Pzkfw IV ausf.H wintercamouflage

Hallo allemaal,

Nou laat ik ook eens een projectje posten. Sommigen van jullie hebben hem misschien tijdens de workshops al gezien: mijn Pz IV. Deze stond al op de planning als white wash project en de master class workshop van Phil en Brian kwam dan ook zeer gelegen.

Het model zelf is de Tamiya 1/35 kit die op zich lekker te bouwen is. Een paar kleine aanpassingen/vervangingen. Zo heb ik de schurzen die aan de romp hangen zelf gemaakt van wat dun messing. Die van de bouwdoos zijn dik en in één onderdeel gegoten, wat niet echt mooi is. Verder had ik nog een setje Fruil rupsen liggen en die zijn op zich geen overbodige luxe, toch wel stuk mooier dan de 1-stuk-rubber-rupsen van Tamiya zelf. Deze zal ik dan ook op deze tank hangen.

Verder is dit project voor mij vooral weer een mooie gelegenheid om te oefenen met airbrushen, chippen (eerste keer met 'twee-kleurige' chips, bevalt me goed), werken met pigmenten (die wil ik gaan gebruiken voor wat modder) en allerhande andere verouderingstechnieken.

Goed tjid voor wat foto's. Zo ziet 'ie er nu uit. Gebouwd, gespoten (met Tamiya acrylics), gechipped (met Humbrol enamel) en wat drybrushing (ook met Humbrol enamel). Zometeen gaat 'ie in de glanzende vernis, na de goede ervaringen tijdens de workshop is dit dus de Purity Seal van Games Workshop. Even drogen en dan vanavond de white wash op de koepel, lijkt me genoeg voor 1 avond 🙂

DSCF3456.jpg

DSCF3455.jpg

DSCF3454.jpg

DSCF3453.jpg

DSCF3452.jpg

DSCF3451.jpg

DSCF3450.jpg

DSCF3449.jpg

DSCF3448.jpg

DSCF3447.jpg

DSCF3446.jpg

Feedback altijd welkom!

Groeten,
Martin

Edit: Zojuist besloten dat er ook nog een tweetal kleine Duitse 'balkenkreuze' op de koepel-schurzen komen. Verder is deze tank van een onbekende eenheid 🙄

Hoi Martin,

Dat gaat de goede kant op als je het mij vraagt. Mooi basiskleurtje en erg mooie chips op de schurzen 😱 Welke Humbrol kleur(en) heb je gebruikt voor die lichtere kleur chips, als ik vragen mag?

Grtz,

Niels

Wintercamouflage aangebracht 🙂 Ging op zich best aardig, hoewel ik tjidens de workshop wat subtieler kon werken dan hier thuis. De verf liet soms wel erg gemakkelijk over een groter oppervlak los. Misschien heeft dit te maken met het extra laagje haarlak wat ik heb aangebracht...

Feedback van harte welkom. Bedenk wel even dat ik nog met de camouflage zelf aan de slag ga en dat er nog washes etc. overheen gaan (dus feedback in de zin van "een wash zou een goed idee zijn" heb ik niets aan 🙂 )

DSCF3468.jpg

DSCF3469.jpg

DSCF3472.jpg

DSCF3478.jpg

DSCF3479.jpg

Foto's gemaakt onder bureaulamp....daglichtfoto's volgen nog!

Martin

Sorry, maar ik vind het niet echt mooi zo... Het lijkt erop of je gewoon wat in het wilde weg verf hebt verwijderd, in plaats van op de plekken waar het juist weg zou slijten. De white wash zou juist aan de randen en op plekken waar veel 'verkeer' is afslijten, en niet zozeer zo maar midden op een vlak. Deze techniek werkt erg goed (ik heb de workshop bij Phil en Brian ook gedaan 😉 ) maar is mi het best geschikt om een voertuig te maken wat bijna geen white wash meer over heeft (zoals bv de Panther waar Phil nu mee bezig is, te zien tijdens de workshop)
Als het mijn model zou zijn zou ik er nog het een en ander vanaf halen als het kan, vooral op het motor dek en bovenop de toren, dan ziet het er in ieder geval een stuk realistischer uit 😉
Jan 🙂

ps dit klinkt misschien wat negatief allemaal, maar dat is geenszins zo bedoeld! 😉

