Puma 234/2

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi medeplakkers en ververs,

Na m'n 251 en Kettenrad ben ik begonnen aan een kit die ik hoog op de verlanglijst had staan: de Puma. Ooit in een grijs verleden de Italeri 234/1 gebouwd, maar ik wilde per se de Puma en zeker omdat de Dragon kit een topper is. Ik zal hier nog een beknopt verslag van maken. Hier wat pics van de voortgang. Deze zijn gemaakt net voordat ik met de eerste menieverflaag ben begonnen. Ik verneem graag jullie reacties.

Puma_234-2_hull.jpg

Het luik van de chauffeur blijft geopend. Vandaar dat het interieur op die plek geschilderd en verweerd is. De rest van het interieur is overigens ook grotendeels te bouwen met de deze kit, op de koepel na dan. Dat is wel jammer, een volledig interieur is met deze versie uit de 234 familie niet te maken.

Puma_234-2_front2.jpg

De koepel zal nog een dunne laag acrylplamuur krijgen, omdat ik de structuur iets te glad vind.

Puma_234-2_front-1.jpg

De jerry cans en andere zaken die op de spatborden horen heb ik in dit stadium weggelaten, omdat ze in de weg zitten met het verven en airbrushen.

Puma_234-2_back-1.jpg

De knalpotten zijn inmiddels voorzien van een dun laag acrylplamuur om iets meer structuur te geven en de verschillende naden weg te werken. De messing indicators zijn een hele mooie aanvulling op de kit!

Puma_234-2_axes-1.jpg

Jammer genoeg zal van de complexe aandrijving weinig te zien zijn. Het kostte zoals verwacht vrij veel tijd deze te assembleren. De handleiding is hier ook erg complex, wat niet nodig was omdat veel stappen identiek zijn in de bouw. Het tonen van de assemblage van de binnenste wielen was bijvoorbeeld al voldoende. Je kunt de ophanging sturend maken, mits je de handleiding negeert. Jammer dat Dragon dat zelf niet aankaart, dat maakt de kit alleen maar interessanter. Dat heb ik dus gedaan, al moet ik nu nog gaan bepalen hoe de wielen t.o.v. elkaar staan. Heeft iemand daar info over?

Grtn,

Vincent

Oeh de Puma... die staat ook hoog op mijn verlanglijst. Erg mooi voertuig, ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Wat betreft het sturen v/d wielen, de voorste 4 draaien tegen de richting van de achterste 4 in en daarbij draaien naar mijn weten de wielen aan de voorste as en de achterste as verder dan de wielen aan de 2 middelste assen. Ik neem aan dat je dat bedoelde?

Hier is het een beetje op te zien:

sdkfz234_3BovingtonPMK2.jpg

sdkfz234_puma.jpg

Groet,
Bouk

Hoi Vincent,

inderdaad, zoals Bouke al aangeeft draaien de buitenste wielen meer naar buiten dan de binnenste. Heb zelf destijds contact opgenomen met het Wehrtechnisch museum in Koblenz die dat toe vertelde, en heb ook wat foto's van dat principe. Ik heb zelf de wielen lekker naar buiten gedraaid:

mpuma04.jpg

Er zijn geen interieurfoto's van de 234/2 op twee plaatjes van de koepel na. Die onderdelen heeft dragon wel toegevoegd. Zelf heb ik twee radio's toegevoegd aan de achterzijde van de koepel + een beugel maar dat is mijn interpretatie:

mpuma01.jpg

Ik zou niet teveel (of geen) plamuur op de buitenzijde smeren, het is geen grof metaal ala een SU-152...

Succes!

Eric

Hi Bouke en Eric,

Ja dat is wat ik bedoel. Ik ging ervan uit dat de achterste wielen in het spoor van de eerste wielen zouden blijven, wat brandstof bespaart en de snelheid ten goede komt, ten minste dat lijkt me zo. Ik werd echter op het verkeerde been gezet door een aantal foto's waarop leek dat de achterwielen zowat rechtuit gingen, vandaar mijn twijfel.

@Eric: ik ga een heed dun laagje acryl aanbrengen, zwaar verdund met glassex, dat geeft een strakke coating. Zal binnenkort wel wat foto's plaatsen. Jouw Puma ziet er trouwens top uit, heb je hem al geschilderd en verweerd?

Grtn,

Vincent

Hi Eelco,

Ja klopt, dat geeft toch net wat extra dynamiek aan het model, net als de openstaande luiken en visors. Ik kan je deze kit zeker aanbevelen, al is er heel lastig aan te komen omdat die om de een of andere reden niet meer gemaakt wordt zo heb ik begrepen van de Lancier!

Grtn,

Vincent

Hi Lars,

We doen ons best 😉 Deze week kan ik er niet zoveel aan doen vrees ik, dus hopelijk volgende week een update. Waar zie je trouwens lijmresten?

Grtn,

Vincent

Hi Lars,

Dat witte wat je ziet is geen lijm maar verdunde acrylplamuur om naadjes te vullen! De koepel zal overigens helemaal zo gedaan worden omdat ik de structuur nu te egaal en glad vind.

Grtn,

Vincent

Terug
Bovenaan