Bas Hermsen
Lid van de TWENOT
Deze keer ga ik weer wat dieper in op het bouwen en zal alles waar mogelijk in SBS vorm weergeven. In eerste instantie wilde ik de s-tank afbouwen, maar omdat ik nog twijfel over de schilderfase bouw ik eerst dit gedrocht.
De PSH 122 panssarihaupitsi 74 is de finse benaming voor het russische voertuig 2S1 Gvozdika. Deze voertuigen zijn afkomstig uit het oost duitse leger en in 1991 door de Finnen in dienst genomen. De finnen hebben de volgende updates aan het voertuig doorgevoerd:
- Extra bagagerek achter op de koepel, hierin werd normaal gesproken
het volgende in meegevoerd: twee universele jerrycans (1 voor
motorolie en 1 voor koelvloeistof), een houten plaat voor
onderhoudswerkzaamheden (150 x 50cm ongeschilderd), twee
camouflagenetten van het moderne type (plastic). Soms werden tijdens
oefeningen lege hulzen meegenomen in dit rek.
- Diabolovormige behuizing van de luchtinlaten op de rechterzijde van het
middendek. Deze werden erop gezet om vuil en ongedierte uit het
motorruim te houden, zoals eekhoorns e.d. Wel werden deze toeters
soms met het geschut eraf geslagen...
- Twee achterspatborden
- Reflectoren aan de achterzijde
De kit die ik voor dit model ga gebruiken is van Skiff. Dit is een russisch merk dat een eenvoudige weergave van het voertuig is. De passing van het model is redelijk, maar veel detail is vereenvoudigt of voor een finse uitvoering onjuist. Daarnaast zal ik de loopwielen vervangen door exemplaren van Miniarm, tracks van fruilmodel en een gedraaide alu loop en munitie van modelpoint gebruiken.
De kit heeft eigenlijk twee grote problemen:
1: De aanhechtingspunten voor de ophanging is voor een gedeelte gespiegelt weergegeven op het model, dit betekend dat 6 punten van zijde moeten wisselen. Hier zal ik later nog op terugkomen.
2: De ventilatiebak aan de linkerzijde loopt mee met de schuine voorzijde van het bovendek. Terwijl het een inliggende bak is.
Onderstaande foto's zijn van het internet geplukt. Antti Tuurala heeft op missing linx een leuk artikel geschreven over dit voertuig. Daarnaast zijn nog een aantal foto's afkomstig van http://www.mil.fi. Mocht iemand nog meer foto's hebben van het finse voertuig dan houd ik mij aanbevolen voor een copie.
De PSH 122 panssarihaupitsi 74 is de finse benaming voor het russische voertuig 2S1 Gvozdika. Deze voertuigen zijn afkomstig uit het oost duitse leger en in 1991 door de Finnen in dienst genomen. De finnen hebben de volgende updates aan het voertuig doorgevoerd:
- Extra bagagerek achter op de koepel, hierin werd normaal gesproken
het volgende in meegevoerd: twee universele jerrycans (1 voor
motorolie en 1 voor koelvloeistof), een houten plaat voor
onderhoudswerkzaamheden (150 x 50cm ongeschilderd), twee
camouflagenetten van het moderne type (plastic). Soms werden tijdens
oefeningen lege hulzen meegenomen in dit rek.
- Diabolovormige behuizing van de luchtinlaten op de rechterzijde van het
middendek. Deze werden erop gezet om vuil en ongedierte uit het
motorruim te houden, zoals eekhoorns e.d. Wel werden deze toeters
soms met het geschut eraf geslagen...
- Twee achterspatborden
- Reflectoren aan de achterzijde
De kit die ik voor dit model ga gebruiken is van Skiff. Dit is een russisch merk dat een eenvoudige weergave van het voertuig is. De passing van het model is redelijk, maar veel detail is vereenvoudigt of voor een finse uitvoering onjuist. Daarnaast zal ik de loopwielen vervangen door exemplaren van Miniarm, tracks van fruilmodel en een gedraaide alu loop en munitie van modelpoint gebruiken.
De kit heeft eigenlijk twee grote problemen:
1: De aanhechtingspunten voor de ophanging is voor een gedeelte gespiegelt weergegeven op het model, dit betekend dat 6 punten van zijde moeten wisselen. Hier zal ik later nog op terugkomen.
2: De ventilatiebak aan de linkerzijde loopt mee met de schuine voorzijde van het bovendek. Terwijl het een inliggende bak is.
Onderstaande foto's zijn van het internet geplukt. Antti Tuurala heeft op missing linx een leuk artikel geschreven over dit voertuig. Daarnaast zijn nog een aantal foto's afkomstig van http://www.mil.fi. Mocht iemand nog meer foto's hebben van het finse voertuig dan houd ik mij aanbevolen voor een copie.