Af! Pz.KpfW. I Ausf.B

Dit model is af!
Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Ik ga er nog eentje tegen aan gooien en wel kitnr. 222, genaamd "German tank Pz.KpfW. I Ausf. B Sd.Kfz. 101".
Deze samen met een On the Mark p.e.-setje en mogelijk de MB losse links set. Dit is dan wel niet helemaal volgens de regels, maar ik hoop op een versoepeling van deze vanwege deze bonusbouw!
Doelstelling is deze keer wel een figuur en ondergrondje erbij te maken.

1000001751.webp
1000001752.webp

Haha, klasse actie Ron ! Ben benieuwd hoe je 'm gaat bouwen. Zoals ie op de doos staat vind ik 'm eigenlijk best mooi, maar ook onder jouw vrije hand zal er ongetwijfeld iets mooi's worden gecreeerd. Geniet ervan...

Mooi man 👍 veel plezier met ronde twee 😄 wat mij betreft inclusief de goodies want...wie kan je wat maken ?.... je zit helemaal in Zweden 😋😎

Jah! Heb er helemaal zin in!
Moeder de vrouw is zojuist vertrokken voor een weekendje Stockholm, samen met de oudste dochter, jongste dochter is poezenwacht en zoonlief is morgen ook de hele dag pleite. Dus 't hele weekend alleen zorg voor mij en de beestenboel!

Beetje rondspittend op 't net deed mij besluiten dit panzerke te situeren te Wünsdorf, omdat de oude Italeri wegwijzer die ik in de onderdelendoos vond en dus wil gaan gebruiken de mogelijkheid biedt "Berlin 35km" en dan kom je in Wünsdorf uit, met de 3. Panzerdivision, aldaar gelegerd.
De lange jas van het bijbehorend manneke geeft aan koud weer, dus herfst 1938, Wünsdorf, Deutschland.

Mooie keuze!
Toch even een suggestie: als je het voertuig anderhalf jaar eerder plaatst, voorjaar 1937, kun je de driekleurige buntfarbenanstrich gebruiken. Optisch is dat veel interessanter dan de tweekleurige grijs/bruin combi die in 1938 gemeengoed was.

Een halve, regenachtige zaterdag plakken, na de verplichtr huishoudelijke aktiviteiten, leverde het volgende resultaat:

1000001761.webp

Grappig, of pijnlijk, is dat On the Mark onderdelen heeft voor sinkmarks.....die zelfs op de doos te zien zijn!
1000001753.webp

Ik moet bekennen dat ik best onder de indruk ben van de pasvorm tot nu toe. De romp ging naadloos en probleemloos in elkaar. Dat geldt eigenlijk voor de hele kit.
Het grote probleem zit 'm in o.a. verzakkingen in de koepel en de lage kwaliteit vinyl rupsjes.

1000001758.webp

Ook zijn er veel erg kleine onderdelen en OTM deelt zelfs die nog in twee!!
Wat mij betreft een "hell no, hard pass".
Verder niet zo veel p.e. voor de Panzer 1. Meer voor de Panzer 2.

1000001759.webp

Het figuur is voor z'n leeftijd redelijk en er zit zelfs een pijp bij, dus die gaan we dan ook gebruiken.

1000001760.webp

Laatst bewerkt:
Je krijgt nog 's wat gedaan tijdens zo'n soloweekend...

Wat een gefriemel met die panzertrackjes. Kreeg 't al op m'n zenuwen met de losse links van de Tiger II destijds, maar dit is een masochistische klasse op zich!
Wat voor mij 't beste werkte, was kleine subeenheden make van 3 links en deze later samenvoegen tot een sectie van pakweg 18-21 links, die dan ter plekke gevormd en, vanwege het fragiele karakter, op de plek werden vastgelijmd. De tracks passen perfekt op de Italeri kit!
Oh ja... de oranje Tamiyalijm werkt veel beter op dit plastic dan de Revell Contacta. De links hadden ook de neiging om aan de naald vast te blijven zitten.

