Af! Pz.Kpfw IV, het werkpaard

Dit model is af!

Eric de Vetter

Lid van de TWENOT
Omdat schilderen even niet meer gaat ivm met staar (zie Hummel item) ben ik maar eens begonnen met de bouw van de alombekende Sd.Kfz 161, Ausf J. Een oudje van Tamiya maar nog steeds actueel. Prima details en met wat PE van Voyager, Aber en Eduard is dat goed te doen. Genoeg referentie materiaal in de voorraad. Maar eens kijken hoever ik kom....

20241009_205752.webp20241009_205748.webp20241009_205736.webp20241009_205556.webp20241009_205543.webp20241009_205536.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Patat.

T blijft een mooie kit, maar de rfm is wel weer een stapje verder kwa details, tegelijk ook wel.veel meer werk om te bouwem...

Ik vindt met interieur ook wel vet, en de modelkasten achtige tracks die erbij zitten, dat soort dingen bevalt me wel, maar de pasvormgarantie van tamiya ook!

Hi Eric,

Nog een oldie but goldie die zeker lekker wegbouwt, beter dan een hoop van die overengineered kits van nu. En met wat zelfwerkzaamheid en detailsets nog goed meekan. In de jaren 90 stond er trouwens nog een goed artikel op Track-Link over upgrades die je kunt doen aan deze kit, vooral zelfbouw. Ik kan deze zo niet meer online vinden, zal kijken of ik die nog als hard copy heb. Toentertijd gebruikt voor mijn Panzer H. Succes met dit werkpaard!

Mvg,

Vincent

De Panzer 4 is afgebouwd. Zo goed als kwaad als het kon de boel nog gedetailleerd. MG34 AA, metalen sleepkabel, ketting, yerrycans, emner, etc. In de voorraad nog passende figuren van Warriors (altijd wat kleiner) en een Alpine commandant gevonden. Hornet kopje erop en klaar.
Ben benieuwd wanneer ik kan gaan schilderen....

20241026_164715.webp20241026_164643.webp20241026_164500.webp20241026_164306.webp20241026_164255.webp20241026_164237.webp20241026_164205.webp20241026_164142.webp

Hallo, hier ben ik weer... na het mislukken van de Greif ga ik door met de Panzer 4. Die stond er nog van voor mijn staaroperatie. Vandaag in de Citadel Chaos Black gezet, daarna Mr Hobby menie kleur erover als pre-shading. Kortom.; we gaan weer door. Ik ga eens nadenken over de setting. Ik denk aan Normandie.

20251106_195105.webp20251106_203719.webp20251106_203730.webp

Hi Eric,

OK mooi gedaan! Op de site van Track Link staat nog een oude tweakerslist van deze klassieke Tamiya kit als het goed is. Is uit 1996 of zo dus hopelijk staat die er nog op. Wellicht dat je die nog kunt gebruiken om het model nog verder te verfijnen. Anders heb ik nog wel een hard copy als ik ga spitten in mijn archief.

Mvg,

Vincent

GRAAG WAT TIPS voor het dio
gewoon zelf maken. Dan heb je meer invloed op het totaalbeeld.
Nu heb je eigenlijk een kant en klaar dio wat alleen maar gevuld hoeft te worden met een voertuig en wat figies.
Daardoor verminder je het vermogen van je eigen artistieke out of the box denken.

Wat je nu hebt is al veelal bepalend voor wat waar moet komen.

De vraag is welk verhaal je wil vertellen en hoe beeld je dat uit.
Vooraf al een titel hebben helpt mij vaak al veel.

ik haal veel vwb titels uit songteksten, filmtitels en quotes.

my 2 cents vwb advies.

grtz
A

Met die 234 van me in de groepsbouw heb ik wat gegoogled naar de 116e. Dan kom je best wat info tegen. Ze werden aangeduid als zeg maar 'klasse A' in de ranking combat ready (en ja, dat hadden ze die Duitsers). Eredivisie spul dus. Dit was echter geen enkele garantie voor veel succes in Normandie. Ze kwamen eigenlijk amper van de startlijn af wegens constante geallieerde luchtaanvallen. Veel camo met takken hiertegen was dus niet vreemd. Evenals de boel uit het zicht houden. Dit voorkwam echter niet dat na operatie Cobra en de omsingeling van Falaise het meeste materiaal werd achtergelaten of het was al vernietigd. Een deel wist echter het vege lijf te redden. Hierna werd de divisie nog ingezet tijdens de Wacht am Rhein, operatie Nordwind, in Hürtgen en als ik me nog goed herinner bij Aken. Zit dit nu uit m'n hoofd te doen hoor, dus sorry als ik er ergens naast zit. Maar misschien geeft deze info je een gedachtentreintje voor wat dio inspiratie. Maar zoals je ziet was het zeker niet zo maar het eerste de beste divisie 'tje. Ze hebben zich echt wel laten gelden in het laatste oorlogsjaar.
Vergeet de windhund niet hè!