Ha Jan,

Nouja ik was degene die om feedback vroeg toch? 😉 Liever eerlijke feedback waar ik iets mee kan dan een ongemeend compliment 😉

Ik heb wel getracht rekening te houden met waar de slijtage het meest plaats zou gaan vinden. Moet zeggen dat ik soms meer bezig was met de techniek op zich dan met de logica, en soms lieten er wat grotere stukken verf los op plekken waar ik dat eigenlijk niet wilde.

Anyway, ik ga alles nog eens nalopen. Denk niet dat er nog veel verf los laat na een dag, mocht dat niet lukken dan hebben we altijd nog het ouderwets chippen met de hand 😀

Nieuwe foto's volgen!

Groeten,
Martin

ziet er super uit martin! kijk nog n s goed naar die van phil. probeer misschien nog wat van die druipers te maken... verder viel me op dat hij langs de randen van t wit helder witte puntjes heeft gezet om het nog wat meer diepte te geven.. misschien is dat ook nog een tip?

grtz jeroen

Kijk, dat bedoelde ik 😀
Super werk Martin, misschien alleen nog wat horizontale krasjes erin maken, alsof er takken langs geschuurd zijn...
Jan 😀

@ Dominique: thanks 🙂

@ Jeroen: Ik ben zeker van plan om nog verder met de witte camouflage te gaan spelen, door idd hier en daar subtiel wat verschillende tinten aan te brengen. Volgens mij wordt dit ook wel 'mapping' genoemd? Ook de druipers erg goed idee, had ik nog niet aan gedacht!

@ Jan: Bedankt voor de tip, ga ik zeker doen, alleen dan denk ik met de hand (schilderen) of heel voorzichtig met een naald (krassen). Ik ben trouwens tot de conclusie gekomen dat de verf op de tank nog steeds los liet en ben vanavond dus nog even bezig geweest met je eerdere feedback. De wintercamouflage ziet er nu behoorlijk verweerd uit maar 't vormt wel een logischer geheel. Zal zsm foto's van het resultaat plaatsen!

Groeten,
Martin

En weer een stukje verder. Vervolgstappen:

- Binnenzijde koepel skirts van chips voorzien (over het hoofd gezien, dom)
- Pinwash
- Beetje roest/strepenwerk
- Modder met MIG pigmenten (voor de 1e keer....spannend)

Feedback welkom!

DSCF3514.jpg

DSCF3525.jpg

DSCF3523.jpg

DSCF3521.jpg

DSCF3520.jpg

DSCF3517.jpg

DSCF3516.jpg

DSCF3513.jpg

DSCF3504.jpg

DSCF3503.jpg

DSCF3501.jpg

DSCF3499.jpg

Martin

Hee Martin,

mooie bak! Een puntje die me opviel is dat de white wash op het voertuig veel zwaarder is afgesleten dan op de schurzen, je zou eerder het tegengestelde verwachten omdat de schurzen eerder aan slijtage onderhevig zijn wat betreft struiken etc etc.

Ziet er verder prima uit.

Hee Jurjen,

Ja goed punt. Aan de andere kant valt er denk ik ook wel wat voor te zeggen dat slijtage op de skirts meer zou bestaan uit krassen etc. van takken en niet van grote gesleten vlakken, terwijl de plekken op de tank waar bemanning loopt juist wel grotere kale zouden hebben. Op de skirts wordt immers niet gelopen (of er moet iets mis zijn haha)

Dan zou ik overigens dus nog wel wat meer kleine krasjes aan kunnen brengen op m'n skirts 🙄

In ieder geval zeker weer iets om over na te denken bij een volgend white-wash project (wat zeker gaat komen), bij deze laat ik het nu gewoon zo.