Het koepeltje is inmiddels ook klaar. De verzakkingen gevuld en geschuurd, de haken op hun plek, maar op het torendak, niet aan de zijkanten, zoals de instructies aangeven. Dat was voor de Ausf.A, al kwam het bij de B ook voor. De MG's.... ben ik niet kapot van. 's Kijken wat daaraan te doen is.
08.webp
09.webp

Mooi man 👍 veel plezier met ronde twee 😄 wat mij betreft inclusief de goodies want...wie kan je wat maken ?.... je zit helemaal in Zweden 😋😎
Sommige drones hebben een flink bereik tegenwoordig 😉

Oke nog nooit van gehoord, maar of ik ooit zo ver zuidelijk in limburg ben geweest weet ik ook niet

191020221402_64836BLK-5_360x360_2.png

Canisius stroop

Qua constructie is de Panzer 1 nu wel klaar.
Een aantal zaken zijn aangepast. Italeri heeft een aantal onderdelen toegevoegd, waarvan ik nergens referenties vinden kan. Zoals de extra bepantsering (vermoed ik althans) op het motordek, de extra bandschakels op de voorkant en het extra pantser onder de neus. Die laat ik dus weg, want ik ga ervan uit dat dat toevoegingen zijn te velde (of museum).

Normaal gebruik ik niet gauw p.e., maar nu dus wel.... een beetje. Het meeste liet ik weg, want dat was zo miniem dat het geen meerwaarde had voor mij (gereedschapsluitingen e.d.).
En ik ben echt niet kapot van de MG's.....

IMG_20250922_213203.webp

Ik heb het gereedschap linksachter te ver naar voren geplaatst en de schep hoort verhoogd te liggen, zodat de bijl eronder kan. Dus wat houdertjes van evergreen gemaakt.

IMG_20250922_213212.webp
Wat p.e. scharniertjes, want de plastic dingen zijn erg klein, maar toch te dik.
Helaas is de ruimte achter de roosters leeg en waren de lampen plastic blobs. Uitgeboord en na het schilderen krijgen ze een lensje. De claxon was niet om aan te zien, dus ook daar een p.e.-tje over heen.

IMG_20250922_213232.webp IMG_20250922_213257.webp

Geen idee waarom, maar bij het zien hiervan sprong een 2-HAVO Frans-les in m'n hoofd. "Papa fume une pipe"... oftewel "Vater raucht eine Pfeife.." Past beter! 😳 😉😁
Hmmm naadje op de laars.....
IMG_20250922_213334.webp

Behalve dat pa een pijp rookt ben je zelf ook lekker op stoom Ron 😁👍

Ik zie nog een naadje op de kop van de krik maar verder ziet het er goed uit 👍

Hi Ron,

Succes met deze kit! Het luik is inderdaad een minder onderdeel, maar vrij eenvoudig op te lossen. Ik zou het ook gedaan hebben met verdunde acrylplamuur of gewoon modelbouwlijm. Of uit een plaat dun plastic er zelf een maken, de scharnieren voorzichtig van het originele deel snijden en klaar. Zijn de vinyl rupsen echt slecht trouwens? Bij mijn Semovente vond ik het in ieder geval allemaal wel meevallen met de zilverkleurige poor man Friuls toen ze op het loopwerk zaten.

Mvg,

Vincent

Hi Ron,

Ok deze dropveters zijn niet te gebruiken, het lijkt wel alsof de rechter rups wel gesmolten is! Als dit zo origineel is zijn die rupsen alleen te gebruiken in een (Russisch) modderbad.

Mvg,

Vincent

Tijd om kleur te bekennen; basis Tamiya XF-63 German grey (nieuw potje, veel te licht). Volgende laag Life colour German panzer schwarzgrau, hetgeen en te licht en te blauw was. Eveneens nieuw.
Vond nog een Life Colour, al zo vaak gebruikt, dat het etiket niet meer leesbaar is, maar een donkerdere en meer grauwe German grey.
Dan Life Colour Schokoladenbraun. Beide kleuren gedaan met de kwast.
Als laatste een laag satijnvernis.
Ik heb een gebin gemaakt met de basiskleuren van de details. De kleuren zijn allemaal wat aan de donkere/intensieve kant.