Hierna werd de divisie nog ingezet tijdens de Wacht am Rhein, operatie Nordwind, in Hürtgen en als ik me nog goed herinner bij Aken. Zit dit nu uit m'n hoofd te doen hoor, dus sorry als ik er ergens naast zit.
En eind september zijn ze van Aken naar de Betuwe te gaan om het XXX corps terug te drukken. Dit tegen offensief en Garden zijn stil gedoofd, waarna ze weer terug gingen naar Aken.

Ik heb me wat verdiept in de 116e (dank Ruud). Idd een forse vechtmachine. Bleek dat er een boek in mijn voorraad zat over het panther Battalion van de 116e. Veel referentie materiaal zeg maar. Zie foto's. Ook een foto van de 531. Ze zijn goed uitgedund in Normandie. In augustus '44 nog 15 tanks, 3 Stugs & 3 SpG's. Daardoor kwam ik op het idee om een dio te maken waarbij de overblijvende voertuigen uit de Zak van Falaise ontsnappen. Een Panzer 4, een Marder 3 en een Zundapp. Moet een beetje paniek gaan uitstralen. IDEEËN ALTIJD WELKOM...

20251112_164544.webp20251112_164556.webp20251112_154853.webp20251114_111612.webp20251114_111623.webp17631159947842305704737541967572.webp

Mooi bezig Eric.
Welke kleur gebruik je hier voor de chips?

De 116. Panzer-Division werd op 28 maart 1944 in Frankrijk opgericht uit de restanten van de aangeslagen 16. Panzer-Grenadier-Division en de 179. Reserve-Panzer-Division. Alhoewel reeds in Frankrijk werd de divisie teruggehouden, als versterking voor de samenzwering tegen Hitler op 20 juli 1944. Na het mislukken hiervan werd de divisie volledig vrijgegeven voor inzet aan het front.

Is dat zo in 1944? Ik dacht pas vanaf eind 44, begin 45.
Dat modelbouwesr hiermee meer vrijheid hebben bij kleurkeuze is natuurlijk helemaal vrij. Maar ik vroeg me af of dit verfprobleem in de genoemde periode als actief was.

Mooie kleuren!
Maar waarom is de zijkant van de romp in de menie ipv camouflage kleuren?
Aangezien het hier om een Ausführung H gaat, nog niet eens de latere Ausführung J, en daarbij nog een voertuig aangeleverd vóór Normandië, lijkt mij een romp in menie-kleur onwaarschijnlijk.
Men zou dan in de fabriek een tijdelijk tekort aan verf moeten hebben gehad, want latere Panzer IV's hadden weer wel een gehele verflaag.
Ik vraag mij echter af, of zulke details (verftekort) ergens werden genoteerd, wat latere historici dan ook nog terugvinden.
Maar ik heb vreemdere zaken gezien, dus ik ben benieuwd waar Erik dit gelezen heeft.

Bedoel je, wat betreft naam, na de ontsnapping of juist voordat de zak werd gesloten?

De rode kleur daar lijkt me roest veroorzaakt door brand in de tank.

Ik ben erg benieuwd of er meer fotos zijn van deze tank, brand bij de transmissie is niet ontzettend logisch, en hoewel de koepel overduidelijk stevig geraakt is, zie je verder eigenlijk geen brandschade, of open transmissie luiken? De kleur loopt ook door op het beschermingspanter van de eindoverbrenging, en ik snap er even niet meer van als dit

Bekijk bijlage 58640
Eric, kan het zijn, dat jij een foto, zoals deze hierboven, bedoeld ?
Als ik het mij goed herinner is de vanaf fabriek aangebrachte extra pantserplaat op de boeg hier er af(geschoten). Je ziet de punten nog waar de bouten zaten die de pantserplaat vast hielden. Rode meniet zat dan hier ook onder de pantserplaat.

Zat de extra pantserplaat dan om de sleepogen heen? Deze laatste zitten er namelijk nog gewoon op.

Ja, daar zit een inkeping in inderdaad. Het is nu je het weet vrij duidelijk, de extra pantserplaat is met zijn forse bevestigingen prima zichtbaar op de verticale plaat voor de bestuurder en radio bediende

Terug
Bovenaan