Pz.Kpfw.IV ausf D

Interesses
De meidagen '40, m.n. de rol van de 9.Panzer Division + de gebeurtenissen in NO-Brabant.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Vooral spul m.b.t. de meidagen.
Hierbij ook weer een kitje wat ik onlangs heb afgerond.
Ik heb ervoor gekozen om een panzer IV tijdens de meidagen te maken die in de omgeving van Dordrecht ingezet had kunnen zijn.
Vandaar ook dat hij er redelijk netjes utziet... ik heb er voor gekozen om alleen washes te gebruiken en daarna nog een beetje nabehandeling met pigmenten.
Ik ben bang dat ik alleen een klein beetje ben doorgeschoten met de pigmenten op de uitlaat. Deze is nu wel erg verroest... ach... leermomentje voor de volgende kit 🙂
Hier en daar moet ik de tracks ook nog wat meer de "look" geven van blank staal zag ik op de foto's.

Anyways... hieronder de foto's, ik hoor het graag als er evt. tips en trucs zijn.

groet, Erwin

Erwin,

Zo op de foto ziet het er goed uit.
De roest op de de uitlaat is inderdaad wat te licht naar mijn mening,
iets bij werken met meer donkere pigmenten zou het kunnen verbeteren.

Groet Bert

mooi panzergrau is niet lelijk 😀. Zoals gezegd mag het roest wat donkerder en je zou eventueel ook kunnen kijken naar de sleepkabels (vind ze wat licht, of is dat voor het contrast). Verder is het een mooie Pz-IV (en ik ben niet eens zo erg weg van dit type tank).

Erwin,

Niet slecht. Vind hem iets te donker en zoals aangegeven mag de uitlaat iets donkerder. Doe het je niet na denk ik. Moet maar eens zien of ik dat kan evenaren met mijn Panzer IV Ausf E!

Gr,
Jeroen

Hij is vrij donker, maar dat hoort ook zo 😉 Ik vind 'm erg mooi. De uitlaat zou ik nu gaan voorzien van donker grijze verf, zodat het lijkt of hij net begint te roesten.... je wilde immers een nieuw voertuig maken? Verder denk ik dat je er wat stof aan kunt toevoegen, hetzij door wat buff erover te 'misten' of door stofwashes aan te brengen. Op zo'n donkere ondergrond ziet dat er mooi uit, en je licht het hele model ermee op, zodat het er aantrekkelijker uitziet.
Kijk ook even naar de lampen,de randen zijn (nog?) niet geschilderd.
Jan 🙂

Heren, allereerst dank voor jullie commentaar.

@ Jeroen: Jan heeft helemaal gelijk dat dit type zo donker hoort te zijn. Vandaar ook de bruine vlekken over het panzergrau.
Zo vroeg in de oorlog schenen de duitse tanks donkergrau met een camo van donkerbruin geweest te zijn. Het bruin is alleen op veel foto's niet zichtbaar.
Moet helemaal goed gaan komen met je ausf.E!! Deze kit vond ik geweldig te bouwen, als de E net zo is hoeft dat iig geen probleem te zijn!

@ Jan: ik zal nog eens de airbrush ter hand nemen om wat meer stof na te bootsen... goede tip! Thanks
Net als de randen van de lampen trouwens... ben ik idd vergeten 😳

@ Bert en Benjamin: Goede tip om de roest wat donkerder te maken. Dit is ook nog eenvoudig te doen dus ga ik zekernog meenemen.
Geeft dit niet het gewenste reultaat moet ik misschien toch nog maar even proberen om met wat grijs de verf nieuwer te laten lijken.

groet, Erwin

Dit is nou een mooie bak!
De subtiele grijs/bruine camo vind ik erg geslaagd en ook de accessoires zijn goed gedaan.
Inderdaad het geheel wat meer eenheid verschaffen door een stoflaag en je hebt een oogvanger!!

Chapeau!

Erwin Verhoeve zei:
Heren, allereerst dank voor jullie commentaar.

@ Jeroen: Jan heeft helemaal gelijk dat dit type zo donker hoort te zijn. Vandaar ook de bruine vlekken over het panzergrau.
Zo vroeg in de oorlog schenen de duitse tanks donkergrau met een camo van donkerbruin geweest te zijn. Het bruin is alleen op veel foto's niet zichtbaar.
Moet helemaal goed gaan komen met je ausf.E!! Deze kit vond ik geweldig te bouwen, als de E net zo is hoeft dat iig geen probleem te zijn!

groet, Erwin

Heb even de boeken doorgelopen en zag inderdaad dat dit type zo donker is 😉

Die Ausf E is echt een super kit. Wel veel werk maar goede kit.