Thanks,
Martin

Hallo allemaal,

Even een vraagje mbt pigmenten. Welke volgorde werk je met beschermende vernis laagjes? Eerst heel je model spuiten/schilderen/verweren, beschermende lak, pigmenten en klaar, of doe je ook nog lak over de pigmenten?

Groeten,
Martin

erg mooi gedaan, ik kijk hier met veel belangstelling naar.

groeten Maarten

...die hier nog een cromwell heeft liggen voor dec 44. 😉

Dank voor de leuke reacties 😀

Kleine update. Inmiddels in de weer geweest met pigmenten. 1e keer dus viel weer het e.e.a. te leren. Op sommige punten ben ik zeker niet ontevreden, dit zijn de plekken waar ik kleine hoeveelheden modder heb aangebracht zoals de spatborden en skirts. De modder op romp en wielen is iets meer dan ik wilde, en het lukte ook niet om deze nog te verwijderen. Ik heb overigens de combinatie MIG pigmenten, MIG acrylic resin en gips gebruikt (zoals uitgelegd in een kleine handleiding die MIG bij kant-en-klare pigment-setjes levert)

Nouja overall niet ontevreden, foto's volgen snel. Helaas beetje donker buiten, worden de foto's vaak ook niet beter van als je afhankelijk ben van daglicht voor fatsoenlijke plaatjes :x

Martin

Goed, pigmenten op het voertuig. Ik heb wat foto's gemaakt van het proces:

MIG heeft een aantal kant -en klare pigment setjes in het assortiment. Ik heb het setje "Fresh mud" gekocht om eens te kijken of dit geschikt is voor mensen die voor het eerst met pigmenten gaan werken zoals ik op dit model:
DSCF3526.jpg

Het setje bevat 4 pigmenten en 1 flesje 'acrylic resin' (no. P032). De pigmenten zijn:
- No. P033: Dark mud
- No. P034: Russian earth
- No. P026: Concrete
- No. P028: Europe dust
DSCF3529.jpg

Ook bevat het setje een mini-handleiding over hoe pigmenten aan te brengen. Echt zeer beknopt, maar net voldoende om mee op weg te komen. Ik raad beginners wel aan eerst even wat artikelen te lezen over werken met pigmenten en goede voorbeelden van modellen te bekijken. Deze zijn in de bekende bladen en op internet voldoende beschikbaar:
DSCF3531.jpg

Alle benodigde producten voor modder in een bakje. Rechtsboven gips (dat moet je dus wel zelf in huis hebben), de witte klodder in het midden is de resin en links de vier pigmenten:
DSCF3537.jpg

Na even mengen met een oude penseel krijg je dan vanzelf modder:
DSCF3539.jpg

Deze kan met een oude penseel op het model aangebracht worden. Mijn plan was om eerst een mooi laagje modder aan te brengen en vervolgens weer voor een deel te verwijderen om zo een subtiele hoeveelheid modder te krijgen. Helaas bleek de resin erg goed te werken als hecht middel want de modder bleef goed zitten. Misschien had dit makkelijker gegaan met terpetine, dat is iets om volgende keer uit te proberen:
DSCF3545.jpg

De spatborden gingen beter. Na de lessen op de romp in heel kleine hoeveelheden aangebracht en hier en daar snel bijgewerkt om het gewenste effect te krijgen. Ook de rupsen werden ingesmeerd met het moddermengsel:
DSCF3550.jpg

En dit is dan het resultaat. Overall is de modder op de romp iets overheersender dan ik had gewild, maar het is denk ik ook niet echt overdone. Tanks worden nou eenmaal modderig in de modder 🙂 De modder op de schurzen en de overgang naar de rest van de tank is goed gelukt.

Ik zal het geheel denk ik op een aantal plekken de modder nog bijwerken. Ook ga ik nog sneeuw toevoegen wat het overheersende donkere er misschien ook meteen een beetje uit haald. Verder ben ik zeker niet ontevreden voor een eerste keer werken met pigmenten.

