in de lichte kleur, maar erboven kwamen onregelmatige vlekken van de donkere kleur.

Het idee is dat de delen die het meest in het licht zitten, donker zijn, terwijl de delen die het meest in de schaduw zitten, de lichte kleur hebben. De twee lopen dan in elkaar over door de donkere kleur onregelmatig boven- en onderaan de zijkanten van het voertuig aan te brengen.

Klopt wat ik hier lees. Ik was uitgegaan van foto's van diverse modellen. Zoals ik het nu zie was daar dus ook een heleboel variatie te zien. Goed en fout zeg maar.
Ga er denk ik toch niet veel meer aan veranderen maar ga er zeker nog even naar kijken.

Peter.

Klopt wat ik hier lees. Ik was uitgegaan van foto's van diverse modellen.
Gelukkig hebben we de vrijheid om dat te doen. Het gevolg is wel dat onjuistheden in stand worden gehouden.
Jakko beschrijft heel mooi de achtergrond van het ontwerp. Persoonlijk vind ik het dan mooi om dat te laten zien.

Terug
Bovenaan