Gr,
Jeroen

Is dit een Tristar of Dragon model ?
Mooie 2 tonen cammo en inderdaad is de roest een beetje aan de lichte kant dat zou ik met een donkere wash een beetje bijwerken.
Als ik een beetje mag muggenziften dan zou ik jouw model niet in Dordrecht 1940 situeren omdat je een tropen uivoering hebt gebouwd (motorafdekking) die pas in begin 1941 geleverd werd. Je kan dit ook comoufleren met een paar kisten, een zeil of een hakenkruis vlag over de ventilatie openingen te leggen, dan past die 2 kleuren cammo nog en breng je wat meer kleur op je model.

Eddy

@ Ron: Thanks, stof volgt toch nog maar iets. Ik had 'm eigenlijk al voor af in de kast gezet maar vindt het wel terechte opmerkingen om de kit toch nog even iets te "upgraden".

@Eddy: Tuurlijk mag je muggeziften, zeker over dit soort dingen... dat kan ik alleen maar waarderen 😀.
Zo zie je maar dat, hoe goed je ook op dit soort dingen probeert te letten, er altijd wel iets "mis" kan gaan.
Ik ga in ieder geval nog even in de boeken duiken voor een second opinion (als jij dat weer niet erg vindt 😉 ).
En als ik dan toch nog de, eerder genoemde, verbeteringen doorvoer zal ik zeker ook nog wat toevoegen op het achterdek om de roosters te verbergen. Goede tips hiervoor! Thanks
O ja, het is de Dragon kit trouwens.

Na de vorige tips, heb ik de Panzer toch nog bijgewerkt. Waaronder het camoufleren van de roosters op het achterdek en het stoffig maken van de onderbouw.
Na deze dingen aangepast te hebben ben ik er zelf toch zeker tevreden mee, en issie echt helemaal af naar mijn zin! Allen nogmaals dank voor het meedenken!
Nu eindelijk eens tijd om ook een stugje uit de kast te pakken 😀

Hieronder de foto's van het eindresultaat:

mg005largev1.jpg

mg008largev1.jpg

mg011largev1.jpg

mg015largev1.jpg

Groet, Erwin

Ha Erwin,

Hij is mooi geworden zo! Precies het grijs zoals je in foto's ziet. Niet te stoffig en gechipped, mooi naamplaatje, ben benieuwd naar je StuG (je volgende, toch?).

Heb je dat naamplaatje ergens laten drukken?

Ptr

Mooie Panzer IV Erwin,
Subtiele stoflaag, uitlaat super gelukt als je het mij vraagt.
Wel een vraagje over de kettingkjes van de sleephaken aan de voorzijde.Horen deze zo te zitten. Ik dacht dat het kettingkje alleen aan de borgpen zit, en dan door de andere kant. Om te voorkomen dat de pen er uit trilt.

Greetz Jacco

@ Jan: Thanks, ik zal mijn best doen 😀

@ Jacco: volgens het "Achtung Panzer" boek zitten de kettinkjes zo, zoals ik ze nu heb bevestigd.
Logica erachter lijkt dan juist te zijn dat je de haken dan niet kwijtraakt als je ze verwijdert hebt.

@ Jamie: Thanks dude!

@ PE-ter: naamplaatje heb ik laten graveren bij een dartshop/sportprijzenwinkel in Rotterdam.
Kost bijna niks en geeft de ondergrond, en dus het model, net dat beetje meer in mijn ogen!
(ps. nu ik er wat beter naar kijk zie ik dat er nog een tikfout inzit ook 🙁 :
ik heb 5. Komp laten graveren op het plaatje terwijl ik op de tank een 3 heb geverfd...
ach, ik gaat er nu echt niks meer aan doen... ben er nu echt klaar mee, anders kan je wel bezig blijven 😀 )

groet, Erwin

v

Ziet er goed uit ! Een hele verbetering de modder en stoflaag....
maar ik heb t live mogen zien..............maar ook op foto ziet t
er zeker beter uit nu !

Schiet op met die Stug ! 😈 😉

Grtz,
Dan.

Terug
Bovenaan