DSCF3565.jpg

DSCF3558.jpg

DSCF3555.jpg

DSCF3559.jpg

DSCF3570.jpg

DSCF3567.jpg

Feedback wederom van harte welkom 🙂

Martin

Ps: ook zichtbaar op deze foto's zijn de pin-wash en roestuitlopers die ik voor het aanbrengen van de modder heb toegevoegd aan het model! Zie bijvoorbeeld de close-up van de koepel-schurzen voor een duidelijk voorbeeld...

Goed bezig. Misschien kun je wat modderspatten maken door wat van je mengsel op een kwast te doen, en er met de airbrush doorheen te blazen 😉
Jan 🙂

of je kwast langs een kammetje strijken. (Dit heb ik heel lang geleden iemand zien doen op een beurs. Werkte prima.) Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd.

groeten Maarten

Hoi Martin, tof geworden de verfklus.
De modder is alleen nu, naar mijn mening, nog erg monotoon maar je gaf al aan dat je de modder op bepaalde plekken nog gaat bijwerken.
Dat komt dus wel goed. 😀

Succes verder & de massel,

Marcel.

Ha Marcel,

Ja klopt helemaal van de modder. Ik heb wel tijdens het aanbrengen met verschillende pigmenten/verhoudingen gewerkt om dit te voorkomen, maar het resultaat is toch wat monotoon zo. Hier ga ik zeker nog aan werken!

Al met al toch een heel leerzaam project voor mij 🙂

Ziet er goed uit Martin!
Mooi verweerde whitewash, en de modder ziet er ook goed uit.
De monotone kleur kun je wel aanpassen door her en der wat met droge modder te werken, of door wat met mat en glans vernis te spelen door het mengsel heen. Maar werk dan wel op consequente plekken, anders heeft het averechtse effecten op je model.

Mzzls 😀

boris bakker zei:
Ziet er goed uit Martin!
Mooi verweerde whitewash, en de modder ziet er ook goed uit.
De monotone kleur kun je wel aanpassen door her en der wat met droge modder te werken, of door wat met mat en glans vernis te spelen door het mengsel heen. Maar werk dan wel op consequente plekken, anders heeft het averechtse effecten op je model.

Mzzls 😀

Met consequent bedoel je hier neem ik aan logica? Dus droge modder waar droge modder zich zou ophopen, natte modder waar natte modder het eerst zou komen etc.?

Martin

Nog even aan de monotone modder gewerkt. Nogal moeilijk om op de foto te krijgen, maar hopelijk is het verschil een beetje te zien. Ik heb in ieder geval met 4 tinten droge pigmenten gewerkt en ben nu wel tevreden met de modder look. Alleen nog even de tracks hier en daar bijwerken, wat modderspetters op de skirts en wat sneeuw erop en ik vind het mooi geweest 🙂

Foto:
DSCF3572.jpg

Martin

Nou disaster strikes op het laatste moment. Sneeuwpoging (met baksoda). het allerlaatse wat ik aan dit model wilde toevoegen, jammerlijk mislukt. Nou is mislukken niet erg, maar wel als het sporen achter laat... 🙁 🙁

Nouja we geven de hoop niet op, maar ik begin nu erg bang te worden voor beschadigingen bij het verwijderen van de sneeuw/bijwerken van het model.

Martin

Jammer om te horen , maar met goede moed kan je het wel herstellen.

Nu baksoda zou ook niet het ideale zijn , uit eigen ervaring weet ik dat de hoopjes sneeuw gaan barsten en geel worden.
Misschien opzoek gaan naar een alternatief.

K

Nog geen foto's, met de beschikbare apparatuur kan ik alleen met daglicht fatsoenlijke plaatjes schieten.

Anyway schade lijkt nog wel mee te vallen maar balen is het natuurlijk wel. En leerzaam... 🙄

Foto's volgen z.s.m.

Martin

edit: mission accomplished geloof ik. Morgen met daglicht weten we het zeker, maar voor nu ziet de tank er weer naar wens uit!

Terug
Bovenaan