Pz III / sIG 33 Field conversion

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Medeplakkers

Panzertracks heeft een uitgave " Rommels Funnies"
met op de voorkant een prachtige foto van een Panzer III met een sIG 33 daarin .....

panzer3_sig33.jpg

en zie hier
mijn nieuwe projectje

(ik weet het , er staat o.a. nog een Cobraking die nog niet af is en een rijdend duiven hok........ 😳 )

Men pakke een PZ III waar de koepel van kaduk is, en hale deze eraf
daarna pakke men een Bison II die niet meer zo goed kan rijden
Vervolgens zoekt men wat handige snuiters uit het Afrika Korps bij elkaar
deze heren slopen het kanon uit de Bison II en schroeven dat in de PZ III
lassen er hier en daar wat oud ijzer aanvast en klaar is kees .....een prachtige veldconversie.

Van dit apparaat is voor zover bekend slechts een exemplaar gemaakt en daarvan er zijn tot nu toe 2 foto's 🙄
degene die hierboven staat,(makkelijk via internet te downloaden) en een die pas recent in een uitgave van Tankograd heeft gestaan.
(ivm mogelijk copyright heb ik deze maar niet geplaatst hier 🙄 )
lekker veel referentie materiaal dus 😈
het wordt dus een hoop gokken en aannemen.

De basis is een Dragon PzIII ausf H "Tauchpanzer"
Verlinden Pz III interieur.
Voyager Pe (fenders)
Pitroad (witmetalen) sIG 33
een zooi Evergreen
dun koper plaatje
een een hoop voorstellings vermogen ,van hoe zou het hebben kunnen zitten

op internet zijn er wel wat eerdere pogingen te vinden ,maar (met grote kans om een beetje betweterig over te komen ....... 😳 ) die kunnen wat mij betreft iets beter ,
en dat ga ik nu dus proberen

werkzaamheden tot nu:

Van de pz III romp heb ik de bovenkant (waar de koepel zit) er af gesloopt
Het vizier van de chaufeur is bij deze versie op verrrassende wijze ineens naar links opgeschoven in vergelijking met andere
Pz III's en heb ik dus ook maar gedaan.
Verder druk bezig met de bovenbouw die ik in eerste instantie in plastic maak (en als ik er helemaal uit ben , uit het koperen plaatje wordt gemaakt ,zoals het voor pantser ,wat nu eindelijk in de goede vorm heeft)
Het Verlinden interieur is al gedeeltelijk aangepast om de sIG 33 te kunnen plaatsen

verder heb ik ontdekt dat ik de verkeerde tracks heb 😈 (moeten open guide horns zijn)
dit alles aan de hand van die 2 foto's

hier zijn wat kiekjes van de stand tot nu toe;

DSC07221.jpg

DSC07220.jpg

DSC07219.jpg

moet wel zeggen dat er nog een heleboel los zit,omdat er nog veel moet gebeuren.

mochten er mensen zijn die meer info over dit voertuig hebben........
en ook commentaar op de bouw tot nu toe zijn van harte welkom.

greetz
Ronald

Interessante conversie!
Hoe heb je de ophanging/plaatsing van het kanon gebouwd? Kan ik op de foto's niet zien. Een beetje à la 251/22?

Wat ik me bij dit voertuig afvraag, is hoe ze in 's hemelsnaam het sluitblok kunnen bedienen! Volgens mij zitten dan wat pantserplaten behoorlijk in de weg!
Ook vind ik het een, voor Duitse begrippen, zeer slordige veldconversie, hetgeen het dan weer extra aantrekkelijk maakt hem in 1/35 neer te zetten.
Ga je deze setting ook in z'n geheel namaken dan?

Hoi Ronald,

zoals al besproken tijdens de laatste bouwavond is het een fraaie conversie, maar levert de opbouw de nodige hoofdbrekens. Hoewel de foto en je model goed overeenkomen qua positie van het kanon, zou het sluitstuk niet eens open kunnen door dat schild (is er in de foto ook geheel uit). Bij de Bison II zat het sluitstuk netjes achter het schild. Gezien de ene foto, zou het niet kunnen zijn dat de hele opbouw teveel naar achteren is gekanteld, ook gezien het hangen van de zijwand?