1000001775.webp
1000001776.webp

Het ziet er al goed uit vind ik 👍 dat de kleuren zo intens overkomen ligt denk ik aan de satijn vernis. Daar is niks mis mee maar
geeft wel dat effect van verhoogde intensiteit.

Aha ! het was optisch gezichtsverlies 😎😆 het oogt een stuk beter zo 🙂

Ben een beetje aan het spelen met ideëen voor een ondergrondje.
Het wordt heel eenvoudig en klein, zodat de Panzer niet in 't niet valt. Rechte lijnen, gewoon om eens niet "spannend" en "schuin" te zijn, maar dan moet ik wat anders verzinnen.
Ik vond nog een deel oude Italeri diorama accessoires met, jawel, diezelfde groene verf erop, zoals bij de M47! Maar dit spul is minstens 25 jaar oud!
Lantaarnpaal = stadsomgeving, hekwerk is meer landelijk. Palen zijn erg hoog in vergelijk en dan moeten er ook draden op. Wegwijzer kan, maar hoe schilder je een boomstam overtuigend?? Geldt ook voor de palen, trouwens.

1000001778.webp

Laatst bewerkt:
Ik ben wat aan het experimenteren geslagen...
De Panzer is nu nat.
Details zijn geschilderd, verwering is minimaal gehouden. Duitse tank in "vredestijd", dan is er weinig schade en roest. Dus meer dan een wash is er niet. Wel heb ik de kanten en uitstekende details aangezet met een lichtere tint dan de tankkleur.
En toen bekroop me het idee van een tank in druilerig weer. Dus nat, maar niet zeiknat.
Vlakke oppervlaktes met satijn varnish en waterstraaltjes met gloss.

1000001786.webp

1000001785.webp1000001784.webp

Wat bij mijn Char B1 bis goed werkte, was om een plat penseel van iets van 1,5 cm breed in de glansvernis te doppen, grotendeels af te strijken en dan lichtjes verticaal over de zijkanten van het model te doen. Daarmee trek je fijne maar enigszins willekeurige streepjes die mij goed doen denken aan regenstrepen. Wel eerst oefenen op de onderkant 🙂

Gaaf idee om m nat te maken 🙂
Let wel, als er meer glans op komt, vallen alle oneffenheden extra op.
De methode die Jakko beschrijft werkt prima, de strepen op de zijkant zijn nu wat grof uitgevallen.

Inderdaad, de strepen zijn nogal grof. Weinig wat ik daaraan kan veranderen nu, maar al doende leert men!
De vernissen van Vallejo zijn ook niet uitermate geschikt; satijn glanst te veel en de gloss te weinig.
Iemand suggesties vwb acryl vernis?

Verder heb ik gisteravond besteed aan het aankleden van het figuur. Viel niet mee, het wilde niet echt lukken. De definitie van de vormen zijn niet (meer) dat wat we tegenwoordig gewend zijn en beter dan dit resultaat zal 't wat mij betreft ook niet worden.
De ondergrond is nu veel donkerder, maar wil niet echt vochtig ogen.

Wat me wel is opgevallen, is dat er op dit tijdstip, 1938, kennelijk geen markeringen werden gevoerd? Ik kan geen foto's vinden van divisie- of taktische markeringen, hooguit een Panzer II met voertuignummers of blokken rond de koepel bij tests. Dus dit panzerke is kaal.

Hur som helst..... dit ongeplande zijtrajekt gaat de vitrinekast in, samen met Pz.Kpfw. II, III, IV, VI en Tiger 2. Panther ontbreekt nog in 't rijtje!

10.webp
13.webp
14.webp
12.webp

Ik heb voor de B1 bis glansvernis van Mr. Aqueous gebruikt, dat glanst goed. Wat de markeringen betreft: als ik het goed heb werden in die tijd kleine, afneembare paralellogramvormige metalen schildjes met het nummer van de tank gebruikt.

prima resultaat toch ? 👍 ook qua tempo helemaal in de old school stijl..... en dussss....... nog ééntje dan ? je hebt nog twee maanden 😁

Terug
Bovenaan