Eric

Heren
Hartelijk bedankt voor de reacties,
vooral Hilbert voor de link naar de foto's die ik nog niet eerder had gezien,........ alle foto's zijn inmiddels gedownload 😉

Nu wat betreft het sluitstuk ,
Dat is inderdaad een punt van grote zorg ,op de foto van tankograd is volgens mij te zien dat er een soort uitsparing zit aan de rechterkant van het kanonschild ten behoeve van het sluitstuk (dat is tenminste het idee wat ik heb ) Ik heb zitten expirimenteren met de hoek van het schild en de positie tov het sluitstuk, de positie van het kanon tov van het tankonderstel , en de beide foto's en ik blijf maar op deze bijna schier onmogelijke positie uitkomen , Dus ik ga voorlopig voor die opening in het kanonschild.
De enige mogelijkheid zou zijn ,om de hoek van het hele frontpantser te veranderen ,maar dat zou weer in conflict zijn met de getoonde foto (althans in mijn optiek) maar ik sta open voor suggesties

Ron ,ik heb nog wel een vraagje over je opmerking over de conversie ansich
voor Duitse begrippen, zeer slordige veldconversie
hoe bedoel je dat precies ?
Volgens het artikel in Tankograd zou het juist een zeer knap uitgevoerde conversie zijn ,en ik ben ook wel van mening dat het er juist wel aardig uitziet zeker als je bedenkt wat er allemaal voor nodig was om dit voor elkaar te krijgen en dat allemaal in woestijn omstandigheden.

Ook over de opbouw achterop zijn de meningen nogal verdeeld , de opstelling met die platen is ook weer een beetje wat ik uit de foto opmaak. ik heb de foto flink uitvergroot en bewerkt met contrast en helderheid ,waardoor je soms ineens een andere kijk krijgt op de foto.
Als je de verschillende modellen ziet die er inmiddels gemaakt zijn (met die van Hilbert ,ken ik er nu 3) zijn die allemaal anders en hebben geen opbouw van achter , terwijl er naar mijn mening toch echt wat zit.

Ook het binnenwerk ,de fixatie van het kanon in het interieur, laat nogal wat te raden over.(daar is helemaal niks van bekend ,alleen dat er een aangepaste sIG 33 is gebruikt uit een Bison II. Ik heb er zelf dus maar een draai aangegeven ,maar na het lezen van verschillende bronnen ,vrees ik dat ik die toch weer aan moet gaan passen ,met als leidraad de afbeelding van Kitmaker (Hilbert z'n post)
Eric Reits was zo vriendelijk zijn Alan Bison II Kit aan me uit te lenen om te kijken hoe het op de Bison II zit , maar daar werd ik eigenlijk ook niet veel wijzer van.

De uiteindelijke setting ,daar maak ik me voorlopig nog niet zo druk om ,
Ik heb 2 Alpine DAK figuren er speciaal voor gekocht en denk dat dat nieuwe MB Afrika Korps set ook wel van pas gaat komt, maar eerst maar eens het voertuig voor elkaar krijgen .........Dat is voorlopig al problematisch zat.
hieronder wat afbeeldingen van wat ik nog meer gevonden heb over dit voertuig.(de eerder gebouwde versies)

even voor de duidelijkheid dit is niet mijn modelletje :!:

72847-2.jpg

img_1225206607_15458_1226192145_mod.jpg

Zoals je ziet ,nogal wat onderlinge verschillen in interpretatie 🙄

Opmerking en suggesties altijd welkom

Zal binnenkort proberen een foto te maken onder precies dezelfde hoek als op de afbeelding.

greetz Ronald

Ronald, de opmerking aangaande die veldconversie betreft NIET jouw model, maar gewoon de manier waarop dit voertuig in het echt is gebouwd.
Als je de gangbare verbouwingen bekijkt en zelfs de echte veldconversies, dan zien de er gewoon veel netter en doordachter uit; professioneler.
Dit ziet er echt uit alsof men gewoon een loop en wat pantserplaten in elkaar geflanst heeft. Het past gewoon niet...

Terug
Bovenaan